Web Analytics Made Easy - Statcounter

احیا کارخانجات قدیمی که به دلایل متعدد سال‌ها در تعطیلی به سر برده‌اند، علاوه بر ایجاد امید در جامعه سبب اشتغال و رونق اقتصادی می‌شود، شرکت کشت و صنعت خرم‌آباد پس از سال‌ها تعطیلی و بلا تکلیفی حالا چندسالی است که به چرخه تولید باز گشته و اشتغال‌زایی قابل توجهی در استان ایجاد کرده است.

 به گزارش خبرگزاری فارس ازخرم‌آباد، نام‌گذاری سال 98 با عنوان «رونق تولید» کلید واژه و راهبرد اصلی همچنین علاج واقعی برون رفت از مشکلات اقتصادی کشور است، کلید حل این معضلات توسعه تولید ملی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا احیا و شروع به کار شرکت کشت و صنعت فجر صفا در این وانفسای رکود و تعطیلی کارخانجات مهم و قدیمی مصداق واقعی رونق تولید و اقتصاد مقاومتی است، اتفاقی که نوید بخش اتفاق‌های خوب است و می‌تواند الگوی مناسبی برای دیگر واحدهای راکد و نیمه تعطیل استان باشد.

 ورود به شرکت و مشاهده کارگرانی که در حال رفت و آمد و فعالیت هستند نکته‌ای را در ذهن ایجاد می‌کند و آن این است که اگر پای کننده‌کار در میان باشد هر کار محالی ممکن می‌شود، واحدی که در صورت تعامل بخش‌های مختلف و رفع موانع پیش روی تحول‌های خاصی را در حوزه‌هایی مانند گردشگری شاهد خواهیم بود.

شرکت کشت و صنعت  فجر صفا یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی خرم‌آباد است که بیش از دو دهه در رکود و تعطیلی به سر می‌برد، اما توسط سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانی احیا و اکنون پس از گذشت حدود 5 سال تولیدات خود را به بازارهای داخلی و خارجی عرضه‌ می‌کند و به نوعی رونق تولید را در استان به دنبال داشته است.

 

از دیگر نکات مثبتی که پس از احیا شرکت با آن مواجه هستیم استفاده از نیروهای بومی است که توانسته گوشه‌ای از معضل بیکاری در استان را رفع کند، گفتنی است.

شرکت کشت و صنعت  لرستان سال 1352 راه اندازی شد اما سال 1393 به بخش خصوصی واگذار شد.

پس از حضور و بازدی از این شرکت فعال با مدیر اداری و مالی شرکت کشت و صنعت و گردشگری فجر صفای لرستان و چند تن از کارگران مشغول به کار گفت‌وگویی ترتیب انجام داده‌ایم که  خواندن آن خالی از لطف نیست.

 

 

تولد دوباره شرکت؛ منشا خیری برای استان

یکی از کارگران شرکت کشت و صنعت که دوسال است در اینجا مشغول در گفت‌وگو با خبرنگار فارس است، گفت: کشت و صنعت در مرحله دوم تولد منشاء خیری برای بیش از 1200 نفر بود و نوعی دلگرمی و امیدواری ایجاد کرد، این در حالی است که چند شرکت مهم مانند کارخانه چرم و پوست، پارسیلون، ماشین سازی هر کدام به دلایلی با رکود مواجه  شدند اما شاهد اتفاق مثبتی نبودیم.

 

 

محسن حسینی تاکید کرد: انتظارم از مسوولان  این است که هر کدام به نوبه خود کمک کنند تا چرخ این کارخانه بچرخد و فارغ‌التحصیلان بیکار و خانواده‌های آنها را در نظر بگیرند.

 

روشن شدن چراغ کارخانه؛ نوید بخش روزهای خوب

یکی دیگر از پرسنل کشت و صنعت فجر صفا که از فعالیت شرکت رضایت دارد، گفت: با احیا شرکت تعداد زیادی از جوانان بیکار مشغول به کار شدند که این خود به کاهش آسیب‌هایی مانند طلاق و اعتیاد کک می‌کند.

مرتضی فرهادی افزود: همانطور که خودتان هم مشاهده می‌کنید اینجا همه در تکاپو هستند و این می‌تواند تحول مثبتی را هم در زمینه تولید داخلی  وهم اشتغال‌زایی به دنبال داشته باشد.‌

وی عنوان کرد: روشن شدن چراغ هر کارخانه و واحد تعطیل نوید بخش روزهای خوب برای جوانان جویای کار است، نکته‌ای که می‌تواند مسوولان را وا دارد که از سرمایه‌گذاران واقعی و پای کار حمایت کند.

 

میزان اشتغال‌زایی و فعالیت شرکت

مدیر اداری و مالی شرکت کشت و صنعت و گردشگری فجر صفا نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به اینکه اکنون بیش از یک هزار نفر در مجموعه مشغول به کار هستند، اظهار کرد: قبل از احیا 52 پرسنل قدیمی به عنوان نگهبان مشغول بودند، اما در حال حاضر حدود 1300 نفر اعم از پرسنل حقوق بگیر و پیمانکار در این مجموعه فعالیت می‌کنند.

 

شکراله خدارحمی به فعالیت شرکت پس از احیا اشاره و افزود: فعالیت گلخانه هیدورپونیک در مساحتی 50 هکتاری که 25 هکتار آن زیر کشت گوجه رفته از مهمترین فعالیت شرکت است، قرار است 25 هکتار دیگر نیز به زودی زیر کشت برود، علت تاخیر در شروع به کار 25 هکتار دیگر ورود تجهیزات مورد نیاز است.

وی گفت: در 25 هکتاری که زیر کشت رفته حدود 25 هزار تن تولید که بیش از 70 درصد آن به  کشورهای روسیه و حاشیه خلیج فارس صادر و مابقی نیز در بازار داخلی توزیع می‌شود.

 

مدیراداری و مالی شرکت کشت و صنعت افزود: در این گلخانه علاوه بر راندمان بالای آب و بازدهی بالای گوجه تولید شده بهترین تجهیزات به روزدنیا استفاده می‌شود به طوری که محصول تولید شده از کیفیت بالایی برخوردار است.

خدارحمی ادامه داد: یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت دامپروری است که  شامل دام سبک، سنگین میش داشتی و زنبورداری است، چشم اندازه و برنامه مد نظر نگهداری 90 هزار راس دام و تولید 6 هزار تن گوشت قرمز در سال است .

وی با بیان اینکه برای نگهداری دام‌های سیلو 44 هزار تن احداث شده است، افزود: در حال حاضر بیش از 7 هزار گوسفند و 500 دام سنگین  در فضاهای احداث شده نگهداری می‌شود.

 

 

باغ 500 هکتاری شرکت

مدیر اداری و مالی شرکت کشت و صنعت فجر صف در ادامه به بخش باغداری نیز اشاره و گفت: در شرکت حدود 500 هکتار باغات است که از میزان 250  هکتار انار، 160 هکتار انجیر، 36 هکتار انگور و 54 هکتار هسته‌داران است، از این میزان حدود 300 هکتار کاشته و ثمر داده است.

خدارحمی عنوان کرد: محصولات باغی  هر چند با دید صادراتی تولید می‌شود اما امسال به دلیل اینکه از کیفیت لازم برخوردار نبود در بازار داخلی مصرف  شد.

وی بیان کرد: علاوه بر این حدود دو میلیون نهال در سال  نیز برای استفاده خود شرکت و دیگر موارد کاشت می‌شود.

کشت گیاهان دارویی که بازدهی مناسبی دارند مانند مرزه خواستانی از دیگر مواردی است که  مدیر اداری و مالی شرکت به آن اشاره کرد.

احداث پایانه صادراتی میوه، سبزیجات و صیفی‌جات در سطح 300 هزار تن در سال از دیگر برنامه‌های پیش روی سرمایه گذار است که خدارحمی به ان اشاره و گفت: یکی از مشکلات تولیدات کشاورزی عدم بسته بندی مناسب و نبود برند است  با احداث این پایان نه تنها تولیدات لرستان بلکه استان‌های هم جوارهم با برند فارمرز که برند شرکت است صادر می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین  قرار است مجتمع گردشگری در دو مساحت 1300 هکتاری و 140 هکتاری ایجاد شود که در صورت رفع موانع موجود می‌تواند نقش مهمی در جذب توریست‌های خارجی داشته باشد.

 

اقدامی در راستای رونق تولید

مدیراداری و مالی شرکت کشت و صنعت و گردشگری فجر صفا در خصوص پیامدهای مثبت احیا شرکت کشت و صنعت نیز توضیح داد: راه‌اندازی مجدد شرکت علاوه بر اینکه می‌تواند الگویی باشد برای دیگر  واحدهای راکد و مشکل دار استان بلکه احیاء و فعالیت آن در راستای رونق تولید ملی است.

