Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- در حالی که امروز وزیر خارجه قطر از ایجاد خط تماس میان دوحه و ریاض خبر داد که وزیر امور خارجه ایران در نشست «مجمع دوحه» قطر طرح پیشنهادی ایران برای کاهش تنش در خلیج فارس را تشریح کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، وزیر خارجه قطر با اعلام این‌که گفت‌وگو برای پایان دادن به بحران شورای همکاری خلیج‌فارس فعلا به مذاکره با عربستان سعودی محدود است، از ایجاد خط تماس میان دوحه و ریاض خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر اعلام کرد، قطر هیچ گفت‌‌وگوی با امارات، جهت پایان دادن به بحران در شورای همکاری خلیج‌فارس نداشته است.
وزیر خارجه قطر، که این موضوع را روز گذشته در گفت‌وگو با تلویزیون «بلومبرگ» بیان می‌کرد، افزود: «به رغم این امر، قطر مذاکراتی را با عربستان سعودی صورت داده است. کاهش شدت تنش با عربستان سعودی، این دو کشور همسایه را قادر ساخت تا خط تماس فیمابین ایجاد کنند.»
وی در ادامه گفت: «مذاکراتی، که در حال حاضر انجام می‌دهیم، با عربستان سعودی است و ما مشتاقانه منتظر هستیم تا در مرحله بعدی به سایر موضوعات نیز بپردازیم.»
تلویزیون بلومبرگ در پایگاه اینترنتی خود خاطرنشان کرد، وزیر خارجه قطر به احتمال مذاکراتی مشابه با امارات در آینده اشاره کرده و در عین حال نیز گفته است: «موعد مشخصی برای آشتی با ریاض وجود ندارد.»
این تلویزیون آمریکایی می‌گوید: «کشورهای خلیج فارس گام‌هایی متناوب برای پایان دادن به بحران سیاسی و اقتصادی خود، که حدود 30 ماه است ادامه دارد، برمی‌دارند.»
4 کشور عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر از 5 ژوئن 2017، روابط دیپلماتیک و اقتصادی‌شان با قطر را به اتهام حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده‌ و شروط سیزده‌گانه‌ای را برای احیای روابط بر دوحه تحمیل کرده‌اند.
طی هفته‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر مذاکرات میان قطر و عربستان سعودی برای پایان دادن به این اختلافات منتشر شده است.
«محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر دیروز شنبه هم گفت که پیشرفت اندکی در خصوص حل اختلافات با چهار کشور (عربستان، امارات، مصر و بحرین) حاصل شده است.
آل ثانی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری رویترز مبنی بر اینکه آیا هفته گذشته در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس پیشرفتی در خصوص حل اختلافات بین قطر و چهار کشور حاصل شد؟ گفت: «پیشرفت جزئی حاصل شد».
اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هفته گذشته در ریاض برگزار شد و با وجود دعوت شاه سعودی از امیر قطر برای شرکت در این اجلاس اما او در این اجلاس حضور نیافت و به جای او نخست‌وزیر قطر در اجلاس شرکت کرد.

چهار کشور عربی قصد داشتند به قطر حمله کنند
خبر دیگر اینکه امروز وزیر پیشین انرژی و صنایع قطر با اشاره به اینکه امیر قطر با مهارت و درایت بحران به وجود آمده در شورای همکاری خلیج فارس را مدیریت کرد، گفت کشورهای تحت رهبری عربستان سعودی قصد داشتند به قطر حمله کنند.
«عبدالله بن حمد العطیه» وزیر پیشین انرژی و صنایع قطر گفت که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر به صورتی کاملا حرفه‌ای و بادرایت بحران به وجود آمده با چهار کشور عربی را مدیریت کرد.
العطیه در مصاحبه با روزنامه «القدس‌العربی» گفت که این چهار کشور قصد یورش به قطر و سیطره بر منابع و ثروت طبیعی قطر به ویژه پس از اکتشاف اخیر گاز در این کشور را داشتند به خصوص اینکه این کشورها از کمبود شدید گاز رنج می‌برند.
او افزود که محاصره‌کنندگان قطر منتظر مخالفت این کشور با خواسته‌هایشان بودند تا دست به یورش نظامی به قطر بزنند.
العطیه تصریح کرد که قطر با وجود اینکه کشور کوچکی است، اما ثابت کرد که کشورها با حجمشان قیاس نمی‌شوند بلکه با مواضع و نحوه مدیریت بحران و ابتکار عملشان قیاس می‌شوند.وی گفت قطر ثابت کرد که می‌تواند همانند یک کشور بزرگ بحران را مدیریت کرده و مسیر روابط بین‌الملل را به نفع خود تغییر دهد.
رئیس هیأت امنای موسسه بین‌المللی انرژی و توسعه پایدار «عبدالله بن حمد العطیه» گفت که قطر توانست یکی از بدترین بحران‌ها را پشت سر بگذارد.
العطیه با رد اتهامات چهار کشور علیه قطر در خصوص حمایت مالی از تروریسم و اخوان‌المسلمین گفت که اخوان‌المسلمین در بحرین نیز وجود دارد و حتی حزب و نمایندگانی در پارلمان دارد.
وی افزود که علت بحران در روابط این کشورها با قطر طمع و زیاده‌خواهی آن‌هاست، نه چیز دیگر و با تروریسم، شبکه الجزیره و اخوان‌المسلمین هم ارتباطی ندارد.
او تأکید کرد که کشورهای محاصره‌کننده قطر بزرگ‌ترین بازنده هستند و آمار خسارت‌های وارده به این کشورها در چند سال قبل گواه آن است.

