Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-23@13:20:42 GMT

مسجدی از عهد مغول در ابرکوه مرمت شد

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۷۹۳۴

مسجدی از عهد مغول در ابرکوه مرمت شد

عملیات مرمت و بهسازی مسجد جامع ابرکوه با استفاده از خشت و کاهگل و اعتبار ۱۵۰ میلیون ریال انجام شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان: مسجد تاریخی جامع ابرکوه از آثار دوره مغول و در حد فاصل شهر قدیم و جدید قرار دارد که مرمت و بازسازی آن به پایان سلطنت سلطان ابوسعید برمی‌گردد به طوری که محراب بسیار عالی و گچ بری شده در ایوان شرقی آن در تاریخ ۷۳۸ هجری تعمیر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مسجد جامع ابرکوه که در کنار میدان اصلی شهرستان قرار گرفته از خشت خام ایجاد شده و معماری آن به سبک مساجد چهار ایوانی با حیاطی مستطیل شکل در وسط که مدخل ورودی مسجد رو به شمال باز است، شکل گرفته و به وسیله دهلیز هشت گوش وسیعی، به حیاط راه پیدا می‌کند.

 

سر در ورودی این مسجد، ارتفاع زیادی دارد و در سه گوشه به وسیله سه طاق نما و پایه چهار گوش آن، به هشت گوش تبدیل می‌شود، در سمت جنوبی مدخل ورودی، شبستانی با طاق‌های مقرنس زیبایی نیز قرار گرفته است.

 

در وسط صفه مسجد جامع ابرکوه زیرزمین وسیعی تعبیه شده که صفه بالای آن در فصل تابستان برای اقامه نماز استفاده می‌شود و دارای رواق‌هایی دو طبقه در اطراف ایوان‌ها و طاق‌هایی به صورت طاق و تویزه و منارهای الحاقی در ضلع جنوبی است، شبستان اصلی آن نیز در ضلع جنوب شرقی مسجد و شبستان غربی شامل یک ایوان در جلو و یک شبستان وسیع نیز در پشت آن واقع شده است.

 

اگر چه بنای مسجد جامع ابرقو را مربوط به دوره تیموری می‌دانند ولی بنای اصلی آن، از دوره تیموری قدیمی تر است. این بنا در دوران سلطنت «سلطان ابو سعید» در سال ۷۲۸ هـ. ق مورد تعمیرات اساسی قرار گرفت و محراب گچبری زیبایی در ایوان شرقی آن نصب شد.

 

این مسجد دارای دو شبستان در پس ایوان شمالی و ایوان جنوبی و دارای سردابه‌ای به ابعاد ۱۰ در ۱۰ در میان صحن خود است، در مسجد جامع ابرکوه محراب نفیس گچبری ایوان شرقی نیز قرار گرفته که یکی از پنج محراب این مسجد و یادگار این دوره است و تاریخ ساخت این محراب سال ۷۳۸ هجری است و عرض آن ۲۴/۴ متر است.

 

انواع نقوش اسلیمی و گیاهی به همراه کتیبه‌هایی با خطوط نسخ و کوفی به شیوهٔ گچبری برهشته در آن کار شده‌ است که از چهار محراب دیگر این مسجد سه محراب از جنس سنگ مرمر و آهکو دیگری از جنس کاشی ساده است.

 

همچنین محراب اصلی سنگی این مسجد که دارای دو ستون تزئینی زیبا بوده و از جنس مرمر است که اکنون در میان تالار مرکزی گنجینهٔ اسلامی موزه ملی ایران، نماینده‌ای شایسته برای نمایش فضای معنوی مساجد ایرانی به گردشگران داخلی و خارجی است.

 

از ویژگی‌های مهم بنا دو محراب آن شامل محراب بزرگ یا اولیه مسجد همانند بناهای مغولی است که با جهت قطب مغناطیسی شمال ۴۷ درجه اختلاف دارد لذا به منظور اصلاح محراب اولیه محراب دومی ساخته شده‌ که این محراب به اندازه قبله سابق این مسجد را اصلاح می‌کند.

