Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@09:49:05 GMT

نگرانی ها از ناکارآمدی رمز پویا

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۲۷۵۰

نگرانی ها از ناکارآمدی رمز پویا

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کمتر از یک هفته دیگر رمز‌های ایستای مشتریان بانکی در ایران باطل می‌شود، اما حالا آن‌ها از مشکلات متعدد استفاده از رمز‌های پویا گزارش می‌دهند. آن‌ها می‌گویند که رمز‌های پویا ظرف ٦٠ثانیه منقضی می‌شود و از آن سمت درگاه‌های پرداخت اینترنتی در ایران معمولا دچار تأخیر در پردازش اطلاعات هستند و همین موضوع موجب می‌شود که با سه‌بار واردکردن رمز‌های پویا کارت‌های بانکی بسیاری از مشتریان بسوزد، اما این تنها گرفتاری مشتریان بانکی در ایران نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها از پیچیدگی نرم‌افزار‌های بانکی، تعدد آن‌ها و اشکالات نرم‌افزاری متعددشان می‌گویند و توضیح می‌دهند که این اختلال‌ها کلافه‌شان کرده است و البته هیچ چاره دیگری برای استفاده از کارت‌های پول‌شان ندارند. کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌گویند که بانک‌ها با عجله و بدون ایجاد زیرساخت‌های مناسب رمز پویا را ایجاد کرده‌اند و احتمالا از دی‌ماه اختلالات پرداخت‌ها بسیاری از مشتریان بانکی را در خرید‌های اینترنتی دچار مشکل کند. مشکلی که البته صاحبان کسب‌وکار‌های آنلاین را هم نگران کرده است.

٢٠‌هزار پرونده کلاهبرداری آنلاین از تهرانی‌ها
شیوع کلاهبرداری‌های اینترنتی در ایران موجب شد که بانک مرکزی به فکر ایجاد رمز‌های دوم یک‌بارمصرف بیفتد. طبق اعلام پلیس فتای تهران تنها در ٩ماه اول امسال بیش از ٢٠‌هزار پرونده فیشینگ با میلیارد‌ها تومان ضرر مالی در پلیس فتای تهران باز شده که در آن‌ها کلاهبرداری‌های اینترنتی از مبالغ زیر یک‌میلیون تومان گرفته تا پرونده‌های بزرگ ۴۰۰‌میلیون تومانی اتفاق افتاده‌اند. در واقع تعداد زیاد پرونده‌های فیشینگ باعث شد که طرح رمز دوم پویا جدی‌تر از همیشه پیگیری شود.

کمتر از یک هفته دیگر تا اول دی‌ماه باقی است و مشتریان بانکی باید برای دریافت رمز دوم پویا یا همان یک‌بارمصرف اقدام کنند، اما گزارش‌های مردم حاکی از دردسر‌های پیچیده‌شان برای استفاده از رمز دوم پویاست. پیش از این قرار بود طرح استفاده اجباری از رمز دوم یک‌بارمصرف از اول خرداد امسال اجرا شود، اما به دلیل ناتوانی برخی بانک‌ها در ایجاد زیرساخت پایدار این موضوع به تأخیر افتاد و هنوز گویا بانک‌ها نتوانسته‌اند مشکلات زیرساختی این طرح را به‌طور کامل رفع کنند.

برای هر کارت یک اپلیکیشن
یکی از مشکلات عجیبی که استفاده از رمز دوم پویا برای افراد ایجاد می‌کند این است که برای هر کارت بانکی باید اپلیکیشن مخصوص آن بانک نصب شود. در واقع بانک‌ها به شکلی عجیب اصرار دارند که برای استفاده از رمز‌های پویا باید حتما نرم‌افزار اختصاصی آن‌ها نصب شود که این موضوع با شکایت و گلایه مردم مواجه شده است. با توجه به اینکه حدود ۳۰ بانک در کشور فعالیت می‌کنند، اگر قرار باشد هرکدام از آن‌ها مشتریان را مجبور به نصب نرم‌افزار اختصاصی خود کنند، گوشی‌های هوشمند مردم پر می‌شوند از نرم‌افزار‌ها و اپلیکیشن‌های بانکی که حافظه‌های داخلی و خارجی گوشی‌ها را پر می‌کند. این درحالی است که براساس گزارش بانک مرکزی، سرانه هر ایرانی حدود پنج کارت بانکی است و اگر افراد بخواهند برای استفاده از کارت‌های بانکی خود نرم‌افزار‌های جداگانه نصب کنند، مجبورند اپلیکیشن‌های چند بانک را در گوشی‌شان داشته باشند.

علاوه بر این، برخی اپلیکشین‌های بانکی عملکردی پیچیده دارند که مشتریان را دچار سردرگمی کرده است. به جز این، به دلیل اینکه برخی بانک‌ها با توجه به ضرب‌الاجل اول دی‌ماه اپلیکیشن‌های خود را راه‌اندازی کرده‌اند، هنوز تعداد زیادی از آن‌ها نتوانسته‌اند مشکلات فنی نرم‌افزارهای‌شان را رفع کنند.

مسدودشدن کارت‌ها به علت عبور از ۶۰ ثانیه
در طرح استفاده اجباری از رمز‌های پویا برای بالابردن امنیت تراکنش‌ها، رمز‌های یک‌بار مصرف صادرشده تنها ۶۰ ثانیه اعتبار دارند و پس از پایان ۶۰ ثانیه باید درخواست رمز جدید کرد. این در حالی است که گاهی به علت مشکلات فنی بانک‌ها امکان دارد فاصله درخواست تا زمان رسیدن رمز دوم پویا به دست مشتری و واردکردن آن بیش از ۶۰ ثانیه طول بکشد که این موضوع می‌تواند باعث مسدودشدن کارت شود. در صورت واردکردن رمز پس از پایان ۶۰ ثانیه، سامانه امنیتی بانک این ورود را به‌عنوان حمله امنیتی و تلاش برای ورود غیرمجاز به حساب مشتری دانسته و در صورتی که بیش از سه بار تکرار شود، کارت مسدود می‌شود. شنیده می‌شود قرار است برای رفع این مشکل مدت‌زمان اعتبار رمز‌های پویا به ۱۲۰ ثانیه افزایش یابد که هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است.

رمز دوم پویا در بانکداری جهان متداول نیست
مشکلات استفاده از رمز دوم پویا در حالی رخ می‌دهد که مهدی باریده، کارشناس حوزه IT و پرداخت آنلاین، در این زمینه به «شهروند» توضیح می‌دهد: «در دنیا برای جلوگیری از فیشینگ و کلاهبرداری‌های اینترنتی از رمز‌های دوم یک‌بار مصرف استفاده نمی‌شود؛ چون رمز دوم شخصی است و افراد آن را به خاطر می‌سپارند. از کارت‌های بانکی آنچه در پرداخت‌های بانکی در دید عموم قرار دارد «CVV٢» است؛ به همین دلیل در دنیا این «CVV٢»‌ها هستند که متغیرند و یک‌بار مصرف هستند؛ چون در معرض دید هستند و نه رمز دومی که افراد آن را به خاطر می‌سپارند. از نظر او برای اجرای رمز دوم پویا زیرساخت‌های بانکی به اندازه کافی مهیا نشده‌اند: «روشی یکپارچه و واحد برای گرفتن رمز دوم یک‎بار مصرف از بانک‌ها در نظر گرفته نشده و هر بانکی اپلیکیشن و روش مخصوص به خود را دارد که همین مسائل باعث سردرگمی مردم شده است. تعداد بانک‌ها زیاد است و گرفتن رمز دوم یک‌بار مصرف از همه آن‌ها باعث خسته‌شدن مردم می‌شود.» باریده ادامه می‌دهد: «یکی دیگر از مشکلات این رمز‌های دوم هم این است که مردم را مجبور به استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌کند و شما برای پرداخت‌های خود ناچار به استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌شوید. ضمن اینکه اگر گوشی همراه افراد به سرقت برود همه اطلاعات آن‌ها لو می‌رود و افراد دیگر به‌راحتی می‌توانند به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند که همه این‌ها نشان از مشکلات فنی این طرح دارند. از طرف دیگر افرادی که گوشی‌های IOS دارند، نمی‌توانند از این اپلیکیشن‌ها استفاده کنند، مگر اینکه آن‌ها را از قبل روی گوشی‌های خود نصب کرده باشند.» با این شرایط به نظر می‌رسد که با گسترش استفاده از رمز دوم پویا این اختلالات در سطح وسیع‌تری اتفاق بیفتد و زیرساخت‌های بانکی نتواند به‌طور مناسب نیاز مشتریان را پاسخگو باشد. در همین زمینه پلیس فتا هم که گویا مطمئن نیست رمز‌های پویا مشکل فیشینگ را حل کند، به کاربران اینترنتی توصیه کرده است که تنها برای کارتی رمز دوم یک‌بار مصرف فعال کنند که مبلغ ناچیز موجودی داشته باشد و حتی‌الامکان برای تمام کارت‌های بانکی رمز دوم در نظر گرفته نشود.»

 

منبع:شهروند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: رمز دوم رمز دوم یکبار مصرف رمز دوم پویا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۲۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!

«نگین امید» یکی از طرح‌های تسهیلاتی بانک سپه است که مشتریان این مجموعه می‌توانند با سپرده قرض الحسنه قرض الحسنه وام پس انداز نسبت به دریافت آن اقدام کنند. سقف وام این طرح ۳۰۰ میلیون تومان است و بدون بهره و تنها با کارمزد دو درصد به متقاضی اعطا می‌شود.

طبق دسته بندی، افرادی که تمایل به دریافت ۳۰۰ میلیون توکن وام از بانک سپه دارند، باید از اعتبار نیروی کار مورد نیاز بانک برخوردار باشند. البته ارائه ضمانت نامه رسمی برای دریافت مبلغ وام نیز ضروری است. علاوه بر این، این خط مستلزم یک سپرده متوسط ​​بین یک تا ۱۸ ماه است. افراد پس از دریافت این وام حداکثر ظرف مدت ۶۰ ماه و حداقل ۱۲ ماه امکان بازپرداخت اصل وام به همراه سود آن را دارند.

افرادی که با شرایط و نرخ سود ذکر شده وام ۳۰۰ میلیون تومانی دریافت می‌کنند باید اقساط ماهانه معادل ۵ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۳۲۸ تومان را پرداخت کنند. مجموع سود این تسهیلات ۱۵ میلیون و ۴۹۹ هزار و ۶۸۱ تومان و مبلغ وام به اضافه سود ۳۱۵ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۶۸۱ تومان خواهد بود.

بانک سپه در ۳ اسفند ۱۳۰۴ فعالیت خود را آغاز کرد، این بانک با هدف ارائه خدمات بهتر مالی و بانکی به مشتریان ایرانی تشکیل شد و با این هدف نه تنها در ایران، بلکه در سایر کشور‌ها نیز شعبه دارد. کشور‌هایی مانند آلمان، ایتالیا و فرانسه و همچنین انگلستان.. از مهم‌ترین فعالیت‌های این مجموعه می‌توان به افتتاح انواع حساب‌های سپرده، انتقال ارز، گشایش اعتبار اسنادی و … اشاره کرد.

دریافت وام بدون بهره با کارمزد ۴% + جزئیات

وام طرح باران از نوع قرض الحسنه بوده و فقط چهار درصد کارمزد تعلق می‌گیرد.

بانک دی یکی از بانک‌های خصوصی کشور است که در راستای رفاه حال مشتریان خود، طرح تسهیلاتی را با نام «باران» تهیه کرده است. حداکثر سقف این وام برای اشخاص حقیقی ۳۰۰ میلیون تومان و برای اشخاص حقوقی ۷۵۰ میلیون تومان است.

وام طرح باران از نوع قرض الحسنه بوده و فقط چهار درصد کارمزد تعلق می‌گیرد. ضمانت اصلی دریافت این خط به عنوان ضمانت نامه رسمی اعلام شده است و جدا از این باید سپرده وام نیز افتتاح شود. حداقل میانگین سپرده این مجموعه ۱۰ میلیون تومان است. مشمولان این خط حداکثر ظرف مدت ۶۰ ماه و حداقل شش ماه می‌توانند اقساط خود را پرداخت کنند. افرادی که تمایلی به دریافت این تسهیلات ندارند می‌توانند امتیاز خود را به بستگان درجه یک خود منتقل کنند. همچنین شرکت‌ها و اشخاص حقوقی می‌توانند با ارائه معرفی نامه نسبت به واگذاری امتیاز این تسهیلات اقدام نمایند.

پس از دریافت این وام ۳۰۰ میلیونی با شرایط مذکور، مردم باید ماهانه ۵ میلیون و ۴۵۴ هزار و ۵۴۵ تومان پرداخت کنند. سود کل این تسهیلات ۳۶ میلیون تومان و مبلغ وام و سود آن ۳۳۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

بانک دی بر اساس قانون تاسیس بانک‌های غیردولتی مصوب ۳۱ فروردین ۱۳۷۹ تشکیل شد و انواع خدمات بانکی را به مشتریان خود ارائه می‌کرد. هدف از تأسیس این بانک تسهیل و فراهم آوردن امکان مشارکت گسترده و همه جانبه ملی و مردمی در کلیه فعالیت‌های سازنده، مثمر ثمر و موجه اقتصادی و مالی به ویژه در حوزه‌های پولی، مالی و بانکی بوده است.

از خدمات این بانک می‌توان به تسهیلات ارزی، سپرده و خدمات ارزی، تسهیلات ریالی و خدمات و سپرده ریالی اشاره کرد.

وام فوری ۵۰ میلیونی بدون وثیقه ویژه این افراد

کارت اعتباری ویژه فرهنگیان (توانا کارت) یک اپلیکیشن موبایلی است که توسط فرهنگیان و معلمان سراسر کشور مورد استفاده قرار گرفته است و از طریق آن می‌توانند کالا یا خدمات مورد نیاز خود را به صورت اعتباری و اقساطی تهیه کنند.

هدف از ایجاد این سامانه افزایش قدرت خرید و استفاده از خدمات اجتماعی فرهنگیان و معلمان سراسر کشور با رویکرد عدالت محور است. از طریق اپلیکیشن می‌توان خرید و پرداخت را با کارت اعتباری انجام داد و مبلغ آن پرداخت خواهد شد. به عنوان کسر از حقوق در ماه‌های بعد.

پس از ثبت درخواست فرهنگیان و معلمان در ویترین my.medu.ir واحد آموزشی، امکان خرید اقساطی کالا و خدمات بدون نیاز به کسر نامه یا چک بانکی یا ضمانت نامه بانکی در فروشگاه‌های پیمانکاری وجود دارد. مهمانی طرح تووانا.

از مزیت‌های کارت اعتباری توانا می‌توان به امکان خرید اعتباری کالا و خدمات با اقساط بلندمدت بدون نیاز به انسداد پول در بانک و پرداخت آن از محل حقوق و مزایای ماهانه اشاره کرد.

همچنین تخصیص اختصاصی و یکپارچه کانتینر‌ها یا طرح‌های توزیع مناسب کالا و خدمات (کانتینر‌های پوشاک، کانتینر‌های مسافرتی و …) در قالب یک سیستم توانمند قابل تحقق است. امکان استفاده از کیف پول الکترونیکی تارا، تاپ، میهن نیز از دیگر مزیت‌های این سامانه برای جامعه مخاطبان فرهنگی است.

اگرچه ثبت نام فرهنگیان کارت توانا تشریفات خاصی ندارد و نیاز به شرایط سخت و یا ضمانت‌های زیادی مانند دریافت وام بانکی ندارد، اما همچنان نکات مهمی در مورد شرایط خرید اعتبار برای معلمان وجود دارد. معلمان و مربیان شاغل در اداره آموزش و پرورش پس از مطالعه دقیق این شرایط نسبت به ثبت نام توانا کارت برای فرهنگیان اقدام کنند. در ادامه این قسمت برخی از شرایط صدور کارت اعتباری برای معلمان ارائه شده است.

سابقه برگشت چک یا بدهی به بانک را نداشته باشید.

محدودیت کارت اعتباری که برای هر نفر از هر بانک معتبر کشور تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال است را رعایت کنید.

حق الزحمه تسهیلات دریافتی نباید بیش از یک سوم حقوق دریافتی شخص باشد.

داشتن حساب بانکی فعال در بانک عامل با موجودی حداقل ۵۰۰۰۰۰ ریال برای کارمزد صدور کارت.

برخی بانک‌ها علاوه بر شرایط ذکر شده، نسخه پرینت آخرین فیش حقوق و دستمزد را نیز برای تکمیل پرونده دریافت می‌کنند که معلمان می‌توانند با ورود به سامانه حقوق و دستمزد معلمان دریافت کنند.

منبع: اقتصاد صد

tags # وام سایر اخبار (تصاویر) عجیب‌ترین موجودات دریایی جهان؛ از شیطان دریایی تا ماهی خون‌آشام! حقایقی عجیب درباره اژد‌های کومودو؛ از بچه‌داری بدون جفت‌گیری تا شنیدن بوی خون از ۴ کیلومتری! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟!

دیگر خبرها

  • سقف برداشت از حساب های بانکی چقدر شد؟
  • اطلاعیه جدید بانک مرکزی/ سقف برداشت از حساب‌های بانکی دوباره تغییر کرد
  • سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ | ابلاغیه جدید بانک مرکزی
  • شارژ گران پیامک‌های بانکی؟
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!
  • ثبت رکوردهای مهم بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری/عملکرد بانک ملی به الگویی برای سایر بانک‌های کشور تبدیل شود
  • ثبت رکوردهای مهم بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری
  • سقف تراکنش‌های بانکی بانک رفاه کارگران افزایش یافت
  • چرا امتیاز اعتباری مشتریان بانک‌ها کم می‌شود؟