قطر دو بار دعوت عربستان را رد کرده است
معاون رئیس پلیس دبی در واکنش به عدم حضور امیر قطر در اجلاس اخیر سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، گفت که قطر تا کنون دو بار دعوت شاه سعودی را رد کرده است.
«ضاحی خلفان» معاون رئیس پلیس دبی به عدم حضور «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در اجلاس اخیر سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، واکنش نشان داد.
او در حساب توئیتری خود نوشت: «عربستان دو بار تمیم را برای اصلاح(حل‌وفصل اختلافات) دعوت کرد اما او رد کرد، کویت نیز سه بار سعی کرد تمیم را به پذیرش دعوت متقاعد کند اما او نپذیرفت و قطر همچنان بر نفرین (خصومت) با کشورهای ائتلاف(چهار کشور) اصرار دارد چرا که می‌داند بقیه کشورهای عربی منسجم بوده و هدفشان وحدت عربی است اما این قطر است که هدفش پراکندگی اعراب است و لذا هدفش با ائتلاف متفاوت است.»
خلفان همچنین نوشت که «سیاست‌های قطر فاجعه اخلاقی در جهان عربی و روابط عربی است، قطر باعث از هم‌گسیختگی امت عربی شده و لذا راه سومی جز مقابله با دروغ‌پردازی‌ها و فریبکاری‌های قطر وجود ندارد.»

رونمایی ترکی الفیصل از طرح صلح ریاض
چهارشنبه هفته گذشته سفیر اسبق عربستان در آمریکا اعلام کرد، این ریاض است که برای حل بحران با دوحه گام برمی‌دارد.
ترکی الفیصل، سفیر اسبق عربستان در آمریکا در گفت‌وگو با بلومبرگ درباره اینکه آیا عربستان آماده همکاری با قطر برای صلح در منطقه است یا خیر، گفت: من عضو دولت نیستم تا بتوانم بگویم مذاکرات رسمی عربستان و قطر به کجا رسیده است اما تأکید می‌کنم که طرح پایان بحران با قطر از سوی عربستان ارائه شده است.
وی گفت: مشارکت عربستان، بحرین و امارات در جام ملت‌های خلیج (فارس) نشان دهنده این بود که این کشورها قصد همکاری با قطر را دارند. یکی از محورهای نشست سران شورای همکاری خلیج (فارس) در ریاض این مساله بود.
عربستان اخیرا برای اولین بار از وجود مذاکرات برای حل بحران شورای همکاری خیلج فارس با قطر خبر داد.
فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان قبل از برگزاری چهلمین نشست سران شورای همکاری خلیج فارس گفت: مذاکرات ادامه دارد و عربستان، مصر، بحرین و امارات به حمایت از این تلاش‌ها ادامه می‌دهند. بهتر است این موضوع از رسانه‌ها دور بماند.

