Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@00:38:38 GMT

بزرگنمایی قاچاق سیگار برگ برنده صنایع دخانی

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۲۲۱۰

بزرگنمایی قاچاق سیگار برگ برنده صنایع دخانی

آزاده نظری، در رابطه با آمارهای اعلام شده مبنی بر افزایش تولید محصولات دخانی در کشور به خبرنگار مهر گفت: در حالی از ورود سالانه بیش از ۲۰ میلیارد نخ سیگار قاچاق به کشور خبر می رسد که این آمار با ارقام قبلی ارائه شده همخوانی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۹۶ اعلام شده بود که قاچاق سیگار در آن سال‌ از ۶ میلیارد نخ به ۳ میلیارد نخ کاهش خواهد یافت، افزود: چگونه است که به جای کاهش، خبر از افزایش چند برابری قاچاق داده می شود در حالیکه تولید داخلی محصولات دخانی همچنان رو به افزایش است و به نظر برخی کارشناسان بیش از۹۰ درصد نیاز جامعه را تامین می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظری در ادامه با اشاره به این مسئله که آمار و ارقام سالهای گذشته با این حجم از تولید محصولات دخانی همخوانی ندارد، تاکید کرد: اگر اعلام می شود که مصرف سالانه کشور ۶۵ تا ۷۵ میلیارد نخ سیگار و تولید داخلی آن ۴۸میلیارد نخ است، پس چگونه است که در سال ۹۶ اعلام می شود سالانه در کشور ۳۰ میلیارد نخ سیگار تولید می‌شود اما میزان مصرف در حدود ۵۵ میلیارد نخ است. یعنی همچنان حجم تولید و مصرف بالا رفته ولی قاچاق روند صعودی دارد.

کارشناس حوزه مبارزه با دخانیات در ادامه تصریح کرد: از ۳۰ میلیارد نخ سیگار تولیدی در سال ۹۶ به ۴۸ میلیارد نخ در سال ۹۸ رسیده ایم ولی متاسفانه با این حجم از افزایش در تولید، هنوز آمار و ارقام مربوط به قاچاق آن، یک علامت سوال بزرگ را در ذهن ایجاد می کند.

نظری تاکید کرد: البته از آمار مصرف محصولات دخانی نمی توان به سادگی گذشت. میزان مصرف جامعه افزایش پیدا کرده، چرخ تولید هم همچنان می چرخد و متاسفانه هنوز از کاهش میزان قاچاق و در ادامه آن کاهش هزینه های سلامت در این بخش خبری نیست.

وی تاکید کرد: افزایش سالانه ۱۰ درصدی مالیات بر دخانیات بر اساس قانون جامع مبارزه با دخانیات مصوب سال ۸۵ به طور کامل اجرا نمی شود. این درحالیست که در اکثر کشورهای منطقه مالیات بر دخانیات به طرز چشمگیری افزایش یافته و در بعضی از کشورها این افزایش به ۱۰۰ درصد نیز می رسد.

نظری ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت به کشورها توصیه کرده است که ۷۵ درصد قیمت خرده‌فروشی را به عنوان مالیات بر مواد دخانی اخذ کنند، اما متاسفانه این میزان در کشور ما حدود ۲۰ درصد قیمت خرده‌فروشی است.

این کارشناس حوزه مبارزه با دخانیات در ادامه افزود: بهرحال صدور مجوزهای جدید برای تولید مواد دخانی ویا ثبت برند جدید از مصادیق تبلیغ و مغایر با مصوبات جلسه نهم ستاد کشوری کنترل دخانیات است.

نظری با اشاره به این مسئله که برندهای جدید محصولات دخانی که قرار است تولید شوند و یا در حال تولید هستند، می بایست بصورت شفاف میزان قاچاق هر کدام آنها اعلام شود، ادامه داد: اگر این مسئله بدرستی اعلام شود، ما به عنوان شهروند جامعه متوجه می شویم که با تولید هر برند چه میزان از قاچاق آن در بازار کاسته می شود.

وی در پایان تاکید کرد: به هرحال افزایش قاچاق اگر قرار باشد افزایش تولید را در پی داشته باشد، می توان به عنوان یک شهروند این دغدغه را داشت که این حجم از تولید حتما در بحث عرضه و تقاضا این اطمینان را حاصل کرده که تولیداتش بازار هدف خود را دارد. این مسئله اولین بخشی را که درگیر می کند حوزه سلامت است و باید دید که این حجم از مصرف در آینده چقدر بدنه سلامت جامعه را درگیر کرده و چه هزینه هایی را برای جامعه در پی خواهد داشت.

