Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه قطر گفت که سخن گفتن درباره تحقق پیشرفت در گفت‌وگو بین این کشور و عربستان زود است. ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱ بین الملل آسیای غربی نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، محمد بن عبد الرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر در گفت‌وگو با الجزیره گفت که برای سخن گفتن درباره تحقق پیشرفتی واقعی در گفت‌وگو با عربستان زود است و آنچه اتفاق افتاده است باز شدن کانال‌هایی بین ما است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بحران در شورای همکاری خلیج فارس بر کار این شورا تاثیر گذاشته است و ما امیدواریم که بسیاری از چالش‌ها را در سال آینده میلادی پشت سر بگذاریم.

وزیر خارجه قطر گفت: آنچه در لیبی جریان دارد جنگ نیابتی است و باید به قوانین بین المللی احترام گذاشته شود.

وی اظهار داشت که شورای همکاری خلیج فارس باید انسجام خود را پیدا کند تا بتواند سنگ بنای هرگونه مذاکره سازنده با ایران را بگذارد.

وزیر خارجه قطر پیش از این با اعلام این‌که گفت‌وگو برای پایان‌دادن به بحران شورای همکاری خلیج فارس فعلاً به مذاکره با عربستان سعودی محدود است، از ایجاد خط تماس میان دوحه و ریاض خبر داد.

4 کشور عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر از 5 ژوئن 2017، روابط دیپلماتیک و اقتصادی‌شان با قطر را به‌اتهام حمایت این کشور از تروریسم قطع کرده‌ و شروط سیزده‌گانه‌ای را برای احیای روابط بر دوحه تحمیل کرده‌اند.

طی هفته‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر مذاکرات میان قطر و عربستان سعودی برای پایان دادن به این اختلافات منتشر شده است.

گزارش|عدم حضور امیر قطر در نشست ریاض؛ امید عربستان که به ناامیدی بدل شدترکی فیصل: عربستان برای آشتی با قطر پا پیش گذاشت

انتهای پیام/

R36348/P/S8,90/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "قطر" اخبار "عربستان سعودی"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار قطر اخبار عربستان سعودی اخبار قطر اخبار عربستان سعودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۴۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهداف عربستان از گسترش روابط با ارمنستان/ ریاض به رقیب ایران در قفقاز تبدیل شد؟

به گزارش خبرآنلاین آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان در مصاحبه اختصاصی با روزنامه عربستانی عرب نیوز درباره روابط ارمنستان و عربستان صحبت کرد. وی گفت: «ما از نظر تاریخی روابط دوستانه ای با جهان عرب داشته ایم. این روابط شامل همه کشورهای عربی می شود و بر اساس روابط دوستانه، تاریخی و سنتی بین مردم ارمنستان و جهان عرب بوده است». او ادامه داد: «نباید فراموش کرد که بسیاری از کشورهای عربی به محل اقامت پناهدگان ارمنی و بازماندگان نسل کشی ارامنه تبدیل شده اند».

میرزویان ضمن اشاره به روابط فرهنگی بین ارمنستان و کشورهای عربی گفت که در چنین فضائی اندکی عجیب بود که بین جمهوری ارمنستان و عربستان سعودی، حتی روابط دیپلماتیک وجود نداشت.

وزیر خارجه ارمنستان، همکاری دو کشور در آینده را امیدبخش توصیف و ادامه داد: «صادقانه بگویم هیچ محدودیتی برای همکاری دو کشور در زمینه های، آموزش، علوم، فناوری پیشرفته، توسعه شهری، کشاورزی، گردشگری، ارتباطات مردمی، سرمایه گذاری تجاری و زیرساخت ها وجود ندارد». میرزویان تاکید کرد که باید همکاری بسیار خوب و نزدیکی با عربستان، نه تنها در زمینه مسائل منطقه ای، بلکه در حوزه بین المللی ایجاد شود.

