Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در آخرین روز مرداد ماه لایحه اصلاح نظام پولی در قالب حذف چهار صفر از پول ملی و بازنگری و اقطاع اسکناس و سکه با قید یک فوریت از سوی رییس جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

بررسی‌های اولیه در مجلس، اما تحت تاثیر شمار فراوان موافقان و مخالفان با کندی فراوانی روبرو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا، اما یک عضو کمیسیون اقتصادی درباره تازه‌ترین نشست این کمیسیون در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی گفت: هنوز تصمیم گیری نهایی در این زمینه حاصل نشده است، اما موافقان و مخالفان نظرات متعدد خود در این خصوص را مطرح کردند.

وی با تاکید بر اینکه اغلب افراد با این موضوع موافق هستند، تاکید کرد: آنچه محل اختلاف است زمان اجرای چنین طرحی است، در شرایط کنونی که کشور با موج تورمی بحران اقتصادی روبروست، تصویب این قانون ممکن است شوکی تازه تلقی شود.

کبیری با اشاره به اینکه نمایندگان با این موضوع موافق هستند، گفت: این مساله از دیرباز مطرح بوده و هر دوره ملاحظاتی مانع از اجرایی شدن این طرح شده است، اما در شرایط کنونی که لایحه به مجلس ارائه شده است، لازم است درباره زمان اجرای این طرح تصمیم گیری دقیقی صورت گیرد تا با کمترین تنش چنین اصلاح ساختاری دقیقی اجرایی شود. این نماینده مجلس اضافه کرد: اقتصاد ایران در حال حاضر تحت تاثیر بنزین است به نظر می‌رسد کشش مواجهه با موضوع تازه‌ای را نداشته باشد از این رو تعیین تکلیف این لایحه در کوتاه مدت محتمل نخواهد بود.

به گفته وی هنوز تصمیم گیری درباره این لایحه در کمیسیون نهایی نشده است، گفت: اگر کلیات رای بیاورد، طبیعتا وارد بحث مشخص شدن مواد لایحه خواهیم شد. اما اگر کلیات طرح رای نیاورد، لایحه از دستور کار خارج خواهد شد.

صفر‌ها می‌روند؟

تصمیم به حذف چهار صفر از پول ملی با هدف اصلاح ساختار پولی کشور از یک سو و بازگرداندن اعتبار به پول صورت می‌گیرد. این تجربه در بسیاری از کشور‌ها آزموده شده است، اما یکی از مهمترین نکاتی که موفقیت اجرای این طرح را تضمین می‌کند، خروج اقتصاد از وضعیت تورمی است چرا که در صورت اجرای این طرح در شرایط تورمی، امکان بازگشت دوباره صفر‌ها وجود دارد.

براساس پیش بینی‌های صورت گرفته در این لایحه و در صورت تصویب مجلس واحد پول ایران به تومان تغییر می‌یابد و هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل یکصد پارسه است.

برابری پول­‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عنداللزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین­‌المللی پول، محاسبه و تعیین می­‌شود.

دوره گردش موازی و اعتبار همزمان "تومان" و "ریال" که در این قانون "دوره­‌گذار" نامیده می‌­شود، حداکثر دو سال خواهد بود. طریقه جمع‌­آوری و شرایط خروج اسکناس­‌ها و سکه‌­های ریال از جریان، بر طبق قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می­‌شود. پس از پایان دوره­ گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

بر اساس مفاد پیش بینی شده در این لایحه، بانک مرکزی موظف است ظرف ۲ سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند.

 

منبع:خبرآنلاین

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پول ملی حذف صفر حذف صفر از پول ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۴۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو ایرانی هیات رئیسه جهانی در کمیته نظارت بر مسابقات ووشو

به گزارش خبرگزاری مهر، چهل و یکمین نشست هیأت رئیسه فدراسیون جهانی ووشو در شهر «جیانگ یئن» با حضور تمامی اعضا و به ریاست «گائو ژیدان» رئیس فدراسیون جهانی و مهدی علی‌نژاد عضو ایرانی این هیأت رئیسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست؛ صورت جلسه چهلمین نشست هیأت رئیسه فدراسیون جهانی و شانزدهمین کنگره فدراسیون جهانی که هر دو رویداد سال گذشته در تگزاس برگزار شده بود، به تأیید اعضا رسید. سپس «ژان کیوپینگ» دبیرکل فدراسیون جهانی، گزارشی از فعالیت‌های ۶ ماه اخیر این فدراسیون جهانی و همچنین پیکارهای پیش رو ارائه داد. وی همچنین یادآور شد؛ با توجه به اینکه کشورهای متعددی موفق به اخذ ویزا جهت حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان نشدند؛ بنا به پیشنهاد ایران؛ پیکارهای انتخابی جام‌جهانی ووشو با حضور ۳۸ کشور امروز آغاز به کار کرد.

برگزاری چهارمین دوره مسابقات جهانی «تایچی» در سنگاپور، نهمین دوره مسابقات جوانان جهان در برونئی‌، سومین دوره جام جهانی تالو در یوکوهاما ژاپن و دهمین دوره جام جهانی ساندا در ملبورن استرالیا از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود. در این نشست مقرر شد؛ میزبانی دهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان به چین داده شود که این مسابقات در واقع حکم کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۶ جوانان داکار سنگال را خواهد داشت

درخواست امارات برای عضویت در فدراسیون جهانی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین گزارش‌هایی از سوی رؤسای کمیته فنی، کمیته داوران و کمیته اخلاق ارائه و مورد تأیید قرار گرفت. در پایان این نشست؛ علی‌نژاد با «گائو ژیدان» وزیر ورزش، رئیس کمیته ملی المپیک و رئیس فدراسیون جهانی ووشو گفت‌وگو و مذاکراتی را داشتند.

همچنین مهدی علی‌نژاد عضو هیأت رئیسه فدراسیون جهانی ووشو به عنوان یکی از اعضای سه نفره کمیته نظارت بر برگزاری مسابقات انتخابی جام‌جهانی معرفی شد.

مسابقات انتخابی جام‌جهانی ووشو از امروز (۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) به صورت رسمی در شهر» «جیاینگ یئن» چین آغاز شده است.

کد خبر 6087261

دیگر خبرها

  • زمان آغاز به کار مجلس ششم خبرگان رهبری اعلام شد
  • (تصاویر) اسکناس دوره ناصرالدین شاه قاجار چه بود و ارزش آن چقدر بود؟
  • زمان‌برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره خبرگان رهبری
  • زمان برگزاری نخستین اجلاس ششمین دوره مجلس خبرگان
  • عضو ایرانی هیات رئیسه جهانی در کمیته نظارت بر مسابقات ووشو
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری
  • زمان جذب و استخدام پذیرفته‌شدگان نهایی پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری
  • یوزهای ایرانی یک‌قدم نزدیک‌تر به جام سیزدهم / خداحافظی ژاپن با قهرمانی آسیا و جام‌جهانی
  • قضاوت ۲ داور ایرانی در مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا
  • سیاستمدار صهیونیست: الان وقت ورود به جنگ با ایران نیست