Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@09:29:51 GMT

خداحافظ پارلمان

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۶۲۰۰

خداحافظ پارلمان

۲ ماه و ۷ روز دیگر تا یازدهمین انتخابات مجلس باقی مانده است؛ حالا پس از گذشت یک هفته از آخرین روز نام‌نویسی کاندیداها، یک‌ بار سرمان را می‌چرخانیم و به پشت سرمان نگاه می‌کنیم تا روایت آمدن‌ها و نیامدن‌ها را ببینیم و از سوی دیگر به روبه‌رو خیره می‌شویم تا ببینیم در مسیر پیش‌ رو افرادی که هنوز میل به خدمت دارند و پا در رکاب انتخابات شده‌اند، چه چیزی در چنته‌ خود پنهان کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، روزنامه اعتماد نوشت: «از میان ۱۶هزار نفری که در طول ۷ روز برای ورود به مجلس یازدهم نام‌نویسی کردند تا عملا هر یک از ۲۹۰ کرسی مجلس، از هم‌اکنون نزدیک به ۵۵ نفر متقاضی داشته باشد، مجلس دهمی‌ها بخش قابل‌ توجهی از آنها را تشکیل می‌دهند اما به نظر می‌رسد بر خلاف دوره‌های گذشته این‌ بار اقبال نمایندگان برای ادامه راه کمتر شده است. چنان که در این میان، نزدیک به ۱۳% نمایندگان فعلی مجلس حاضر به نام‌نویسی نشده و برای حضور دوباره در «خانه ملت» پا پیش نگذاشته‌اند؛ این بی‌میلی اما فقط شامل یک جریان و جناح سیاسی نبود و از همه جنس، چه چپ و چه راست و چه حد وسط همه را شامل شده است. چهره‌هایی که برخی شناخته‌شده‌تر و برخی کمتر شناخته شده‌ هستند. آن چه در ادامه می‌خوانید، نگاهی است گذرا به کلیت این جماعت حدودا ۴۰ نفره که عزمی برای حضور مجدد در مجلس ندارند و در روزهای آینده، این اوضاع و دیگر احوال انتخابات پیش‌ رو را به‌ دقت بیشتر بررسی می‌کنیم.

سرلیست‌های قم و تهران

سال ۹۴ محمدرضا عارف سرلیست امید در تهران بود تا همزمان علی لاریجانی نیز که با فاصله گرفتن از منش اصولگرایانه، در طیف معتدلان جناح راست قرار گرفته بود، سر لیست لیست امید قم شود. حالا پس از چهار سال هر دوی آنها تصمیم گرفته‌اند تا دیگر وارد گود انتخابات مجلس نشوند؛ تصمیمی که لاریجانی آن را پس از ۱۲ سال در دستور کار خود قرار داد و محمدرضا عارف نیز پس از ۴ سال ترجیح داد که عطای انتخابات مجلس را به لقایش ببخشد. البته در این میدان نمی‌توان اما و اگرهایی که حکایت از برنامه‌ریزی‌ها برای ۱۴۰۰ دارد را نادیده گرفت.

گرد پشیمانی روی تهران

در میان بهارستانی‌ها که دیگر تمایلی برای نماینده شدن ندارند و از یازدهمین انتخابات مجلس کناره گرفتند، حوزه انتخابیه تهران پیشتاز بود و از ۳۰ نفری که سال ۹۴ راهی ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان شدند، ۲۰درصد آنها در انتخابات نام‌نویسی نکرده‌اند. پروانه سلحشوری نماینده تهران که روزهای منتهی به شروع نام‌نویسی‌ها انتقاداتش به مجلس و جایگاهی که تضعیف شده، زبانزد خاص و عام بود، در آخرین روز با بیانیه‌ای اعلام کرد که دیگر قصد ندارد در این میدان حاضر شود. اما انصرافی‌های تهران تنها به سلحشوری و عارف ختم نشد و «محمدجواد فتحی» که یک‌ بار تیرماه ۹۷ از نمایندگی استعفا داد و دلیلش را هم ایراداتی که به نظام‌ قانونگذاری وجود دارد، عنوان کرد اما در ادامه از این مسیر نیز منصرف شد، حالا دست‌ کم از نام‌نویسی مجدد خودداری کرده است. او البته بارها گفته بود که دلایل استعفایش را به تفصیل در روز بررسی این مهم در صحن بیان خواهد کرد؛ روزی که هیچ‌ وقت نیامد و دلایل او همچون رازی سر به مهر باقی ماند.

