Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@19:58:42 GMT

بی‌فروغ شدن نقد ادبی در ایران

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۰۹۴۴۸

بی‌فروغ شدن نقد ادبی در ایران

محمد حنیف، برگزیده بخش نقد ادبی جایزه «جلال» معتقد است جریان نقد ادبی در مملکت ما بی‌فروغ شده است.

این نویسنده که در بخش نقد ادبی دوازدهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل‌ احمد» با کتاب «بومی‌سازی رئالیسم جادویی در ایران»، اثر مشترکش با محسن حنیف، برگزیده شده است، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت نقد ادبی و گله نویسندگان و مترجمان از کمبود نقد ادبی اظهار کرد: سال‌هاست که جریان نقد ادبی در مملکت ما بی‌فروغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این‌جا جا دارد یادی کنم از استاد نقد ادبی عبدالعلی دستغیب که امروزه واقعا جای فعالیت امثال ایشان خالی‌ است.

او افزود: اما این‌که چرا نقد ادبی وجود ندارد، دلایل متعدد و مختلفی دارد که بخشی از آن برمی‌گردد به این‌که جریان‌های ادبی باید از جریان‌های نقد پشتیبانی کنند. بخش دیگر آن هم به این برمی‌گردد که جامعه ما گاه نقد را با انتقاد اشتباه می‌گیرد.

حنیف به نخستین نقد نوشته‌شده بر کتابش اشاره و بیان کرد: اولین سپاسم را به آقای دکتر عبداللهیان می‌گویم که نخستین نقد را بر کتاب «بومی‌سازی رئالیسم جادویی» نوشت و منتشر کرد؛ هرچند که بسیاری از موارد این نقد مورد تایید ما نبود و به آن‌ها پاسخ دادیم، اما جای سپاس دارد برای این‌که این کتاب را دیدند و درباره‌اش نوشتند. اما امروزه بسیاری این تحمل را ندارند.

برگزیده جایزه «جلال» با بیان این‌که نقد باید پشتیبانی شود گفت: منتقد ادبی باید ساعت‌ها و گاه روزها برای نقد وقت بگذارد، البته نقد باید به نوعی از طرف متولیان فرهنگی حمایت شود.

محمد حنیف که پیش‌تر در جایزه «قلم زرین» با کتاب «بومی‌سازی رئالیسم جادویی در ایران» برگزیده شده بود، درباره برخورد جامعه ادبیات با این اثر در فاصله چندماهه میان این دو جایزه بیان کرد: طرح این کتاب با نقد یکی از استادان دانشگاه و پاسخی که پسرم، محسن حنیف به آن داد شروع شد، که در پی آن خانم دکتر رضایی از دانشگاه علامه در یک مقاله علمی-پژوهشی درباره این کتاب نوشتند. در این فاصله هم جلسه نقدی نبوده اما معرفی‌هایی از این کتاب در رسانه‌ها منتشر شده است. 

او در پایان گفت که رمان «با اعمال شاقه» کتاب بعدی اوست که توسط انتشارات نیستان منتشر خواهد شد. 

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محمد حنیف جایزه جلال آل احمد نقد ادبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۰۹۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | اشتباه باورنکردنی ادبی مهران مدیری در برنامه‌اش؛ چه شد؟

261 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898744

دیگر خبرها

  • (ویدئو) اشتباه ادبی مهران مدیری در برنامه‌اش
  • ببینید | اشتباه باورنکردنی ادبی مهران مدیری در برنامه‌اش؛ چه شد؟
  • معرفی سرگذشت رباعیات خیام و 4 کتاب دیگر
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران منتشر شد
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال فراخوان داد
  • فراخوان چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
  • چهل‌ودومین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران فراخوان داد
  • عضو هیئت‌علمی واحد علوم و تحقیقات، نشان ملی قانون را دریافت کرد
  • کتابخانه ویژه دفاع مقدس در مازندران دایر می شود