Web Analytics Made Easy - Statcounter

صالحی با اشاره به تالیف جدید آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی از نهج‌البلاغه گفت: در این کتاب پیشنهادهایی وجود دارد که می‌توان به عنوان سوژه‌های پژوهشی از آن استفاده کرد، این تالیف که به ۲۲ جلد خواهد رسید در ذیل خود پروژه‌های جدیدی را تعریف می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، «سید عباس صالحی» امروز (یک‌شنبه، 24 آذرماه) در مراسم رونمایی از کتاب گرانسنگ «سلونی قبل ان تفقدونی(تحریر نهج البلاغه)» به قلم آیت‌الله العظمی جوادی آملی با بیان اینکه نهج البلاغه نه تنها برای ما شیعیان و مسلمانان بلکه برای بشریت یک منشور ماندگار است، اظهار داشت: این کتاب تجلی یک جان بزرگ و یک انسان ‌کامل با روح متعالی بوده و هست، در عین حال این کتاب توسط کسی نگاشته شده که دارای بالاترین روح لطیف انسانی است، پس می‌توان گفت نهج‌البلاغه یک کتاب هستی‌شناسی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: مفاهیم و معانی ژرفی در این کتاب دیده می‌شود، همچنین تنوع موضوعی و فرا زمانی و مکانی جزو ویژگی‌های این کتاب است، نهج‌البلاغه در تاریخ کتب اسلامی ممتاز و متمایز است و بعد از قرآن مجید کمتر کتابی شرح و توجه مردم را همچون نهج‌البلاغه به خود جلب کرده است.

 

وی تاکید کرد: نهج‌البلاغه شرح‌های فراوانی داشته اما به نظر می‌آید این شرح طعم دیگری دارد، البته هر کسی به نهج‌البلاغه رجوع کرده بهره‌ای از این کتاب برده است اما شرح نهج‌البلاغه آیت‌الله العظمی جو‌ادی آملی طعم دیگری دارد.

 

صالحی یادآور شد: برخی از ادبا، فقها و حتی برخی محققان سیاسی و اجتماعی به این کتاب شرح زده اند اما شرح آیت‌الله العظمی جوادی آملی دارای ویژگی‌های خاصی است، ایشان در حوزه دانش‌های نهج البلاغه یک متخصص جامع است، وی فقیه، فیلسوف، عارف و مفسری است که ترکیب اینها به فردی که نزدیک نهج البلاغه می‌شود توان مضاعف می‌دهد.

 

وی افزود: شارحان نهج‌البلاغه برخی در حوزه حکمت نظری و برخی در حوزه عملی ورود پیدا کردند در حالی که این شرح بر حکمت نظری و عملی ورود کرده است، نهج‌البلاغه ‌ کتابی سرشار از هر دو بال است زیرا توحید و سیاست را در خود جای داده است، بنابراین کسی که می‌خواهد به شرح این کتاب بپردازد باید بر دو حوزه توانمند باشد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در روش‌شناسی این کتاب، آیت‌الله العظمی جوادی آملی به خوبی ارتباط بین مفاهیم را بیان می‌کند، نهج‌البلاغه مفسر خود نهج‌البلاغه است و اگر کسی می‌خواهد این کتاب را بفهمد باید نهج‌البلاغه را در یک شبکه مرتبط ببیند.

 

صالحی بیان کرد: مناسبات قرآن کریم و نهج البلاغه در این اثر به خوبی دیده شده است، در تار و پود این اثر رفت و برگشت در حوزه تفسیر و شرح نهج البلاغه به خوبی مشهود است، در این اثر به خوبی شرح نهج‌البلاغه از قرآن را می‌بینیم و حتی بالعکس.

 

وی تصریح کرد: نهج‌البلاغه را وقتی می‌توان شناخت که به افق جان امام علی(ع) نزدیک‌تر شد، در واقع نمی‌توان به کلام نزدیک شد در حالی که متکلم را نشناخت، در همین راستا تصویرسازی آیت‌الله جوادی آملی از امیرالمومنین(ع) در این کتاب بسیار خوب است.

 

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: حکمت متعالی در این کتاب دیده می‌شود و کلید رسیدن به فهم این کتاب در همین حکمت است، استاد جوادی یک متکلم و ادامه دهنده شهید مطهری است و جزو کسانی است که فلسفه‌های نو را به وجود آوردند تا پاسخگوی شبهات امروز باشد، در شرح نهج‌البلاغه ایشان نیز موارد زیادی را می‌بینیم که از دل کتابی از ۱۴۰۰ سال پیش شبهات امروز را پاسخ می‌دهد.

 

صالحی خاطرنشان کرد: روایات و نهج البلاغه را باید به صورت یکجا ببینیم، در یک نظام تجمیعی باید احادیث و روایات دیده شود، برای مثال اینکه ما ایام نحس داریم در این کتاب پاسخ داده می‌شود و آیت‌الله جوادی آملی می‌فرماید: «زمان یک ظرف است و این مظروف است که به آن شکل می‌دهد، ظرف مکان و زمان تاثیری ندارد و این انسان‌ها هستند که به آن معنا می‌دهند».

 

وی اضافه کرد: در کتاب شرح نهج‌البلاغه آیت‌الله العظمی جوادی آملی پیشنهادهایی وجود دارد که می‌توان به عنوان سوژه‌های پژوهشی از آن استفاده کرد، این تالیف که به ۲۲جلد خواهد رسید در ذیل خود پروژه‌های جدیدی را تعریف می‌کند، کلماتی که از امیرالمومنین(ع) تا به حال تفسیر نشده است در این کتاب به آن پرداخته شده و از آنها می‌توان پژوهش‌های جدیدی را رقم زد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: امید است این اثر فرصتی را ایجاد کند که جامعه مسلمان و بشری بتو‌انند با نهج البلاغه بیش از پیش انس بگیرند.

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد کانون های مساجد خبرگزاری شبستان استان بوشهر قرآن کریم شیراز فعالیت های مسجدی هرمزگان مجلس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آیت الله جوادی آملی نهج البلاغه قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۱۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در دانشگاه آزاد اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام علی‌اصغر بیگی مدیر مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان در نشست خبری اظهار کرد: سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با عنوان «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» به مناسبت عید سعید غدیر خم چهارم تیرماه سال ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت کمیته‌های سیاسی، اقتصاد، مدنی و حقوق، فرهنگی و اجتماعی، روانشناسی، زن و خانواده و جهاد و مقاومت، افزود: کارگروه‌های علمی هرکدام از کمیته‌ها راه‌اندازی شده و در حال فعالیت هستند، همچنین پیش‌نشست‌هایی در راستای برگزاری این کنگره در دانشگاه و حوزه علمیه اصفهان و برخی دانشگاه‌ها داشته‌ایم که آثار و نتایج امیدوارکننده‌ای به همراه داشته است.

مدیر مؤسسه نهج‌البلاغه استان اصفهان از راه‌اندازی قرارگاه نهج‌البلاغه در آموزش و پرورش استان اصفهان خبر داد و افزود: تاکنون برای حدود یک‌هزار معلم استان اصفهان و ۴۰۰ استاد دانشگاه دوره‌های آشنایی با نهج‌البلاغه یا کارگاه آموزشی برگزار کرده‌ایم، همچنین ۸۰ رابط از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف معرفی شده‌اند و جلساتی با آنها برگزار شده است.

بیگی متذکر شد: دو بخش ویژه دانش‌آموزی و علمی در کنگره پیش‌بینی شده که تاکنون ۸۰۰ اثر در بخش دانش‌آموزی و ۲۸۰ مقاله در بخش علمی از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه این کنگره رسیده که این مقالات به «۱۲۰ زبانِ زنده دنیا» ترجمه شده و در اختیار محققان قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه با عنوان «نهج‌البلاغه و زیست شرافتمندانه» به مناسبت عید غدیر چهارم تیرماه سال ۱۴۰۳ در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: براساس نظر‌سنجی‌های انجام شده کمتر از ۱۰ درصد از عموم مردم یا حتی جامعه نخبگانی ما با این کتاب انسان‌ساز آشنایی لازم را دارند و باید سعی‌مان بر این باشد که با مبحث مخاطب‌شناسی و تولید محتوای مناسب برای عموم مردم، مقدمات لازم برای انس بیشتر همگانی و جاری و ساری شدن تعالیم این کتاب در زندگی عادی عموم، مهیا شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی
  • هر حق‌الناسی، حق‌الله هم است
  • کتاب جنگ بدون صلح به چاپ چهارم رسید
  • پیام تسلیت رئیس مجمع تشخیص مصلحت در پی درگذشت دکتر پرویز داوودی
  • بازگشت به تعالیم قرآن و نهج البلاغه تکلیف حوزه و دانشگاه است
  • بررسی موضوع حاکمیت اسلامی در عصر غیبت در یک کتاب جدید
  • جزئیات سومین کنگره بین‌المللی نهج‌البلاغه در دانشگاه آزاد اصفهان
  • آینده‌نگری مشهود در چیدمان داوری‌های لیگ برتر
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی