Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-03-28@13:29:06 GMT

راهکارهای بهداشتی برای مقابله با آلودگی هوا

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۶۲۷۲

راهکارهای بهداشتی برای مقابله با آلودگی هوا

حسن مهرعلی افزود: هوای شهرهای اراک و ساوه در استان مرکزی به‌دلیل وارونگی هوا و افزایش میزان غلظت آلاینده‌ها برای گروه‌های سنی حساس ناسالم است و توصیه می‌شود که افراد دارای نقص سیستم ایمنی، بیماران مزمن، سالنندان، کودکان و زنان باردار از حصور در فضاهای شهری خودداری کنند و در صورت مشاهده علایمی چون سرفه‌ احساس سوزش و درد در قفسه سینه، تهوع و تپش قلب، سردرد و سرگیجه به پایگاه‌های جامع سلامت و یا پزشک مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: رعایت راهبردهای خودمراقبتی برای سایر اقشار جامعه نیز در شرایط آلودگی هوا ضروری است و برای مثال افراد باید در زمان آلودگی هوا از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کرده و از خوردن فست‌فودها که زمینه تخریب و آثار زیان‌بار آلودگی را در بدن افزایش می‌دهند، پرهیز کنند.

مدیرگروه سلامت و کار مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: استفاده از آب فراوان و گروه غذایی میوه و سبزی‌های تازه، شیر و مغزها در شرایط آلودگی هوا کمک کننده است و عوارض سوء آلایندگی را به حداقل می‌رساند.

مهرعلی یادآور شد: افرادی که ماهیت شغلی آنان در فضاهای سرباز آلوده است باید در روزهایی که شاخص کیفیت هوا از مرز سلامت می‌گذرد از ماسک تنفسی استاندارد و فیلتردار در حین کار استفاده کنند و ماسک‌های معمولی کاغذی به‌دلیل اینکه نمی‌تواند جلوی ذرات معلق ریز را بگیرد کارساز نیست.

وی عنوان کرد: تعطیلی مدارس و تاخیر در ساعات کاری ادارات و دانشگاه‌ها از سوی کمیته اضطرار استانی علاوه بر اینکه هدف کاهش تردد و حضور وسایل نقلیه موتوری به‌منظور تولید آلایندگی کمتر را دنبال می‌کند با هدف مواجهه کمتر افراد با هوای آلوده نیز هست، بنابرای اهمیت دارد که افراد در خانه بمانند  و از تماس با هوای آلوده تا حدممکن خودداری کنند.

مدیر گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی ادامه داد: اگرچه ترکیب بیشتر آلاینده‌های هوا منواکسیدکربن، دی اکسیدگوگرد، ازون، ذرات معلق و دی اکسید نیتروژن است اما اکنون آلاینده مسوول در شرایط ناسالم هوای اراک و ساوه ذرات معلق ریز است و اگر آلایندگی هوا استمرار یابد باید ساعات ورزش مدارس تعطیل شده و زنگ‌های تفریح محدودتر شود.

مهرعلی گفت: شاخص تقسیم‌بندی کیفیت هوا در شرایط هشدار، اضطرار و بحران است و مردم با خودداری از تردد غیرضروری تک سرنشین ، ممانعت از روشن کردن آتش و محدود کردن زمان گرم شدن خودرو می‌توانند در تولید حجم آلودگی اثر بگذارند و اجازه ندهند که شرایط هوا  کیفیت بدتری داشته باشد.

اراک به‌عنوان یکی از هشت شهر آلوده کشور، مشمول اجرای طرح کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها در برنامه پنجم توسعه شده است.

ماهیت آلودگی هوای اراک نیمی ناشی از تردد خودروها و نیم دیگر بر اثر فعالیت واحدهای صنعتی است.

ویژگی اقلیمی شهر اراک محصور شدن آن از سه سمت با کوه ، همجواری با کویر و همچنین پدیده وارونگی دما در فصول سرد سال از موضوعاتی است که به آلودگی هوای این شهر دامن می‌زند.

بر اساس اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی روز یکشنبه هوای شهرهای اراک و ساوه در شرایط نارنجی و هشدار قرار دارد.

۴۷۲۳۲ کد خبر 1331375

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان مرکزی آلودگی هوا باشگاه استقلال آندره استراماچونی آلودگی هوا لیگ برتر نوزدهم عراق استان البرز ایالات متحده آمریکا باشگاه پرسپولیس ایران و آمریکا تعطیلی مدارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۶۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۵۳ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _پنجشنبه نهم فروردین_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه پردیس با شاخص ۱۷۳، در وضعیت هوای ناسالم برای عموم (قرمز) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های اسلام‌شهر با شاخص ۸۷، باغستان شهریار با شاخص ۵۸، باقرشهر با شاخص ۶۶، پاسداران با شاخص ۵۸، پاکدشت با شاخص ۶۶، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۵۸، پیشوا با شاخص ۶۷، تربیت مدرس منطقه شش با شاخص ۵۳، تهران پارک شکوفه با شاخص ۶۳، دانشگاه تهران با شاخص ۵۸، دماوند با شاخص ۷۳، رباط‌کریم با شاخص ۶۴، ژئوفیزیک با شاخص ۵۳، ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۵۲، سلامت با شاخص ۷۷، شریف منطقه دو با شاخص ۶۴، در موقعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۵۹، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۶۸، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۶۸، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۵۶، فرمانداری شهرری با شاخص ۷۱، گلبرگ منطقه هشت با شاخص ۵۸، لواسانات با شاخص ۵۲، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۵۱، ملارد با شاخص ۶۴، منطقه ۱۵ با شاخص ۵۴، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۶۱، ورامین با شاخص ۵۷ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۶۳، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر این اساس، دستگاه سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های آتی ساز با شاخص ۲۷، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۴۰، اقدسیه منطقه یک با شاخص ۳۵، امام خمینی با شاخص ۲۸، پارک رازی با شاخص ۴۱، پونک با شاخص ۵۰، چشمه با شاخص ۳۹، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۴۴، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۳۱، شهرداری منطقه دو با شاخص ۲۴، شهرداری منطقه چهار با شاخص ۴۶، قرچک با شاخص ۳۱، در وضعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 739854

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • از هوای تهران چه خبر؟
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • عملیات مقابله با آلودگی نفتی در آب‌های بندر امیرآباد
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • چگونه هوای پاک را واقعی کنیم؟
  • هوای تهران قابل قبول شد
  • وضعیت آلودگی هوای خوزستان امروز چهارشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • شاخص آلودگی هوای کرمانشاه امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت