Web Analytics Made Easy - Statcounter

اشتغالزایی بزرگترین خدمت شبکه ملی اطلاعات، کاهش نسبی قیمت طلا و سکه، چالش‌های استخراج رمزارزها در ایران، راه‌اندازی بخش اعلان گزارش‌های مردمی مبارزه با فساد در وزارت اقتصاد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین عناوین اخبار اقتصادی امروز ۲۴ آذر به شرح زیر است:

اشتغالزایی بزرگترین خدمت شبکه ملی اطلاعات است/ شبکه ملی اطلاعات زیرساخت شبکه ارتباطی و زیست بوم کشور است

«سید ابوالحسن فیروزآبادی» شب گذشته (شنبه 23 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه برای ایجاد شغل نیازمند هزینه کرد‌های زیادی هستیم، گفت: به عنوان نمونه در پتروشیمی به ازای هر شغل یک میلیارد تومان باید هزینه شود اما اشتغالزایی در فضای مجازی براساس شبکه ملی اطلاعات ارزان است البته نیازمند توسعه شبکه ملی اطلاعات هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به اینکه در شبکه ملی اطلاعات به روز هستیم و سطح فناوری خوبی داریم، گفت: اما برای اشتغالزایی باید این شبکه توسعه یابد و از ۱۵۰ میلیون دستگاه کارتخوانی که اکنون در کشور وجود دارد به ۵۰۰ میلیون دستگاه برسیم. در شاخص‌های سخت افزاری شبکه ملی اطلاعات نیز وضع خوبی داریم و به عنوان نمونه تعداد دستگاه‌های کارتخوان کشور چند برابر ترکیه است. دوران اخبار محرمانه و انتشار محدود اخبار به سر آمده و بحث سانسور ذاتاً در فضای مجازی منتفی است.

 

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۲۰ میلیارد تراکنش بانکی در کشور انجام شد و حجم اطلاعاتی تولید شده در فضای مجازی بسیار زیاد است، گفت: زمانی که تلگرام فیلتر نشده بود یک و نیم میلیارد خبر در این پیام رسان دیده می‌شد بنابراین بحث سانسور در فضای مجازی معنی ندارد بلکه این فضا باید مقررات گذاری شود. از نظر فیزیکی امکان ندارد ممیزی که در مطبوعات انجام می شد در فضای مجازی اجرا کنیم.

 

فیرزوآبادی با اشاره به اینکه توسعه قدرت نرم و پراکنده در فضای مجازی وجود دارد و مهار آن سخت است، گفت: این قدرت بر پلت فرم‌هایی جمع می‌شود و قدرت متمرکزی ایجاد می کند به عنوان نمونه ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون کاربر در فیس بوک وجود دارد که این برای صاحب فیس بوک اعمال قدرت می‌کند. این قدرت موضوع امنیت را در پی دارد، زیرا صاحب این پلتفرم‌ها اعتقادی به مرز‌ها و دولت‌ها ندارد.

 

پژوهش‌ها باید به ثروت آفرینی منجر شود

«مهدی کشمیری» شب گذشته (شنبه 23 آذر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره تاثیرات پژوهش در اشتغال و تولید به بیانمطالبی پرداخت و با بیان اینکه اثربخشی پژوهش‌ها دغدغه جدی حوزه پژوهش است، گفت: زمانی که جامعه ما در عرصه علم و فناوری نیاز به نیروی انسانی داشت، با اقداماتی که صورت گرفت این کمبود تا حد زیادی رفع شد و اکنون یک دهه است که وارد موضوعات فناوری شده ایم که مکمل زنجیره تولید علم است.

 

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به اینکه در این زمینه ما حرکت پیوسته‌ای داشتیم، گفت: اما اگر بخواهیم موضوع را در قالب پژوهش بررسی کنیم باید به این سوال پاسخ دهیم که اثربخشی پژوهش در چه سطحی است.

 

وی با بیان اینکه ما اکنون به سطحی رسیده ایم که دیگر موضوع پژوهش برای پژوهش کافی نیست، گفت: باید به اثربخشی و ارزش آفرینی پژوهش‌ها توجه داشته باشیم. توجه به اثربخشی پژوهش‌ها موضوعی است که در ۵ سال اخیر جزو اولویت‌های وزارت علوم قرار گرفته است.

 

تخصیص ۲۲۰۰ میلیارد تومان وام به شرکت‌های دانش بنیان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی

«پیمان صالحی» شب گذشته (شنبه 23 آذر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با اشاره به نقش پژوهش در اشتغال و تولید و اقتصاد کشور و با بیان اینکه در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در عرصه پژوهش رخ داده است، گفت: حداقل در ۱۵ سال اخیر ریل گذاری مناسبی صورت گرفته است تا کسانی که وارد چرخه نوآوری یعنی تبدیل ایده به محصول و عرضه آن در بازار می‌شوند، بتوانند مسیر تجاری سازی ایده‌های خود را بگذرانند.