طرح پیشنهادی ایران برای کاهش تنش درخلیج فارس در قطر
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست «مجمع دوحه» قطر طرح پیشنهادی ایران برای کاهش تنش در خلیج فارس را تشریح کرد.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه در ابتدای سخنرانی‌اش در «مجمع دوحه» با بیان اینکه غرب آسیا درگیر «آشفتگی شدید» است، گفت: «من معتقدم که علت ریشه‌ای بحران‌های چندگانه و مزمنی که با آن روبرو هستیم، یک اختلال شناختی است. اختلالی که نه تنها کشورهای منطقه، بلکه قدرت‌های جهانی هم از آن متأثرند.»
وزیر امور خارجه نشست دوحه را فرصتی منحصر به فرد برای «بازیابی پیش‌فرض‌ها، بازسازی مفروضات و همفکری در مورد مسیری به سمت خروج از مخمصه منطقه‌ای کنونی» توصیف کرد.
ظریف تفکر «حاصل جمع صفر» را اولین و پایدارترین اختلال شناختی توصیف کرد و گفت برخی همچنان تصور می‌کنند که حتی در جهان کنونی که همه‌چیز به هم مرتبط و متصل است، «یک طرف می‌تواند به هزینه دیگران، به منفعت برسد و می‌تواند با محروم کردن همسایگانش از امنیت، خود به امنیت دست یابد. این [روش] هرگز نتیجه‌بخش نبوده و هرگز نتیجه‌بخش نخواهد بود. امنیت، درست مثل تغییرات اقلیمی، مرز نمی‌شناسد و تقسیم‌ناپذیر است.»
وی افزود: «اما این تمام مسئله نیست. ناهمگونی قدرت، ابعاد جغرافیایی، منابع طبیعی و انسانی و مواردی از این دست میان کشورهای منطقه ما، به نتایج فاجعه‌باری منجر شده است.»
وزیر امور خارجه ادامه داد: «برخی از بازیگران جهانی این ناهمگونی‌ها و رقابت‌های بی‌پایان در این منطقه را به چشم یک فرصت می‌بینند: در حقیقت، به عنوان زمینی حاصل‌خیز برای بسط حضور نظامی و فروش جنگ‌افزارهای بیشتر به تقریبا تمام طرف‌ها در این منطقه. اما این حضور خارجی، نه امنیت بازیگران خارجی را افزایش داده و نه امنیت این منطقه را. در حقیقت، این تنها به بروز فاجعه منجر شده است، از ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو "یو.اس.اس وینسنس" در سال 1988 گرفته تا ظهور افراط‌گرایی به عنوان نتیجه طبیعی حضور ایالات متحده در عراق و افغانستان - این نتیجه‌ای بود که ما از همان اوایل سال 2001 پیش‌بینی کرده بودیم.»
ظریف با بیان اینکه بین سال‌های 2014 تا 2018 منطقه خلیج فارس یک چهارم واردات جنگ افزار جهان را انجام داده و میزان واردات تسلیحاتی خود را نسبت به پنج سال پیش از این دوره به دو برابر افزایش داده، گفت: «جای تعجب نیست که اغلب این جنگ‌افزارهای مرگبار را ایالات متحده فروخته است. اما سؤال واقعی این است: آیا این حجم عظیم فروش تسلیحات آمریکایی به این منطقه، حتی جزئی از آن 7 میلیارد دلاری را که به اذعان رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ از سال 2001 در منطقه هدر رفته را جبران کرده است؟ منصفانه بگوییم، این اختلال شناختی تنها به قدرت‌های جهانی محدود نیست. در واقع به هیچ‌کس محدود نیست.»
وی ادامه داد: «برخی از بازیگران منطقه‌ای ناهمگونی‌ها را به چشم فرصتی برای دستیابی به هژمونی منطقه‌ای می‌بینند. حمله صدام حسین به ایران و کویت، محاصره قطر توسط عربستان سعودی و جنگ علیه یمن برخی نمونه‌های سوء محاسبه‌هایی فاجعه‌بار برای استفاده از فرصت‌های مبتنی بر فرض‌های غلط برای دستیابی به هژمونی منطقه‌ای هستند.»
وزیر امور خارجه با بیان اینکه اغلب کشورهای منطقه به لطف دلارهای نفتی «تصور می‌کنند همه‌چیز خریدنی است»، گفت جنگ‌افزار و حتی «سیاست خارجی» برخی کشورها با پول خریدنی است، اما «آیا امنیت را هم می‌توان خرید؟ ثبات منطقه‌ای را هم می‌توان خرید؟»
ظریف با اشاره به اینکه وضعیت کنونی به نفع هیچ‌کس نیست، گفت: «ما در ایران - تا حد زیادی شبیه به دوستانمان در قطر - اعتقاد داریم که ما به یک تغییر بنیادین چارچوب فکری نیاز داریم. تغییری مبتنی بر اصلاح شناختی و ساز و کار همکاری ذیل چتر سازمان ملل متحد. این مسئله جدیدی نیست: در واقع ما از سال 1985 این پیشنهاد را ارائه کرده‌ایم.»
وی پیشنهاد اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران تحت عنوان «ابتکار صلح هرمز» (HOPE) را ادامه «تعهد دیرینه» ایران به «یک چارچوب فراگیر و جامع منطقه‌ای برای تعامل سازنده» توصیف کرد و گفت این ابتکار بر به رسمیت شناختن مسئولیت تک‌تک بازیگران منطقه برای «اطمینان از صلح، ثبات و رفاه در منطقه ما و بهره بردن از آن مبتنی است. این بر این فرض مبتنی است که این منطقه و جهان در حفظ آزادی تردد و انرژی برای همه، منفعی مشترک و حیاتی دارند.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قطر عربستان ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۳۲۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ انور ابراهیم با اشاره به امضاء توافقنامه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی با مشارکت کشور همسایه تصریح کرد: این طرح تا پایان سالجاری میلادی با هدف تقویت ارتباطات فرامرزی و تسریع رشد اقتصادی عملیاتی می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


