Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-19@22:49:10 GMT

اهدای یاقوت در فصل بارش مروارید

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۳۹۶۸

اهدای یاقوت در فصل بارش مروارید

اهدا خون علل خصوص در فصل زمستان از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا آمار اهدا کنندگان در این فصل نسبت به دیگر فصول سال به دلیل شیوع برخی بیماری ها و مصرف دارو اهداکنندگان کمتر است.

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ پس از اتمام سمفونی پاییزه برگ و باد، نوبت به اجرای زمستان می رسد؛ برف آهنگین می بارد و خیابان ها مملو از عابر های پیاده ای است که با چتر های رنگارنگ خود را محصور در مروارید های سپید می بینند، در این هیاهو اما برخی مقصدشان مراکز اهدای خون است و نیت شان بخشش یاقوت سرخ رگ هایشان؛ آنان خون می بخشند تا زمستان بیماران نیازمند را بهاری کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرکز انتقال خون سنندج در خیابان پاسداران این شهر 26 سال است که میزبان شهروندان نوع دوستی است که بخشندگی خود را با اهدای خون سالم به اثبات رسانده است.

آنان استمرار در اهدای خون را به یکی از عادات پسندیده خود تبدیل کرده و آن را در تقویم مهربانی زندگی گنجانده اند.

اهدای نزدیک به 27 هزار واحد خون کامل نتیجه حضور داوطلبین اهدای خون در مراکز انتقال خون استان کردستان است.

هریک از این واحد های اهدایی خون دست کم به سه فرآورده مختلف گلبول قرمز متراکم، پلاسما و پلاکت تبدیل می شود و نجات بخش جان سه بیمار است.

نیاز به این فرآورده ها در طول سال ثابت اما آمار حضور داوطلبین اهدای خون در روزهای های سرد متفاوت با دیگر ایام است.

به صورت کلی اهدای خون در ماه های سرد به دلیل ابتلای اهداکنندگان خون برخی بیماری های شایع همچون سرماخوردگی،نیاز به مصرف دارو و یا سردی هوا و بارش سنگین برف و باران کاهش می یابد.

روزهای سرد و ضرورت مشارکت گرم اهداکنندگان

رئیس اداره پخش خون و سنجش مصرف بیمارستانی انتقال خون کردستان در خصوص میزان ذخایر خون استان می گوید: انتقال خون کردستان در بیشتر روزهای سال دارای ذخایر کافی و به میزان 7 تا 9 روز است.

محمد رضا علی رمائی با بیان اینکه این میزان ذخیره امکان پاسخگویی به کلیه نیازهای مراکز درمانی را فراهم می کند، ادامه می دهد: ذخایر در حد 5 الی 7 روز نیز قابل قبول است اما درفصول سرد به جهت مقابله با هرگونه بحرن احتمالی این ذخایر در سطح بالاتری نگه داشته می شود .

وی ادامه می دهد: هرگاه ذخایر از این میزان کمتر شود فراخوان های لازم اطلاع رسانی می شود.

رئیس اداره پخش خون به شبکه ملی خون رسان نیز اشاره و اظهار داشت:با هدف جلوگیری از ضایع شدن فرآورده های اهدایی چنانچه میزان ذخایر از 9 روز بیشتر شود در قالب این شبکه فرآورده های مازاد به استان های نیازمند ارسال خواهد شد.

علی رمایی از انجام پژوهش با هدف بهینه سازی مصرف خون خبر داد و یادآور شد: انتقال خون در تلاش است تا میزان ضایعات را به حداقل ممکن برساند.

اهداکنندگان مستمر خون؛ قوت قلب مراکز انتقال خون

مدیرکل انتقال خون استان کردستان بر حضور چشمگیر اهداکنندگان مستمر خون می بالد و می گوید: کردستان دارای آمار بالایی در اهدای مستمر خون است و بیش از 64 درصد خون های اهدایی در این استان از اهداکنندگان مستمر تامین می شود .

