Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در سال 1398 حدود 20هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری به مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی و باز آموزی و تجدید مهارت معرفی شده‌اند.

کریم یاوری مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ افزود: کارگران ، کارفرمایان، سهامداران ، سرمایه‌گذاران و مدیران بنگاه‌های اقتصادی در سال رونق تولید در خط مقدم اجرای منویات  مقام معظم رهبری هستند و با تلاش و کار و تولید برای تحقق شعار سال جدیت دارند و ما همه باید به  آنها کمک کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان نقش بی بدیل کارگران در تمامی صحنه‌های انقلاب اسلامی، تصریح کرد: آنها شایسته خدمتگزاری بهتر هستند.کارگران در تمامی شرایط حساس انقلاب اسلامی اعم (از پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی، فعالیتهای اقتصادی، تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی...) همراهی بسیار ارزشمندی داشته ، دارند و خواهند داشت.

به گفته وی، کارگران  ایران اسلامی دل در گرو اسلام ، انقلاب و مردم دارند و همه با کار و تلاش و رونق تولید پاسدار انقلاب و اسلام هستند و هم اکنون هم کارگران علی رغم مضائق مالی و دستمزدهای حداقلی با تمام  توان در پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاهها دوش به دوش کارفرمایان در رفع مشکلات بنگاهها اهتمام دارند.

به گفته یاوری، شناسایی و رصد، پیگیری، و بررسی و رسیدگی و حل و فصل مشکلات بنگاههای اقتصادی مشکل‌دار، در ابتدا به عهده  سهامداران- مالکان- کارفرمایان و مدیران بنگاههای اقتصادی است و چنانچه موفق به حل مشکل نشوند، از طریق وزارتخانه صادر کننده مجوز تاسیس و بهره برداری و پس از آن از طریق کارگروه‌های استانی و ملی تسهیل  و رفع موانع تولید باید پیگیری و اقدام نمایند.

وی گفت: وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی پیگیری، حل و فصل ، مشکلات بنگاههای اقتصادی در جهت  صیانت از نیروی کار و تثبیت اشتغال و پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاهها رصد و پیگیری می‌نماید این موضوع از اولویت‌های کارگروه های تسهیل و رفع موانع  تولید استانهای کشور و کارگروه  ملی به شمار می‌رود.

به گفته وی، برای صیانت از نیروی کار،کارفرمایان، کار آفرینان و سرمایه‌گذاران و حفظ حیات بنگاه‌های اقتصادی و پایداری تولید و تثبیت اشتغال رسیدگی حل و فصل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل‌دار ضروری است.

یاوری گفت:کارفرمایان، کار آفرینان و سرمایه گذارانی که بخواهند هر گونه تغییر یا بازسازی خط تولید و جابجایی کارگاه و ماشین آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید که در راستای سیاست های اقتصادی و اجتماعی دولت صورت دهند و اصلاح ساختار انجام دهند کارگران آنان در طول مدت زمان تغییر اقتصادی با مصوبه شورای عالی کار تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

مشکلات بنگاه های اقتصادی مشکلدار فقط نقدینگی نیست، بلکه پاره ای از مشکلات درون کارگاهی است همانند( بالا بودن هزینه های تولید، انباشت محصولات تولیدی ، نیاز به اصلاح ساختار، اختلاف بین سهامداران، بعضاً سوء مدیریت و..) و بخش برون کارگاهی همانند( رکود صنعت، تحریم ها، واردات بی رویه، قاچاق کالا، مطالبات از سایر سازمان ها و...)

در شرایطی که بنگاههای اقتصادی با مشکل مواجه می‌شوند، نیروی کار و کارگران عزیز می بایستی نهایت همراهی و همکاری را برای حل مشکل در جهت پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه با کارفرمایان به عمل آورند.

وی گفت: بنگاههای اقتصادی از محل رونق تولید برای تثبیت اشتغال و بهینه کردن خطوط تولید و ادامه فعالیت  از ابتدای سال 1398 تا کنون بیش از  9 هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت نمودند.

یاوری گفت: در سال 1398 طرح رونق تولید برای واحد های صنعتی و معدنی کوچک و متوسط اجرا می گردد همچنین بنگاههایی که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و طرح های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی 60% اجراء و به آنان  تسهیلات  پرداخت می‌شود که در سال 98 نیزازهر گونه تغییر یا بازسازی خط تولید، جابه جایی کارگاه و ماشین آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید در راستای سیاستهای اقتصادی و اجتماعی دولت صورت پذیرد با تایید و تصویب طرح اصلاح ساختار  توسط شورای عالی کار حمایت موثر به عمل می‌‌آید.

