Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اندیشه ــ معرفتی در نهج‌البلاغه نهفته و گنجینه‌ای ناگشوده در آن است که رسالت اندیشمندان و علمای ما بر این است که این دانش و گنجینه و ذخیره را بتوانند به کار بگیرند و به نسل امروز نشان دهند که چطور باید زیست و چطور باید به تعالی و تکامل رسید.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ مراسم رونمایی از کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی، تحریر نهج‌البلاغه»، تألیف آیت‌الله جوادی‌آملی، امروز، 24 آذرماه با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در کتابخانه ملی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این نشست بیان کرد: امام علی(ع) فرمودند «العلماء باقون ما بقی الدهر»، یعنی علما همواره باقی هستند. بنابراین تکریمی که امروز بر آن هستیم تا به‌جا آوریم، از سه چیز است؛ اول تجلیل از قلم با تأکید بر آیه شریفه «نون والقلم و ما یسطرون» و همچنین روایت شناخته شده‌ای است که می‌گوید «مداد العلما افضل من دماء الشهداء». همه می‌دانیم که جان عزیز است و شهید، منزلتی نزد خدا دارد، اما مدادی که در دست علما است تا با آن بنگارند، از آن هم شریف‌تر و با فضیلت‌تر است.   وی تصریح کرد: دومین تجلیل، تجلیل از عالم است. در اینجا علما را تکریم می‌کنیم، به این دلیل که فرمود «علماء امتی، افضل من انبیاء بنی اسرائیل»، یعنی علمای امت اسلام از انبیای بنی اسرائیل نیز بالاتر هستند و این در حقیقت کار را بر ما سخت می‌کند که ارزش و قدر و منزلت علما و منزلت کسانی که حقایق جهان را پیش روی ما می‌گشایند، پاس بداریم.   بروجردی در ادامه افزود: سومین تکریم نیز تکریم از نهج‌البلاغه یا به عبارتی تکریم از علم و دانش است که امام علی(ع) مصداق تمامیت این علم است. همانطور که پیامبر(ص) فرمودند «انا مدینه العلم و علی بابها فمن اراد المدینه فلیاتها من بابها». به این معنا که من شهر علم و علی(ع) دروازه آن است و کسی که می‌خواهد به شهر وارد شود، باید از در آن ورود کند.   وی تصریح کرد: این‌ها همه نشان از این دارد که دانش، برای نجات بشر است و برای این است که انسان را از ضلالت برهاند و هم اینکه راه بهتر زیستن و راه تعالی و رشد را برای آنها فراهم کند. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، این رسالت و مسئولیت را دارد که از علمایی که در تولید علوم نقش دارند، تجلیل کند و مقام آنها را پاس بدارد.   بروجردی در ادامه افزود: به عبارتی، دانشی که زاده اندیشه و تفکر علما است، در اینجا رونمایی شده و به بحث گذاشته می‌شود و همه آنچه که علما برای ما تبیین کرده‌اند، به سمع و نظر نسل حاضر و نسل‌های آینده می‌رسد و مهم‌تر اینکه رسالت و مسئولیت سازمان، حفظ، نگهداری و ذخیره‌سازی این دستاوردها و ایجاد کردن زمینه رشد است.   وی تصریح کرد: بنابراین، سعی می‌کنیم که حقیقت هستی را به جهانیان و نسل امروز یادآور شویم تا نسل امروز بدانند که آنها تنها جرمی صغیر و به مثابه یک انسان معمولی و یک ماده نیستند، بلکه در درون انسان و در درون باور و اندیشه و نگاه او به زندگی، یک عالمی نهفته است که جنس آن از جنس معرفت و شناخت است. معرفتی که حقیقت را برای انسان‌ها فراهم می‌کند. بنابراین بزرگداشت آیت‌الله جوادی‌آملی در این محفل و رونمایی از کتاب «سلونی قبل ان تفقدونی»، مسئولیت و رسالتی را بر دوش ما می‌گذارد که بدانیم و بیاموزیم که قدر و منزلت علما باید شناخته شود و معرفت آنها را در باور خودمان قرار دهیم.   بروجردی در ادامه افزود: امیدوارم که این نشست‌ها بتواند منتج به نتایج خوبی برای آیندگان باشد و مجموعه‌ای که آغاز رونمایی از آن در اینجا می‌خورد و ظاهراً بیست و دو جلد خواهد شد و امروز دو جلد از آن رونمایی شد، بتواند دریایی از معرفت را به روی ما باز کند. معرفتی که در نهج‌البلاغه نهفته، گنجینه‌ای ناگشوده است و رسالت اندیشمندان و علمای ما بر این است که این دانش، گنجینه و ذخیره را بتوانند به کار بگیرند و در پیش روی نسل امروز قرار دهند که چطور باید زیست و نشان دهند که چطور باید به تعالی و تکامل رسید. امیدوارم که این موفقیت، رهین راه کسانی باشد که تلاشگر عرصه علم و دانش هستند. انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه نهج البلاغه نهج البلاغه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۳۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره بازی های بومی محلی در مدارس پارس‌آباد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اردبیل در این جشنواره، دانش آموزان با پوشش لباس‌های بومی و طبخ غذاهای محلی و نخ ریسی به روش سنتی و همچنین نمایش انواع داروهای گیاهی سعی در حفظ آداب و رسوم سنتی منطقه خود داشتند.
الله‌بخش نجفی مدیر آموزش و پرورش شهرستان پارس‌آباد گفت: این جشنواره به‌منظور ایجاد شور و نشاط و همدلی بین دانش‌آموزان، شناساندن و معرفی فرهنگ و سنت‌های گذشته برگزار شد و از برنامه‌های عملیاتی کشوری درس مطالعات اجتماعی محسوب می‌شود.
وی افزود: بازی‌های بومی محلی موجب تقویت فرهنگی اصیل ایرانی شده و دانش‌آموزان را با آداب‌ورسوم پیشینیان خود آشنا می‌کند.
نجفی اضافه کرد: بازی تنها امری ساده نیست، بلکه می‌توان بسیاری از مهارت‌های زندگی را از طریق بازی به دانش‌آموزان آموخت چرا که آموزش از طریق بازی اثرگذاری بیشتری دارد. از طریق بازی می‌توان اعتمادبه‌نفس و خودباوری در دانش‌آموزان خودباوری ایجاد کرد و خلاقیت، علوم پایه، مهارت‌های روانی و جسمی دانش‌آموزان را از طریق بازی تقویت کرد.
وی با اشاره به فواید بازی ادامه داد: اعتمادبه‌نفس در دانش‌آموزان، خودباوری، خلاقیت، علوم پایه، تقویت روانی و جسمی دانش‌آموزان را می‌توان از طریق بازی‌کردن ایجاد کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی جشنواره بومی محلی در مدارس پارس‌آباد

دیگر خبرها

  • معتمدین و بزرگان حلقه ارتباط پلیس و مردم هستند
  • گنجینه‌های ارزشمند ادب فارسی به جوانان شناسانده شوند
  • رونمایی از مینی‌بوس دانش‌بنیان با ظرفیت ۲۱ نفر در سمنان
  • ۶ محصول پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان رونمایی شد
  • خلاقیت و نوآوری در میان دانش‌آموزان تقویت شود
  • افتتاح خوابگاه دانشجویی و رونمایی محصولات دانش بنیان در سمنان
  • رونمایی ۶ محصول دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان
  • جشنواره بازی های بومی محلی در مدارس پارس‌آباد
  • رونمایی از دستگاه پرس گرم عایق بندی شینه‌های ژنراتور‌های نیروگاهی
  • رهبر انقلاب با قدرت و حکمت امروز در حال اداره کشور است