Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-23@19:27:31 GMT

نگاه تزیینی به پژوهش، آسیب است

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۲۲۸۷

نگاه تزیینی به پژوهش، آسیب است

گروه معارف ــ رییس بنیاد فرهنگی امامت بر لزوم هم افزایی مراکز تخصصی امامت و مهدویت تأکید کرد و گفت: ایجاد نظام موضوعات پژوهش های مهدوی یکی از ضرورت های مهم است. به گزارش ایکنا از قم، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی رییس بنیاد فرهنگی امامت شامگاه شنبه 23 آذر در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر مهدوی که در سالن اجتماعات مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد، با اشاره به جایگاه پژوهش در مطالعات علمی گفت: دو نگاه نسبت به پژوهش وجود دارد که یکی از آنها نوعی نگاه تزیینی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ابراز تأسف از این که گاهی اوقات نگاه تزیینی به پژوهش در حوزه و دانشگاه مشاهده می‌شود، ادامه داد: تا زمانی که نگاه تزیینی به پژوهش وجود داشته باشد نمی‌توانیم به جایگاه حقیقی پژوهش دست پیدا کنیم؛ پژوهش هدف نیست، بلکه به وسیله آن اهداف مورد نظر را افق گشایی می‌کنیم. سبحانی بیان کرد: منطق حقیقی پژوهش این است که ما به وسیله آن اهداف مورد نظر خود را در عرصه‌های مختلف افق گشایی کرده و بدانیم چگونه مسیر را به سوی آن هدف طی کنیم. رییس بنیاد فرهنگی امامت با بیان اینکه وضعیت پژوهش های ما در حال حاضر نسبت به گذشته بهتر شده است، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، اظهار کرد: ما باید از تک مسأله‌ها به سوی گروه مسأله‌ها حرکت کنیم و پروژه‌های کلان داشته باشیم تا به شبکه عام و کلان تحقیقات برسیم. وی با اشاره به اینکه بدون اطلاع از مباحث امامت نمی‌توان به عمق مباحث مهدویت دست یافت، عنوان کرد: امروز نسل جوان وارد عرصه پژوهش شده و مطالعات علمی خود را به سرانجام می‌رسانند؛ امروز در مباحث امامت و مهدویت، رسیدن به شبکه تحقیقات اسلامی و حوزوی یک ضرورت است، زیرا اگر کسی نقشه تحقیقات آینده را در دست نداشته باشد نمی‌تواند به هدف اصلی برسد. سبحانی با تأکید بر اینکه ایجاد نظام موضوعات پژوهش‌های مهدوی یکی از ضرورت‌های مهم است، گفت: ما باید یک طرح و نقشه راه پژوهشی را برای مهدویت ایجاد کنیم و با تحقق منظومه‌های تحقیقاتی نسبت به رفع ضعف‌های گذشته گام‌های مؤثری برداریم. استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه جامعه شیعه بدون محور امام معصوم(ع) شکل نمی‌گیرد، تأکید کرد: علیرغم کارهای فراوانی که در عرصه پژوهش‌های مهدوی انجام شده نسبت به هدف اصلی راه بسیار طولانی در پیش داریم و اگر به وضعیت موجودمان بسنده کنیم در همین وضعیت درجا خواهیم زد و متوقف خواهیم شد. توجه به توطئه دشمن وی با اشاره به ضرورت توجه به تحرکات دشمن در زمینه‌های مهدویت، کلام و امامت تأکید کرد: امروز نباید نسبت به دشمن بی توجه باشیم، بلکه باید بدانیم بی توجهی به تحرکات دشمن خطر و خطای بزرگ در مدیریت پژوهش است؛ ما باید در نظر داشته باشیم که دشمن چه نقاطی را هدف گرفته و یا در آینده مورد هدف می‌گیرد، سپس برای مقابله با آن به پژوهش دست بزنیم؛ اگر در زمینه نقاط تمرکز دشمن غفلت کنیم، گوی رقابت از ما ربوده خواهد شد. سبحانی با بیان اینکه در زمینه پژوهش عقب ماندگی‌های فراوانی داریم و افق‌های بسیاری نیز پیش رویمان قرار دارد، بیان کرد: ما باید ضمن جبران عقب ماندگی‌ها رو به جلو نیز حرکت کنیم؛ با توجه به تحرکات جریان‌های رقیب و بررسی نیازهای موجود درمی‌یابیم باید تلاش بیشتری در عرصه‌های پژوهشی داشته باشیم. رئیس بنیاد فرهنگی امامت با تأکید بر اینکه یک حوزه بسیار مهم در مباحث مهدویت و امامت مطالعات تاریخی مهدویت و امامت است، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های دوره جدید توجه به نوشته‌های تاریخی است؛ مطالعات تاریخی بعد لاینفک هر نوع مطالعه علمی است، بنابراین اگر به بستر تاریخی یک علم توجه نداشته باشیم بدون شک در فهم مفاهیم آن دچار اشتباه خواهیم شد. وی در پایان یادآور شد: امامت و مهدویت را باید به عنوان یک مبنای تمدنی به جامعه ارائه کنیم، زیرا در غیر این صورت سطح پژوهش‌های ما کاهش یافته و به عقب حرکت خواهد کرد. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا قم سبحانی پژوهش مهدویت نگاه تزئینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۲۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارکنان سازمان فرهنگی سربازان مقابله با هجمه فرهنگی هستند

شهردار کرمانشاه با اشاره به هجمه فرهنگی گفت: سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه خط مقدم مبارزه با این تهاجم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، نادر نوروزی امروز _ دوشنبه سوم اردیبهشت _ در دیدار با رئیس و مدیران سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه که در سالن جلسات دفتر شهردار کرمانشاه برگزار شد اظهار کرد: فرهنگ نقش مهمی در جامعه دارد که اهداف آن بسیار گسترده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات موجود کرمانشاه عدم ترسیم چشم‌انداز فرهنگ عمومی است افزود: حضوراً به امام جمعه محترم، آمادگی خود را برای ترسیم این چشم‌انداز اعلام کرده‌ایم.

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه عناصر، هنجار و آسیب‌های فرهنگی را باید شناخت، تصریح کرد: دیدگاه ساز و کاری و آسیب‌شناسی دو نگاه به فرهنگ است. بحران هویت در جامعه دیده می‌شود و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد، هجمه فرهنگی که مقام معظم رهبری سه دهه قبل به آن اشاره کردند مورد توجه قرار نگرفت و اکنون با وضعیت موجود مواجه شده‌ایم.

نوروزی با بیان اینکه بحران هویت مسئله خطرناکی است که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد، ادامه داد: از بین رفتن اعتماد در جامعه مشکل دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: باید این را باور کنیم که آسیب اجتماعی فرهنگی در جامعه وجود دارد و باید برای رفع این آسیب‌ها برنامه‌ریزی و حرکت کرد.

شهردار کرمانشاه با اشاره به تهاجم فرهنگی و بیان اینکه کارکنان سازمان فرهنگی شهرداری کرمانشاه، سربازان و خط مقدم مبارزه با این آسیب‌ها در جنگ فرهنگی هستند، گفت: این سازمان پازل اصلی جنگ نرم در شهر کرمانشاه است که با توجه به آسیب‌ها و هجمه فرهنگی، باید جهاد کرد.

نوروزی ارزش‌های دینی و انقلابی، زندگی در شهر، هویت، اخلاق و سلامت و نشاط عمومی جامعه را به عنوان پنج محور و مأموریت سازمان فرهنگی اعلام و تاکید کرد: علاوه بر اهداف ترسیم شده، باید از نظرات نخبگان نیز استفاده کرد، یک میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند با یک میلیون دیدگاه و نظر متفاوت که باید تمام این‌ها دیده شود.

وی تاکید کرد: برنامه‌های خوبی از سوی سازمان فرهنگی تنظیم شده است و دیدگاه رئیس این سازمان خوب و توانایی انجام امور را دارد.

کد خبر 746963

دیگر خبرها

  • فعال شدن صنایع راکد لرستان نیازمند نگاه ویژه دولت
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • دکتر طهرانچی: ۸۰۰ زمینه پژوهشی در حوزه مهدویت احصا شد
  • در تدوین قوانین به بحران‌ها توجه شود/ آمارها واقعی نیست
  • کارکنان سازمان فرهنگی سربازان مقابله با هجمه فرهنگی هستند
  • طرح الگو کشت به طور جدی دنبال شود/ نگاه دولت به کشاورز ویژه باشد
  • آب آشامیدنی کنارک پایدار شد
  • پایداری آب شرب شهر کنارک
  • چرا تحدید نسل برای کشور آسیب‌زاست؟