Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین با اشاره به فعال شدن موکب‌ها برای توسعه زیارتی ایران و عراق گفت: سالانه حدود ۲ میلیون زائر عراقی به ایران می‌آیند که با توجه به ظرفیت موجود می‌توانیم این تعداد را به ۵ میلیون نفر افزایش دهیم.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، حسن پلارک رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی اربعین با اشاره به تشکیل سازمانی مستقل به منظور روابط بهتر ایران و عراق اظهار داشت: موکب‌های اربعین به عنوان یک نهاد مستقل از ستاد بازسازی عتبات جداسازی شده است و هم‌اکنون به عنوان زیر مجموعه سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق فعالیت می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


موکب‌ها به عنوان سازمان قوی در حوزه دفاع مدنی توسعه می‌یابند
پلارک با بیان اینکه موکب‌داران اربعین نقش مهمی در ارتقای برنامه‌های ایران و عراق دارند، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ موکب در ایران داریم که در تلاش هستیم در حوزه‌های مدیریت منطقه‌ای و مدیریت مرکزی در تهران فعال‌تر عمل کنیم، به طوری که از طریق سامانه الکترونیک، موکب‌ها را با حفظ مردمی بودن هدایت کنیم.

وی درباره ساختار موکب‌ها گفت: ما در تلاش هستیم تا موکب‌ها را به عنوان سازمان قوی در حوزه دفاع مدنی توسعه دهیم؛ یعنی سازمانی که در موضوعات بحران در داخل کشور با کمک‌های مردمی فعالیت و خدمات‌دهی مردمی داشته باشد، به طوری که نه تنها در ایام اربعین بلکه در بحران‌ها نیز به خدمات‌دهی بپردازند.
توسعه زیارتی ایران و عراق کلید خورد/ پذیرش زائران عراقی توسط موکب‌داران
پلارک با بیان اینکه برخی موکب‌ها نیز قرار است در توسعه زیارتی ایران و عراق فعال شوند، افزود: در برنامه پیش‌بینی شده، در نظر داریم موکب‌های ایرانی را با موکب‌های عراقی عجین کنیم؛ به طوری که هر موکبی با یک موکب عراقی درآمیخته و فعالیت کند تا از این طریق هم اعزام زائر ایرانی به عراق داشته باشیم و هم زائران عراقی را پذیرش کنیم که این امر با مدیریت موکب‌ها و خود زائران انجام می‌گیرد.

رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق با اشاره به اینکه زائر عراقی در ایران متولی ندارد، گفت: هم‌اکنون سالانه حدود ۲ میلیون زائر عراقی داریم که با توجه به ظرفیت موجود می‌توانیم این تعداد را به ۵ میلیون نفر افزایش دهیم. بر همین اساس سعی داریم همانطور که زائران ایرانی در عراق متولی دارند و سازمان حج و زیارت با این عنوان فعالیت می‌کند، برای زائر عراقی هم متولی ایجاد کنیم تا در بحث زیارت، سیاحت و گردشگری سلامت فعالیت داشته باشند.
مدیران موکب‌های ایرانی تحت آموزش قرار می‌گیرند
پلارک به لزوم ساماندهی موکب‌ها با توجه به پراکندگی آن‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به پراکندگی موکب‌های کشورمان سعی داریم در برخی شهر‌ها همچون تهران، قم، مشهد و شیراز این موکب‌ها را فعال‌تر کنیم که این امر با رعایت مقررات و هزینه‌های کم انجام خواهد پذیرفت.

وی با بیان اینکه تا اربعین سال آینده برنامه داریم مدیر یا هیأت امنای تعدادی از موکب‌ها را همچون مدیر کاروان‌ها آموزش دهیم، گفت: تا قبل از اربعین سال آینده جلساتی در دانشگاه امام حسین (ع) برای آن‌ها برگزار می‌کنیم.

پلارک با اشاره به اینکه زائران ایرانی برخی انفرادی و برخی گروهی در قالب سازمان حج و زیارت به عتبات اعزام می‌شوند و در مرز هوایی نیز منعی برای زائر انفرادی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: عمده زائران ما زائران اربعین هستند؛ به طوری که امسال حدود ۴ میلیون ایرانی در ایام اربعین به عراق مشرف شدند که موکب‌داران در این ایام نقش مهمی ایفا کردند.
موکب‌های ایرانی در عراق پشتیبان می‌شوند
وی با بیان اینکه ما موکب‌های عراقی را در مسیر اربعین شناسایی کردیم، گفت: برای توسعه موکب‌ها با دیوان وقف شیعی عراق و عتبه حرم‌ها هماهنگی می‌کنیم تا در ایام مختلف موکب‌ها ساماندهی شود. به طوری که در ایام اربعین موکب ما پشتیبان و یاور موکب‌های عراقی باشد و میزبان اصلی عراق و موکب ما کمکی باشد. در عین حال در برخی مناطق نیز موکب‌های ایرانی محور اصلی و موکب عراقی پشتیبان خواهد شد؛ چرا که عمدتا در اربعین ۴۶ درصد موکب‌های ایرانی در خاک کشورمان و ۵۴ درصد نیز در خاک عراق هستند.

