Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول نیوز - کمبود گوجه فرنگی در روزهای اخیر و افزایش خیره کننده قیمت آن در کشور، حاصل لطمات و صدمات دوره آقای حجتی در وزارت کشاورزی است که در عمل، بخش کشاورزی را به حال خودش رها کرد. به گزارش پول نیوز، مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران در یادداشتی اختصاصی برای پول نیوز نوشت:  ما به عنوان نمایندگان کشاورزان کشور و فعالان بخش کشاورزی، صدای خُرد شدن استخوان های این بخش را می شنیدیم اما؛ حجتی، پشت سپر تولید گندم و خودکفایی گندم قرار داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در صورتی که تولید گندم، ارتباط خیلی کمی با عملکرد این وزارتخانه داشت و سایر مسائل از جمله موضوع بسیار مهم  الگوی کشت را از انظار صاحب نظران و مسئولان و دلسوزان حکومت و نظام پنهان می کرد.
به نظر من، در این دوره فقط آمار سازی می شد و این طور وانمود می شد که کشور در تولید محصولات استراتژیک، بسیار رو به جلوست. اما ما شاهد بودیم که در تولید گوشت چه اتفاقی رخ داد. سپس گفتند که گوشت را قاچاق می کنند.
در بخش سبزی و صیفی، دو سه ماه پیش کشاورزان ما گوجه فرنگی تولید شده را از شدت ارزانی، کنار جاده ها رها کردند.
البته در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد، این نوع مسائل رخ می داد و ایشان می گفت در محله خودشان، قیمت گوجه فرنگی ارزان است. بحث الگوی کشت، واقعیتی است که هیچکدام از وزرا، به آن توجه نکردند و توان مدیریت آن را نداشتند.
مساله این است که در زمان وزارت حجتی که اینقدر از ایشان تعریف و تمجید می شد و روحانی، رئیس جمهور حاضر نمی شد استعفای ایشان را بپذیرد و حجتی با چنگ و دندان در مجلس و در زمان استیضاح از وزارت خود دفاع می کرد، ایشان با تجربه و سابقه وزارت قبلی که داشتند چرا در زمینه الگوی کشت اقدام نکردند.
در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، نهایتاً در یک یا دو مورد، ما شاهد چنین تنش هایی بودیم ولی در زمان وزارت حجتی، به طور سالانه و ماهانه، ما دچار بحران در زمینه سیب، پیاز، گوجه فرنگی و محصولات اینچنینی بودیم.
در هیچکدام از سال های وزارت حجتی، شاهد عدم وجود بحران در این محصولات نبودیم. یک روز می گفتند صادرات انجام شده و یک روز دیگر می گفتند سرمایه زدگی اتفاق افتاده است.
همه اینها موضوعاتی بود که در دوره وزارت حجتی مطرح شد. من ابراز تاسف می کنم که روحانی، بعد از پذیرش استعفای حجتی، ایشان را به عنوان مشاور در امور کشاورزی و امنیت غذایی انتخاب کرده است.
در چند دهه اخیر، بالاخره این نوع افزایش جهشی قیمت ها در محصولات کشاورزی داشته ایم اما اتفاق خاصی که در زمان وزارت آقای حجتی رخ داد این بود که حجتی، تنها وزیر کشاورزی در دوره بعد از انقلاب بود که در دوره دوم وزارتش که در دولت روحانی بود، ارتباط خودش را با کشاورزان و تشکل های کشاورزی قطع کرد.
 حجتی به خاطر این که سیاست هایش مورد نقد کشاورزان و تشکل های کشاورزی بودند، درب اتاق خودش را به روی کشاورزان و تشکل های کشاورزی بست و لطمات جبران ناپذیری وارد کرد.
وی تنها وزیری بودند که در سفر به استان ها، با کشاورزان و تشکل های کشاورزی دیدار و ملاقات نمی کردند چون می دانستند مورد عتاب و انتقاد قرار می گیرند. ما به یاد داریم که ایشان به یک کشاورز اهانت کرد و گفت به او سبوس بدهید بخورد.
این نحوه ارتباط ایشان با کشاورزان بود. البته ما هیچوقت الگوی کشت نداشته ایم و این تنها در دوران وزارت حجتی صدق نمی کند. اگر در دوره وزارت چند ساله یک وزیر کشاورزی قبلی، یک بار یا دو بار، چنین تنش هایی اتفاق می افتاد، در دوره وزارت اخیر حجتی، در طول سال، حداقل سه بار و در سه محصول، چنین تنش هایی را شاهد بودیم.
البته نمایندگان مجلس در زمینه الگوی کشت می توانند قانونگذاری کرده و دولت را مکلف کنند ولی سه بار یک وزیر استیضاح می شود و به مجلس می رود و رای اعتماد از نمایندگان مجلس می گیرد، در حالی که بخش کشاورزی دارد فریاد می زند که ما داریم نابود می شویم و بعد وکلای این کشاورزان، به این فرد رای اعتماد می دهند، معنایش این است که این نمایندگان، بنا به دلایل خاصی، منافع مردم را نادیده گرفته اند.
انتخابات مجلس یازدهم در اسفند امسال برگزار خواهد شد. طوفان خشم کشاورزان، این مجلس را از صدر تا ذیل، درو خواهد کرد. بنده به عنوان عضو شورای مرکزی خانه کشاورز کشور و به عنوان کسی که نماینده کشاورزان کل کشور هستم، قول می دهم و از لحاظ  اخلاقی ضمانت میکنم که 90 درصد نمایندگان فعلی مجلس، با وضعیت تحقیرآمیزی با کرسی مجلس خداحافظی می کنند و رای نخواهند آورد.
میانگین بین 50 تا 55 درصد بوده و طبق آخرین آمار تا 60 درصد بوده که نمایندگان یک دوره مجلس، برای دوره بعدی رای نیاورده اند. بر اساس اطلاعاتی که کشاورزان سراسر کشور به من داده اند، به شما اطمینان می دهم که هیچ کشاورزی در ایران، رای به ابقای هیچ نماینده ای ای نخواهد داد ولو این که آن نماینده، برادر تنی اش باشد.
درباره اثرگذاری خانه کشاورز یا سازمان نظام کشاورزی باید بگویم که من بابت حمایت های بی دلیل خانه کشاورز و نظام صنفی کشاورزی از دولت و وزارت جهاد کشاورزی باید ابراز تاسف کنم.
این حمایت ها برخلاف نظر کشاورزان کشور است. هر تشکلی که به عنوان نماینده کشاورزان در کنار دولت و یا در مقابل دولت قرار بگیرد و به خاطر منافع کشاورزان با دولت چالش نکند، از نظر کشاورزان ایران مورد قبول نیست و برای منافع خاص تلاش می کند.
راهکاری که در مواقع بحران و خصوصاً در بخش کشاورزی، بیش از یک ایده خیال پردازانه چیزی نیست. دولت، وظیفه ای را بر عهده جهاد کشاورزی گذاشته است و وزارت جهاد کشاورزی، این مسئولیت را که تامین غذا با قیمت مناسب برای شهروندان و با قیمت عادلانه برای کشاورزان  و تولید کنندگان است، سال ها از انجام آن عاجز مانده است.
 کشت هیدروپونیک یا بدون خاک که محصول در زمین معمولی کشت نمی شود و میزان تولید آن هم بالاتر است، در کشور ما عملی بوده ولی کشاورزی مدرن در کشور ما به یک رویا تبدیل شده است.
وزارت جهاد کشاورزی باید توضیح بدهد در زمینه گسترش کشت های گلخانه ای مدرن چه اقداماتی انجام داده است. در گلخانه های سولار، می توانیم تا 600 تُن در هر هکتار محصول تولید کنیم ولی در واحد سطح آزاد، نهایتاً 50 تُن یا 60 تُن تولید می شود. گلخانه های سولار، گلخانه های فوق پیشرفته هشتند که تولید برق هم دارند.
به هر حال، وزارت جهاد کشاورزی، باید توضیح بدهد که در این چند سال چه عملی انجام داده است.
البته هیچ نهادی لازم نیست که گلخانه کشت هیدروپونیک ایجاد کند. کشاورزان باید این نوع کِشت را اجرایی کنند. اما دولت باید از این نوع کشت حمایت کند. وقتی که دولت، مرتباً کشاورز را تحت فشار قرار می دهد و عدم حمایت و ارائه ندادن تسهیلات ارزان قیمت، باعث میشود کشاورز نتواند کار انجام دهد.
دولت باید زیرساخت ها را فراهم کند. در این حالت، خود کشاورزان این کار را انجام خواهند داد.

