Web Analytics Made Easy - Statcounter

راه‌های مواصلاتی پاشنه آشیل توسعه محسوب می‌شود که در کردستان این مهم هنوز نتوانسته به سطح مطلوب برسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  کُردتودی، احداث راه های مواصلاتی اعم از آزاد راه ها، بزرگراه‌ها و راه آهن و همچنین شبکه  حمل و نقل هوایی از مهم ترین شاخصه های توسعه یافتگی در یک منطقه می باشد، زیرا وجود شبکه حمل و نقل, ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز کشور مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته بسیاری از کارشناسان، تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه نیز انکارناپذیر است و زمینه توسعه را از جهات مختلف فراهم می آورد.

کردستان یکی از استان‌های کم توسعه یافته در کشور محسوب می‌شودنبود زیرساخت‌ها و به ویژه جاده و راه‌های مواصلاتی سبب شده که ظرفیت‌ها و استعدادهای استان در بخش‌های کشاورزی، معادن ودیگر بخش‌ها بالفعل نشود و ظرفیت‌های استان مغفول بماند و این امر سبب شده که استان در رده‌های آخر جدول توسعه کشور قرار گرفته است.

راههای مواصلاتی استان

راه‌های مواصلاتی پاشنه آشیل توسعه محسوب می‌شود که در کردستان این مهم هنوز نتوانسته به سطح مطلوب برسد و متاسفانه در این روزهای آغازین فصل زمستان, شاهد خبرهایی ناگوار از حوادث و تلفات جاده ای در استان هستیم خبرهایی که دل هر شهروندی را به درد می آورد.

بارها در رسانه های کردستان مطالبی پیرامون وضع نامناسب جاده های استان ارائه شده است موضوعی که به عنوان یک موضوع کلیشه ای در استان تبدیل شده است و هر از گاهی نیز مسئولان وعده هایی برای توسعه زیرساخت ها می دهند اما این وعده ها محقق نمی شود.

راه و به طور کلی زیرساخت های حمل و نقل یکی از مهمترین عوامل توسعه در هر کشور و استانی محسوب می شود و ضعف این زیرساخت قطعا یکی از موانع اصلی توسعه در هر منطقه ای خواهد بود و متاسفانه وضع این زیرساخت در استانی مرزی, همچون کردستان با بهره مندی از ظرفیت ها و توانایی های خاص خود, مناسب نیست و دولت های پیشین و دولت یازدهم برای ارتقا راهها و زیرساخت های حمل و نقل اقداماتی را انجام داده اند که می توان به چندین پروژه همچون دوبانده کردن راههای مواصلاتی در سطح استان, احداث فرودگاه سقز, افتتاح پروژه راه آهن سنندج به تهران و افزایش پروازهای فرودگاه سنندج اشاره کرد.

خواب پروژه های عمرانی در کردستان

در دولت‌های گذشته برای توسعه و ارتقای راه‌های استان پروژه‌ها و طرح‌هایی افتتاح شده است و در این روزها بیشتر پروژه‌های استان به دلیل کمبود اعتبارات و بودجه به حالت تعطیل و یا نیمه تعطیل درآمده‌اند.

یکی از این پروژه‌های مهم در استان احداث «راه آهن تهران-همدان به سنندج» است که چند سالی است که هیچ خبری از میزان پیشرفت آن در رسانه‌های استان انتشار پیدا نکرده بود و این در حالی است که پروژه های استان همجوار بر اساس زمانی که از سوی مسئولان ذی ربط اعلام شده سال آینده به بهره برداری می رسد و شهروندان کرمانشاه صدای سوت قطار را خواهند شنید اما استان کردستان همچنان در کما به سر می برد البته استاندار کردستان در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری دوباره قول شنیدن صدای سوت قطار به مردم استان به عنوان خبری خوشحال کننده وعده داده شد!!!

پیرامون شرایط این پروژه باید اظهار کنیم که راه‌آهن تهران- همدان به سنندج یکی از پروژه‌های مهم استان و تنها کریدور ریلی شمال و مرکز به کردستان است که بر اساس پیش بینی‌های انجام شده، برای بهره‌برداری از این طرح میلیاردها تومان اعتبار نیاز بوده است تا از منابع مالی دولت، فروش اوراق مشارکت و اعتبارات طرح مهر ماندگار تامین شود.


پروژه راه‌آهن تهران- همدان به سنندج از طرح‌های مهر ماندگار است که از سال ۷۵ در دستور کار دولت قرارگرفت و ساخت آن در سال ۸۴ کلید خورد و به گفته برخی از مسئولان، قرار بود در یک قرارداد ۱۸ ماه به نتیجه مطلوب برسد که تاکنون که بیش از چند سال از آن سپری شده، هنوز این پروژه مهر ماندگار در استان به بهره‌برداری نرسیده است.

آشیانه ای برای توسعه کردستان

در کنار این پروژه؛ پروژه فرودگاه سقز نیز یکی دیگر از پروژه های عمرانی استان است که می‌تواند سبب ارتقای حمل و نقل در استان شود اما این پروژه نیز هنوز به بهره برداری نرسیده است و بیشتر کمبود اعتبارات را مانع پیشرفت این پروژه عنوان می کنند و نیازمند اعتبارات ملی است.

در حال حاضر «فرودگاه سنندج» نیز به عنوان تنها فرودگاه در کردستان در امر خدمات رسانی به مسافران هوایی فعالیت می کند که متاسفانه هر از گاهی شاهد کاهش پروازها و یا لغو پروازهای آن هستیم. که می توان به یکی از این موارد اشاره کرد.

چندی پیش خبری دال بر راه اندازی پرواز سنندج به کیش در رسانه های استان بودیم خبری میمون و خجسته که نقطه های امید را برای توسعه استان در دل مردم  این سرزمین روشن کرد اما این خبر زیاد طول نکشید که خبر از لغو این پرواز  در استان پیچید با هزاران پرسش از چرایی آن؟!

و این در حالی است که براساس شنیده ها متولیان بخش خصوصی مسئولیت را بر دوش مسئولان استان می اندازند و مانع اصلی را حمایت یک طرفه از برخی شرکت های مسافربری در استان عنوان می کنند بنابراین لازم و ضروری است که مسئولان استانی برای توسعه حمل و نقل و افزایش پروازهای استان, و ارتقای وضع راههای مواصلاتی, گام هایی برداشته شود و برای تکمیل و بهره برداری از پروژه های موجود در استان از اعتبارات ملی استفاده شود زیرا اعتبارات استانی جوابگو نخواهد بود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۳۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی

اسماعیل زارعی کوشا در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

استاندار کردستان در این دیدار بر حمایت از کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و افزود:  ارتباط موثر روسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

وی گفت: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

مشکلات عمرانی در کتابخانه های عمومی

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار گفت: حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم بوده و این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضاء و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد و این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

حسنی خونسار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، بیان کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضاء را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور
  • پاشنه آشیل فاتح توپ طلا در پرسپولیس | جثه بزرگی که دردسرساز هم می شود
  • اجرای ۲۱ پروژه زیرساختی و توسعه‌ای در حوزه لجستیک ایران‌خودرو در سال۱۴۰۳
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • آسوشییتدپرس: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند/ سیاست خارجی، پاشنه آشیل جو بایدن در سال انتخابات شد