 

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه نظام نوآوری ما خوشبختانه نظامی پیوسته است، افزود: نوآورانی که از دوره دبیرستان وارد دانشگاه می‌شوند با ادبیات نوآوری و تجاری سازی آشنا می‌شوند و در مراکز رشد، بارور شده و به آن‌ها کمک می‌شود که با کمترین ریسک ایده هایشان را به محصول تبدیل کنند.

 

وی با اشاره به فعالیت ۴۸ پارک علم و فناوری در کشور گفت: پشتیبانی مالی از نوآوران و ایده‌های آن‌ها نیز مسیر مشخصی دارد و در هر سطحی چگونگی و سطح مورد نیاز حمایت‌ها مشخص است.

 

صالحی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی تاکنون حدود ۲۲۰۰ میلیارد تومان وام و تسهیلات در اختیار شرکت‌های دانش بنیان گذاشته است.

 

کاهش نسبی قیمت طلا و سکه/سکه طرح جدید ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان/دلار ۱۲ هزار و ۶۹۰ تومان

امروز (یکشنبه 24 آذر) هر گرم طلای 18 عیار 439 هزار و 769 تومان، هر انس طلا در بازارهای جهانی 1476 دلار، سکه بهار آزدی طرح قدیم 4 میلیون و 300 هزار تومان، سکه طرح جدید 4 میلیون و 330 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 300 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 400 هزار تومان و سکه یک گرمی 900 هزار تومان است.

 

بنابراین گزارش، در بازار آزاد ارز نیز امروز (یکشنبه 24 آذر) دلار 12 هزار و 690 تومان، یورو 14 هزار و 50 تومان، پوند 16 هزار و 990 تومان، درهم امارات 3497 تومان، لیر ترکیه 2196 تومانف یوان چین 833 تومان، دلار کانادا 9707 تومان، دلار استرالیا 8775 تومان معامله می شود.

 

این در حالی است که روز گذشته (شنبه 23 آذر) هر گرم طلای 18 عیار 449 هزار تومان و هر انس طلا در بازارهای جهانی 1476 دلار قیمت گذاری شده بود. روز گذشته همچنین سکه بهار آزاید طرح قدیم 4 میلیون و 430 هزار تومان، سکه بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 475 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 2 میلیون و 360 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی یک میلیون و 470 هزار تومان و سکه یک گرمی 900 هزار تومان بود.

 

روز گذشته (شنبه 23 آذر) در بازار آزاد ارز نیز دلار 12 هزار و 900 تومان، یورو 14 هزار و 190 تومان، پوند 16 هزار و 860 تومان، درهم امارات 3511 تومان، لیر ترکیه 2211 تومان، یوان چین 1827 تومان، دلار کانادا 9741 تومان، دلار استرالیا 8829 تومان معامله می شد.

 

بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن نرخ تمام ارزها نسبت به روز گذشته ثابت ماند. بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز « یکشنبه بیست و چهارم آذر ماه ۹۸» بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین در روز جاری هر پوند انگلیس نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته  ۵۵ هزار و ۹۹۸ ریال و هر یورو نیز بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۶ هزار و ۷۰۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

چالش‌های استخراج رمزارزها در ایران

بحث ورود به رمزارزها موضوع امروز و دیروز نیست و باوجود موانع و محدودیت‌هایی که تاکنون در این حوزه وجود داشته است، فعالان این حوزهٔ از استخراج عقب‌نشینی نکرده و درحال استخراج رمزارزها هستند اما طی ماه‌های اخیر، استخراج بیت‌کوین بیش از گذشته حاشیه داشته و تلاش برای قانونی‌شدن فعالیت استخراج رمزارزها از یک‌سو و تصمیم برای چگونگی برخورد با استخراج‌کنندگان و تعرفه‌ای که باید برای برق استخراج در نظر گرفته شود از سوی دیگر، مسئولان را واداشته است که به‌صورت جدی به قانون‌گذاری برای این موضوع بپردازند. دربارهٔ این مباحث و نقاط تاریک و روشن استخراج رمزارزها، گفت‌وگویی با محمد گرکانی‌نژاد ‐ مشاور شرکت ملی انفورماتیک ‐ داشتیم که در زیر می‌خوانید.

در آغاز، توضیح اجمالی از ماینینگ یا استخراج رمزارزها بفرمایید.

استخراج رمزارز یا ماینینگ موضوعی شناخته‌شده است که برای فعالان این حوزه نیاز به توضیح چندانی ندارد. برخی از رمزارزها و ازجمله مشهورترین آن‌ها، بیت‌کوین، بر اساس الگوریتمی طراحی شده‌اند و تعداد مشخص و محدودی رمزارز از آن در دنیا وجود دارد که برای دستیابی به آن باید محاسبات نسبتاً سنگینی صورت گیرد. در این نوع رمزارزها، مدیریت متمرکزی وجود ندارد. در مجموع، رمزارز با استقبال جهانی روبه‌رو شده است.

