Web Analytics Made Easy - Statcounter

صنعت شترداری در استان هرمزگان با توجه به برخورداری از موقعیت بسیار مناسب و مساعد جهت پرورش، دارای مزیت‌های اقتصادی فراوانی است، اما متاسفانه در سال‌های اخیر رهاسازی و سرگردانی این احشام باعث بروز حوادث دلخراش جاده‌ای شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در بندرعباس، بر اساس آمارهای اعلامی سازمان جهاد کشاورزی، از ۱۵۰ هزار نفر شتر در کشور ۲۱ هزار نفر در استان هرمزگان زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی توجه کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌ویژه قطر به صادرات شترهای ایرانی، علاقه به پرورش و نگهداری شتر را بیشتر کرده است.

 

معیشت مردم در هرمزگان به ویژه در روستاهای شهرستان های بندرعباس در مرکز استان و سیریک و جاسک در شرق از راه پرورش شتر تامین می شود. اما این شترها در غفلت شتربانان، برای رفع تشنگی راهی مناطق ساحلی می‌شوند و با عبور از جاده‌های اصلی و بین شهری، امنیت مسافران و رانندگان را به خطر می‌اندازند.

 

موضوع شترهای بی‌ساربان و رها در حاشیه جاده های هرمزگان به ویژه شرق استان، لحظات دلهره‌آوری را برای رانندگان و مسافران رقم می‌زنند و روزی نیست که خبری از تصادف شتر با خودرو در محورهای مواصلاتی استان منتشر نشود.

 

سال ۹۷ تصادفات با شتر در این استان نسبت به مدت مشابه ۴ برابر افزایش داشته است


تصادفات بی شمار خودرو با شترها در جاده های میناب به سیریک و سیریک به جاسک در سال های اخیر یک فاجعه تبدیل شده است و این باعث برخورد جدی دادگستری استان هرمزگان با این موضوع شد.

 


راننده بین شهری اهل سیریک می گوید: جاده میناب به جاسک، سیریک و بشاگرد به علت تردد شترهای سرگردان و بدون ساربان، به یکی از مسیرهای پرخطر تبدیل شده است. 


وی افزود: خبر تصادفات بی شمار با شترها  و کشته شدن هموطنان  در این جاده سبب دلهره ما رانندگانی را که مجبور به تردد دائم در این مسیر هستیم می شود.


محمدی یکی دیگر از رانندگان مسیر جاده بندرعباس به میناب نیز گفت: حضور شبانه شترها در مسیر میناب - جاسک تاکنون منجر به بروز حوادث تلخی شده است اما هیچ برنامه‌ریزی‌ای برای حل این معضل انجام نشده است.

 

فرصت دو ماهه به صاحبان شترهای سرگردان در هرمزگان

 

« علی صالحی »، رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: صاحبان شترهای سرگردان دو ماه برای پلاک کوبی، تعیین هویت و نصب گردن بندهای شب نما برشتر ها فرصت دارند.


وی افزود: در پی خطرات ناشی از تردد شترهای سرگردان در جاده های استان و بروز حوادث ناگوار، دستور فوری برای جمع آوری و هویت گذاری شتر به دستگاه های مسؤول از جمله اداره کل جهاد کشاورزی استان هرمزگان  و فرمانداری ها صادر شد.

 


وی ساماندهی وضعیت تردد شترهای سرگردان در جاده های استان را از مهمترین مصادیق احقاق حقوق عامه عنوان کرد و گفت: رسیدگی قانونی به مطالبات عمومی از اولویت های مسئولان قضایی است.

 

رئیس کل دادگستری هرمزگان گفت: در صورت جمع آوری و هویت گذاری نشدن شترهای سرگردان، دادگستری نسبت به توقیف و ضبط احشام رها شده و بلاصاحب اقدام می کند.

 

۱۲ هزار نفراز شترهای استان  مازاد بر ظرفیت مراتع هستند

 

« داریوش قانعی »، رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی هرمزگان گفت: از 21 هزار نفر شترهای استان تنها 9 هزار نفر مجاز هستند و مابقی مازاد بر ظرفیت مراتع استان است.

