Web Analytics Made Easy - Statcounter

قبلاً دست‌جمع به خانه بزرگ‌ترها می‌رفتیم و هر یک، میوه‌ای از میوه‌های شب یلدا مانند انار، خرمالو، هندوانه را با خود می‌بردیم. تنقلات هم به شکل مختصری سر سفره یلدا پیدا می‌شد. حالا یلدا به جای خانه، ما را به رستوران‌ها و کافه‌ها فرا می‌خواند.

خبرگزاری فارس ـ گروه فرهنگ عمومی: «یلدا» دیگر ساده نیست و به سوی یک شب‌نشینی مجلل رفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدیم‌ها اعضای خانواده در بلندترین شب سال، کنار کرسی جمع می‌شدند، انار و خرمالو و هندوانه می‌خوردند و تخمه می‌شکستند. پدر خانواده تفالی به دیوان حافظ می‌زد و با گفتن مثل‌ها و متل‌ها، شبی خاطره‌انگیز را رقم می‌زد.

با اینکه چند روزی به شب یلدا باقی نمانده، اما خانواده‌ها در تکاپوی این سنت ایرانی هستند. یکی به دنبال خرید ست‌های شب یلدایی برای فرزندان است و دیگری برای تزئین سفره شب یلدایش از شمع آن گرفته تا حتی نوع ظرف آجیلش برنامه‌ریزی می‌کند. اگر هم وسعش برسد، مراسم این شب را بیرون منزل برپا می‌کند.

سفره‌خانه‌های سنتی و رستوران‌ها هم که از این رقابت جالب مردم خبردار شده‌اند، با گرفتن چند برگ تراول پنجاه هزار تومانی، این شب را به یک شب تمام لاکچری تبدیل می‌کنند.

شب یلدا در سفره‌‌خانه‌های سنتی

رستورانی در مرکز شهر امسال برای نخستین بار پکیچ (بسته) شب یلدا را ارائه می‌دهد. ویژگی این بسته، وجود ۱۰۰ گرم آجیل چهارمغز، ۵ نوع میوه (هندوانه، انار، موزه، خیار و پرتقال)، شیرنی خامه‌ای و سرو چایی همراه با قلیان است. قیمت این پکیچ با ۴۰ درصد تخفیف، ۱۲۰ هزار تومان ذکر شده است!

رستورانی دیگر در حوالی پارک شهر، بسته ویژه این شب را سرو یک نوع غذا، سینی میوه انار، هندوانه همراه با باقالی و تخمه و بادام ذکر می‌کند که قیمت آن نیز به ازای هر نفر ۷۵ هزار تومان است. یک خانواده سه نفره با رفت و آمد باید لااقل ۲۵۰ هزار تومان خرج کند تا شب یلدای درجه یک داشته باشد!

حوالی غرب تهران نیز یک سفره‌خانه سنتی با اعلام اینکه برای این شب ۵۰ درصد تخفیف به مشتریانش می‌دهد، پکیج شب یلداش را شامل سرویس چای و نبات و قلیان، هندوانه، آجیل، سینی میوه، سینی شیرینی، برگه، میوه خشک، لبو، همراه با فال حافظ و پخش موسیقی سنتی اعلام می‌کند که طبق برآورد این سفره‌خانه هزینه هر نفر ۸۰ هزار تومان است. یک خانواده چهار نفره برای خاطره‌انگیز شدن شب یلدایش باید حدود ۳۵۰ هزار تومان خرج کند.

در سمت دریاچه خلیج فارس نیز رستورانی دیگر هزینه منو پکیچ شب یلدایش را که شامل آجیل، هندوانه، لبو، انار، شکلات، باسلق، شیرینی، یک چای کمرباریک همراه با موزیک زنده سنتی است،  نفری ۹۹ هزار تومان در نظر گرفته است. البته اینجا دیگر از غذا خبری نیست و همین پکیچ شب یلدا نیز با ۳۴ درصد تخفیف ارائه می‌شود.

با این وجود، رستورانی دیگر در حوالی مرکز شهر فهرست بلندبالایی از پکیج شب یلدا نظیر چلوکباب لقمه، چلوکباب لقمه نگینی، چلو جوجه کباب بدون استخوان، چلو جوجه کباب ترش، چلو جوجه کباب عربی... تنقلات و میوه‌های یلدایی (انار، هندوانه) و ... اجرای موزیک زنده، حافظ‌خوانی و برنامه‌های مفرح  و شاد همراه با پذیرایی ورودی و چای و شیرینی اعلام کرده است که در کنار آن خدمات عکاسی با دکور یلدا نیز جداگانه حساب می‌کند. قیمت این پکیچ نیز با ۳۵ دردصد تخفیف ۱۳۰ هزار تومان است!

