Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@01:58:13 GMT

روشی کارآمد برای جبران کمبود آب

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۶۱۰۹

روشی کارآمد برای جبران کمبود آب

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کمبود آب یک مشکل اساسی در سراسر جهان است. طبق اظهارات مهندسان و کارشناسان این حوزه، حداقل چهار میلیارد نفر در قاره آسیا زندگی می‌کنند که نیمی از آن‌ها در طول سال با کمبود شدید آب زندگی می‌کنند و در حالی که مردم تحت شرایط سخت بی‌آبی زندگی می‌کنند، "۷۱ ٪ از سطح جهان پوشیده از آب دریا است، بنابراین این یک تضاد بسیار جالب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


برای مقابله با این مشکل، مهندسان این حوزه به فکر آن افتادند که آب شور دریا می‌تواند با انجام فرآیندی به آب شیرین تبدیل شود که برای این منظور روش‌های متعددی وجود دارد که یکی از مؤثرترین آن‌ها آب نمک زدایی غشا‌ها است. در این روش، آب از طریق غشاء نازک و سوراخ‌های ریز پرتاب می‌شود. آب در حفره‌ها جاری می‌شود، اما یون‌های نمکی نمی‌توانند از آن عبور کنند که در نتیجه این فرآیند فقط آب شیرین باقی می‌ماند.

در جدیدترین تحقیقاتی که در این باره انجام شده است؛ پتانسیل نوع جدیدی از غشاها، به نام چارچوب فلزی-آلی (MOF) مورد بررسی قرار گرفته است. این غشا‌ها از مرکز فلزی و ترکیب آلی تشکیل شده‌اند. ترکیب آلی و فلز در یک الگوی پنج ضلعی متصل می‌شوند و سوراخی در مرکز ایجاد می‌کنند که به عنوان منافذ عمل کرده و ساختاری شبیه به لانه زنبور می‌سازند.

بیشتر بخوانید: فناوری نانو آب دریا را هم شیرین می‌کند


 در این چارچوب، مولکول‌های آب از درون منافذ عبور می‌کنند که قرار دادن منافذ بیشتر به نفوذپذیری کمک می‌کند. در صورت نبود منافذ کافی، فشار زیادی از دیواره روی مولکول‌ها وارد می‌شود، این امر باعث می‌شود فرآیند نمک زدایی کارآیی کمتری داشته باشد. برای درک بهتر، تصور کنید که آب را درون یک قیف می‌ریزید، در انتها آب به دلیل فشار دیواره‌ها و کمبود فضا آهسته‌تر از انتهای قیف خارج می‌شود.

از سوی دیگر، MOF دارای منافذ متعدد مجاور است. هیچ فشاری از طرف دیوار وجود ندارد، همین امر آن‌ها این فرصت را می‌دهد تا راحت‌تر از درون منافذ عبور کنند. تصور کنید که این بار آب را از طریق صاف کننده بریزید - خیلی سریعتر حرکت می‌کند، زیرا دارای چندین نقطه خروج است که می‌تواند از آن‌ها عبور کند.

تفاوت بین MOF و سایر غشا‌های معمولی از نظر سرعت عبور آب و تعداد رد یون‌ها قابل توجه است، یک گیاه نمک زدایی می‌تواند میلیارد‌ها منافذ داشته باشد که بهره وری آن را به صورت تصاعدی بالا می‌برد، حتی افزایش اندک بهره وری به معنای جهشی بزرگ است. این فرآیند گامی مهم در زمینه تامین آب شیرین مورد نیاز است و اگر به سطح بهره‌وری کلان برسد، مشکل آب میلیارد‌ها انسان محروم در آفریقا یا دیگر مناطق را مرتفع خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری نانو آب شیرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۶۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» به قلم محسن عبّاسی ولدی و از سوی انتشارات آیین فطرت منتشر شده، که در تلاش است با آیات قرآن و روایت اهل بیت (ع) به معرفی خدا و مخاطبان می‌پردازد.

نویسنده در مقدمه کتاب نوشته: «سال هفتم طلبگیم بود و هنوز لباس روحانیت رو به تن نکرده بودم. خواهرم که معلّم یه مدرسه راهنمایی تو کرج بود، ازم پرسید: «بنا شده یه سخنرانی تو مدرسه‌مون برگزار کنیم. به نظرت از کی دعوت کنیم؟». من به جای اینکه کسی رو معرّفی کنم، یه پیشنهاد بهش دادم و گفتم: از هر کسی می‌خواید دعوت کنید، بکنید؛ امّا به جای اینکه تو یه سال، درباره موضوعای مختلف برا بچّه‌ها سخنرانی بذارید، یه سخنران بیارید که درباره یه موضوع درست و حسابی صحبت کنه و به سوالای بچّه‌ها درباره همون موضوع جواب بده. این طوری ذهن بچّه‌ها انبار اطّلاعات و آشفته نمی‌شه؛ بلکه مثل یه کتاب‌خونه، قفسه‌بندی و منظّم و قابل استفاده می‌شه. پرسید: «حالا اولین موضوع چی باشه؟». گفتم: خدا.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • بازیگر سریال «ترش و شیرین» ۱۸ سال پیش چه شکلی بود؟ / عکس
  • اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»
  • پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان
  • برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان
  • تصاویری زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین + فیلم
  • راه جبران ناترازی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش چیست؟
  • این میوه کمبود‌های بدن را جبران می‌کند
  • اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»
  • دقیقی با خاطرات شیرین گلزنی مقابل استقلال
  • مردم رکن قوی و کارآمد نظارتی دیوان محاسبات هستند