به گفته وی، در جهت صیانت از نیروی کار و پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاهها در سال 98 با حمایتهای موثر از حدود هزار بنگاه موجبات تثبیت 240 هزار نفر شغل فراهم آمد مسائل مربوط به حدود 1281 بنگاه مشکل دار را با جدیت رصد، پیگیری و دنبال می کنیم و در جهت رفع مشکلات آنان برای پایداری تولید از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

به گفته وی، استانداران به عنوان رییس کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به همراه کلیه اعضاء کارگروه به گونه ای برنامه ریزی نمایند که هر روز یک بنگاه مشکلدار و یا بحرانی را مورد بازدید قرار داده  و از محل بنگاه با هم فکری مدیران، کارفرمایان و سهامداران کارگران مشکلات آنها را بررسی و رسیدگی و حل و فصل نمایند.

وی گفت: مدیران و کارفرمایان بنگاههای اقتصادی متقاضی اصلاح ساختار اقتصادی  می بایستی طرح خود را به تصویب وزارتخانه ذیربط برسانند. تمامی کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی در طول اصلاح ساختار اقتصادی مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شوند. از سال  جاری بعضی جلسات  ستاد تسهیل  و رفع  موانع  تولید  ملی در استانهای کشور برگزار شده است.

یاوری خاطر نشان کرد: سامانه  ستاد تسهیل  برای تسهیل  ارتباط متقاضیان  با ستاد و شفاف سازی و تسریع در مراحل رسیدگی به پرونده ها و نظارت  ستاد بر روند  اقدامات  توسط دستگاهها در ماه سال جاری راه اندازی خواهد شد.

کریم یاوری: مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کارگاه  آموزشی حمایت از مشاغل  و بیمه  بیکاری در استان گلستان  گفت: بیمه بیکاری یک حمایت اجتماعی است و تامین اجتماعی با دریافت حق بیمه مقرر به بیمه شدگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که طبق مقررات قانون بیمه بیکاری بدون میل واراده از کار بیکار می شوند بیمه بیکاری پرداخت می نماید.

وی گفت: بیمه شدگان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که به دلیل بروز حوادث قوه قهریه و غیر مترقبه از قبیل  سیل ، زلزله ، جنگ، آتش سوزی و .... بیکار می شوند مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شوند.

وی گفت: پیگیری برای اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری در اولویت وظایف قانونی دست اندر کاران اجرای قانون بیمه بیکاری است، در سال   1398 تا کنون حدود پا نزده هزار نفر از مقرری بگیران بیمه بیکاری اشتغال مجدد پیدا کرده‌اند.

یاوری گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای مکلف است  آموزش مهارت های مورد نیاز بازار کار و نیز باز آموزی و تجدید مهارت کارگران تحت پوشش بیمه  بیکاری را در مراکز آموزش فنی و حرفه ای و یا مراکز آموزش جوار کارخانجات فراهم  نماید. هزینه‌های آموزش‌های فنی و حرفه ای مقرری بگیران بیمه بیکاری از حساب بیمه بیکاری تامین و پرداخت می‌شود.

وی گفت: در سال 1398 حدود  20هزار مقرری بگیر بیمه بیکاری به مراکز آموزش فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی و باز آموزی و تجدید مهارت معرفی شده‌اند.هم اکنون حدود 255 هزار  نفر از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌نمایند.

مدیر کل حمایت از مشاغل وزارت کار گفت: کارگران مجرد مشمول  قانون بیمه  بیکاری حد اقل شش ماه و حد اکثر سی و شش ماه و کارگران متاهل  و متکفل حداقل دوازده ماه و حداکثر 50 ماه به نسبت سابقه کاری و بیمه پردازی می توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده نمایند. ایام  مقرری بیمه بیکاری جزء سابقه بیمه ای قابل قبول برای ایام بازنشستگی کارگران محاسبه می‌شود.

این مدیر گفت: واگذاری امور و تصدیهای غیر حاکمیتی به بخش خصوصی صرفاً در چارچوب قوانین و مقررات، ضوابط و دستور العملهای ابلاغی باید صورت گیرد.

برای تعادل بخشی به منابع و مصارف بیمه بیکاری و افزایش پوشش مقرری بگیران بیمه بیکاری کارگروههای مشترک بین ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تامین اجتماعی و شرکاء اجتماعی شکل گرفته و به جدیت پیگیری می‌نمایند.

یاوری این را هم گفت: مقرری بیمه بیکاری برای کارگران مشمول از روز اول بیکاری قابل پرداخت  است و کارگران مکلفند ظرف سی روز از تاریخ  بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحد های تعاون کار و رفاه اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال  به کار تخصصی یا مشابه  آن اعلام نمایند.