«علی نوبخت‌حقیقی» یکی دیگر از نمایندگان تهران بود که به سیاق همکارانش تصمیم گرفت از نشستن بر کرسی «خانه ملت» فاصله بگیرد. او که برادر محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه است، در روزهای انتخابات ۹۴ قرار بود به عنوان سرلیست امید در شهر رشت در میدان رقابت قرار بگیرد اما رد صلاحیت «رحیم سلیمانی‌راد» برنامه‌ها را بر هم زد و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان تصمیم گرفت در روزهای منتهی به انتخابات «علی‌ نوبخت‌حقیقی» را جایگزین سلیمانی‌راد کند.

«فاطمه حسینی» جوان‌ترین نماینده مجلس دهم بود که با لیست امید از تهران وارد مجلس شد اما پس از ۴سال او نیز تصمیم گرفته تا رقابت برای نماینده شدن را به دیگران بسپارد؛ شاید به این دلیل که طعم این ۴ سال چندان به مذاقش خوش نیامده است. «عبدالرضا هاشم‌زایی» نماینده تهران و رییس سنی مجلس دهم بود که او نیز دیگر وارد انتخابات نشد. البته هاشم‌زایی متولد ۱۳۲۳ است و طبق قانون انتخابات افراد برای ورد به انتخابات مجلس باید زیر ۷۵ سال سن داشته باشند.

پایان بیش از یک دهه حضور

«احمد سالک» و «حمیدرضا فولادگر» از نمایندگان اصفهان در مجلس دهم هستند که طیف راست سیاسی را هم نمایندگی می‌کنند. سالک سال‌هاست که در فضای سیاسی کشور حضور دارد و اولین دوره مجلس شورای اسلامی را می‌توان در کارنامه سوابق او دید. او که از اعضای جامعه روحانیت مبارز و البته جبهه پایداری اصفهان است، به عنوان یکی از کلیدی‌ترین چهره‌های اصولگرا در اصفهان محسوب می‌شود که حتی گفته می‌شود بسیاری از ساماندهی‌های انتخاباتی و جناحی اصولگرایان در این شهر از زیر نظر او عبور می‌کند.

«فولادگر» هم که از مجلس هفتم تا دهم در «خانه ملت» حضور داشته است و سابقه نمایندگی‌اش به ۲۰ سال می‌رسد، حالا ترجیح داده که دیگر وارد میدان انتخابات نشود؛ چنان که گفته هر آنچه می‌توانستم، انجام دادم و باید راه را باز گذاشت تا فکرهای جوان‌تر و ایده‌های جدید‌تر بتوانند در عرصه پارلمان ظهور و بروز داشته باشند.

اول استعفا و بعد کنار‌گیری

«محمدقسیم عثمانی» نماینده مردم بوکان، ۲۶ آبان‌ماه پس از جنجال افزایش قیمت بنزین پشت تریبون «خانه ملت» ایستاد و بعد از ایراد نطقش و با گفتن این جمله که «وقتی آقای لاریجانی شخصا و بدون مشورت مجلس درباره بنزین تصمیم‌گیری و اظهار نظر می‌کند و انگار نظر ما نمایندگان مهم نیست، به همین دلیل حضور ما هم در مجلس معنایی ندارد؛ اصلا برای چه ما در اینجا هستیم.» استعفایش را به هیات‌رییسه تقدیم کرد. او نیز از جمله نمایندگانی است که دیگر برای نشستن بر صندلی نمایندگی میل و رغبتی نداشت.

ابتدا نام‌نویسی، بعد انصراف

«حشمت‌الله فلاحت‌پیشه» نماینده اسلام‌آباد غرب و دالاهو که سابقه حضور در مجالس هفتم، هشتم و دهم را داشت، روزها و ماه‌های پایانی مجلس دهم را با انتقادهای بسیاری نسبت به جایگاه قوه مقننه و پارلمان گذراند. او در آخرین روز نام‌نویسی در حالی که تعدادی از نمایندگان با او همراه شده بودند، وارد ساختمان وزارت کشور شد و در ساعات پایانی از حوزه کرمانشاه نام‌نویسی کرد. اما درست چند روز پس از پایان این مرحله انتخابات، از حضور در انتخابات انصراف داد و در توضیح این اقدامش اعلام کرد: «من از ابتدا هم قصد شرکت در انتخابات را نداشتم اما دوستان لطف کردند و به من اصرار کردند که روز پایانی انتخابات را از دست ندهم و ثبت‌ نام کنم و پس از ثبت‌ نام درباره این موضوع تصمیم بگیرم. واقعیت این است که من در طول این روزها به این موضوع فکر کردم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که دانشگاه را انتخاب کنم.»