 

وی افزود: شترهای مجاز استان در 175 سامان عرفی به مساحت 2 میلیون و 100هکتار از مراتع استان ساماندهی شده اند و در  10 سامان های عرفی طرح شترداری اجرا شده است.

 

 

رئیس اداره امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان گفت: 460 خانوار شتردار شناسایی شده است که وظیفه نگه داری و تامین علوفه شترها برعهده خانوارها و امور دام جهاد کشاورزی استان
 است.

 

شترداران، محلی برای نگهداری دائمی شترها ندارند


حضور شترها به صورت سرگردان در جاده های بین راهی اصلی به دلیل این است که شترداران محلی برای نگهداری دائمی شترها ندارند. 


کوهی زاده یکی از شتر داران سیریک می گوید: مهار کردن شترهای سرگردان کاری آسان است اگر محلی برای نگهداری شترها در هر روستا در نظر گرفته شود دیگر شاهد سرگردانی شترها نخواهیم بود.

 

وی می افزاید: از طرفی هم از آنجایی که که شترها همه دارای پلاک هستند پس امکان شناسایی مالکان آنها مقدور است. 

 


برای جلوگیری از پراکندگی شترها نیاز است جهاد کشاورزی تمام شترداران را ملزم به نصب پلاک کند، دوم اینکه همه شترداران برای نگهداری از شترهای خود یک نفر ساربان بکار بگیرند و در داخل هر روستا که شتر دارند محلی برای نگهداری دائمی آنها درنظر گرفته شود.


وی اظهار کرد: براساس آمارها جمعیت دامی شتر در هرمزگان افزون بر 21 هزار نفر است که در سالهای گذشته بیش از 80 درصد از جمعیت شتر در سطح استان هویت گذاری شده که با احتساب هویت گذاری در سال جاری، تمام شترهای استان هویت گذاری خواهند شد.


در طرح هویت گذاری شترها یک پلاک شناسایی حاوی یک کد ۱۵ رقمی بر روی شتر نصب می شود که تمام اطلاعات شتر و مالک شتر بر روی سامانه ای خاص و آنلاین ثبت می شود و تمام این اطلاعات برای اداره های ذی نفع قابل دسترسی است.


« طهماسب غلام پور »، معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاوزری هرمزگان از هویت گذاری دام های استان هرمزگان با اولویت شتر در این استان خبر داد.


وی افزود: به منظور دستیابی به آمار واقعی دام که زیربنای کار اقتصادی در تولیدات دامی می باشد، هویت گذاری صورت می پذیرد.

 


غلام پورادامه داد: استان هرمزگان با جمعیتی بالغ بر 21 هزار نفر شتر 13 درصد جمعیت شتر کشور را دارا بوده و رتبه سوم بعد از استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را داراست.

 

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاوزری هرمزگان عنوان کرد: علاوه بر الزامات قانونی، هویت گذاری کمک می کند که استقرار نظام صحیح بهداشتی برای ارتقاء کیفی تولیدات ، کنترل بازار برای دسترسی به میزان عرضه و تقاضا ، امکان برنامه ریزی های اصلاح نژادی، افزایش سرعت و دقت در امور بیمه دام، تسهیل در پردازش توزیع نهاده های دامی ، خدمات تسهیلاتی و نیز کنترل و جابجایی دام صورت پذیرد.

 

غلام پور افزود: تاکنون بالغ بر 19 هزار نفر شتر در این استان هویت گذاری صورت پذیرفته که این رقم بیش از 85 درصد جمعیت شتر استان هرمزگان را تشکیل می دهد.

 

وی با اشاره به اینکه آمادگی لازم جهت هویت گذاری باقی مانده شترهای موجود تا پایان سال وجود دارد، خاطرنشان ساخت:  اتمام هویت گذاری شترها همراهی و همکاری سایر بخش ها از جمله دهیاران، بخشداران و فرمانداران شهرستانها را می طلبد و صاحبان شتر می بایست در راس این همراهی ها باشند.

 


معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاوزری هرمزگان ادامه داد: حسب قوانین و دستوالعمل های موجود نگهداری دام زنده صرفا با نصب پلاک معتبر 15 رقمی که ثبت مشخصات آن در سامانه هویت گذاری صورت پذیرفته مجاز است.


غلام پور، هر گونه خرید و فروش و جابجایی دام زنده فاقد پلاک را ممنوع و قاچاق اعلام کرد.


گفتنی است؛ بیشترین جمعیت شتر مربوط به شهرستان های ساحلی از جمله شهرستان جاسک، بندرعباس، میناب، سیریک و بندرلنگه است.


انتظار می رود با ضرب الاجل دو ماهه دادگستری هرمزگان و همکاری دستگاهای مربوطه، شاهد جمع آوری شترهای سرگردان و پایان تراژدی حادثه های تلخ و تصافات مرگبار در جاده های شرق استان باشیم.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/88

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد مسجد کانون های مساجد خبرگزاری شبستان مسجد شیراز استان بوشهر قرآن کریم قرآن شترهای سرگردان ضرب الاجل تصادف دادگستری جمع آوری هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۱۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب/ جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت+عکس

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان اعلام کرد در راستای اجرای طرح ضربتی مقابله با قاچاق سوخت، عملیاتی جهت شناسایی مخازن حاوی میلیون ها لیتر سوخت قاچاق در بندر کلاهی شهرستان میناب اجرا شد.

وی افزود: در نتیجه اجرای این عملیات موفق، با حضور دادستان مرکز استان هرمزگان، دادستان شهرستان میناب، فرمانده انتظامی هرمزگان و فرمانده مرزبانی استان هرمزگان در بندر کلاهی با اقدام مشترک فراجا و دریابانی ضمن شناسایی ۲۶۵ عدد مخزن نگهداری سوخت قاچاق و بیش از ۳ میلیون لیتر گازوئیل و فرآورده های نفتی کشف و ضبط شد.

قهرمانی گفت: همچنین ۱۷ فروند شناور متعلق به قاچاقچیان سوخت نیز توسط مأموران توقیف شده است.

وی در ادامه با اشاره به کشف بیش از ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق در این منطقه اضافه کرد: به دستور مقام قضایی این لوله ها که سوخت قاچاق را از مخازن به سواحل و اعماق دریا منتقل می‌کردند، به محض شناسایی جمع آوری و ضبط شدند.

رئیس کل دادگستری هرمزگان در پایان ضمن قدردانی از فرماندهان فراجا و مرزبانی استان به دلیل اجرای موفق و مدبرانه این عملیات، تأکید کرد: با اقدامات ویژه دستگاه قضایی و تلاش شبانه روزی نیروهای فراجا و دریابانی استان هرمزگان، فضای استان برای فعالیت مجرمان ناامن شده که این دستاورد مهم در سایه تعامل خوب و تشریک مساعی تحقق یافته است.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • پرداخت 20 میلیارد تومانی زکات فطره در هرمزگان
  • هرمزگانی‌ها بیش از ۲۰ میلیارد تومان زکات فطریه پرداخت کردند
  • ماهانه ۴۰ هزار تن مرغ مازاد باید از سطح بازار جمع آوری شود
  • افزایش ۱۴ درصدی پرداخت زکات فطره در هرمزگان
  • کشف بیش از سه میلیون لیتر گازوئیل قاچاق در میناب/ جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت+عکس
  • پرداخت ۲۰ میلیارد زکات فطریه از سوی هرمزگانی‌ها
  • ضربه ۳ هزار میلیاردی پلیس به قاچاقچیان سوخت
  • جمع آوری ۷۵ کیلومتر خطوط لوله انتقال سوخت قاچاق
  • تمام موتورسیکلت‌های توقیفی بندرخمیر فروخته شد
  • ضرب الاجل یک هفته‌ای فرماندار میاندآب برای جمع آوری سد معبر