وی گفت: کارآفرینان  و کارفرمایان در تمامی واحد های تولیدی، صنعتی ، صنفی ، خدماتی و کشاورزی برای بهره مندی نیروی کار خود از مزایای قانونی نسبت به بیمه نمودن کارگران اقدام  نمایند. کارآفرینان  و کارفرمایان در تمامی واحد های تولیدی، صنعتی ، صنفی ، خدماتی و کشاورزی برای بهره مندی نیروی کار خود از مزایای قانونی نسبت به بیمه نمودن کارگران اقدام  نمایند.

به گفته وی، در شرایط فعلی همه دستگاههای اجرایی و خدمات رسان  و خصوصاً نظام  مالی، بانکی و بیمه ای کشور می بایستی نهایت همراهی و همکاری را با بنگاههای اقتصادی در جهت حفظ اشتغال کارگران و جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر برای آنان را به عمل آورند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: کارگران بیکاری بیمه تولید کارفرمایی بیمه بیکاری اشتغال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۳۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حقوق کارگران ۱۴۰۳ تامین اجتماعی چقدر افزایش یافته است؟

جدول حقوق کارگران ۱۴۰۳ تامین اجتماعی تایید شد. حقوق ۱۴۰۳ افزایش ۳۵ درصدی داشته است.

میزان حداقلی افزایش حقوق در سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرآنلاین، در سال ۱۴۰۳، حقوق و دستمزد کارمندان دولت و کارگران مشمول قانون کار با یک افزایش ۳۵ درصد مواجه خواهد شد. بر اساس جدول حقوق کارگران ۱۴۰۳ تامین اجتماعی ارائه شده، حداقل دستمزد ساعتی برای کارگران و کارمندان به مبلغ ۳۲۵.۸۸۴ ریال خواهد بود. همچنین، حداقل دستمزد روزانه در این سال ۷۲۸,۳۸۸,۲ ریال و حداقل حقوق ماهانه ۷۱.۶۶۱.۸۴۰ تومان خواهد بود. این افزایش حقوق و دستمزد به عنوان یکی از روش‌های تنظیم نرخ حقوق در جهت کنترل تورم و تعادل بازار کار انجام می‌شود.

چگونگی تعیین حداقل حقوق ۱۴۰۳

تعیین حداقل حقوق برای کارگران در سال ۱۴۰۳ توسط وزارت کار انجام می‌شود و در این فرایند، چندین عامل تاثیرگذار در نظر گرفته می‌شود. یکی از این عوامل نرخ تورم کشور است. زیرا تورم تاثیر مستقیمی بر ارزش پول دارد و افزایش هزینه‌های زندگی را نشان می‌دهد. بنابراین، درصد افزایش حقوق اداره کار با توجه به نرخ تورم سالانه مشخص می‌شود. عامل دیگری که در تعیین حداقل حقوق کارگران تاثیرگذار است، شرایط اقتصادی خانوار‌ها و هزینه‌های زندگی آن‌ها است.

اگر هزینه‌های زندگی افزایش یابد، حقوق کارگران نیز باید به نسبت این افزایش تعیین شود. این امر اجازه می‌دهد که کارگران بتوانند هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند. همچنین، شناخت خط فقر و حداقل نیاز‌های زندگی نیروی کار نیز در تعیین حقوق حائز اهمیت است. حقوق باید به گونه‌ای تعیین شود که کارگران بتوانند نیاز‌های اساسی خود را برآورده کنند و از خط فقر فاصله داشته باشند.

جدول حقوق کارگران ۱۴۰۳ تامین اجتماعی

حقوق اداره کار در سال ۱۴۰۳ به صورت محسوسی افزایش یافته است. طبق اعلامات لایحه بودجه در سال ۱۴۰۳، افزایش ۳۵ درصدی در حقوق کارمندان را شاهد خواهیم بود. به این ترتیب، حقوق حداقل برای کارمندان رسمی مجرد پس از کسز حق بیمه در سال جاری به مبلغ ۸۸.۰۳۵.۵۱۱ ریال و برای افراد متاهل بدون فرزند پس از کسر حق بیمه ۵۱۱,۰۳۵,۹۳ و برای افراد متاهل با یک فرزند ۶۹۵,۲۰۱, ۱۰۰ و در نهایت برای افراد متاهل با دو فرزند پس از کسر حق بیمه ۸۷۹,۳۶۷,۱۰۷ تعیین شده است. این افزایش نشان از توجه دولت به بهبود شرایط اقتصادی کارمندان دارد و سعی در تامین هزینه‌های زندگی آن‌ها را دارد.

بررسی مصوبه مجلس در راستای حقوق اداره کار در سال ۱۴۰۳

مصوبه مجلس در خصوص حقوق اداره کار در سال ۱۴۰۳ به شیوه‌ای جامع و جدید اعلام شده است. بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس، افزایش ۳۵ درصدی حقوق و مزایای مستمر شاغلان، شامل همه کارمندان مشمول و غیرمشمول قانون مدیریت خدمات کشوری، تصویب گردیده است. این تصمیم اصلاحی در جزء ۲ بند الف تبصره ۱۵ مصوبه مجلس به تائید رسیده است. تفاوت‌های موجود در تطبیق مواد مذکور با قوانین مرتبط به بودجه در سال‌های گذشته، بدون تغییر باقی مانده است.