 

منبع: پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۲۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگروهی برای پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد

وزیر کار با بیان اینکه یکی از مخاطبان اصلی پیام مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ۱۴۰۳، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، گفت: بخشی از تولید کشور را شرکت های وابسته به صندوق های تامین اجتماعی عهده دار هستند. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، سیدصولت مرتضوی وزیر کار در حاشیه اولین نشست هیئت دولت در سال جدید در جمع خبرنگاران گفت:  جلسه امروز هیات دولت درباره وظایف وزارت کار برای تحقق شعار سال گفت: ما کار گروهی را در وزارتخانه با مدیریت و محوریت معاونت اقتصادی مشخص کرده ایم که بتوانیم شعار جهش تولید مورد نظر حضرت آقا را عملیاتی کنیم.

وی افزود: جزئیات بیشتر دراین رابطه را در جلسات آینده به اطلاع خواهیم رساند.

خبر در حال تکمیل است...

دیگر خبرها

  • یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به حمایت از اسرائیل استعفا کرد
  • برخی وزرا مانند وزیر کشور و اطلاعات و امور خارجه با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند؛ در دولت دوازدهم به دلایلی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم با ایشان هماهنگ شد
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • خرید نهال لیبل دار، ۲۹ هزار تومان از نهالستان تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی
  • روحانی: تمام وزرا را بدون استثنا با رهبری چک کردم | سردار سلیمانی درخواست وزیر دفاع سپاهی کرد
  • روحانی: رهبری موافق وزارت ظریف بودند /جلسه با فرماندهان سپاه برای صلح و صفا بود /سردار سلیمانی درخواست کرد وزیر دفاع سپاهی باشد
  • کارگروهی برای پیگیری شعار سال در وزارت کار تشکیل شد
  • جهش تولید بدون اصلاح انگاره‌های ذهنی وجود ندارد
  • راهبرد وزارت کشاورزی واگذاری وظایف به بخش خصوصی و تعاونی است
  • کشاورزان علیه دولت انگلیس