محمد سعید کریمیان در پاسخ به این پرسش که چرا حضور اهداکنندگان مستمر از اهمیت ویژه برخوردار است می گوید: اهداکنندگان مستمر از میزان مشارکت ، تعهد، شخصیت بارز اجتماعی و  سلامت بیشتری برخوردارند.

وی می افزاید: اهداکنندگان مستمر منابع قابل اتکا استان در تامین به موقع نیاز خونی بیماران و مصرف کنندگان مستمر خون هستند.

کریمیان با اعلام اینکه  در پی فراخوان های سازمان انتقال خون عموماً اهداکنندگان مستمر پیش از دیگران در مراکز انتقال خون حضور می یابند می گوید: اگرچه انتقال خون در تلاش است تا با جذب داوطلبین جوان میانگین سن اهداکنندگان را کاهش دهد اما همواره بر افزایش شاخص اهدای مستمر خون نیز تاکید دارد.

مدیرکل انتقال خون کردستان هر اهداکننده مستمر خون را یک سفیر اهدای خون می داند و می افزاید: حضور جمعیت اهداکنندگان مستمر موجب ارتباط نزدیک مراکز انتقال خون با دیگر آحاد جامعه می شود و هر اهداکننده مستمر می تواند جدید ترین آموزشهای علمی  و مطالب مرتبط با اهدای خون  دیگران ارائه کند و امکان جلب مشارکت دیگران نیز فراهم شود.

پلاکت؛ فرآورده ای با عمر کوتاه اما حیات بخش

پزشک فوق تخصص بیماری های خون و سرطان کودکان پلاکت‌ را اجزای کوچک بافت خون معرفی می‌کند و می‌گوید: این ساختارها حاوی آنزیم‌هایی هستند که باعث انعقاد خون شده و درنهایت از ادامه‌ی خونریزی جلوگیری می‌کنند.

به گفته‌ی برهان مرادویسی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند اصلی‌ترین گروه نیازمند دریافت مستمر پلاکت هستند به‌طوری‌که سالانه به دریافت ۳۰ الی ۵۰ واحد پلاکت نیاز دارند.

وی بر نجات بخشی و ضرورت دسترسی به واحد های پلاکت تاکید دارد و ادامه می دهد: پلاکت در خارج از بدن تنها 3 روز طول عمر دارد و زودتر از دیگر محصولات خون از بین می‌رود و پس از اهدای خون در همان  ساعات اولیه می‌بایست از سلول‌های خونی جدا و فرآوری شود.

مرادویسی تلاش شبانه روزی مراکز اهدای خون را برای تامین فرآورده های خون ارج می نهد و می گوید: تلاش های کادر درمان تنها با حضور اهداکنندگان خون از تمامی گروه های خونی  و در تمام روزهای سال نتیجه بخش خواهد بود.

مراکز اهدای خون، پایگاهی برای اعتلای مشارکت اجتماعی است

مدیر روابط عمومی انتقال خون کردستان فعالیت های بهداشتی و درمانی مراکز انتقال خون را تنها بخشی از وظایف این سازمان می داند و می گوید: مراکز انتقال خون در واقع یک پایگاه اجتماعی هستند که میزبان پویا ترین افراد جامعه است.

فرزام معماری می افزاید:تلاش روابط عمومی چیزی جز افزودن سرمایه های انسانی و معنوی به این پایگاه نیست.

معماری با اشاره به اینکه ضعف در اطلاع رسانی همگرایی داوطلبین اهدای خون و  سازمان انتقال خون را از بین می برد ادامه می دهد: ما در تلاشیم تا به اهداکنندگان خون نشان دهیم که اهدای یک واحد خون چگونه می تواند جان یک بیمار را از مرگ نجات بخشد و چه میزان امید و نشاط را در جامعه جاری کند.

