Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-23@07:23:26 GMT

ترس قرص!

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۷۹۵۹

خرداد: معلم كلاس، كیكی را به دوربین نشان می‏دهد، كیكی كه در بین روكش قهوه‎ای شكلاتی نیمه خورده ‏اش، یك قرص سفیدرنگ به همه چشمك می‎زند. ماجرا از انتشار همین عكس شروع شد، از یكی از مدارس ابتدایی هرمزگان و از توزیع كیك‎هایی كه درون آنها قرصی جاسازی شده و كودكان آن را خورده بودند.
به گزارش خرداد، جام جم در ادامه نوشت: هرچند ابتدا وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو این موضوع را رد كردند، اما بعد كه آمارهای كشف قرص در استان‏ها بیشتر شد، همه چیز تایید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا كیك، كلوچه و بیسكویت حامل قرص در پنج استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان، كرمان، ایلام و آذربایجان شرقی هم پیدا شده است. سخنگوی سازمان غذا و دارو عصر دیروز در آخرین اظهارنظرش‌ دراین باره در توییتی نوشت: ‌‌«40 روز پیش، فیلمی حاكی از مشاهده قرص در كیك تولیدی یك شركت ترك‌ در شبكه‌های اجتماعی به‌ویژه در ایتالیا و آمریكا منتشر شد كه مشابهت عجیبی از هر نظر با اولین فیلمی كه مدعی وجود قرص در كیك‌های تولیدی ایران شد، دارد. این مشابهت اصلا اتفاقی نیست.»

در 12 برند كیك، كلوچه و بیسكویت، قرص‌ جاسازی شده است. بعد از انتقال هفت كودك مسموم و خواب‌آلود كرمانی به بیمارستان، همه گمانه ‏زنی‎ها به سمت وجود مواد مخدر پیش رفت. قاچاق كیك‎ها و حتی مسائل امنیتی از گمانه‏زنی‌های دیگر بود. شبهه قاچاق و مواد مخدر زمانی محتمل‏تر شد كه سردار محمدمسعود زاهدیان، رئیس پلیس مواد مخدر، گفت: «بررسی‌ها حاكی است قاچاقچیان با بهره‌مندی از جاسازی‌های مختلف، مواد مخدر را قاچاق می‌كنند.» آخرین گمانه‏زنی اما تا زمان تهیه این گزارش، وجود قرص برنج در كیك‎هاست. كیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو اما همه اینها را رد كرده است. او در بیانیه‎ای، با اشاره به شبهه وجود قرص برنج و مواد مخدر در كیك‎ها عنوان كرده است:‌ «تنها مرجع اظهار نظر در مورد محتوای این قرص و كپسول‌ها، آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و داروست و تا این لحظه گزارشی از وجود داروهای مخدر یا قرص برنج در نمونه‌های ارسالی نداریم.» او البته گفته است داروهای بررسی شده اغلب داروهای خانگی از جمله استامینوفن، بروفن، سیتریزین و ... بوده است. جهانپور تاكید كرده است جا گذاشتن قرص درون كیك، ویفر و كلوچه، تنها یك اقدام خرابكارانه بوده و در این خصوص برند خاصی هم مقصر شناخته نشده است و درنهایت در توییتی، عنوان كرد شبیه این كیك‎ها حدود 40 روز پیش در كشورهای آمریكا و ایتالیا توزیع شده‎ است.

