Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@15:10:01 GMT

دولت از دخالت مستقیم در محتواسازی پرهیز کند

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۱۵۶۸

دولت از دخالت مستقیم در محتواسازی پرهیز کند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ضمن تاکید بر نقش حمایتی دولت در زیست بوم مبتنی بر فناوری‌های نرم، گفت: دولت باید از دخالت و ورود مستقیم در حوزه محتواسازی پرهیز کند.

به گزارش ایسنا، دکتر سورنا ستاری در اختتامیه جشنواره کودک آنلاین اظهار کرد: آنچه که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به آن معتقدیم، این است که راه توسعه فناوری‌های نرم از مسیر توسعه زیست بوم محقق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌رغم آنکه مجدانه پیگیر توسعه چنین زیست بومی هستیم، اما همواره باید یادآور شد که نقش دولت دخالت در چنین زیست بومی نیست و حمایت از تشکیل آن است.

وی ضمن اشاره به لزوم سیاست گذاری صحیح در این زمینه افزود: نقش دولت پیش از هر چیز فراهم کردن زیرساخت‌های تشکیل زیست بوم است، دولت نباید در حوزه تولید محتوا ورود مستقیم پیدا کند. این مسئله در اقتصاد دانش‌بنیان نیز مصداق پیدا می‌کند و نقش دولت بیشتر تعیین حدود و ثغور و ریل‌گذاری است. این، آن اتفاقی است که باید به دنبال تحقق آن بود تا عرصه نوآوری شکوفا شود و بتوانیم در عرصه تولید محتوا، به اهداف پیش‌بینی‌شده دست یابیم.

ستاری در ادامه افزود: اگر امروز زبان فارسی نهمین زبان اینترنتی دنیا است، علی‌رغم آنکه از نظر جمعیتی کشور با این مقیاس همسان نیست، این مسئله را باید مدیون تولید محتوا دانست، وقتی در کشور سایتی مانند آپارات وجود دارد که جزو صد سایت پربیننده دنیا است و البته محتوای آن به زبان فارسی است، این نشات گرفته از  قدرت تولید محتوا است یا برای نمونه ۵ تا ۶ هزار سال هنر و عشقی که با صنایع دستی کشور آمیخته است نیز خود نشانی از  قدرت و داشته‌های ما در حوزه فناوری نرم است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه بالای موجود در عرصه تولید محتوا و فناوری نرم، افزود: در هنری مانند خاتم‌کاری، هزاران ایده وجود دارد که با استفاده از فناوری و خلاقیت می‌توان چنین هنرهای سنتی را در موارد مختلفی در زندگی روزمره پیاده‌سازی کرد، یکی از نقاط قوت ما در عرصه محتوای نرم احساس غرور و افتخاری است که هر ایرانی نسبت به فرهنگ و سابقه تاریخی خود دارد، هنوز هم زمانی  که یک خارجی به عنوان مهمان به کشور ما وارد می‌شود، هدیه ما به او بخشی از همین صنایع دستی ما است، چون به فرهنگ و داشته‌هایمان می‌بالیم.

بر اساس اعلام معاونت علمی، ستاری ضمن اشاره به ظرایف و دقایق مدیریت در بخش فرهنگی و تولید محتوا گفت: همیشه گفته‌ام فیلمی می‌فروشد که مردم برایش صف ببندند، با سی دی مجانی فرهنگ منتقل نمی‌شود، انیمیشینی تاثیرگذار است که کودکان مشتاق دیدنش باشند، آن زمان است که می‌توان گفت سیاست‌گذاری در حوزه  تولید محتوا موثر بوده است. البته وظیفه ما است که از این حرکت پویایی که در جریان است، حمایت کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري سورنا ستاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۱۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهبود شرایط صنایع دارویی در گرو برچیدن بساط ارز چند نرخی

وی درخصوص  وضعیت بخش خصوصی در صنایع دارویی کشور، افزود: با توجه به سرفصل‌های ارائه شده فعالان صنایع دارویی در کنفرانس پایان سال دارو (اسفند ۱۴۰۲)، سه نکته را می‌توان مورد بحث قرار داد.