 وی با بیان اینکه روابط عمومی وظیفه دارد تا بر میزان انگیزه اهداکنندگان بیفزاید ادامه می دهد: جلب همراهی بدون چشمداشت هزاران داوطلب اهدای خون در کلیه روزهای گرم و سرد سال بدون اعتماد متقابل میسر نیست و خوشبختانه انتقال خون از چنین تعامل سازنده ای با مردم برخوردار است.

او افزود : جوامعی که میزان اهدای خون در آن بالا است قطعا در دیگر فعالیت های عام المنفعه و نوع دوستانه نیز به مراتب وضعیت مطلوبی را دارا هستند .

مصرف دارو و بیماری های فصلی از دلایل کاهش اهدای خون است

به گفته یک متخصص بیماری های داخلی داوطلبین اهدای خون تنها در صورتی مجاز به اهدا هستند که از سلامت کافی برخوردار باشند و اهدای خون آنان مشکلی را متوجه فرد اهداکننده و دریافت کننده خون نسازد.

هومن قصری یکی از شایع‌ترین علل معافیت اهداکنندگان خون در کشور را مصرف دارو ذکر کرد و می گوید:مصرف داروهایی از  جمله دیگوکسین، داروهای ضد سرطان و هورمون رشد انسانی، معافیت دائم را به همراه دارد.

این متخصص بیماری های داخلی با اشاره به اینکه در فصول سرد شیوع بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا می تواند از آمار اهدای خون بکاهد ادامه داد : مبتلایان به سرماخوردگی حدود یک هفته پس از علایم می توانند برای اهدای خون داوطلب شوند که البته در مورد مبتلایان به آنفلوانزا این مدت به دو هفته افزایش می یابد.

وی ادامه می دهد: مصرف داروهای آنتی بیوتیک از شایع ترین علل معافیت از اهدای خون  در فصل سرما است.

قصری در خصوص مدت زمان معافیت موقت داوطلبین اهدای خون پس از مصرف این نوع دارو ها می افزاید : مصرف کنندگان داروهای آنتی بیوتیک خوراکی سه روز پس از آخرین دوز دارو و آنتی بیوتیک های تزریقی یک ماه پس از آخرین دوز دارو، می توانند خون اهدا کنند.

وی از داوطلبین اهدای خون خواست صداقت در پاسخگویی به تمام پرسش های پزشکان انتقال خون را به عنوان یک اصل مهم در تامین خون سالم مدنظر قرار دهند.

گزارش از فرزام معماری

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: انتقال خون کردستان انتقال خون کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۳۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه بارش های بهاری در هرمزگان

مجتبی حمزه نژاد کارشناس هواشناسی هرمزگان گفت:امروز از میزان شدت فعالیت این سامانه نسبت به امروز کاسته خواهد شد اما فعالیت این موج بارشی با شدت کمتر تا اواخر وقت پنجشنبه 30 فروردین ماه در سطح استان تداوم خواهد داشت و از بعدازظهر چهارشنبه از میزان شدت وزش باد برروی مناطق دریایی استان و تلاطم دریا نیز کاسته خواهد شد.

حمزه نژاد افزود: بیشترین شدت فعالیت سامانه بارشی امروز  در شرق هرمزگان و شهرستان های جاسک و بشاگرد است.

او گفت:به لحاظ دمایی طی امروز کاهش محسوس دمای بیشینه ( 3 تا 6 درجه سلسیوس) مورد انتظار است.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • حذف لاشه گاو ۴۰۰ کیلوگرمی از چرخه مصرف انسانی
  • بحران آب در ۳ استان کشور
  • سازمان انتقال خون هیچ جایگزینی ندارد
  • نگرانی از بروز کم آبی در ۳ استان کشور
  • نگرانی از بروز کم‌ آبی برای سه استان در تابستان ۱۴۰۳
  • اعلام میزان بارش‌ها در استان یزد
  • میزان بارش ها در استان یزد اعلام شد
  • بارش ۴۶ میلی‌متری باران در مردهک جیرفت
  • ادامه بارش های بهاری در هرمزگان
  • افزایش ۸۳ درصدی میزان بارش در نیشابور