۲ نفر از لیست ۴ نفره

سال ۹۴ طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب در شیراز به این‌ نتیجه رسیدند که برای کنار زدن رقیبان باید به یک نقطه مشترک رسید و از این‌ رو با لیستی ۴ نفره که اعضای آن را «بهرام پارسایی»، «مسعود رضایی» «فرج‌الله رجبی» و «علی اکبری» تشکیل می‌داد، وارد رقابت شدند و از قضا با پیروزی قاطع ۴ بر صفر نیز از این رقابت خارج شدند. حالا ۴ سال پس از آن‌ روزها اما دو نفر از این ۴ پیروز مجلس دهم ترجیح داده‌اند دیگر در انتخابات مجلس شرکت نکنند. فرج‌الله رجبی و مسعود رضایی نظری مشابه دیگرانی دارند که از نام‌نویسی مجدد سر باز زدند. رجبی معتقد است در طول این ۴ سال هر کاری را که می‌توانسته، انجام داده است. او به «اعتماد» می‌گوید باید اجازه داد فکرها و ایده‌های دیگر هم وارد میدان شوند.

کلیمیان در انتظار نماینده جدید

«سیامک مره‌صدق» از مجلس هشتم تا دهم نماینده کلیمیان در مجلس بود، حالا پس از ۱۲ سال حضور در «خانه ملت» تصمیم گرفته تا از گردونه انتخابات فاصله بگیرد. حال برای فهمیدن این که نماینده جدید کلیمیان در مجلس چه کسی خواهد بود، باید منتظر بمانیم.

البته نمایندگان بسیاری هستند که از کاندیداتوری مجدد خودداری کرده‌اند؛ نمایندگانی همچون رضا شیران‌خراسانی، اردشیر نوریان، عزت‌الله یوسفیان‌ملا، علیم یارمحمدی، عبدالباسط دورازهی، ابوالفضل حسن‌بیگی، احمد بیگدلی، احمد کیخا و... که در روزهای آینده از مهم‌ترین‌ اقدامات و علت نیامدن‌شان صحبت خواهیم کرد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۶۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس 13 اردیبهشت شروع می‌شود/ پیش‌بینی هزار و 20 شعبه اخذ رای

به گزارش خبرآنلاین از خراسان، سیدهادی طباطبایی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران و در خصوص جزئیات برگزاری دور دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان افزود: ۲ نفر که حائز بیشترین آرا مردم در شهرهای مشهد و کلات بودند روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت تا سهمیه پنجم این حوزه انتخابیه برای ورود به مجلس شورای اسلامی مشخص شود.

وی بیان کرد: از ۱۳ اردیبهشت‌ماه تبلیغات دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان رضوی شروع خواهد شد که در این زمینه مناظرات و تبلیغات شخصی افراد در حال ضبط است.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی ادامه داد: افرادی که در فاصله بین اسفند و اردیبهشت‌ماه به سن رای دادن رسیده‌اند و فقط افرادی که در این حوزه انتخابیه در دور قبل رای داده باشند و یا اصلا رای نداده باشند می‌توانند رای بدهند.

وی گفت: با توجه به بررسی انجام شده از شعب اخذ رای، تعدادی از شعب که با استقبال کمتری روبرو بود را ادغام کردیم لذا برای شهر مشهد هزارو ۲۰ شعبه و برای کلات تعداد ۴۴ شعب اخذ رای تدارک دیده شده که در حال آماده شدن است.

طباطبایی افزود: در این دور از انتخابات مجلس شورای اسلامی بیش از ۱۸ هزار عوامل اجرایی که آموزش آن‌ها شروع شده است، به فرآیند برگزاری انتخابات کمک خواهند کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898681

دیگر خبرها

  • الکترونیکی بودن دور دوم انتخابات مجلس در آبادان
  • دور خیز احزاب برای مرحله دوم انتخابات مجلس
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس در بیرجند از سیزدهم اردیبهشت آغاز می‌شود
  • خداحافظ نایکی: لیورپول با آدیداس بست
  • رائفی پور برای دور دوم انتخابات مجلس لیست می‌دهد؟
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس 13 اردیبهشت شروع می‌شود/ پیش‌بینی هزار و 20 شعبه اخذ رای
  • چه شد که پاجوش‌ها چنار‌ها را کنار زدند؟
  • اسلامی: کسانی که در دور اول انتخابات مجلس رای ندادند در دور دوم می‌توانند رای دهند
  • آغاز تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از ۱۱ روز دیگر
  • سایه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پارلمان اروپا بر سیاست‌های گذار از انرژی