سه نکته در سرفصل گفته‌های فعالان صنایع دارویی

قلن بر در ادامه به این سه نکته مهم اشاره کرد و گفت: دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری دستوری باعث فرسودگی صنایع دارویی کشور بوده و با ادامه این سیاست، به طور یقین صنایع دارویی کشور متوقف خواهد شد.

وی افزود: به دلیل عدم ایفای تعهدی بیمه‌های دولتی نسبت به داروخانه‌ها، زنجیره عدم ایفای تعهدات داروخانه‌ها به پخش‌ها و از پخش‌ها به تولیدی‌های کشور منتقل شده و با توجه به افزایش روزانه تورم و نوسانات شدید نرخ ارز و عدم تأمین این کسری سرمایه در گردش توسط بانک‌های عامل، عملاً شرکت‌های تولیدی در تأمین مواد اولیه و سایر نیازهای تولیدی با مشکلات عدیده، از جمله عدم ایفای تعهدات بانکی خود مواجه هستند.

قلن بر به نکته سوم اشاره کرد و گفت: با توجه به رویکرد دولت در خصوص تأمین هزینه‌ها از طریق مالیات، باید دقت شود که مالیات را از صنایع زنده و پویا می‌توان دریافت کرد، نه از صنایعی که هر روز گرفتار مشکلات و معضلات هستند. بنابراین اتکای دولت به مالیات به شرطی محقق می‌شود که وضعیت صنایع، از نظر بینه اقتصادی مناسب باشد و فشار بیش از حد به صنایع، موجب کاهش درآمدهای مالیاتی دولت خواهد شد.

پیشنهادهایی برای برون رفت از شرایط موجود

وی برای برون رفت از شرایط موجود، پیشنهاد داد: مبنای چاره جویی ها را می‌توان به وضوح در شعار سال یعنی "جهش تولید با مشارکت مردم" قرار داد. برداشت بنده، از مشارکت مردم، همکاری دولت با بخش خصوصی در جهت تقویت و جذب همکاری‌های مستقل و مشترک در صنایع تولیدی است که توجه بنده به صنایع دارویی شامل دارو، مکمل و تجهیزات است. که در چند مورد به آنها اشاره می‌کنم.

این فعال صنعت دارو و سلامت توضیح داد: دسته اول از کمک‌های دولتی به بخش خصوصی، توقف دخالت‌های دستوری با دلیل و بدون دلیل دولت در امور اجرایی صنایع دارویی کشور است، به معنی اینکه دولتمردان لطف کرده و هیچ کمکی نکنند. در همین مورد از رئیس جمهور تقاضا دارد تا به وزیر صنعت ابلاغ گردد دست از دخالت‌های ناروا و غیرقانونی در پارلمان بخش خصوصی (اتاق ایران و استان‌ها) بردارند و به جای این دخالت‌های دستوری، فرصت استفاده از ظرفیت‌های متوقف شده و یا هنوز دست نخورده بخش خصوصی برای کمک به دولت و مجلس را فراهم نمایند.

قلن بر ادامه داد: دولت دستور بدهد تا سازمان غذا و دارو عاجلا نسبت به واگذاری مسئولیت‌هایی غیر از سیاست‌گذاری و رگولاتوری، اقدام و این دسته از مسئولیت‌های کاربردی، تخصصی را به سندیکا و انجمن‌های مربوطه انتقال دهند و از دخالت دادن و واگذاری به غیر خودداری نمایند.

وی افزود: وزارت اقتصاد و سایر مجموعه‌های دولتی و یا نهادی که مسئولیت آنها در جهت روان سازی کسب و کار بخش خصوصی بوده و هستند، یک آمار در رسانه‌های جاری ارائه دهند و روشن کنند که چرا هر اقدامی که برای تسهیل کسب و کار و اشتغال در کشور صورت داده، ما را هنوز دارای رتبه بالای ۱۵۰ از ۱۸۰ کشور جهان قرارداده است. لازم است این آمادگی ذهنی را در صنایع دارویی کشور فراهم نمایند که این رتبه به زیر ۵۰ می‌رسد.

