Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه احزاب و تشکل‎های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ایده اولیه سیاست‌های کلی توسعه روستایی و عشایری در نشست روز شنبه ۲۳ آذرماه ۹۸ کمیته توسعه روستایی و عشایری با حضور دبیران کمیته‌های کمیسیون زیربنایی و تولیدی و کارشناسان دبیرخانه مجمع مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، آذرشب رئیس کمیته توسعه روستایی و عشایری با اشاره به اینکه گزارش‌های ۷۵ دستگاه، در موضوع توسعه روستایی پایش شده و در کمیته علمی با پنج کارگروه، روند توسعه روستایی، آسیب شناسی شده است و با احسای چالش‌های راهبردی داخلی و استفاده از تجارب جهانی بررسی شده و ایده‌های نهایی، در ذیل ۲۵ بند تدوین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: محور‌های پیشنهادی ایده اولیه سیاست‌های کلی توسعه روستایی و عشایری در پنج محور «نهادی-سیاسی»، «محیطی اکولوژیک»، «کالبدی فضایی»، «اقتصادی» و «فرهنگی – اجتماعی» تنظیم شده است.

میرسلیم گفت: اگر در موضوع مشارکت روستاییان، بر آگاهی تاکید نشود، موفقیت چندانی به دست نخواهیم آورد. آگاهی‌های علمی و مهارتی و آموزش‌های دینی روستاییان باید مورد توجه سیاستگذاران باشد.

وی با تاکید بر موضوع ایمن سازی مسکن روستایی گفت: بازسازی روستا‌ها نباید موجب دگرگونی بافت سنتی روستا‌ها شود، اما بهسازی مسکن روستایی و استفاده بهینه از انرژی، نظیر بهره گیری از انرژی خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر موضوعاتی هستند که باید مورد تاکید قرار گیرند.

رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی دبیرخانه مجمع با اشاره به موضوع بازیابی هویت تاریخی و سنن و آئین‌های بومی در روستا‌ها و عشایر گفت: باید رقابت سازنده در میان روستائیان در موضوع اثرگذاری ملی را تقویت کنیم، همچنین موضوع زندگی عشایری را باید در قالب این سیاست ها، باید تعیین تکلیف کنیم.

در ادامه پس از قرائت بند‌های پیشنهادی، اعضای کمیته توسعه روستایی و عشایری، پیرامون آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. سجاد افروغ نماینده کمیته محیط زیست دبیرخانه مجمع، از اهتمام متولیان تهیه پیش نویس سیاست‌های کلی توسعه روستایی، به موضوع محیط زیست و آمایش سرزمین بر اساس مشخصات اقلیمی قدردانی کرد. دکتر بیک محمدلو از کمیته توسعه دریامحور، ضمن برشمردن انتقاد‌هایی برای ایده‌ی ارائه شده گفت: باید به جایگاه این سیاست کلی نسبت به سایر سیاست‌های کلی به ویژه سیاست‌های ابلاغی قانونگذاری اشاره می‌شد و در چارچوب یک نقشه جامع از سیاست‌ها نگاه می‌شد.

همچنین مرتضایی دبیر کمیته‌ی انرژی گفت: باید به نقطه غایت و هدف و مطلوب تهیه کنندگان این پیشنویس اشاره می‌شد. دکتر امیر عظیمی، دبیر کمیته حمایت از تولید ملی، صنعت معدن و فن آوری به برخی واژه گزینی‌ها در بند‌های ایده‌ی اولیه سیاست‌های کلی اشاره کرد و گفت: جایگاه روستای هوشمند در جهان دیجیتال در این پیش نویس اشاره نشده است. خانم حق روستا دبیر کمیته شهرسازی، آمایش و مسکن گفت: متولی و نحوه اجرای این سیاست ها، مشخص نیست و باید در پیوست این سیاست‌ها به این موضوع اشاره شود. وی با تاکید بر الویت بندی در سیاست ها، گفت: در تنظیم این سیاست ها، ادبیات و شیوه نگارش سیاست‌ها در کمیسیون زیربنایی باید در نظر گرفته می‌شد.

در ادامه محسنی دبیر کمیته کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: شایسته است که منظورمان را از توسعه‌ی روستایی به وضوح بیان کنیم تا دچار ناهمخوانی توسعه روستایی نشویم. باید تکلیف امور بخشی را در قبال توسعه روستایی که در سایر سیاست‌ها و قوانین آمده را مشخص کنیم. بحث تضمین درآمد مردم روستا، در توسعه روستا یک موضوع محوری است. در کشور‌های توسعه یافته به ساماندهی نظام بازار محصولات روستایی و کشاورزی توجه ویژه‌ای شده است و لازم است ما رویکرد اصلی خودمان را در این سیاست ها، به طور شفاف بیان کنیم.

آذرشب در پایان با اشاره به فرایند تدوین ایده اولیه سیاست‌های کلی توسعه روستایی گفت: اگر بخواهیم همه مسائل را یکباره و یکجا حل کنیم، توفیقی نخواهیم داشت و باید به اولویت‌ها پرداخته شود. در این پیش نویس با محوریت انسان روستایی و عشایری، مسائل و چالش‌ها را دیده ایم و برای هر بند هدفگذاری و تعیین شاخص کرده ایم.

قوام ملکی دبیر کمیته توسعه روستایی و عشایری، به جمع بندی مباحث و نکات مطرح شده در این نشست پرداخت و گفت: برای ارائه ایده اولیه، مباحث را به صورت مطول مطرح کردیم و با استفاده از آرای صاحبنظران تراز اول مباحث روستایی و ۷۵ دستگاه متولی و مسئول به این بند‌ها رسیده ایم. کارگروه‌های علمی تدوین این ایده ها، همه سیاست‌های کلی کشور اعم از کشاورزی، منابع آب و انرژی و جمعیت و ... را مورد بررسی قرار دادیم و با توجه به آسیب‌های عملکرد‌های دولت‌ها و نهاد‌های مختلف در دهه‌های اخیر، به این محور‌های پیشنهادی رسیدیم.

در پایان میرسلیم، رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی با اشاره به ضرورت تدوین مقدمه‌ای بر این ایده ها، بر ارائه پیوستی از شاخص‌های کلیدواژه‌های آن تاکید کرد.

انتخای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۹۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۸۷ روستای استان ایلام از نعمت گاز برخوردارند

محمود کشاورز با بیان اینکه استان ایلام دارای ۶۳۷ روستا است، اظهار کرد: ۵۰ روستای این استان به دلیل شرایط خاص از جمله صعب‌العبور بودن، خالی از سکنه بودن، جمعیت ساکن کمتر از پنج خانوار و غیره، از لحاظ سرانه کشوری مصوب، برای گازرسانی فاقد توجیه و قابلیت گازرسانی هستند.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام در ردیف استان‌های سبز کشور از لحاظ توسعه گازرسانی قرار گرفته است، گفت: گازرسانی به مناطق محروم از مؤلفه‌های اصلی توسعه پایدار روستایی است.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام تصریح کرد: روند اجرایی پروژه‌های گازرسانی به مناطق کمتر توسعه‌یافته و سخت گذر استان در سال گذشته بسته شد.

کشاورز بیان کرد: تعداد مشترکان گاز استان از شروع گازرسانی به مناطق شهری و روستایی تاکنون ۲۱۵ هزار و ۹۹۸ مشترک است.

وی گفت: تاکنون پنج هزار و ۹۶۵ کیلومتر خطوط انتقال، تغذیه و شبکه توزیع گاز در اقصی‌نقاط استان اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان ایلام یادآور شد: تاکنون، بیش از ۱۲۶ هزارو ۷۴۵ انشعاب علمک در نقاط شهری و روستایی استان نصب شده‌است.

کشاورز بیان کرد: در حال حاضر۲۶ شهر و ۵۸۷ روستای استان از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به یک هزار و ۳۸۹ واحد تولیدی و صنعتی در استان نیز گازرسانی می‌شود، خاطرنشان کرد: گازرسانی به ۱۲ شهرک صنعتی و ۲۴ جایگاه CNG در استان نیز در استان انجام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • راهیابی ۱۰ ایده و طرح صنایع پایین‌دستی مس سرچشمه به مرحله سرمایه‌گذاری
  • افشاگری علی ربیعی درباره هویت حامیان تعطیلی روز پنج شنبه به جای شنبه
  • ۵۸۷ روستای استان ایلام از نعمت گاز برخوردارند
  • مخالفت با بررسی طرح نظام قانونگذاری بر اساس اصل ۸۵
  • (عکس) تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت
  • ورزش و سیاست یگانه در واقعیت، بیگانه در کلمات!
  • روایت رسانه روسی از مرگ اصطلاح «ورزش خارج از سیاست»
  • روایت رسانه روسی از مرگ اصطلاح «ورزش خارج از سیاست»
  • زوایای هوشمندسازی انرژی در برنامه هفتم توسعه
  • بررسی طرح اصلاح جدول حوزه‌های انتخابیه در دستور کار مجلس قرار گرفت