مجموعه‌ای از فعالیت‌های موردنیاز برای ایجاد شرایط لازم برای دستیابی به هریک از این رمزها تحت عنوان (ماینینگ) شکل گرفته است و تجهیزات قابل‌توجهی با نیاز به انرژی (برق) وجود دارد. این صنعت به‌شدت انرژی‌محور و با کاربری مالی و پولی است.

انتقادها از صنعت ماینینگ در کشور کم نیست و فعالان از یک‌سو و دولت در سویی دیگر نقطه‌نظرهایی دربارهٔ این صنعت و بخشنامهٔ صادرشده در این خصوص دارند؛ دراین‌باره توضیح دهید.

بی‌تردید صنعتگران در هر حوزه‌ای محق هستند نسبت به دستورالعمل‌ها و مقررات نقدهایی داشته باشند و بی‌شک راهکارهایی هم برای رفع این نقدها دارند.

 

پرداخت ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای خودروهای دوگانه سوز CNG

محمد بیگدلی در مراسم امضای تفاهم نامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه سوز CNG بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران و بانک ملت، گفت: سابقه همکاری بانک با وزارت نفت به بیش از ده سال باز می‌گردد که آثار مثبتی در بخش‌های اقتصادی کشور داشته است.

مدیرعامل بانک ملت به استفاده حداکثری از ذخایر نفتی کشور اشاره کرد و افزود: بانک ملت در پروژه خودکفایی کشور از واردات بنزین با وزارت نفت مشارکت دارد. موضوع آلودگی هوا را داریم که یکی از راهکارها دوگانه سوز کردن خودروها است.

بیگدلی ادامه داد: مرکز بانک ملت در راستای تامین زنجیره ارزش در حوزه نفت یک طرح مهم و ملی در اقتصاد کشور را امضا می‌کند که حدود ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای دوگانه سوز کردن یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودور در کشور پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: این تفاهم نامه در راستای عملیاتی کردن بخشی از برنامه اقتصاد مقاومتی خواهد بود. همچنین موضوع کاهش هزینه مصرف کننده نیز در این تفاهم نامه مدنظر است.

 

راه‌اندازی بخش اعلان گزارش‌های مردمی مبارزه با فساد در وزارت اقتصاد

پیرو سخنان وزیر امور اقتصادی و دارایی در نود و یکمین نشست شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی مبنی بر دریافت گزارش های مردمی بویژه فعالان اقتصادی برای مبارزه با فساد در چارچوب وظایف و مأموریت های محوله این وزارتخانه، از راه اندازی بخش اعلان گزارش های مردمی مبارزه با فساد در پورتال وزارت اقتصاد به نشانی WWW.Mefa.gov.ir  خبر داد.


براساس این گزارش،‌عموم مردم می توانند برای اعلان گزارش های خود در خصوص فساد و سوء جریانات در چارچوب وظایف و مأموریت های محوله وزارت اقتصاد و سازمان های تابعه آن از طریق نشانی مذکور اقدام کنند./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد کانون های مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد قرآن کریم فعالیت های مسجدی قرآن استان بوشهر خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۸۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع در دستور کار مجلس

دقایقی پیش جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی آغاز شد و بررسی طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع در دستورکار قرار گرفت.

به گزارش مشرق، دقایقی پیش جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

- گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره طرح تقویت و توسعه علوم پژوهش و نوآوری دفاعی (طرح تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی (سپند) وزارت دفاع)

- گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی (اعاده شده از شورای نگهبان)

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه یک فوریتی پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار

- گزارش کمیسیون انرژی درباره لایحه ارجاع اختلاف شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با شرکت بازرگانی دولتی هند به داوری

- گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و تعداد نمایندگان آن

- گزارش کمیسیون اجتماعی درباره طرح یک فوریتی استفساریه ماده ۴۸ قانون تنظیم بخشی از مقررات دولتی ۱

- گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست درباره طرح استفساریه بند الف ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰

- بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی

- بررسی تقاضای دو فوریت درباره طرح اجماع برخی از احکام مالیاتی جهت تسهیل فعالیت‌های اقتصادی کشور در سال جهش تولید با مشارکت مردم

دیگر خبرها

  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت
  • مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی
  • جلسه علنی مجلس آغاز شد/ بررسی جزئیات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع
  • بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع در دستور کار مجلس
  • ناکامی رئیسی در مبارزه با فساد و عمل به وعده‌های انتخاباتی‌اش به روایت میرلوحی /اسم ۲ کارشناس اقتصادی دولت را نام ببرید؟
  • موافقت مجلس با کلیات تشکیل سازمان نوآوری دفاعی (سپند)
  • موافقت مجلس با کلیات تشکیل سازمان نوآوری دفاعی(سپند)
  • مجلس با تقویت سازمان سپند وزارت دفاع موافقت کرد
  • کلیات طرح تشکیل سازمان «سپند» وزارت دفاع تصویب شد
  • اجرای تکالیف قانون مبارزه با پولشویی وارد فاز جدیدی شد