Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-29@00:19:16 GMT

میبد قدیم، تمدنی مربوط به 15000 سال قبل از میلاد

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۳۹۴۰

میبد قدیم، تمدنی مربوط به 15000 سال قبل از میلاد

ساعت24-در بررسی‌هایی که در تهیه اطلس باستان‌شناسی میبد در سال 91 انجام شد، قدمت سکونت در شهرستان میبد به 15 هزار سال قبل از میلاد شامل دوران پارینه سنگی، نوسنگی و دوران‌های بعد از آن برمی‌گردد.

پژوهشگر کشوری حوزه میراث فرهنگی، سایت باستان‌شناسی میبد را دارای تمدنی با قدمت 15 هزار سال قبل از میلاد اعلام کرد و گفت: شهر امروز میبد و نارین قلعه با قدمت 7000 سال، در حقیقت شهر جدیدی است که پس از نابودی شهر کهن میبد به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«ساشا ریاحی مقدم» در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این که میبد در استان یزد قدیمی‌ترین سایت باستان‌شناسی فلات مرکزی ایران را در خود جای داده است، اظهار کرد: در بررسی‌هایی که در تهیه اطلس باستان‌شناسی میبد در سال 91 انجام شد، قدمت سکونت در شهرستان میبد به 15 هزار سال قبل از میلاد شامل دوران پارینه سنگی، نوسنگی و دوران‌های بعد از آن برمی‌گردد.

وی در این رابطه تصریح کرد: طی این بررسی‌ها متوجه شدیم که شهر امروز میبد و نارین قلعه با قدمت 7000 سال در حقیقت شهر جدیدی است که پس از نابودی شهر کهن میبد به وجود آمده است لذا بخش‌های زیادی از محدوده تمدن کهن میبد در مناطقی مانند بیده، تل مسگران، جهان آباد و مزرعه کلانتر قرار داشته است.

ریاحی مقدم وجود آثار و ابزارهای سنگی ابتدایی و سفالینه‌هایی با قدمت پیش از اسلام را از دیگر شواهد پی‎بردن به این قدمت عنوان کرد و گفت: میبد قدیمی‌ترین سایت‌باستان‌شناسی فلات مرکزی کشور تا به امروز محسوب می‎شود اما سرزمین‌هایی با تمدن بسیار کهن مانند جیرفت در جنوب شرقی کشور قرار دارند که از این جهت نمی‌توان میبد را قدیمی‌ترین سایت باستان شناسی جنوب کشور ذکر کرد.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۳۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محافل قرآنی با ۲۰۰ سال قدمت در جنوبی‌ترین منطقه استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل؛ اهالی این دهستان سالهاست با حضور در محافل قرآنی در ماههای مختلف سال، فضای اجتماعی و خانوادگی خود را معنویت دوچندان ‌می‌بخشند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • برندگان ۱۶ روز از پویش زندگی با آیه‌ها در یزد معرفی شدند
  • وجود يکهزار هکتار بافت تاریخی در شهر موزه‌ها
  • محافل قرآنی با ۲۰۰ سال قدمت در جنوبی‌ترین منطقه استان اردبیل
  • اسرائیل با حذف میراث باستانی به دنبال نفی تاریخ فلسطین است
  • کشف حلقه گمشده تاریخ در فلات ایران
  • چشمه علی در شهرری تمدنی مهم از پایان عصر نوسنگی
  • ۳۳۶۰ نفر از موزه‌های خراسان شمالی بازدید کردند
  • اصلاح و بازسازی شبکه توزیع آب شهرستان میبد + عکس
  • کشف یک خانه «عصر آهن»
  • رهبر انقلاب: تاثیر رسانه‌ها در عقب راندن دشمن بیش از موشک و پهپاد است / پیام‌های تمدنی ایرانی‌ها می‌تواند با شعر منتقل شود