خبری از رقبا نیستخیلی‌ها جنگ امروز را بر سر غذا می‏دانند، حرفی كه بهادر حاجی‌محمد، عضو آكادمی سم‌شناسی آمریكا و دكترای صنایع غذایی و ایمنی غذایی هم آن را تایید می‎كند. او با اشاره به وجود قرص‌ها در کیک، معتقد است این حركت، یك كار سازمان‎یافته است. او به ما می‌گوید:‌‌ «اتفاقی كه افتاده، درست تعریفی است كه در تروریسم غذا انجام می‎شود و در حوزه كاری پدافند غیرعامل است.» او به مسموم شدن هفت كودك در استان كرمان اشاره و عنوان می‌كند همین مسمومیت كودكان، باعث تشویش اذهان عمومی می‏شود و به عملیاتی جنگی اشاره می‎كند كه در آن سربازان، رودخانه‎ها را آلوده یا در بین مردم روستایی، غذای آلوده توزیع می‎كنند. اتفاقی كه از نظر این دكترای صنایع غذایی و ایمنی غذایی، در دنیا به شدت رایج است. حاجی محمد معتقد است گذاشتن قرص درون كیك، یك كار خرابكارانه است و برای این حرفش هم مدرك دارد:‌ «درون كیك‎هایی كه لایه‎ای هستند، قرص جاسازی شده است، كیك‏هایی كه چون تكه‌تكه هستند، اجسام خارجی هم می‎توانند درونشان قرار بگیرد.» او معتقد است در پروسه تولید، این اتفاق نیفتاده چرا كه اگر در این زمان، قرص‌ها درون كیك‎ها قرار می‎گرفتند، قرص‎ها یا پودر می‎شدند یا تغییر رنگ می‎دادند، اینها همه در حالی است كه قرص‌ها سالم درون كیك باقی مانده‎اند. او می‎گوید:‌ «برای 12 برند صنایع غذایی، این اتفاق افتاده است؛ لذا این امكان وجود ندارد شركت رقیبی، محصولات را خریداری و بعد درون آنها قرص جاسازی كرده باشد. »

آن طور كه حاجی محمد می‌گوید فروشگاه‎ها تنها اجازه دارند ‌محصولاتی را خریداری كنند كه نشان سیب سلامت و مجوزهای سازمان غذا و دارو داشته باشند. او اشاره می‏كند سیستم توزیع در ایران، كشوری است و ممكن است برای مثال كارخانه‏ای در شهر قم به شهرهای دیگر هم محصول خود را بفرستد. كاری كه در كشورهایی كه با سیستم ایالتی مدیریت می‎شود، انجام نمی‏گیرد و محصولات در همان ایالات تولید و توزیع می‏شوند و این یعنی سیستم توزیع این برندها می‎تواند از هر نقطه از ایران باشد و هركسی هم بسته‏بندی را انجام دهد.

یك كارشناس فروش وسایل بسته‌بندی هم این نكته را تایید می‏كند و به ما می‎گوید: «هر كسی می‎تواند بسته‏بندی یك محصول را تغییر دهد. این كار سخت نیست. تنها كافی است، با دقت و ظرافت یك بسته‌بندی خاص را باز كرد و هر چیزی را داخل آن قرار داد و بعد دوباره با یك دستگاه ساده دوخت بسته‎بندی را انجام داد.» دستگاهی كه در بازار قیمت آن حدود 200هزار تومان تا 400هزار تومان است. دستگاهی كه به راحتی خرید و فروش می‎شود.

كارشناسی زمانبراین كه بسته‏بندی كیك‌ها باز شده و قرص را درون كیك‏ها قرار داده‌اند، محتم ل‏ترین گمانه ‏زنی است كه از همان ابتدا مطرح شد. پوریا هوشمند، كارشناس بسته ‏بندی اما نظر دیگری دارد. او به ما می‏گوید:‌ «باید كارشناسی دقیقی برای تایید این شبهه انجام شود.» او یادآور می‌شود محصولاتی كه با این شكل بسته ‏بندی می‏شوند، به صورت چسبی دوخت می‌خورند. این چسب‏ها باید خیلی حرفه‎ای از هم جدا شوند تا دوباره بتوان آنها را به هم چسباند. هوشمند اما می‏گوید در كنار تمام بسته‏بندی‎ها كد شناسایی وجود دارد و همین كد شناسایی هم در كنار بسته‏بندی حك می‏شود. با همین كد نیز می‎شود، شركتی كه این بسته‏ بندی را انجام داده، شناسایی كرد. او البته توضیح می‏دهد در بحث كلان بسته‏بندی و در تیراژ بالا، این مساله وجود دارد و با اشاره به بسته‏بندی انبوه می‏گوید:‌ «هزینه بسته‏بندی به این شكل بالاست. در بازار آلومینیوم، پلی‌استر و رنگ خیلی گران است.» بنابراین از نظر او باید كارشناس بسته‏بندی تشخیص دهد این مشكل از بسته‏‎بندی بوده یا از كارخانه ؛ كاری كه بررسی و كشف آن زمانبر است. حالا باید منتظر بود و دید بالاخر ماجرای این قرص‌ها به کجا می‌رسد؛ اصلا شاید مثل همیشه همه این اتفاقات یک ماجرای رسانه‌ای و یک شیطنت ساده باشد.