 

مسجد جامع ابرکوه با مجموعه‌ای غنی از انواع هنرهای تزئینی معماری به شمارة ۱۹۷ درتاریخ ۹/۵/۱۳۱۲ در فهرست آثارملی توسط آندره گدار به شمارهٔ ۱۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

 

«حمید مشتاقیان» رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ابرکوه در ادامه با اشاره به مرمت مسجد جامع این شهرستان با مشارکت اداره اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: مرمت و بهسازی مسجد جامع ابرکوه با استفاده از خشت و کاهگل و اعتبار ۱۵۰ میلیون ریال انجام شد.

 

وی در رابطه با قدمت این بنا تصریح کرد: این بنای تاریخی که در میدان اصلی و مرکز شهر واقع شده قدمتی متعلق به دوره تیموری دارد که با شماره ۱۹۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان ابرکوه در پایان اظهار کرد: مصالح اصلی مسجد جامع ابرکوه از خشت خام است و این بنا به سبک مساجد چهار ایوانی ساخته شده که یک حیاط مستطیل شکل در وسط دارد.

 

منبع: ایسنا

پایان پیام/500

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های مساجد مسجد مسجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد خبرگزاری شبستان استان بوشهر جشنواره مدهامتان روستایی قرآن قرآن کریم مسجد ابرکوه شهرستان ابرکوه مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۷۹۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح جامع مدیریت دریاچه نمک قم در دوره پنج ساله

مدیرکل محیط زیست استان قم گفت: با تصویب برنامه جامع در ستاد ملی تالاب‌ها، بهبود وضعیت دریاچه نمک در دستور کار جدی قرار گرفته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، محمدحسین بازگیر اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی و تنوع اقلیمی استان قم در مرکز کشور، تهدیدات و فرصت های زیست محیطی در این خطه وجود دارد که نیازمند توجه هرچه بیشتر است. 

وی دریاچه نمک قم را یکی از تالاب‌ها و زیستگاههای ارزشمند در مرکز کشور دانست و افزود: متأسفانه به دلیل قطع حقابه ها و خشکسالی گسترده، اکوسیستم این منطقه به شدت شکننده شده است، اما خوشبختانه در حال حاضر با تصویب برنامه جامع در ستاد ملی تالاب‌ها، بهبود وضعیت دریاچه در دستور کار جدی قرار گرفته است. 

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: بر همین اساس مقرر شده است پروژه‌های اولویت دار طرح جامع مدیریت دریاچه نمک در یک کارگروه تخصصی با مسئولیت استاندار قم و عضویت استانداران حوضه آبخیز و دستگاه های مسئول، در یک دوره زمانی پنج ساله به اجرا گذاشته شود.

وی همچنین معضل پسماندها به ویژه رهاسازی پسماندهای صنعتی در مراتع و اراضی و حاشیه جاده‌ها را مورد توجه قرار داد و عنوان کرد: بر اساس قانون، متولی و مسؤول مدیریت پسماندهای عادی، صنعتی، کشاورزی، پزشکی و ویژه کاملا مشخص و تعیین شده است و امیدواریم به زودی با تصویب طرح جامع مدیریت پسماند در استان قم، گام‌های مثبت و مؤثری در جهت رفع این مشکل زیست محیطی برداشته شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم اولین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می شود
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟
  • اجرای طرح جامع مدیریت دریاچه نمک قم در دوره پنج ساله
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می‌یابد
  • مرمت پل خاتون امسال پایان می یابد
  • تخریب مسجد جامع غزه | ببینید
  • گرامیداشت شهید مدافع حرم سیدمهدی جلادتی برگزار می‌شود
  • تدوین بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز و مالی برای حمایت از بخش خصوصی در اصفهان