Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی چند سال اخیر ایران در تولید دارو به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای رسیده است تا جایی که بر طبق گفته‌های مسئولین، ایران جایگاه اول را در بین کشور‌های منطقه کسب کرده است.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک شرکت دانش‌بنیان که پیشتر یک داروی ضد سرطان را در سال ۱۳۹۱ تولید و به بازار عرضه کرده بود اینک در انتظار تاییدیه‌های لازم برای تولید و عرضه ۲ محصول دیگر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرکت دانش‌بنیان «اکسیر نانو سینا»، در سال ۱۳۹۱ و برای اولین بار در خاورمیانه داروی ضد سرطان نانولیپوزومی دوکسوروبیسین هیدروکلراید تزریقی ۲۰mg/۱۰ml با نام تجاری سینا دوکسوزوم را تولید و به بازار عرضه کرده بود.

مهناز قمی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره تولیدات این شرکت گفت: در حال حاضر ۳ محصول با نام‌های «سینا دوکسوزوم»، «سینا کورکومین» و «سینا آمفولیش» بعد از اخذ تاییدیه‌های لازم به تولید انبوه رسیده است و ۲ محصول جدید با نام‌های «سینا نومین» و «سینا لیو» در انتظار اخذ تاییدیه و مجوز‌های لازم برای تولید و عرضه است که امیدواریم تا چند ماه آینده این روند اجرا شود.

این فعال فناور گفت: سینا دوکسوزوم یک داروی ضد تومور است که در درمان سرطان سینه متاستاز دهنده به ویژه در بیمارانی که در معرض یا دارای مشکلات قلبی هستند و همچنین درمان سرطان تخمدان پیشرفته استفاده می‌شود.

این دارو همراه با بورتزومیب (Bortezomib) در درمان مولتیپل میلوما در بیمارانی که حداقل یک درمان اولیه دریافت کرده‌اند، استفاده می‌شود.

وی افزود: این دارو همچنین در درمان کاپوسی سارکوما در بیماران مبتلا به AIDS به‌کار می‌رود. این فرآورده حاوی دارویی‌ست که قادر است سلول‌های سرطانی را به طور انتخابی از بین ببرد.

قمی همچنین بیان کرد: دوکسوروبیسین هیدروکلراید موجود در این فرآورده توسط پوشش‌های کروی کوچک لیپوزومی احاطه شده است که کمک می‌کند این دارو از طریق جریان خون بیشتر به سمت بافت سرطانی نسبت به بافت‌های سالم بدن هدایت شود، این موضوع می‌تواند باعث کاهش عوارض جانبی این دارو نسبت به دوکسوروبیسن استاندارد شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره میزان اشتغال‌زایی که با تولیدات این شرکت صورت گرفته است گفت: با تولیدات این شرکت برای ۳۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

این فعال فناور اضافه کرد: این محصولات به ۳ کشور چین، سوریه و قزاقستان صادر شده است و توانسته حدود یک میلیون دلار ارزآوری داشته باشد.

وی افزود: پیش از این داروی مشابه «سینا دوکسوزوم» به کشور وارد می‌شد که اخیرا از ورود این محصول به کشور جلوگیری شده است.

وی به صرفه‌جویی انجام شده با تولید این دارو اشاره کرد و گفت: میزان مصرف سالیانه این دارو در کشور حدود ۱۲ هزار (ویال) شیشه است که هر شیشه این دارو به قیمت ۵۰۰ دلار به کشور وارد می‍ شد که با تولید داخل آن حدود ۶ میلیون دلار در سال صرفه‌جویی ارزی صورت گرفته است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان اشتغال زایی داروسازی صادرات محصولات دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۱۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: میزان ذخایر سرم و تولید واکسن روتاویروس

حیدر محمدی، درباره وضعیت ذخایر سرم در کشور گفت: میزان ذخایر سرم در کشور بسیار خوب است به نحوی که حداقل ۳ ماه موجودی پایدار داریم. امیدواریم که بتوانیم میزان ذخایر سرم را افزایش دهیم؛ اگر میزان ذخایر سرم به میزان ۴ تا ۶ ماه برسد، واردات سرم متوقف می‌شود.

وی گفت: سیاست سازمان غذا و دارو در حوزه سرم، سیاست ذخیره استراتژیک است.

وی درباره تولید واکسن روتاویروس در کشور نیز اظهار کرد: یکی از تولیدکننده‌های واکسن توانسته است مراحل تولید اولیه واکسن روتاویروس را سپری کند و در حال انجام مطالعات بالینی است. اگر این شرکت بتواند مطالعات بالینی را با موفقیت سپری کند به عنوان نخستین تولیدکننده واکسن روتاویروس معرفی می‌شود.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه یک شرکت دیگر نیز در زمینه تولید واکسن روتاویروس فعالیت می‌کند، افزود: یک شرکت دیگر نیز در حوزه تولید واکسن روتاویروس وارد شده و در حال تولید این واکسن است. اگر تولید واکسن روتاویروس با موفقیت انجام شود، واکسیناسیون را به تولید داخلی معطوف می‌کنیم.

محمدی درباره وضعیت تولید فاکتور ۸ در کشور نیز گفت: وضعیت تولید فاکتور ۸ در کشور خوب است. میزان ذخایر فاکتور در کشور به نحوی است که تا پایان سال پاسخگوی نیاز بیماران است. قسمت نوترکیب داروی فاکتور ۸ داخلی و بخش پلاسمایی این دارو از طریق واردات تامین می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • صرفه‌جویی ۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در پارسال
  • رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: میزان ذخایر سرم و تولید واکسن روتاویروس
  • برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی
  • صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیارد تومانی حوزه آرد و نان در لرستان
  • مجوز حدود ۱۲ هزار مکمل در کشور برای مصرف
  • صادرات ۱۳ میلیون دلاری مکمل و دارو‌های گیاهی
  • درآمد ۵میلیارد دلاری از صادرات خدمات فنی و مهندسی
  • تولید ۲۵۰ میلیون مکمل/ صادرات ۱۳ میلیون دلاری داروهای سنتی
  • ۲۹۱ میلیون لیتر بنزین در استان کرمانشاه صرفه‌جویی شد
  • صادرات ۱۳۰ میلیون دلاری محصولات آرایشی و شوینده