Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مظاهر یوسفی» روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: زنجره مو در ایران، افعانستان، پاکستان، نواحی جنوب روسیه، ترکیه و عراق فعالیت داشته و این آفت علاوه بر مو به درختان میوه سردسیری و غیر مثمر صدمه وارد می‌کند.

وی ادامه داد: این آفت در ایران نیز از لحاظ پراکنش در استان‌های قم ، مرکزی، تهران، سمنان ، کردستان ، اصفهان ، آذربایجان غربی و شرقی ، همدان و خوزستان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضوهیات علمی و استادیار پژوهش بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی اظهار داشت: زنجره کامل از شیره شاخه‌های درختان و بوته‌ها تغذیه می‌کند و از این راه خساراتی به بوته‌های مو وارد نشده بلکه خسارت وارده از طریق تخم‌ریزی این آفت بر روی شاخه‌ها دارای اهمیت است.

یوسفی گفت: تخم‌ریزی این آفت آوندهای شاخه‌ها را قطع کرده و در صورت تخم‌ریزی روی شاخه های نازک و یا در قسمت نازک شاخه (قبل از قسمت راس شاخه) موجب خشک شدن آن می‌شود.

وی خسارت های زنجره مو (به وسیله پوره‌ها و حشرات ماده موقع تخم‌ریزی) را به طور متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصد عنوان کرد و افزود: خسارت عمده این آفت مربوط به پوره‌های آن است که به مدت به نسبت طولانی روی ریشه درختان مو متمرکز و از شیره نباتی تغذیه می کنند که این مهم توقف رشد شاخه‌های جوان و کج و ضعیف شدن خوشه های انگور را به همراه دارد.

عضو هیات علمی و استادیار پژوهش بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: نوع دیگر خسارت مربوط به تخم‌گذاری حشرات کامل است که روی سرشاخه‌ها صورت گرفته و باعث خسارت و خشکیدگی شاخه های نازک می شوند. 

یوسفی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در استان مرکزی، حشره بالغ از اوایل نیمه دوم خردادماه در طبیعت ظاهر شده و تا اواسط مردادماه ظهور آن مشاهده شده و بیشترین زمان ظهور آن در طبیعت اواخر تیر است.

 یوسفی هرس شاخه های آلوده به تخم، از بین بردن میزبان‌های وحشی (علف های هرز) در موستان و اطراف آن، انتخاب زمین با بافت خاک سبک، آبیاری زیاد و تقویت درختان مو و استفاده از ارقام مقاوم را از موثرترین راه‌های کنترل این آفت عنوان کرد.

وی گفت: عملیات زراعی از جمله بیل زدن پای درخت در زمستان ، هرس شاخه‌های حاوی تخم حشره در اواسط تیر، تقویت درخت به وسیله کودهای حیوانی و شیمیایی از دیگر روش های کنترل آفت است.

عضوهیات علمی و استادیار پژوهش بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود: مبارزه شیمیایی علیه زنجره مو در سه مرحله سم پاشی پای بوته‌های مو علیه پوره‌های داخل خاک ، سم پاشی سطح خاک در موقع خروج پوره ها از زمین و سم پاشی علیه زنجره‌های بالغ روی درختان میزبان توصیه می شود.

یوسفی اظهار داشت: نتایج پژوهش انجام شده توسط محقق بخش گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی درباره زنجره مو نشان داد که  اولین زنجره‌های بالغ از اواخر خرداد ماه در تاکستان‌ها ظاهر و آخرین زنجره مشاهده شده در اوایل شهریور ماه ثبت شد.

وی ادامه داد: اولین تاریخ خروج پوره‌های بالغ از خاک پای درختان آلوده نیمه دوم خردادماه هر سال  بوده و بر اساس تحقیقات انجام شده حشره هر چهار سال قادر به ایجاد یک نسل است.

