Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، «شب چله» یا «شب یلدا» که به اولین شب زمستان به عنوان بلندترین شب سال گفته می‌شود، با آیین‎ها و شور و حال خاصی در سراسر کشور همراه است.

دور هم نشینی و جشن شبانه همراه بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید در اولین روز زمستان، که لازمه آن جمع شدن تمام فامیل و خانواده در منزل بزرگتر‌ها و ریش سفیدان به عنوان نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز، نشستن در زیر کرسی و امروز در کنار وسایل گرم کننده و همچنین خوراکی‌های فراوان برای بیداری دراز مدت همچون هندوانه، انار، انگور‌های بسته با نخ به سقف خانه‌های چوبی، کشمش، بادام، گردو، سنجد، گندم برشته، شاهدانه و کشک و تنقلاتی که مادر بزرگ‌ها از تابستان فراهم کرده‎اند و امشب بر روی سفره شب چله و بیشتر بر روی کرسی چوبی قرار می‌دهند، از رسوم شب چله (شب یلدا) در چهارمحال و بختیاری می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با شب یلدا در استان (بویژه در سال‌های گذشته) چند خانواده دور هم جمع می‌شوند و کسانی که شاهنامه، مثنوی و دیوان حافظ را از حفظ هستند و یا توان شاهنامه خوانی، مثنوی خوانی و حافظ خوانی دارند، آن را برای دیگران می‌خوانند.

گرفتن فال حافظ از رسوم شب یلداست که بزرگتر فامیل برای تک تک افراد خانواده انجام می‌دهد و با قرائت و تعبیر این فال، سبب شادی آن‌ها می‌شود.

قصه گویی پدربزرگ ها، کهنسالان و بزرگان خانواده از دیگر آیین‌های زیبای این شب است.

قرائت قرآن و بیداری تا سحرگاه و نیایش برای سلامتی حاضران و آرزوی این که امشب آغازگر زمستانی پر برف و باران برای رونق مزارع و کشتزار‌ها و پر بار شدن تابستان باشد، و فرستادن هدیه همراه با غذای شام شب چله که بیشتر پلو همراه با مرغ یا خورش و میوه و شیرینی است، برای نو عروسان و تازه داماد‌ها و برخی اقوام و نزدیکان، از دیگر سنت‌های شب چله در استان چهارمحال و بختیاری می‌باشد.

بختیاری‌ها در این شب کدو تنبل‌های بزرگی که نماد خورشید را برای آن‌ها دارد، آب‌پز می‌کنند و آن‌را به صورت ریز ریز شده در آش کشک می‌ریزند و می‌خورند.

آن‌ها اعتقاد دارند خوردن ماست، شیر، پنیر، کنجد، کدو و نان جو در شب یلدا موجب فزونی و فراوانی نعمت تا پایان سال می‌شود و سبب می‌گردد که وجود این نعمت‌ها تا سال بعد داشته باشد.

این مراسم و سنت‌های زیبا که بخش زیادی از آن با تغییر سبک زندگی، رو به تغییر گذاشته است، علاوه بر ایجاد صفا و صمیمیت و انجام سنت حسنه صله ارحام، سبب رفع کدورت‌ها و دلخوری‌های فامیلی و خانوادگی هم می‌شود.

هم اکنون «شب چله» در استان چهارمحال و بختیاری، بدون کرسی‌های چوبی قدیم برگزار می‌شود و بسیاری از این آیین ها، رو به فراموشی رفته است.

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شب چله شب یلدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۴۷۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محور‌های چهارمحال و بختیاری لغزنده است

سرهنگ نوربخش رئیس پلیس راه چهارمحال و بختیاری از لغزندگی محور‌های شهرکرد، کیار، سامان، فارسان، بن، اردل، لردگان، بروجن و کوهرنگ و گردنه‌های استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون تمامی جاده‌های این استان باز و تردد در آن‌ها روان است.

بیشتر بخوانید

وقوع ۱۴ مورد واژگونی خودرو در چهارمحال و بختیاری

وی افزود: رانندگان با توجه ویژه به گردش ها، رعایت فاصله طولی، سرعت مجاز و توجه به جلو از هر گونه حادثه احتمالی جلوگیری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • خبر‌های ورزشی ۶ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • سفر استاندار چهارمحال و بختیاری به ناغان
  • تجلیل از ۱۰۰ فعال حوزه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • خبر‌های ورزشی ۵ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • (تصاویر) طبیعت بکر بازفت در چهارمحال و بختیاری
  • محور‌های چهارمحال و بختیاری لغزنده است
  • لغزندگی جاده‌های چهارمحال و بختیاری
  • افزایش تعداد حامیان ایتام و محسنین در چهارمحال و بختیاری
  • خبر‌های ورزشی ۴ اردیبهشت چهارمحال و بختیاری
  • تداوم بارش‌های رگباری در چهارمحال و بختیاری