Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@05:58:52 GMT

ابلاغ شاخص‌های جدید رتبه‌بندی به دانشگاه ها

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۷۴۷۶

ابلاغ شاخص‌های جدید رتبه‌بندی به دانشگاه ها

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۳۳۵ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز دوشنبه ۱۸ آذرماه ۱۳۹۸ در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

حسین سلیمی به ارائه گزارشی پیرامون تولید علم در حوزه علوم انسانی در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد:‌ ۸۰ درصد از عناوین کتب منتشر شده در ایران مربوط به حوزه علوم انسانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:‌ افزایش ۳۰ برابری مؤسسات نشر کتاب و افزایش ۳۴۰ برابری عناوین کتب تولید شده نسبت به ابتدای انقلاب، از دیگر آمارهای مربوط به تولید کتاب در حوزه علوم انسانی در کشور است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: تا به حال بیش از ۲۰۰۰ کرسی ترویجی در حوزه نظریه‌پردازی برگزار شده است.

وی افزود: براساس گزارش پایگاه علم‌سنجی ISC، بیشترین سهم تولید علم در کشور متعلق به علوم انسانی است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد:‌ رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس معیار ارجاع در نظام‌های ارجاع جهانی موجب به حاشیه‌رانده شدن علوم انسانی خواهد شد. ‌ تولید علم برای نظام‌های رتبه‌بندی، به نوعی به بهره‌کشی نظام جهانی علم از کارگران علمی جهان سوم برای تولید ثروت در این نظام‌ها بدل شده است.

سلیمی با اشاره به اینکه ۶۵۰ میلیارد تومان از بودجه پژوهشی در علوم انسانی در دستگاه‌های دولتی قرار دارد و دستگاه‌های دولتی باید موظف باشند که بودجه‌های پژوهشی را از طریق دانشگاه‌های دولتی هزینه کنند.

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر شاخص‌های جدید رتبه‌بندی دانشگاه ها احصاء شده است و به زودی جهت نظرخواهی به دانشگاه‌ها ارسال خواهد شد.

محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه ازاد اسلامی با اشاره به نظام رتبه‌بندی در پایگاه داده‌ای تامسون رویترز(Thompson Reuters) و اسکوپوس(Scopus) گفت: سیطره نظام رتبه‌بندی تولید علم جهانی مانع رشد علوم انسانی شده و شایسته است سیاست مشخصی برای هدایت هدفمند علوم انسانی در دانشگاه‌ها تدوین شود.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دانشگاه‌ها گفت:‌ شایسته است کارگروهی با مشارکت مجموعه‌های دخیل در تولید علم در عرصه علوم انسانی به تدوین سیاست مشخصی برای توسعه نظریات علوم انسانی در سطح جهانی اقدام کرد.

کد خبر 4798246 زهرا سیفی

منبع: مهر

کلیدواژه: منصور غلامی وزیر علوم رتبه بندی دانشگاه ها دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه ها روز دانشجو سازمان سنجش وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های ایران وزارت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه پیام نور حسین توکلی دانشجویان آزمون دکتری تخصصی محمد مهدی طهرانچی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۷۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت

 محمدی فرد سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: براساس گزارش اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، در سال ۱۴۰۲ با شاخص اهدای عضو (PMP) ۱۶.۸۷ در این زمینه بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۱ این شاخص ۱۱.۳۰ اعلام شده بود افزود: سال گذشته طی هماهنگی‌های انجام شده و اخذ رضایت از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی استان خراسان جنوبی، مقدمات اهدای اعضای ۱۴ بیمار مرگ مغزی فراهم شد.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: سنت نیکوی اهدای عضو بیماران مرگ مغزی اقدام بسیار مهم و حائز اهمیت است که باعث نجات جان عده زیادی از انسان‌های دردمند می‌شود.

وی گفت: اینکه یک خانواه به اهدای اعضای بدن بیمار مرگ مغزی رضایت بدهند واقعا تصمیم سختی است، اما این اقدام خداپسندانه که سلامتی و زندگی دوباره افراد دیگر و شادی خانواده‌های آنان را رقم می‌زند، اوج بخشش و ایثار است و بی شک اجر عظیم دارد.

محمدی فرد تصریح کرد: این اقدام اهداکنندگان عضو ماندگار بوده و رضایت خانواده‌هایشان نیز ارزشمند و قابل قدردانی است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو در خراسان جنوبی گفت: ارتقای شاخص اهدای عضو در سال گذشته جلوه‌ای از تلاش مستمر و شبانه روزی دست اندرکاران این اقدام خیرخواهانه در مجموعه دانشگاه، بیمارستان‌ها و واحد‌های تابعه سطح استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • افزایش بیش از ۵ درصدی شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی
  • شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تدوین می‌شود
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تهیه می شود
  • شاخص اهدای عضو در خراسان جنوبی از میانگین کشوری فراتر رفت
  • حمایت ۳.۵میلیاردی دانشگاه امیرکبیر از صنعتی سازی پایان نامه
  • پایش۸۲ درصدی جامعه هدف آذربایجان غربی در طرح پایش ملی سلامت
  • حمایت ۳.۵ میلیاردی دانشگاه امیرکبیر از پایان‌نامه‌های صنعتی
  • برترین دانشگاه‌ها در هر رشته کدامند؟
  • کدام کشورها بیشترین میزان جرایم سایبری در جهان را دارند؟ (+ اینفوگرافی)