قلن بر گفت: دولت و مجلس، عاجلا و یکبار برای همیشه بساط چند نرخی بودن ارز را جمع کرده و بدین ترتیب بهانه‌های دخالت‌های دستوری در عرضه محصولات سلامت محور را ساماندهی کرده و هر آنچه که قصد کمک به مردم را دارند، در قالب بیمه‌های دولتی و تکمیلی ارائه دهند. در این صورت ضمن حصول اطمینان از دغدغه‌های روزانه سلامت مردم، حوزه فعالیت‌های رانت و فساد محور نیز تعدیل می‌گردد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی با فرض رعایت بند ۴ و جمع کردن بساط ارز بازی، دست از سر همین مقدار صادرات محصولات دارویی و سلامت محور (در این شرایط تحریمی و نداشتن تعاملات بانکی با خارج از کشور) برداشته و به صادر کننده کشور اجازه دهند تا ارز حاصل از صادرات خود را با تشخیص و نیازهای ضروری خودش استفاده نماید.

قلن بر افزود: به دولت پیشنهاد می‌گردد با توجه به دستورات اخیر رهبری در مورد همکاری با مردم، خروجی عملیات و اقدامات صورت گرفته پیشنهادات مطرح شده را که از حداقل‌های خواسته بخش خصوصی کشور است، به صورت فصلی به عرض و اطلاع دفتر رهبری رسانده و همزمان نسبت به هرگونه تغییر و پیشرفت‌های صورت گرفته، بخش خصوصی را از طریق صدور اطلاعیه‌های مربوطه و مراجع ذی صلاح به روز داشته باشند.

وی در مورد مهم‌ترین ملاحظات پیرامون برون سپاری امور سازمان غذا و دارو به تشکل‌های تخصصی، گفت: در کنار مشکلات پیش گفته که امیدوارم مورد توجه دولت قرار خواهد گرفت، اعضا هیأت مدیره صنوف (اتحادیه‌ها، سندیکاها، انجمن‌ها)، بیش از گذشته تلاش داشته باشند تا با ایجاد کارگروه‌های مربوطه، نسبت به پذیرش مسئولیت‌های واگذاری با سازمان غذا و دارو همکاری نزدیک داشته و به این امر تا تحقق واگذاری‌ها پافشاری کنند.

قلن بر افزود: از مواردی که متأسفانه مورد غفلت قرار گرفته، بحث کیفیت محصولات و نظارت‌های مستقیم و حضور در بازار است که متأسفانه حداقل در یکی دو سال گذشته به دلیل درگیری‌های مسئولین، هم در سازمان و هم در هیأت مدیره های صنوف به شدت مورد بی مهری قرار گرفت و زمینه‌های سوءاستفاده‌های غیر قابل جبران فراهم شده است. در این مورد همکاری نزدیک سازمان و صنوف مورد تذکر جدی است و مسئولیت جلوگیری از تداوم اینگونه رفتارها به عهده هیأت مدیره های اتحادیه انجمن و سندیکاها است که با همکاری سازمان غذا و دارو، صنایع سلامت محور را از اتهامات ناروا مصون نگه دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • مخاطرات عدم سرمایه‌گذاری متوازن در زیست‌بوم هوش مصنوعی
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  • نقد کردن درآمد یوتیوب با MCN موبیکس کیوب
  • بهبود شرایط صنایع دارویی در گرو برچیدن بساط ارز چند نرخی
  • راه‌اندازی واحد احیاء فولاد بافت کرمان با نانوکاتالیست‌های پیشرفته ایرانی  
  • داوری: در تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون عدد در سال نزدیک شده‌ایم
  • ما ریشه در زمین داریم
  • کاهش تصدی‌ دولت در اقتصاد، زمینه‌ای برای رشد مشارکت مردم در تولید
  • فعالیت 490 مرکز نوآوری در کشور/ ضرورت رفع مسائل اساسی با ظرفیت‌های قانون جهش تولید
  • کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد، زمینه‌ای برای رشد مشارکت مردم در تولید