طرح‌های تم یلدایی که تمامی ندارد!

در کنار این تبلیغات در فضای مجازی، خدمات دیگر مانند کارت دعوت‌های مخصوص شب‌یلدا، گیفت باکس‌های شب‌یلدا، ظرف آجیل طرح تم یلدا، ریسه‌ هندوانه‌ای طرح تم یلدا، کپسول اسمارتیز طرح تم یلدا، قاب فال حافظ طرح تم یلدا، تل و کروات نمدی هندوانه‌ای طرح تم یلدا، کلاه مخروطی ساده طرح تم یلدا، شمع اناری طرح تم یلدا، کوکی‌های طرح تم یلدا و هزاران موارد دیگر را در نظر بگیرید که هزینه‌های هنگفتی به همراه دارد.

قبلاً دست‌جمع به خانه بزرگ‌ترها می‌رفتیم و هر یک، میوه‌ای از میوه‌های شب یلدا مانند انار، خرمالو، هندوانه را با خود می‌بردیم. تخمه سیاه و انجیر و توت خشک هم به شکل مختصری سر سفره یلدا دیده می‌شد.

شب یلدا این‌قدر عجیب و غریب نبود. بود؟

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: شب یلدا بادام لاکچری چای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۶۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده طولانی شدن نسل‌کشی در غزه

یکی از عوامل مهم طولانی شدن جنگ غزه و افزایش وحشتناک شمار قربانیان فلسطینی در این جنگ نابرابر ناهماهنگی شناختی در سیاست خارجی آمریکا است، نسل کشی که در آن بیش از ۱۰۰ هزار غیرنظامی کشته، زخمی یا مفقود شده اند و قحطی آشکار جمعیت آوارگان را تهدید می‌کند.

رمزی بارود خبرنگار فلسطینی در روزنامه اینترنتی فلسطین کرونیکل می‌نویسد: از آغاز جنگ در ۷ اکتبر، آمریکا وضعیت را به اشتباه مدیریت کرد، اگرچه گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، با وجود سن بالا، معنای کلی رویداد‌های ۷ اکتبر را به درستی پیش‌بینی کرده بود. با توجه به گزارش وب سایت خبری اکسیوس، بایدن یک روز پس از آغاز جنگ رژیم صهیونیستی در غزه (هشتم اکتبر) در جلسه‌ای با رابرت هور مشاور ویژه، استدلال کرده بود که این جنگ همه چیز را تغییر خواهد داد و نتیجه آن سمت و سوی تحولات منطقه در ۶ تا ۷ دهه آینده را رقم خواهد زد.

بارود می‌نویسد: بایدن اشتباه نمی‌کند. در واقع، هر کاری که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و دولت و کابینه جنگ او در غزه انجام داده اند، به تفسیر مشابه اسرائیل از اهمیت حوادث دنیای در حال تغییر اشاره دارد. نتانیاهو آمادگی خود را برای انجام نسل کشی و به قحطی کشیدن میلیون‌ها فلسطینی ثابت کرده است، زیرا او هنوز احساس می‌کند که قدرت آتش برتر ارتش اسرائیل قادر است ساعت را به عقب برگرداند و موقعیت نظامی، نفوذ ژئوپلیتیک و موقعیت جهانی اسرائیل را بازگرداند. اما واقعیت این است که او اشتباه می‌کند، و بیش از پنج ماه جنگ و کشتار بی معنی این ادعا را نشان می‌دهد. اما قمار سیاسی آمریکا در خاورمیانه و پیامد‌های جهانی سیاست خارجی واشنگتن که دستکمی از خودکشی دیپلماتیک ندارد اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد.

آمریکا در روز‌های اول جنگ به سرعت از کابینه جنگ نتانیاهو حمایت کرده و هواپیما‌های کمک‌های تسلیحاتی را به شرق مدیترانه فرستاد، که نشان می‌دهد واشنگتن برای یک درگیری بزرگ منطقه‌ای آماده است. در همین زمان بود که رسانه‌ها از دخالت نظامی آمریکا، به ویژه از طریق نیروی دلتا در جنگ غزه نوشتند اگرچه پنتاگون بعد‌ها گزارش‌ها مبنی بر اعزام ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی برای جنگیدن در غزه را رد کرد.

اگرچه در آن زمان هنوز مشخص نبود که آمریکا شریک مستقیم در جنگ است، گزارش‌های رسانه‌های اصلی این کشور به هر شک و تردیدی در این زمینه پایان دادند. ششم مارس بود که واشنگتن پست نوشت آمریکا از زمان شروع جنگ غزه بیش از ۱۰۰ قرارداد نظامی فروش تسلیحات را به تل‌آویو به‌طور چراغ خاموش تائید کرده است. اما از سوی دیگر گزارش‌های متعددی از تنش‌های فزاینده میان تل‌آویو و واشنگتن منتشر شده است. از جمله گزارش پولیتیکو که ادعا می‌کند بایدن در محافل خصوصی نخست وزیر اسرائیل را یک مرد بد خوانده است؛ و اینکه کاخ سفید با موضع گیری نتانیاهو در جنگ غزه مشکل دارد.

رمزی بارود می‌نویسد: کاملاً واضح است که بدون ادامه حمایت نظامی و دیگر شکل‌های حمایت آمریکا، اسرائیل نمی‌توانست جنگ خود را علیه فلسطینی‌ها بیش از چند هفته ادامه دهد و در نتیجه جان هزاران نفر را نجات دهد. علاوه بر این، آمریکا در برابر اکثریت قریب به اتفاق دولت‌های جهان که روزانه خواستار آتش بس فوری و بی قید و شرط در نوار هستند در نقش بزرگترین حامی تل‌آویو ظاهر شده است. اگر آمریکا بار‌ها و بار‌ها در شورای امنیت سازمان ملل، حق وتوی خود را اعمال نکرده بود، قطعنامه‌ای که خواستار آتش بس می‌شد، قطعاً تصویب می‌شد.

با وجود این حمایت بی قید و شرط، آمریکا تلاش می‌کند تا از یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر جلوگیری کند، که در حال حاضر موقعیت سیاسی خود او را در خاورمیانه تهدید می‌کند. اما نتانیاهو به این مسائل علاقه‌ای ندارد، زیرا نتانیاهو می‌داند که پایان دادن به جنگ به معنای پایان کار دولت ائتلاف اوست که عمدتا توسط افراط گرایان راست افراطی تشکیل شده است. برای دستیابی به این اهداف خودخواهانه، رهبر اسرائیلی حاضر است جنگی را که به وضوح در حال شکست است را ادامه دهد.

با وجود اینکه بایدن به طور کامل ایمان خود را به نتانیاهو از دست داده است، طبق گزارش آسوشیتد پرس، او همچنان به حمایت از اسرائیل ادامه می‌دهد بدون اینکه علناً نتایج فاجعه بار جنگ را زیر سوال ببرد، نه فقط برای مردم فلسطین، بلکه برای منطقه و جهان، از جمله کشورش.

بارود می‌نویسد: آمریکایی ها، به ویژه کسانی که در حزب دموکرات هستند، باید فشار بر دولت آمریکا را بیشتر کنند تا به این سیاست ناهماهنگ خود در مساله فلسطین پایان دهد. باید جلوی تامین مالی ماشین کشتار اسرائیل گرفته شود. با اینکه اکثر آمریکایی‌ها این درخواست را دارند، اما به نظر می‌رسد که بایدن و دولتش هنوز پیام مردم آمریکا و جهان را دریافت نکرده‌اند. چه تعداد فلسطینی دیگر باید بمیرند تا بایدن صدای مردم را بشنود.

منبع: همشهری آنلاین 

 

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • راز عمر طولانی نیکلا تسلا چه بود؟
  • تورم انگلیس ماندگار است؟
  • خدمات عدالت محور شهرداری در مناطق مختلف شهر قم قابل تحسین است
  • (ویدئو) صحبت‌های عجیب و غریب زاکانی بر روی آنتن زنده
  • «خواجوی کرمانی» در شیراز؛ آشنا و غریب
  • معمای ۸۶ کیلوگرم کشتی آزاد برای المپیک ۲۰۲۴ و هندوانه دربسته‌ پادشاه
  • «آفتاب غریب» منتشر شد
  • پشت پرده طولانی شدن نسل‌کشی در غزه
  • اعداد عجیب و غریب ستاره جدید پرسپولیس/ افشاگری محمد خدابنده لو از پیشنهاد استقلال!
  • مصدومیت ستاره‌های الهلال و النصر در اردوی عربستان