وی افزود: بر اساس این توافقنامه هر دو طرف برای تقویت جریان فرامرزی کالا، سامانه ترخیص بدون گذرنامه را در مرز‌های دو کشور اجرایی خواهند کرد.
انور ابراهیم اعلام کرد: در این منطقه ویژه اقتصادی مشوق‌های تجاری بسیار مناسبی برای جذب سرمایه گذاران ازجمله جایگزینی نرخ مالیات بر درآمد ثابت ۱۵ درصد ویژه کارگران ماهر خارجی به جای ۳۰ درصد، صدور ویزای چند بار ورود برای تجار و کارگران خارجی و تخفیف‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است.
ایجاد منطقه‌ای که به علت ارائه مشوق‌های مناسب به جز شرکت‌های سنگاپوری می‌تواند شرکت‌های جهانی را که با محدودیت‌های منابع موجه اند؛ جذب کند.
شرکت‌های مالزیایی نیز به گفته کارشناسان می‌توانند از مزایای انباشتگی ثروت در این منطقه ویژه اقتصادی به نفع خود بهره برداری کنند.
منطقه ویژه اقتصادی جوهور - سنگاپور به تعبیر نخست وزیر مالزی موجب تغییر بازی در اقتصاد این کشور در قالب ایجاد صنایع پیشرفته‌تر، ادغام زنجیره‌های تامین جهانی و فرصت‌های فراوان برای شرکت‌های کوچک و متوسط خواهد شد.
دولت مالزی همچنین متعهد به ایجاد شهری متشکل از انواع شرکت‌های دانش بنیان پویا شد تا این کشور را در ردیف بیست کشور برتر دنیا در حوزه دانش بنیان‌ها قرار دهد و مالزی را به قطب مرکز نوآوری و کارآفرینی تبدیل کند.
نخست وزیر مالزی همچنین از اختصاص بودجه سه میلیارد رینگیتی برای رونق فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و ارائه ایده‌های نوین تجاری خبر داد......... مصاحبه‌ها ........
۱) انور ابراهیم - نخست وزیر مالزی
۲) رفیضی راملی - وزیر اقتصاد مالزی

دیگر خبرها

  • ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور
  • توافق 4 کشور منطقه برای "راه توسعه" / اتصال اروپا به خلیج فارس از طریق ترکیه و عراق / مسیر ترانزیت جدید بدون ایران
  • تماس تلفنی ماکرون و نتانیاهو درباره وضعیت منطقه
  • تعویض ۷۰۰ بولارد در منطقه ۶ اصفهان
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • وزیر تعاون: بخش قابل‌ توجهی از «فقر شدید» کشور کاسته شده است
  • وزیر کار: بخش قابل‌توجهی از «فقر شدید» کشور کاسته شده است
  • تماس تلفنی وزیر امور خارجه سلطنت عمان با وزیر امور خارجه کشورمان
  • تماس تلفنی وزرای امور خارجه ایران و عمان
  • ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال