Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-19@23:55:25 GMT

چرا سهم پیشگامان خدمت‌رسانی از بودجه 99 کاهش یافت؟

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۲۳۵۲

چرا سهم پیشگامان خدمت‌رسانی از بودجه 99 کاهش یافت؟

در حالی که دولت همواره با کمک نیروهای نظامی و بسیجی از بحران های مختلف خارج شده است و حتی در موضوع بحران بنزین چندین نیروی نظامی به خاطر دفاع از امنیت کشور شهید شده اند چرا اصلاح ساختار بودجه به سمت کاهش بودجه های نظامی و افزایش بودجه شرکت های دولتی پیش رفته است؟

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ تنها چند روز مانده تا شروع سال 98 و در حالی که همه مردم درگیر امورات نوروز و سال جدید بوده و بسیاری از ادارات دولتی در تعطیلی به سر می بردند، خبر سیلاب در گلستان همه را غافلگیر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این غافلگیری در ادامه با اغفال مسئولان متولی همراه شد تا جایی که با وجود اینکه زندگی مردم در آق قلا زیر آب رفته بود، خبری از استاندار گلستان وجود نداشت تا در نهایت مشخص شد سید مناف هاشمی مرخصی گرفته و در خارج از کشور به سر می برد.

در چنین شرایطی که مسئولان استراحت و مسافرت خود را اولویت کاری خود می دانستند، بسیج و نیروهای نظامی بدون داشتن وظیفه قانونی و تنها بر اساس وظایف دینی خود با حضور در مناطق سیل زده به کمک رسانی پرداختند؛ این خدمت رسانی ادامه داشت تا موج جدید بارش ها در شیراز، کرمانشاه، همدان، مازندران، لرستان و خوزستان هم منجر به بروز سیلاب در این استان ها شد.

بارندگی ها و سیلاب تا پایان تعطیلات ادامه داشت اما در نهایت نیروهای بسیج، سپاه و ارتش بودند که دوشادوش مردم و در شرایطی که می توانستند تعطیلات را در کنار خانواده های خود بگذرانند، دوشادوش مردم به پاکسازی منازل و توزیع غذا پرداختند.

با گذشت 9 ماه از سیلاب، خانه های مردم توسط این نیروها بازسازی شد و تمام همت بسیج و سپاه برای سکنی دادن مردم به کار بسته شد. در موضوع زلزله هم این نیروها بودند که خشت خشت خانه های مردم را روی هم قرار دادند تا گروهی از مردم زلزله زده صاحب خانه شوند.

با ارائه لایحه بودجه 99 به مجلس باز هم مانند سال های قبل در دولت یازدهم و دوازدهم مشاهده شد که برخی از ردیف های بودجه کاهش پیدا کرده و در عوض برخی دیگر افزایش زیادی داشته اند. در این میان سهم بسیج و سپاه در چند سال گذشته همواره کاهش بودجه بوده است به طوری که در سال جاری با وجود خدمات بی سابقه بسیج به مردم و کمک به تحقق برخی از ماموریت های عقب افتاده دولت بودجه این دو نهاد کاهش چشمگیری داشته است.

جزئیات لایحه بودجه سال آینده نشان می‌دهد که اعتبارات امور دفاعی و امنیتی شامل سه فصل دفاع، فصل حفظ نظم و امنیت عمومی و فصل تحقیق و توسعه در امور دفاعی و امنیتی به طور کلی از ۷۰ هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان مصوب در سال ۹۸،‌ برای سال ۹۹ به میزان ۶۹ هزار و ۵۹۶ میلیارد تومان کاهش یافته که در مجموع ۱۳۵۶ میلیارد تومان کاهش داشته است.

 

در این بین فصل دفاع از ۴۸ هزار و ۳۷۷ میلیارد تومان مصوب سال ۹۸، در سال ۹۹ به ۴۴ هزار و ۳۸۴ میلیارد تومان کاهش یافته است که حاکی از کاهش ۴ هزار میلیارد تومانی در اعتبارات این فصل است.

فصل تحقیق و توسعه امور دفاعی امنیتی نیز از ۲ هزار و ۹۷ میلیارد تومان مصوب سال ۹۸ به ۲ هزار و ۶ میلیارد تومان در سال ۹۹ کاهش یافته است.

از سویی بودجه سازمان بسیج مستضعفین نیز که طیف مختلفی از فعالیت‌ها و خدمات فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و محرومیت‌زدایی را در سطح کشور ارائه می‌دهد نیز از میزان هزار و ۷۴۶ میلیارد تومان مصوب سال ۹۸ با ۴۷ درصد کاهش به ۹۲۳ میلیارد تومان برای سال ۹۹ رسیده است.

این در حالی است که در سال های گذشته نیز بودجه بسیج کاهش چشمگیری داشت و حتی در برهه‌ای بودجه بسیج نصف شد؛ کاهش بودجه دفاعی در لایحه بودجه 98 هم اتفاق افتاده و حتی بر اساس آمارها این کاهش بودجه تا 27 درصد بوده است.

در شرایطی بودجه دفاعی و همچنین بسیج در کشور طی چند سال گذشته کاهش داشته است که در سال های اخیر اقدامات تروریستی در کشور و همچنین اطراف ایران زیاد شده و برای مقابله با تروریست ها و آشوب های منطقه ایریال اقدامات جدی باید صورت بگیرد.

در دو سال گذشته بسیج با همکاری اقشار مختلف خود در حوزه محرومیت زدایی تلاش های زیادی انجام داده است و طبیعی است که برای مقابله با بحران هایی نظیر سیل و زلزله اولین افرادی که برای کمک رسانی در مناطق آسیب دیده حاضر می شوند نیروهای بسیج بوده اما این کاهش بودجه از سوی دولت قابل تأمل است.

در شرایطی که بودجه ادارات و شرکت های دولتی افزایش چشمگیری داشته و 75 درصد بودجه را تشکیل می دهد، بودجه دفاعی و نظامی ایران کاهش داشته که این در تغایر با روند بودجه ریزی در همه کشورهای دنیاست.

در کشورهای مختلف اعم از شرق و غرب دنیا هر ساله بودجه دفاعی و نظامی بیشترین میزان از بودجه آنها را تشکیل داده است تا جایی که در کشورهای آمریکایی و حتی عربستان این بودجه چند برابر می شود و این موضوع پالس های قدرت و امنیت به دنیا می دهد.

این سوال مطرح است که در حالی که دولت همواره با کمک نیروهای نظامی و بسیجی از بحران های مختلف خارج شده است و حتی در موضوع بحران بنزین چندین نیروی نظامی به خاطر دفاع از امنیت کشور شهید شده اند چرا اصلاح ساختار بودجه به سمت کاهش بودجه های نظامی و افزایش بودجه شرکت های دولتی پیش رفته است؟

 

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۲۳۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه بصیرت امام خمینی (ره) موجب تقویت بنیان ارتش شد؟

به گزارش خبرگزاری مهر، امیر قاسم خاموشی، فرمانده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، بیست و نهم اسفند ماه در برنامه سلام تهران حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه گفت‌وگو کند. وی در این برنامه از خدمت‌رسانی‌های ارتش به مردم سخن گفت.

خاموشی در مورد روز ارتش ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمن همواره در تلاش بوده تا نقاط قوت کشور ما را تضعیف کنند. یکی از نقاط قوت ما مجموعه ارتش جمهوری اسلامی است. دشمن توطئه‌های بسیاری را در راستای تضیف ارتش ما برنامه‌ریزی کرده است. آن‌ها زمزمه‌هایی برای منحل کردن ارتش به راه انداختند.

وی در ادامه گفت: در راستای توطئه چینی دشمن بر علیه ارتش جمهوری اسلامی ایران، بصیرت امام این نقشه را نقش بر آب کرد. ایشان دستور دادند که در روز ۲۹ فروردین ۵۸ ارتش با تمام نیروها و ادوات خود به شهر آمده و رژه بروند. با تدبیر ایشان توطئه خطرناک انحلال ارتش از بین رفت. نتیجه این کار امام مقاومت ارتش ایران در طول هشت سال دفاع مقدس و تقدیم ۴۸ هزار شهید به این مرز و بوم شد.

خاموشی در مورد وظایف ارتش جمهوری اسلامی ایران در مواقع بحرانی گفت: یکی از ویژگی‌هایی که ارتش ما را ممتاز و متمایز می‌کند، مردمی بودن آن است. این ارتش بر اساس کمک به مردم پایه‌گذاری شده و در تمام بحران‌ها در کنار مردم بوده و به آن‌ها خدمت کرده است. درواقع شعار ما ارتشی‌ها «ارتش فدای ملت» است. کارکنان ما متعلق به مردم هستند و از بطن مردم برخاسته‌اند.

وی در ادامه گفت: در زمان بحران‌ها، اولین یگانی که در کنار مردم قرار می‌گیرد ارتش جمهوری اسلامی است. این یکی از افتخارات ماست. از طرفی هوانیروز به عنوان یک یگان سریع، خدمات‌رسانی به مردم را انجام می‌دهد. در واقع اکنون هوانیروز در قالب اورژانس هوایی فعالیت می‌کند.

خاموشی اظهار کرد: ما شهدای بسیار بزرگی را تقدیم نظام کردیم. از شهید شیرودی تا شهید شمشادیان، شهدای ما با جانفشانی‌های خود باعث اقتدار این مرز و بوم شدند. در جریان خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده لرستان، از همان روز اول ارتش در لرستان مستقر شد. یکی از خاطرات شیرین آن زمان این است که امیر سرتیپ حیدری، دستور خدمت‌رسانی سریع به خانواده‌ای که فرزند خردسال آن‌ها نیازمند انسولین بود را دادند. تا قبل از تاریک شدن هوا، انسولین به دست این خانواده رسید.

کد خبر 6081374 محمد مهاجرانی

دیگر خبرها

  • یگان‌ امدادی سپاه تا پایان خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده حضور دارد
  • یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی به مردم سیل زده در منطقه حضور خواهند داشت
  • تداوم خدمت‌رسانی سپاه به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
  • حضور یگان‌های امدادی سپاه در مناطق سیل زده تا پایان خدمت رسانی
  • حضور یگان‌های امدادی سپاه تا پایان عملیات خدمت رسانی در مناطق سیل زده
  • یگان‌ امدادی سپاه تا پایان خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده حضو دارد
  • خدمت رسانی به گردشگران و مسافران بهاباد به نحو احسن
  • چگونه بصیرت امام خمینی (ره) موجب تقویت بنیان ارتش شد؟
  • ارتش جمهوری اسلامی ایران جلودار خدمت رسانی به مردم است
  • بانک‌ها و بیمارستان‌ها در روز پنج‌شنبه تعطیل نخواهند بود