کد خبر 4797850 مسعود بربر

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان جهانی بهداشت سیگار استعمال دخانیات وزارت بهداشت ویروس آنفلوانزا هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بیمه سلامت تجهیزات پزشکی سرطان علی اصغر پیوندی نظام سلامت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان غذا و دارو سازمان بیمه سلامت ریسک بیماری قلبی بیمه سازمان نظام پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۲۲۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود/ دخانیات تنها صنعتی که پس از انقلاب تحریم نشد!

شریف ترکمن نژاد، مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: هیچ موضوعی به اندازه دخانیات پیچیده نیست و تنها صنعتی که پس از انقلاب اسلامی ایران، تحریم نشد فعالیت شرکت‌های دخانی بود.

به گفته وی، سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار تولید می‌شود که به ازای هر یک میلیون نخ سیگار یک انسان کشته می‌شود.

ترکمن نژاد افزود: با توجه به اینکه مصرف دخانیات موجب آسیب‌های سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی بی‌شماری می‌شود، دولتمردان به دنبال نسل بدون دخانیات هستند.

وی خاطرنشان کرد: تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود و افراد سیگاری سعی خواهند کرد از طریق کشورهای در حال توسعه و جهان سوم نیاز خود را برطرف کنند.

مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به اینکه هدف گیری شرکت‌های تولید دخانیات در کشور ما بر روی زنان و دختران است، رواج مصرف سیگار بین زنان و دختران ایرانی را نشان دهنده توفیق آنان برشمرد.

ترکمن نژاد افزود: از ۶ ماه پیش طرح بدون دخانیات با برنامه ۲۰ ساله در جمعیت مبارزه با دخانیات مطرح شد و این طرح با تخصیص یک صندلی در شورای انقلاب فرهنگی گام اولیه را برداشت و در حال برداشتن گام‌های بعدی است.

وی با اشاره به استراتژی سازمان جهانی بهداشت برای کنترل و کاهش مصرف دخانیات، به تبیین اصول این استراتژی پرداخت که شامل ارائه خدمات ترک دخانیات، آگاه سازی دیگران در برابر مخاطرات دخانیات، افزایش مالیات و قیمت مواد دخانی بودند.

ترکمن نژاد یادآور شد: هدف اصلی این اصول و برنامه‌های پیشگیری در مصرف دخانیات، محدودیت در عرضه آن است.

وی، نیکوتین را یکی از اعتیادآورترین محصولات دخانی دانست و گفت: با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی و جلوگیری از صدمه زدن افراد سیگاری به افراد غیرسیگاری، می‌توان مصرف سیگار را کنترل و کاهش داد.

در همین حال، بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ضمن تاکید بر ممنوعیت تبلیغ دخانیات، از پیگیری وزارت بهداشت برای افزایش نرخ جرایم تخلفات دخانیاتی خبر داد و گفت: پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده و پیگیر دریافت مصوبه هیئت وزیران هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های توزیع‌کننده محصولات دخانی قانون‌پذیر نیستند، افزود: اگرچه ضوابطی در ارتباط با استندهای نگهداری سیگار ابلاغ کرده‌ایم اما نظارت‌های میدانی بیانگر این است ضوابط به درستی اجرا نمی‌شود.

ولی‌زاده در مورد جرایم تخلفات تبلیغاتی دخانیات، گفت: بیشترین ارقام جرایم در قانون جامع کنترل دخانیات برای تبلیغات در نظر گرفته شده است که در آخرین دور بازنگری جرایم در سال ۱۳۹۸ به ۴۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

بر اساس قانون «جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات»، جرایم قانون جامع کنترل دخانیات باید هر ۳ سال یکبار بازنگری شود. جرایم این قانون برای آخرین بار در سال ۹۸ بازنگری شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • افزایش بیش‌از ۱۰۰ میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی
  • تأکید رئیس جمهور بر مبارزه با قاچاق و رونق تولید
  • کشف سیگار و تنباکوی قاچاق در گرگان
  • افزایش میزان گردشگران خارجی در سال گذشته به بیش از ۵۰ درصد
  • کشف بیش از ۳۰ هزار نخ سیگار خارجی قاچاق در بابل
  • تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود/ دخانیات تنها صنعتی که پس از انقلاب تحریم نشد!
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • کشف بیش از ۴۱ هزار نخ سیگار قاچاق در خرمشهر
  • کشف محموله سیگار قاچاق در خرمشهر
  • کشف سیگار و تنباکوی قاچاق در خرمشهر