خدارحمی در مورد علت موفقیت سرمایه‌گذار نیز بیان کرد: سرمایه‌گذار کننده کار بود یعنی آنچه در چنته داشت روی کار آورد، مهمتر از سرمایه خواستن است که سرمایه‌گذار از این خصوصیت برخوردار بود، نکته دیگر اینکه سرمایه‌گذاران بیش از آنچه که تصور می‌کنیم برای کارها وقت می‌گذارند.

وی در پایان صحبت‌های خود با بیان اینکه مساحت شرکت دو هزار هکتار است که عمده آن اجاره‌ای است، تصریح کرد: یکی از اولویت‌ها سرمایه‌گذار واحد حفظ و نگهداری منابع طبیعی است، بنابراین دوستداران و فعالان محیط زیست از این بابت دغدغه‌ای نداشته باشند.

انتهای پیام/

گزارش از نسرین صفربیرانوند

منبع: فارس

کلیدواژه: صنعت احیا جوانان گردشگری رونق تولید لرستان کشت و صنعت کشت و صنعت لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۶۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور

برای اولین بار اجرای مدیریت پسماند صنعتی با هدف اقتصاد چرخشی و حفاظت از محیط زیست در دو صنعت بزرگ کشور با همکاری و مشاوره علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران محقق شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران علیرضا نورپور، استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران درباره این تحول گفت: با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه بر موضوع اقتصادی چرخشی تاکید بسیار شده است و همچنین موضوع پسماند‌ها یک چالش بزرگ محیط زیستی است، این ایده از طرف دانشگاه تهران به پتروشیمی شازند و شرکت سیمان تهران داده شد تا با نظارت علمی دانشگاه تهران، شرکت سیمان تهران از پسماند صنعتی (خاک آهک) شرکت پتروشیمی شازند به عنوان مواد اولیه کارخانه سیمان تهران بزرگترین واحد تولید سیمان کشور استفاده کند.

نورپور با اشاره به عملیاتی شدن این اقدام در چارچوب یک تفاهم‌نامه، افزود: اجرای تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت پتروشیمی شازند و شرکت سیمان تهران علاوه بر کاهش مشکلات محیط زیستی در منطقه شازند اراک ناشی از پراکندگی پسماند در هوای منطقه، در حفظ محیط زیست تهران نیز موثر خواهد بود؛ چرا که شرکت سیمان تهران مواد اولیه (آهک) کمتری از کوه‌های منطقه شهر ری خواهد داشت. با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه در عمل گامی در جهت حفاظت از منابع طبیعی منطقه تهران و کاهش انتشار غبار معادن نیز برداشته خواهد شد.

استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، با بیان اینکه این تفاهم با نظارت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و پس از ماه‌ها آزمایش‌های متعدد تیم دانشگاهی و حمایت دفتر پسماند سازمان محیط زیست و همچنین مساعدت اداره کل محیط زیست استان تهران به نتیجه رسید و در این مرحله به صورت پایلوت اجرا می‌شود، افزود: با نتایج موفقی که از این تفاهم‌نامه حاصل می‌شود، می‌توان از پسماند صنایع پتروشیمی که هیچ آلایندگی شیمایی ندارند و فقط آهکی هستند به عنوان خوراک اولیه صنایع سیمان استفاده کرد که در این صورت ضمن حفظ منابع طبیعی مشکل دفع پسماند صنایع پتروشیمی نیز برطرف می‌شود.

نورپور در پایان با اشاره به اهمیت اقتصاد چرخشی و مدیریت پسماند، تاکید کرد: باید از مراکز دفن پسماند در کشور جلوگیری شود و پسماند‌ها وارد چرخه تولید شوند تا بتوان ضمن حفظ محیط زیست کشور ارزش‌افزوده خلق کرد.

دیگر خبرها

  • لرستانی‌ها سالانه چه میزان انجیر سیاه تولید می‌کنند؟
  • پیش بینی ذخیره سازی بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم در لرستان
  • بررسی موانع آغاز به کار واحدهای جدید استحصال یُد در نخستین جلسه اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • ورود دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران به تحقق اقتصاد چرخشی با مشارکت دو صنعت بزرگ کشور
  • امنیت در سرمایه گذاری باعث رونق تولید می‌شود
  • تاکید مدیر کل هنر‌های تجسمی وزارت ارشاد بر رونق اقتصاد هنر
  • اقتصاد در ورطه خاموشی / هشدار برقی به اقتصاد
  • امسال سال سرنوشت‌سازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان است
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور ۷ درصد است