Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@20:20:52 GMT

دامداران زنجانی بیماری تب برفکی را جدی بگیرند

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۵۷۴۳

دامداران زنجانی بیماری تب برفکی را جدی بگیرند

محمدباقر حاج کاظمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بیماری دامی تب برفکی به راحتی و خیلی سریع از طریق هوا، آب، نهاده‌های دامی، علوفه و خوراک قابل انتشار به سایر دام‌ها است.

وی با بیان اینکه این بیماری، بسیار عفونی و به شدت واگیر دام است، اظهار داشت: به لحاظ شدت خسارت های اقتصادی این بیماری، یکی از موانع اصلی در تامین بهداشت و تولید دام و فرآورده های دامی محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: همه دام های زوج سم از جمله گونه های نشخوارکنندگان اهلی همچون گاو، گاومیش، گوسفند و بز مورد هدف ویروس عامل این بیماری قرار می گیرند و همچنین نشخوار کنندگان وحشی از جمله آهو، گوزن و گراز نیز به بیماری تب برفکی مبتلا می شوند.

حاج کاظمی یادآوری کرد: دامداران به منظور جلوگیری از ابتلای دام‌های سالم خود به بیماری "تب‌برفکی" اصول و توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند، با توجه به احتمال شیوع بیماری تب‌برفکی بین جمعیت دامی استان، همچنین به جهت کنترل هر چه بیشتر این بیماری و نیز پیشگیری از آلودگی واحدهای دامداری سنتی و صنعتی، لازم است موارد و نکات بهداشتی از جانب همه دامداران و تشکل‌های دامداری رعایت شود.

وی تاکید کرد: دامداران از خرید و ورود دام‌های جدید به واحدهای دامداری و یا دامپروری تا اطلاع بعدی خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران باید در محل ورودی دامداری نسبت به آهک‌پاشی و یا احداث چاله ضدعفونی و پر کردن چاله با آهک و یا فرمالین پنج درصد اقدام کنند.

حاج کاظمی ادامه داد: علاوه بر این اقدام همه وسایل نقلیه باید خارج از دامداری پارک شده و در صورت ورود ضروری این وسایل از قبیل خودروی جمع‌آوری شیر، چرخ‌های خودرو باید به جد ضدعفونی شود.

وی بر جلوگیری از ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری تاکید کرد و افزود: اگر ورود افرادی از قبیل ماموران تلقیح مصنوعی، اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی و غیره اجتناب‌ناپذیر است، افراد باید از لباس و چکمه و سایر وسایل مخصوص همان دامداری استفاده کنند.

 مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در صورت بروز بیماری، دامداران ضمن جداسازی دام‌های مبتلا به بیماری تب برفکی از دام‌های سالم با رعایت اصول بهداشتی، نسبت به ضدعفونی مناسب دامداری اقدام شود.

حاج‌کاظمی تاکید کرد: دامداران باید از وارد آوردن استرس به دام‌ها همچون دادن آب سرد، پیاده بردن دام در مسافت‌های طولانی، تغییر ناگهانی جیره، حمل و نقل نامناسب خودداری شود.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین روش پیشگیری و کنترل بیماری تب‌برفکی، اعمال اقدامات بهداشتی، قرنطینه‌ای و مایه‌کوبی است که در صورت سرایت بیماری تب برفکی به دام، در کمترین زمان همه گله را درگیر کرده و خسارات قابل توجهی را برجا می گذارد.

دامداران به محض مشاهده علائم بیماری در دام با سامانه ۱۵۱۲ تماس بگیرند تا کارشناسان دامپزشکی راهنمایی‌های مورد نیاز را ارائه دهند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۵۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون دام‌های کارون علیه بیماری‌های واگیردار دامی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، ‌محمدصالح علیدادی گفت: شروع فاز عملیاتی واکسیناسیون سراسری بر علیه بیماری‌های طاعون نشخوارکنندگان کوچک، آبله در روستا‌های شهرستان کارون توسط اکیپ‌های دولتی و غیر دولتی دامپزشکی شهرستان و بصورت رایگان آغاز شد.


وی افزود: در این فاز واکسیناسیون رایگان که از نیمه فروردین ماه سال جاری آغاز شده است، پیش بینی می‌شود ۷۵ هزار راس دام سبک شهرستان علیه بیماری آبله و بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ایمن سازی شوند.


علیدادی با اشاره به سیاست‌های اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در پیشگیری از بروز بیماری هاری در مناطق روستایی، ادامه داد: همزمان با انجام واکسیناسیون دام‌های سبک، واکسیناسیون علیه بیماری هاری در سگ‌های گله صورت می‌پذیرد که تا کنون تعداد ۶۰ قلاده سگ صاحب دار علیه بیماری هاری واکسینه شده اند.

دیگر خبرها

  • رصد ۷ هزار راس دام سنگین علیه بیماری سل در کرمان
  • دام ها در فهرج به مناطق امن جابجا می شوند
  • احتمال شیوع بیماری آنتروتوکسمی در دام‌های سبک
  • هشدار دامپزشکی خوسف برای بیماری تب کریمه و کنگو
  • هشدار دامپزشکی نیشابور در خصوص بیماری آنتروتوکسمی در دام های سبک
  • پایش بیش از ۲۸۰۰ مورد برای بیماری مشمشه در خوزستان
  • واکسیناسیون دام‌های منطقه شِوی دزفول علیه تب برفکی
  • انجام بیش از ۲۸۰۰ پایش سرمی ‌بیماری‌ «مشمشه» در خوزستان
  • انجام ۹۰۰ هزار نوبت واکسیناسیون رایگان دام‌ در رامهرمز
  • واکسیناسیون دام‌های کارون علیه بیماری‌های واگیردار دامی