Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از ابتدای شروع نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری خمینی کبیر (ره)، زنان و مردان بسیاری به صف مجاهدان پیوستند و در راه اسلام از هیچ کوششی، حتی بذل جان دریغ نکردند. آن وقت در میان بانوان شهیدی که در راه حمایت از نهضت اسلامی خون پاکشان بر زمین ریخت، اولین بانوی شهید از شیرزنان عشایر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانوئی به نام «باختر بیگلری» که داستان زندگی و شهادت او بسیار شورانگیز است…

باختر، شیردخت ایل نفر
در سال ۱۳۰۴ دختری در میان عشایر طایفه لرونفر از ایل «نفر» متولد شد که نامش را «باختر» گذاشتند. دختری با چهره‌ای درخشان و پیشانی‌ای بلند. پدرش مانند بقیه مردان طایفه دامدار بود. باختر کودکی اش را در طبیعت بسیار زیبای جنوب منطقه لارستانِ استان فارس و شمال استان خوزستان در ییلاق‌ها و قشلاق‌ها گذراند.

نوجوان که شد با یکی از جوانان معتقد و سلحشور ایل نفر به نام «درویش بزرگی» ازدواج کرد. در سال‌های سیاه و خفقان آور دوره رضاشاه، نه تنها «باختر» که تمام عشایر ایران از سیاست‌های ظالمانه پهلوی اول، در تخته قاپو کردن عشایر–یکجانشینی اجباری- و غارت اموال شان توسط عمال حکومتی خاطرات تلخ بسیاری داشتند.

اما تنها مرجع رسیدگی به آلام آن‌ها در آن سال‌های سیاه و حتی سال‌های بعد از روی کار آمدن پهلوی پسر، «دستگاه روحانیت و مراجع تقلید» بودند. برای همین عشایر ایل نفر مانند بسیاری از مردمان ایران زمین گوش به فرمان رهبران دینی خود بودند…

وقتی قیام آغاز شد
با فرا رسیدن سال ۱۳۴۲٫ش و شروع نهضت امام خمینی (ره) علیه سیاست‌های استبدادی و ضد مذهبی محمدرضا پهلوی، اخبار آن به عشایر منطقه لارستان رسید. برای همین دو تن از بزرگان و خوانین ایل «نفر» یعنی زیادخان بیگلری و رستم خان به نزد آیت الله سیدعبدالعلی آیت اللهی نماینده امام خمینی (ره) در منطقه لار رفتند و از ایشان درباره نهضت اسلامی امام کسب تکلیف کردند.

در آن جلسه بزرگان ایل متوجه عمق جنایت‌های حکومت پهلوی پسر علیه علما و طلبه‌ها در واقعه مدرسه فیضیه می‌شوند و در همان جلسه اعلام می‌کنند که آماده قیام علیه حکومت و حمایت تمام از نهضت اسلامی امام خمینی هستند.

بانو باختر به صف مجاهدان پیوست
وقتی بزرگان ایل تصمیم به قیام و حمایت از نهضت امام خمینی (ره) را گرفتند، بانو باختر که شوهرش «درویش خان» و برادرش «زیادخان» هم جزء مجاهدان بودند، تصمیم گرفت با فرزندانش به کمک آن‌ها بشتابد. در نخستین مرحله قیام عشایر ایل به پاسگاه روستای عماده منطقه لارستان حمله کردند و از آنجا سلاح و مقداری مهمات را به غنیمت گرفتند.

در مرحله بعد قیام کنندگان برای حفظ جان زن و فرزندان خود به کوهستان کوچ کردند تا بتوانند در نقاط صعب العبور کوهستان در مقابل ارتش شاه ایستادگی کنند. مقاومت و جنگ‌های پراکنده با ارتش شاه نزدیک یک سال طول کشید تا اینکه رژیم برای درهم کوبیدن قیام عشایر دست به حقه و نیرنگ زد…

 

آن روز که شهید شد…
براساس نقشه ارتش، یک سرهنگ ارتشی با پوشیدن لباس روحانیت خود را به مردم عشایر منطقه لارستان رساند و با گفتن اینکه فرستاده امام خمینی (ره) است و باید پیام ایشان را به قیام کنندگان ایل لر و نفر برساند، مردم را فریب داد و نشانی محل سکونت قیام کنندگان را در کوهستان‌های جنوب منطقه لارستان به دست آورد.

به این ترتیب شبانه ارتش شاه به طرف گرمشت (کوهستان محل اختفای قیام کنندگان) حرکت کرده و صبح روز ۲۹ خرداد ۱۳۴۳٫ش در حالیکه مجاهدان در حال خواندن نماز صبح بودند را به شکل ناگهانی به توپ و گلوله بستند.

در اندک زمانی نزدیک به ۱۱۷ نفر از مردمان ایل از مجاهدان گرفته تا زنان و کودکان به شهادت رسیدند. در میان شهدا، اما زیادخانم برادر، درویش خان شوهر و پسر نوجوان بانو «باختر بیگلری» هم بودند. بانو باختر با دیدن جسم غرق به خون شوهر و پسرش، تنفگ برنو آن‌ها را به دست گرفت به میان سنگ لاخ‌ها فرار کرد.

جهاد و جنگ افراد باقی مانده با عمّال شاه چند روز ادامه پیدا کرد، ولی به دلیل کمبود نیرو و سلاح، در نهایت این اندک مجاهدان در روز ۲ تیر ۱۳۴۳٫ش شکست خوردند. تعدادی شهید و تعدادی هم اسیر شدند. آنوقت بانو باختر بیگلری جزء مجاهدانی بود که با شلیک گلوله در آن روز شهید شد؛ تا اولین بانوی شهید نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری خمینی کبیر باشد.

 

منبع:با حجاب

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دفاع مقدس بانوی شهید اولین بانوی شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۲۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام

                                                                                  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ ستاد برگزاری نماز جمعه شهرستان ایلام در اطلاعیه‌ای، اعلام کرد: این آیین معنوی در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام به امامت حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، اقامه می‌شود.   نماز باشکوه جمعه در سایر مناطق استان ایلام نیز برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • کمک کانون آستان قدس شهید چمران یزد به آزادی زندانیان غیر عمد
  • نسل جدید ورزش ایران باید با سیره و منش شهدای ورزشکار آشنا شوند
  • از تاکید بر آموختن فلسفه هگل تا جروبحث با امام خمینی سر کلاس
  • عملیات وعده صادق روح تازه‌ای به کالبد مجاهدان طریق القدس دمید
  • پروازهای فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی تا ۱۰:۳۰صبح لغو شده است
  • تعلیق فوری پروازهای فرودگاه امام خمینی(ره)
  • پروازهای فرودگاه‌های مهرآباد و امام خمینی تا ۱۰:۳۰صبح لغو شد
  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام
  • باقری اولین بانوی داور ایرانی تکواندو در المپیک
  • ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی گرامی باد