گفتنی است آرارات میرزویان در روز ۲۹ فروردین به عربستان سفر و در ریاض با فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه پادشاهی عربستان سعودی دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار طرفین با ابراز خرسندی از توسعه روابط سیاسی بین ارمنستان و عربستان سعودی،

بر تمایل به ارتقای توسعه همکاری ها در زمینه های مورد علاقه طرفین تاکید کرده و به چشم انداز توسعه همکاری ها در زمینه های تجاری و اقتصادی، گردشگری، آموزشی، فناوری اطلاعات همچنین به ارتقای ارتباطات مردمی و روابط تجاری پرداختند.

آرارات میرزویان و فیصل بن فرحان آل سعود همچنین در مورد موضوعات همکاری در چارچوب سازمان های بین المللی در بسترهای چند جانبه از جمله در زمینه برگزاری «اکسپوی جهانی ۲۰۳۰» گفتگو کردند.


آغاز رسمی روابط دیپلماتیک عربستان و ارمنستان

عربستان سعودی برای چندین دهه از برقراری روابط دیپلماتیک با ارمنستان به دلیل درگیری با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ خودداری کرده بود. در واقع عربستان سال‌ها به‌دلیل مناقشه قره باغ نمی‌خواست با ارمنستان روابط دیپلماتیک برقرار کند. این کشور در چارچوب همبستگی اسلامی از آذربایجان حمایت و سال‌ها از مواضع باکو در کنفرانس همکاری‌های اسلامی دفاع کرد؛ اما این سیاست از سال ۲۰۲۱ تغییر کرد. تا اینکه بالاخره یخ روابط این دو کشور در آذرماه سال ۱۴۰۲ آب شد و ایروان و ریاض روابط دیپلماتیک رسمی برقرار کردند.

به همین مناسبت وزارت امور خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دو کشور با هدف تقویت روابط دوجانبه و گسترش دامنه همکاری‌ها و همچنین حمایت از امنیت و صلح بین المللی روابط دیپلماتیک برقرار کردند». در این بیانیه آمده بود که پروتکل برقراری روابط در ابوظبی توسط کارن گریگوریان سفیر ارمنستان در امارات و سلطان بن عبدالله العنقری سفیر عربستان در امارات متحده عربی امضا شد.

بعد از این بیانیه آرارات میرزویان وزیر امور خارجه ارمنستان به عربستان سعودی سفر کرد که این اولین سفر عالی رتبه دو کشور پس از برقراری روابط دیپلماتیک در نوامبر ۲۰۲۳ بود.

چرائی اهمیت ارمنستان برای عربستان

عربستان سعودی در سال های اخیر تلاش کرده است تا نقش پررنگ تری در منطقه داشته باشد. یکی از مناقشاتی که توجه عربستان را به خود معطوف کرده و این کشور تلاش دارد در آن به ایفای نقش بپردازد اختلاف آذربایجان وارمنستان است. ریاض سعی دارد تا در مناقشه بین ایروان و باکو میانجیگری کند و به این واسطه به کشوری تاثیر گذار در مناسبات منطقه ای تبدیل شود. علاوه بر این عربستان در توسعه روابط خود با ایروان به جنبه اقتصادی این تعاملات تاکید فراوانی دارد و ارمنستان را کشوری مناسب برای توسعه سرمایه گذاری های خود میبیند.

همچنین عربستان سعودی که به دلیل رقابت های سیاسی، از قدرت ترکیه و ایران در منطقه هراسان است نسبت به نقش تعیین کننده این دو کشور در مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان حساس است به همین دلیل سعی دارد تا با میانجیگری بین این دو کشور نقش آنکارا و تهران در این مسئله را کمرنگ تر کند. برای طرف ارمنستانی نیز بهبود روابط با عربستان و تقویت روابط طرفین می تواند مفید باشد و اقدامات ترکیه و آذربایجان برای منزوی کردن ارمنستان را خنثی ‌کند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897839

دیگر خبرها

  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد
  • دیدار نخست وزیر قطر با مشاور امنیت ملی امارات در دوحه
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • آخرین مهلت خروج عمره‌گزاران از عربستان چه زمانی است؟
  • اهداف عربستان از گسترش روابط با ارمنستان/ ریاض به رقیب ایران در قفقاز تبدیل شد؟
  • افزایش تولید نفت اوپک پلاس از ماه جولای
  • بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در دفتر کارش (عکس)