برچسب ها: قرص ، ایمنی غذایی

منبع: خرداد

کلیدواژه: قرص ایمنی غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۷۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد

معاون صنایع عمومی وزیر صمت گفت: افزایش تولید در حوزه شوینده کشور ما را به صادرکننده مواد شوینده تبدیل کرده و تراز تجاری صنعت شوینده کشور ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، محمدمهدی برادران امروز -دوشنبه سوم اردیبهشت- در نشست با مدیران یکی از کارخانجات بسته‌بندی استان قزوین در شهرستان آبیک اظهار کرد: افزایش تولید در حوزه شوینده کشور ما را به صادرکننده مواد شوینده تبدیل کرده و تراز تجاری صنعت تولید مواد شوینده کشور ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شده؛ در حالی که تنها ۲۵ میلیون دلار واردات مواد اولیه داشتیم.

وی از برخورد با ۳۰ نشان و علامت تجاری تقلبی در حوزه تولیدات صنایع در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: سال گذشته با ۳۰ نمونه تقلبی از یک نام تجاری برخورد شد که انجام این مساله بیانگر افزایش فعالیت متقلبان صنعتی دارد.

معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه با بانک مرکزی برای تأمین ارز تولیدکنندگان خبر داد و افزود: تصمیم گرفتیم که ارز تأمین شده برای صنایع را با نرخ سال قبل در اختیار کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی قرار دهیم.

برادران با بیان اینکه ۸۰ درصد بازار ارز در اختیار تولید کنندگان اصلی قرار دارد، ادامه داد: با وجود اختلالات ارزی در بازار تلاش شده تا رقابت در صنایع نساجی و صنایع عمومی همچنان به ثبات و مسیر خود ادامه دهند و عرصه را بر سوداگران ارز تنگ‌تر کنیم.

وی به سهم ۸۵ درصدی محصولات غیرفرهنگی در صنعت بسته‌بندی کشور اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های وزارت صمت همواره این بوده که با بسته بندی آسان و با قیمت مناسب بتواند محصول نهایی را با قیمت پایین به دست مشتریان برساند.

معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: یکی از شرکت‌های مطرح صنعت بسته‌بندی کشور در همین استان قزوین قرار دارد که توانسته از نظر طراحی و چاپ متناسب با نیاز بازار فعالیت درخشانی را از خود به‌جای بگذارد.

کد خبر 747040

دیگر خبرها

  • خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت + فیلم
  • سوسیس‌های مرغ چگونه در کارخانه‌های مشهور تولید می‌شوند؟ (فیلم)
  • ‍ضبط و توقیف ظروف بسته بندی فراورده های غذایی در نیشابور
  • انقلاب در بسته‌بندی‌های آمازون
  • نوشابه پپسی چگونه در کارخانه تولید و بسته بندی می‌شود؟ (فیلم)
  • اجرای AR روی جعبه‌های جدید دیجی‌کالا
  • بسته بندی نامناسب کالا سبب تولید پسماند می‌شود
  • برنامه های مدیرعامل شرکت پاکسان برای سال جدید اعلام شد