پلارک با اشاره به اینکه تلاش ما حفظ مردمی بودن اربعین است، افزود: موکب‌ها باری بر دوش نظام ندارند، اما خدمات بزرگی انجام می‌دهند که فعالیت‌های آن‌ها قابل تقدیر است و باید توسعه یابد. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: زائران مشهد مشهد مقدس اربعین حسینی حسن پلارک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۴۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمیته تخصصی تعاونی‌های البرز تشکیل می‌شود

استاندار البرز گفت: کمیته‌ تخصصی در بخش تعاونی‌ها در قرارگاه جهش تولید با مشارکت مردم استان البرز فعال شده است و ضرورت دارد مسائل این بخش به شکل تخصصی در کمیته مربوطه مورد بررسی و اتخاذ تدبیر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از البرز، مجتبی عبداللهی، پیش از ظهر امروز _یک شنبه دوم اردیبهشت_ در جلسه ستاد تنظیم بازار استان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد با بیان اینکه در مسیر تحقق شعار سال باید تمام ابعاد توسعه استان و مشارکت‌های مردمی را مد نظر قرار دهیم، اظهار کرد: بر این اساس ضرورت دارد راه اندازی، توسعه و احیای تعاونی‌ها را در دستور کار داشته باشیم.

وی افزود: طرح پیشنهادی ساماندهی، بازسازی و توسعه بخش تعاون برای اصلاح شبکه توزیع در استان البرز باید بررسی و در صورت تأیید اعضا اجرایی شود.

استاندار البرز خاطرنشان کرد: اتاق تعاون استان باید حضور فعال‌تری در این بخش داشته باشد، چراکه بهره‌گیری از ظرفیت تعاونی‌ها، گام مؤثری در راستای تحقق مشارکت مردم خواهد بود.

عبداللهی تصریح کرد: در قرارگاه جهش تولید با مشارکت مردم استان، کمیته‌ای تخصصی در بخش تعاونی‌ها فعال شده است و ضرورت دارد مسائل این بخش به شکل تخصصی در کمیته مربوطه مورد بررسی و اتخاذ تدبیر قرار گیرد.

وی با اشاره به طرح سواحل مکران، اضافه کرد: سیاست دولت سیزدهم در تعاقب تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص بهره‌برداری از ظرفیت سواحل جنوبی کشور، شناسایی ۲۷ نقطه و تعیین استان‌های معین بدون ساحل برای سرمایه‌گذاری و ساخت شهرک‌های مسکونی است.

استاندار البرز گفت: می‌توان تعاونی‌هایی تشکیل داد و در بخش سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی همچون پرورش ماهی و میگو، ورود کرد.

عبداللهی پس از دریافت گزارش اتاق اصناف از شرایط بازار، افزود: شرایط بازار باید هر روز رصد و روند تولید، توزیع و عرضه کالا به ویژه کالاهای اساسی، هر هفته در قالب گزارشی جامع در ستاد ارائه شود.

وی اظهار کرد: باید با هرگونه افزایش قیمت خارج از قانون مقابله شود و وضعیت انبارها مورد نظارت قرار گیرد.

کد خبر 746518

دیگر خبرها

  • سند توسعه خراسان شمالی برای ۵۰۰ روستا عملیاتی شد
  • جزییات تفاهمنامه ۴ جانبه بغداد منتشر شد
  • رئیس جمهور ترکیه در سفر رسمی وارد بغداد شد
  • نقش مشارکت‌های مردمی در افزایش بهره‌وری و تولید
  • نقش مشارکت‌های مردمی در افزایش بهره‌وری و جهش تولید
  • شوخی بامزه بلاگر عراقی با تشابه اسمی ایران و عراق وایرال شد+ ویدئو
  • کمیته تخصصی تعاونی‌های البرز تشکیل می‌شود
  • رفع موانع در فرایند مشارکت راهی برای تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • مردمی سازی سلامت، گامی به سوی جامعه‌ای سالم‌تر
  • ضرورت جذب سرمایه گذاری مالی و مشارکت مردمی در توسعه معادن