Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون منابع انسانی قوه قضائیه از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خواست تا نقش واسطه گری خود را بین بدنه حوزه های علمیه و نظام و جامعه اسلامی بویژه با استفاده از ظرفیت نخبگان علمی و آموزش پودمانی استعدادهای حوزوی ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا امینی در حاشیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به پیشرو بودن این دفتر در امر تبلیغ، آموزش و پژوهش در حوزه های علمیه، از مسؤولان خواست تا با توجه به وجود ظرفیت های بیشتر، گام های بعدی را نیز در این زمینه ها بردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین تصریح کرد: فعالیت سنتی دروس خارج در حوزه های علمیه، یکی دیگر از مهم ترین ظرفیت های موجود است که دفتر تبلیغات اسلامی حوزه می تواند به عنوان یک مُبدِّل علمی، این محتوای موجود را فرآوری کرده  و به تولید محتوا و دانش های جدید و همچنین ترویج این بخش از معارف اسلامی کمک کند.

عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی در عین حال این نکته را یادآور شد که این فرآوری علمی باید مرحله به مرحله انجام گیرد تا برکات فراوان خود را در طی سالیان برای حوزه های فقهی و فرهنگی نشان دهد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن ابراز خوشحالی از تربیت بانوان پژوهشگر در دفتر تبلیغات، از این مرکز خواست تا این ظرفیت مهم را نیز همواره در نظر داشته باشند و در تقویت آن بکوشند.

 

لزوم تغییر در هنجارهای علمی برای رسیدن به تحول

امینی با اشاره به فعالیت قابل قبول دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دو دهه اخیر بویژه در تربیت نیروی انسانی و وارد کردن ادبیات و گفتمان جدید به حوزه های علمیه تأکید کرد: ما همچنان در تغییر هنجارهای علمی دچار مشکل هستیم، امری که سبب می شود نتوانیم در ایجاد تحول های علمی به إجماع دست یابیم، البته حل این معضل به زمان نیاز دارد و خود دفتر تبلیغات هم می تواند برای حلّ این مسئله پیشقدم باشد.

 

«نوآوری»، عنصر گمشده در پایان نامه های حوزوی

وی در ادامه به برخی گزارش های رسمی درباره پایان نامه های حوزوی پرداخت و بیان کرد: طبق آمار استخراج شده، حوزه علمیه در بازه زمانی سال 1389 تا 1396، حدود 650 پایان نامه در سطح چهار داشته است که بر اساس تحلیل این آثار، نه تنها تغییرات معناداری در طول این چند سال در پایان نامه های مورد بحث اتفاق نیفتاده است، بلکه مسئله مهم «نوآوری» هم در این آثار دیده نشده یا کمتر دیده می شود. به نظر می رسد که دفتر تبلیغات برای رفع این مشکل هم می تواند به شکل معنادار و تأثیرگذار اقدام کند.

عضو هیئت امنای دفتر تبلیغات اسلامی اضافه کرد: نتیجه دیگر پایش پایان نامه ها و برخی دیگر از رساله های علمی حوزوی نشان می دهد بخش عمده ای از این آثار در موضوع فقه و اصول، در سطح قابل قبول نیستند که باید برای این مسئله هم فکری کرد.

وی در پایان سخنان خود پیشنهاد داد دفتر تبلیغات اسلامی با یک برنامه ریزی دقیق، امر هدایت تک تک طلاب علاقمند به کار تحقیقاتی و پژوهشی را با ارائه انواع مشاوره ها و تعیین دقیق اولویت های پژوهشی بر عهده گیرد و واسطه ای فعال بین آنان و دیگر نهادها، در امر تحقیق و پژوهش باشد.

انتهای پیام/2258*40

منبع: فارس

کلیدواژه: حوزه علمیه قم دفتر تبلیغات اسلامی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری معاون منابع انسانی قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۵۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رد پای احمدی نژاد در واگذاری باغ ازگل

اکوایران: ۲۲ تیرماه ۱۴۰۰ صحن علنی شورای شهر تهران؛ آخرین جلسات شورای شهر پنجم درحال برگزاری است و سرانجام بعد از مدت‌ها اعضای شورا قصد دارند نتایج گزارش تحقیق و تفحص املاک شهرداری تهران را درصحن مطرح کنند. گزارش‌ها و اسناد روی میز چرخ داری به صحن آورده می‌شود. حجم گزارش‌ها به اندازه‌ای است که محمودمیرلوحی؛ رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورای پنجم تنها به کلیاتی از تخلفات می‌پردازد. اما پانزدهمین گزارش تهیه شده درخصوص «باغ ازگل» و نحوه واگذاری به حوزه علمیه ازگل است. 

گزارشی که آن روز‌ها درمیان انبوه پرونده‌ها دیده نشد، اما امروز موضوع گپ‌های دید و بازدید‌های نوروزی است. 

پس از انتشار پرونده‌ای مربوط به کاظم صدیقی، معصومه ابتکار عضو پیشین شورای شهر تهران در شبکه اجتماعی ایکس/توئیتر نوشت: «یادتان هست؟ سال ۹۱در شورای شهر تهران موضوع یکی از تذکرات سه شنبه من در صحن علنی افشای بی اعتنایی و همدستی هم طیفان این اقا در موضوع قطع درختان و تخریب باغات ازگل بود.».