فرمول افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ بر مبنای حداقل دستمزد

برای محاسبه حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۳، از یک فرمول استفاده می‌شود که بر مبنای حداقل دستمزد تعیین می‌شود. این فرمول شامل دو بخش اصلی تخمین حقوق پایه و محاسبه سایر اقلام حقوق و دستمزد است. فرمول افزایش حقوق سال ۱۴۰۳ بر مبنای حداقل دستمزد عبارت است از:

حقوق خالص = حقوق پایه + سایر مزایا - کسورات

اولین قدم در این فرمول، تخمین حقوق پایه است. حقوق پایه بر اساس توافق بین کارفرما و کارمند و با توجه به روش‌های حقوق ثابت و حقوق متغیر تعیین شود. در حقوق ثابت، پایه حقوق برای همه کارمندان یکسان است، در حالی که در حقوق متغیر، حقوق پایه بر اساس معیار‌هایی مانند تجربه، عملکرد و تخصص کارمند تعیین می‌شود.

در قدم دوم، سایر اقلام حقوق و دستمزد محاسبه می‌شود. این اقلام شامل مزایا، کسورات و مالیات است. مزایا شامل حق مسکن، حق اولاد، حق ایاب و ذهاب، حق اضافه کار، حق لباس و حق سنوات می‌شوند، در حالی که کسورات شامل مالیات، بیمه تامین اجتماعی، بیمه حوادث شغلی، بیمه عمر و وام‌های شخصی است.

با در نظر گرفتن مزایا و کسورات به اضافه حقوق پایه، وزارت کار برای تعیین حداقل حقوق سال ۱۴۰۳ ابتدا حقوق خالص را محاسبه می‌کند و سپس مبلغ را به میزان ۳۵ درصد افزایش می‌دهد. این فرمول برای محاسبه حقوق و مزایا استفاده می‌شود و مقدار حقوق خالص نهایی بر اساس این فرمول تعیین می‌شود.

حداقل حقوق ساعتی اداره کار

حداقل حقوق ساعتی اداره کار برای هر ساعت در سال ۱۴۰۳ مبلغ ۳۲۵.۸۸۴ تومان خواهد بود. این مبلغ به ازای هر ساعت کاری انجام شده توسط پرسنل و کارمندان در محل کار پرداخت می‌شود. این افزایش از ۲۴۱.۳۹۵ ریال که حقوق ساعتی در سال گذشته بوده، با افزایش بیست درصدی به دست آمده است. این افزایش به منظور تطبیق حقوق با نرخ تورم و هزینه‌های زندگی و همچنین افزایش کیفیت زندگی کارگران اعمال شده است.

حق اولاد بر اساس حقوق و دستمزد ۱۴۰۳

حق اولاد در حقوق اداره کار به عنوان یکی از مزایای اختصاص یافته به کارمندان متاهل محسوب می‌شود که به صورت ماهیانه به همراه دیگر مزایا به حساب آن‌ها واریز می‌شود. این مزایا تنها تفاوت حقوق و دستمزد بین افراد مجرد و متاهل است. مبلغ حق اولاد برای هر فرزند، سه برابر حداقل حقوق و دستمزد روزانه وزارت کار است. برای سال ۱۴۰۳، این مبلغ معادل ۷,۱۶۶,۱۸۴ ریال است.

برای دریافت حق اولاد، برخی شرایط وجود دارد که کارمند باید آن‌ها را رعایت کند. این شرایط شامل داشتن بیمه تامین اجتماعی و بودن مشمول قوانین آن، فرزندان باید زیر ۱۸ سال باشند و در صورت داشتن مشکلات ناتوانی برای کار یا تحصیل ممکن است حق اولاد برای فرزندان بالای ۱۸ سال نیز پرداخت شود. همچنین، کارمند باید سابقه بیمه تامین اجتماعی به مدت ۷۲۰ روز را داشته باشد.

دیگر خبرها

  • توسعه هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش غیردولتی در سال ۱۴۰۳
  • لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است/ تنها با ارائه تسهیلات صنعت پویا نمی‌شود
  • حقوق کارگران ۱۴۰۳ تامین اجتماعی چقدر افزایش یافته است؟
  • نیازمند ایجاد واحد پژوهشی و فناوری مجزا در کشور هستیم 
  • برخورد با خاطیان زیرمیزی بگیر در مراکز درمانی کردستان
  • اعلام نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ + جدول
  • امسال چند ماه می‌توانیم بیمه بیکاری دریافت کنیم؟
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد (+ جدول)
  • نحوه دریافت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول