Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری آنلاین: استان زنجان از دیرباز به‌عنوان یکی از استان‌های قدیمی بافت سنتی خود را حفظ کرده و مردم این دیار همیشه به‌رسم و رسومات قدیمی خود پایبند بوده‌اند.

یکی از رسومات قدیمی همه ما ایرانی‌ها شب یلدا به‌عنوان طولانی‌ترین شب سال است که با آداب مختلفی برگزار می‌شود.

فاصله بین غروب آفتاب ۳۰ آذرماه تا طلوع آفتاب در نخستین روز دی‌ماه هرسال برای ما ایرانی‌ها به‌عنوان شب یلدا و یا شب چله نام‌گذاری شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شب یلدا در همه نقاط ایران و باوجود اقوام‌های مختلف با آداب مختلفی برگزار می‌شود که معمولا با جمع شدن خانواده در یک مکان و صرف شام و میوه‌های رایجی چون هندوانه سپری می‌شود.

شب چله از قدیم با صرف تنقلات و قصه‌گویی بزرگان خانواده همراه بوده که البته امروزه متاسفانه با زندگی ماشینی برخی از این آداب و رسم و رسومات به دست فراموشی سپرده شده است.

آداب‌ورسوم مردم ترک زبان و زنجانی‌ها در شب یلدا

در این شب عروس منتظر خنچه‌های عروسی است. خنچه‌هایی که روی سینی‌های بزرگ باظرافتی خاص روی هم چیده می‌شوند و پارچه‌ای قرمز به نام «شال» روی آن کشیده می‌شود.

بنا بر رسوم گذشته مردم حافظ می‌خوانند و در این شب تفأل می‌زنند و بنا برنیت‌شان از حافظ می‌خواهند که از آینده خبر دهد. .باسوادهای خانه شاهنامه می‌خوانند یا قصه‌ای از قدیم می‌گویند، مثل داستان خضر نبی.

یکی از رسوم  قدیم این بود که بعد از بریدن انار یکی از بزرگان جمع دانه‌ها را برمی‌داشت و می‌گذاشت کنار چراغ توری زنبوری تا چراغ هم از سرخی انار انرژی بگیرد.

کد خبر 470411 برچسب‌ها مجله یلدا شب یلدا استان زنجان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: یلدا شب یلدا استان زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۶۶۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) تهران قدیم؛ کاخ گلستان ۷۷ سال قبل

 سازمان اسناد و کتابخانه ملی: محمود پاکزاد از اولین عکاسانی است که تاریخ خیابان‌های تهران را مصور و مستند کرده است، البته از جمله شهر‌هایی که پاکزاد برای عکاسی به آن‌ها سفر کرده می‌توان به اصفهان، شیراز، تبریز، گرگان، اهواز، آبادان، خرمشهر، همدان، آذربایجان، قم، شهر‌های شمالی ایران اشاره کرد. پاکزاد در سال ۱۳۷۷ خودش را بازنشسته کرد و در سال ۱۳۷۸ عکس‌های خود را به سازمان اسناد ملی اهدا کرد.

عکس زیر از محمود پاکزاد مربوط به کاخ گلستان در سال ۱۳۲۵ است.

دیگر خبرها

  • تحقق شعار سال جزو وظایف ارکان نظام اسلامی است
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  • تمرکز شهرداری‌ها در ارزش‌افزوده تولید و ثروت باشد
  • مدیریت اجرایی استان زنجان خود را مدیون مردم می‌داند
  • (عکس) تهران قدیم؛ کاخ گلستان ۷۷ سال قبل
  • تصاویر جالب و کمتر دیده شده از تهران قدیم/ عکس
  • کتاب آداب آبادانی منتشر شد
  • تیزر «بارگادون» منتشر شد/ مستندی درباره آداب خوشه‌چینی انگور
  • شعار سال، یک دستور عملیاتی است
  • شعار سال یک دستور عملیاتی است