یوسفی گفت: اوج خروج پوره‌ها از خاک هنگامی است که درصد رطوبت نسبی هوای منطقه در کمترین میزان خود قرار داشته و این زمان مصادف با آخر تیر ماه بوده و می‌تواند نشانگر این واقعیت است که آفت فعالیت خود را در طبیعت همزمان با کاهش رطوبت نسبی محیط شروع و زمانی به اوج فعالیت می‌رسد که رطوبت نسبی در کمترین میزان خود قرار دارد.

وی ادامه داد: وقوع شرایط آب و هوائی گرم و خشک همزمان با اوج فعالیت آفت در تاکستان‌های منطقه رخ می دهد.

عضوهیات علمی و استادیار پژوهش بخش تحقیقات گیاهپزشکی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی افزود:  از دیگر نتایج این تحقیق آن است که زنبور پارازیتویید به عنوان یک عامل بیولوژیک کنترل تخم این آفت برای اولین بار در این استان و در منطقه خشکرود و زاویه شهرستان زرندیه شناسایی شده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فعالیت زنجره‌ها تنها محدود به وجود میزبان نبوده و چنانچه سایر شرایط نظیر برخی خواص فیزیکی و مورفولوژیکی خاک نیز برای فعالیت این آفت مناسب باشد ، خسارت وارده به میزبان بسیار قابل توجه می‌باشد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی استان مرکزی طرح پژوهشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی استان مرکزی طرح پژوهشی وزارت جهاد کشاورزی استان مرکزی طرح پژوهشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۵۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رد پای موساد در ترور صراف لبنانی به چشم می خورد

وزیر کشور لبنان تأکید کرد براساس اطلاعات اولیه به دست آمده، دستگاه جاسوسی خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) عامل ترور «محمد سرور» صراف لبنانی است.

به گزارش مشرق، بسام مولوی گفت: چند سلاح کمری مجهز به صدا خفه کن و همچنین دستکش و مقداری مواد شیمیایی در صحنه حادثه کشف شده است و به نظر می رسد هدف از آن از بین بردن اثر انگشت و سایر سرنخ ها بوده است. همچنین هزاران دلار در اطراف جسد یافت شده است که به نظر می رسد هدف از آن، از بین بردن هرگونه گمانه زنی درباره انجام قتل با انگیزه سرقت بوده است.

وزیر کشور لبنان افزود: گمان دستگاههای امنیتی، بر آن است که عامل این ترور، موساد بوده است و روش انجام این جنایت، منجر به این نتیجه گیری شده است.

بسام مولوی خاطرنشان کرد: تحقیقات درباره این پرونده همچنان ادامه دارد و به محض پایان تحقیقات، نتایج آن اعلام و پرونده به دستگاه قضایی ارجاع داده می شود.

وزیر کشور لبنان همچنین گفت: فعالیت های محمد سرور در زمینه صرافی و نقل و انتقال پول و ارز، برای همگان مشخص بود.

محمد ابراهیم سرور (۵۷ ساله) صراف لبنانی چهارم آوریل (۱۶ فروردین) در ویلایی در منطقه بیت مری لبنان ترور شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • رد پای موساد در ترور صراف لبنانی به چشم می خورد
  • توصیه های فنی پیشگیری از خسارت در باغات سیاه ریشه
  • آمریکا: اسرائیل را برای انجام تحقیقات درباره بازداشت شدگان فلسطینی تحت فشار قرار می‌دهیم
  • تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب
  • زمزمه های ورود ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی به بازار
  • فرمانده مرزبانی: مرزهای کشور را به صورت پهپادی و تصویری پایش می‌کنیم
  • فرمانده مرزبانی : کنترل مرزهای کشور هوشمند و به صورت پهپادی و تصویری انجام می شود
  • فیلم/ استتار جالب کبک لابه‌لای شاخه‌های درخت
  • تحقیقات علمی بر روی کیفیت آب همدان انجام شد
  • هوشمند‌سازی عملیات بندری وسایل نقلیه در بنادر شرق هرمزگان