Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اجتماعی ــ یک مشاور خانواده عواملی همچون باورهای درونی، سن و تیپ‌های شخصیت را از مولفه‌های مهم در ازدواج برشمرد و افزود: در مورد سن افراد نیز، ملاک سن شخصیتی افراد است.

به گزارش ایکنا از زنجان، سعید عزیزی، مدرس دانشگاه، 24 آذرماه در نشست تخصصی مهارت‌های قبل از ازدواج با موضوع ازدواج آسان و پایدار که به همت جهاددانشگاهی استان زنجان در دانشگاه پیام‌نور زنجان برگزار شد، اظهار کرد: حرمت پدر و مادر، نماز اول وقت، قرض دادن، رعایت حق‌الناس و محبت اهل‌بیت(ع) سبب افزایش فضل الهی در زندگی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در مورد معیارهای ازدواج بیان کرد: در موضوع ازدواج دو صفت منطبق و صفت مکمل برای خانم و آقا باید مورد توجه قرار گیرد که صفت منطبق بیشتر به مباحث پیش از ازدواج و صفت مکمل به ویژگی‌های زوجین پس از ازدواج مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر جنسیت در صفتی لازم باشد، مکمل است؛ در غیر این صورت در دسته صفت منطبق جای می‌گیرد، تصریح کرد: صفات مکمل صفات مردانه و زنانه هستند؛ آقایان بصری و خانم‌ها سمعی، مرد منطق‌گرا و زن احساس‌گرا است، باید هر فرد صفت خود را داشته باشد تا مکمل باشند. مرد باید مردانگی خود و زن باید زنانگی خود را تقویت کند.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه باورهای دینی و اعتقادی صفت منطبق است، ابراز کرد: افراد صفات همسان‌سنجی را باید پیش از ازدواج مد نظر قرار دهند و اولین صفت منطبق، باورهای درونی است و باورهای اعتقادی شرط ازدواج قرار نگیرد، بلکه معیار افراد باشد.

عزیزی سن را عامل دوم از معیارهای ازدواج بر اساس صفات منطبق دانست و گفت: هم‌کفو بودن سن شناسنامه‌ای نیست بلکه سن شخصیتی است. پسر باید از لحاظ شخصیتی ۲ تا ۶ سال بزرگتر از دختر باشد چون پسرا ذاتا اقتدارگرا است. ژنتیک، محیط و آموزش در سن شخصیتی موثر است.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) فرمودند: فرزندان را از ۷ سالگی به نماز عادت دهید. بر این اساس تربیت در دختران زودتر از پسران جواب می‌دهد. ۲۰ تا ۲۶ بهترین سن برای ازدواج دختر و ۲۲ تا ۲۹ سن مناسب برای پسر است و وقتی فاصله سنی بین زوجین زیاد شود نیازها متفاوت و اختلاف‌ها افزایش می‌یابد.

مشاور و رانشناس ازدواج و خانواده با اشاره به اینکه سومین عامل موثر در ازدواج تیپ‌های شخصیتی است، عنوان کرد: افراد درونگرا حساس، زودرنج، استرسی، مسئولیت‌پذیر، اعتماد به نفس پایین، فردگرا، عصبی، مردد و محتاط، جزئی‌نگر و دقیق و افراد برونگرا کلی‌نگر، سطحی، دمدمی مزاج، ریسک‌پذیر، شاد، زودباور، عدم تمرکز، جمع‌گرا، اعتماد به نفس بالا، ریلکس و خون سرد هستند و بر این اساس فرد درونگرا باید با درونگرا و برون‌گرا با برون ازدواج کند.

وی همسان‌گزینی اجتماعی را عامل چهارم در معیارهای مورد توجه پیش از ازدواج خواند و گفت: جایگاه اجتماعی باید جوری رعایت شود که همسان باشد، مثلا در تحصیلات همراز یا پسر یک پله بالاتر باشد. در مباحث مربوط به خانواده‌ها نیز اگر دختر یا پسر از لحاظ فکری مستقل باشد خانواده اولویت دوم است، در غیر این صورت وابستگی به خانواده دارند و خانواده ملاک است.

عزیزی با اشاره به اینکه چت کردن در آشنایی‌های پیش از ازدواج را نهی می‌کنیم، ابراز کرد: صحبت‌های پیش از ازدواج باید در فضای واقعی و چهره‌ به چهره باشد؛ چراکه در چت مفهوم کلام انتقال نمی‌یابد و زبان بدن را نمی‌بینیم.

وی در مورد ازدواج سفید و دوستی‌های دختر و پسر تصریح کرد: ازدواج سفید با فرهنگ عرفی ما ناسازگار بوده و فقط ازدواج‌های دائم را عرف می‌دانند. تا وقتی نتوان چیزی را علنی کرد عرفی نیست حتی اگر شرعی باشد، اولین عارضه ارتباط پنهان، استرس مزمن است و در روابط پیش از ازدواج تا حدی می‌توان پیش رفت که مطابق با شرع و عرف باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا زنجان سعید عزیزی معیارهای ازدواج سن ازدواج مهارت های قبل از ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۲۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: مهمترین مسئله در شرق اصفهان آب است، زیرا در این منطقه از گذشته به خاطر خاک مناسب، کشاورزی وجود داشته که امروز ضربه فراوانی خورده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مهدی طغیانی بعد از ظهر امروز _پنجشنبه ششم اردیبهشت_ در نشست مشترک شورای اداری شهرستان و استان اصفهان اظهار کرد: شرق شهرستان اصفهان و بخش مرکزی، قلب منطقه شرق استان اصفهان است، زیرا برای تردد در شرق استان باید از این منطقه مرکزی عبور کرد در همین راستا با توجه به حضور میدانی در بخش مرکزی می‌توان اعلام کرد که نقطه ثقل منطقه شرق استان است، زیرا هرکسی که بخواهد به شرق استان سفر کند باید از بخش مرکزی عبور کند، اما این منطقه متأسفانه از جهت شبکه معابر از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

وی افزود: جاده‌های اصلی سرویس دهنده در منطقه برآن شمالی و جنوبی و همچنین منطقه قهاب دچار مشکل هستند و در این راستا پیگیری‌ها فراوانی انجام شده است اما هنوز اقدامی صورت نگرفته و هنوز روکش آسفالت برای این دو مسیر سرویس‌دهی انجام نشده است.

طغیانی یادآور شد: مهمترین مسئله در شرق اصفهان آب است، زیرا در این منطقه از گذشته به خاطر خاک مناسب، کشاورزی وجود داشته است که امروز ضربه فراوانی خورده است، در این راستا تلاش‌هایی برای حل مسئله آب صورت گرفته است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مسائل مهم شهر اصفهان آلودگی و در منطقه شرق شهرستان مسئله اتباع خارجی است، متأسفانه در این منطقه روستایی وجود دارد که حدود ۱۰۰ درصد جمعیت آن را اتباع تشکیل می‌دهند و بار امنیت سنگینی دارد، در این راستا لازم است برای امکانات و تجهیزات لازم و حضور نیروهای انتظامی و سپاه تدبیر ویژه‌ای صورت گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز در شهرک اصفهانک شاهد کمبود خدمات اساسی مردم هستیم، همچنین در مسکن مهر قهجاورستان مشکل فاضلاب وجود دارد.

طغیانی با اشاره به همین منطقه شرق اصفهان تاکید کرد: اگر بخش مرکزی اصفهان دچار مشکل شود، چهار شهرستان شرقی استان نیز دچار مشکل عظیم‌تری خواهند شد.

کد خبر 747937

دیگر خبرها

  • آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • تجلیل از ۲۹ زوج دهه شصتی در قزوین
  • بررسی اهمیت «شغل» در برنامه «بیا وسط»
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد
  • سامانه خودنویس منطبق بر قانون تجارت الکترونیک است
  • سامانه خودنویس منطبق بر قانون تجارت الکترونیک است
  • ۱۲۰ ثانیه| مروری بر مهمترین رویداد‌های دوشنبه سوم اردیبهشت قم
  • ماجرای خودروی شراکتی دکتر معتمدی و دکتر مرندی و خرید بلیت قسطی هواپیما
  • جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!