اما بررسی گزارش پانزدهم تحقیق و تفحص از املاک شهرداری نشان می‌دهد که واگذاری این باغ به دوران مسئولیت محمود احمدی نژاد در شهرداری تهران می‌رسد.

در این گزارش روند واگذاری باغ گیو به حوزه علمیه امام خمینی بررسی شده در میان پیوست‌های زمان مالکیت قطعی شهرداری بر این زمین‌ها سال ۱۳۷۴ است. درنامه شهرداری تهران و دادگاه انقلاب در این سال آمده که قطعات ۱ الی ۱۱ و ۲۵۰ الی ۲۷۹ و ۲۱۴ الی ۲۱۶ و قطعه ۲۲۸ از اراضی باغ گیو به صورت رایگان در اختیار شهرداری تهران قرار می‌گیرد و در مقابل شهرداری جهت سایر قطعات بلا معارض تراکم ۱۸۰ درصد بدهد که در ادامه شهرداری نامه‌ای به کمیسیون ماده ۵ ارسال می‌کند. 

در میان اسناد این گزارش درخواست حجت الاسلام صدیقی سرپرست حوزه علمیه امام خمینی با شهرداری وقت (محمود احمدی نژاد) درخصوص وگذاری زمینی حداقل به مساحت ۵ هزار متر مربع دیده می‌شود. همچنین حوزه علمیه امام خمینی با مکاتبه با شهردار وقت تهران درخواست می‌کند تا زمین مجاور برای احداث مجموعه فرهنگی ومسجد و حوزه علمیه خواهران واگذار شود. 

 سازمان املاک با اشاره به وضعیت ملک از جمله پوشش گیاهی و درختی مثمر و بافت مسکونی واگذاری این ملک راجهت حوزه علمیه را صلاح نمی‌داند، اما شهرداری با این واگذاری موافقت می‌کند.

با تغییر مدیریت شهرداری تهران در سال ۱۳۸۶ تولیت مدرسه علمیه امام خمینی ضمن مکاتبه‌ای درخواست واگذاری محضری ملک فوق به حوزه علمیه را می‌کند که شهردار در پیوست این نامه خطاب به معاون وقت امور مناطق تاکید برحداکثر مساعدت می‌کند. 

 سازمان املاک با اشاره به بند‌های ۶ و ۱۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، واگذاری زمین‌های مذکور به حوزه علمیه امام خمینی ازگل ملک موسوم به باغ گیلاس– ملک تهران پارس، قنات کوثر را با حفظ مالکیت شهرداری تهران بلامانع اعلام می‌کند. 

اما در نامه نگاری‌های دیگری که در این گزارش آمده به واگذاری قطعی سند به حوزه علمیه اشاره شده در نامه شهردار وقت منطقه گزارشی از اقدامات انجام شده به شهردار تهران می‌دهد که در آن به موضوعاتی از جمله واگذاری قطعی اسناد مالکیت توسط اداره کل املاک و مستغلات شهرداری تهران به نام مدرسه علمیه امام خمینی آمده است.

در این نامه درخواست شده با توجه به درختان وضع موجود و لزوم جابجایی و انتقال درختان جهت احداث با تسریع و مساعدت لازم در این خصوص توسط سازمان پارک‌ها انجام شود. 

همچنین در این گزارش آمده که کاربری ملک در وضع موجود پارک عمومی و در پهنه بندی مصوب مسکونی و باغ مسکونی لحاظ شده است که لزوم هماهنگی و تعیین کاربی آموزشی و فرهنگی (حوزه علمیه) و هماهنگی با دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ الزامی خواهد بود.

 در میان نامه نگاری‌ها نامه اهالی این محله به شهردار وقت و رییس شورای شهر هم مشاهده می‌شود. همسایگان این باغ درخصوص قطع درختان قدیمی و صدای اره برقی در این باغ به مدیریت شهری وقت هشدار داده اند.

tags # محمود احمدی‌نژاد سایر اخبار اولین انسان روی زمین چند سال پیش به دنیا آمد؟ (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • اتفاق مهم برای کاظم صدیقی پس از ماجرای اخیر + عکس
  • سندی جدید درباره باغ ازگل و کاظم صدیقی
  • روح معماری ایرانی-اسلامی بیش از پیش در ساخت و سازها دمیده شود
  • از سرمایه عظیم جذب زائر در قم استفاده شود
  • روح معماری اسلامی- ایرانی در قم مورد توجه قرار گیرد
  • رد پای احمدی نژاد در واگذاری باغ ازگل
  • بافت شهرسازی و معماری در قم باید با نگاه اسلامی باشد
  • تبلیغات شهر قزوین در حوزه عفاف و حجاب قابل قبول نیست
  • حمایت برنامه «فن‌تز» از پایان‌نامه‌های حوزه صنایع غذایی
  • بیش از ۱۰۰ مرکز قرآنی وابسته به انجمن قرآن‌پژوهی حوزه در قم فعال است