Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعد از اینکه نیروهای امنیتی لبنان برای متفرق کردن تحصن کنندگان در نزدیکی مقر پارلمان متوسل به استفاده از باتوم و شلیک گاز اشک آور شدند، آرامش به مرکز بیروت، پایتخت بازگشت. این در حالی است که امروز (دوشنبه) لبنان شاهد آغاز رایزنی‌های پارلمانی برای معرفی نامزد نخست وزیری است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، نیروهای امنیتی در ادامه درگیری‌های شبانه بیروت گفتند، نیروهای امنیتی از سوی افراد نفوذی مورد حمله با سنگ قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیروهای دفاع مدنی و صلیب سرخ نیز اعلام کردند، تیم‌های پزشکی اقدام به کمک رسانی به ۱۰۰ تظاهرکننده کردند که بیهوش افتاده بودند و حدود ۲۰ تن آنها به بیمارستان‌های منتقل شدند.

پیشتر خبرنگار الجزیره در بیروت گزارش داده بود، درگیری‌هایی میان نیروهای ضد شورش و پلیس پارلمان و تعدادی از معترضان در اطراف پارلمان درگرفته بود.

به گزارش این خبرنگار، نیروهای ضد شورش و پلیس پارلمان اقدام به متفرق کردن تحصن معترضان جنبش مردمی در یکی از خیابان‌های منتهی به پارلمان کردند.

شب گذشته نیز دود ناشی از شلیک گاز اشک اشک آور بیروت را دربرگرفته و معترضان مورد تعقیب نیروهای امنیتی در اطراف مقر پارلمان قرار گرفتند.

در این راستا ریا الحسن، وزیر کشور دولت موقت لبنان ضمن بیان اینکه افراد نفوذی به ایجاد درگیری با نیروهای محافظ پارلمان متوسل شده‌اند از تظاهرکنندگان مسالمت‌جو خواست خیابان‌های مرکز بیروت را ترک کنند.

این رویداد ساعاتی قبل از شروع رایزنی‌های پارلمانی است که قرار است امروز (دوشنبه) برای معرفی نخست وزیر جهت تشکیل دولت جدید انجام شوند.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان امروز رایزنی‌های پارلمانی الزام آور را با فراکسیون‌های پارلمانی و نمایندگان مستقل برای تعیین نخست وزیر جدید انجام می‌دهد.

این رایزنی‌ها بعد از استعفای سعد حریری،‌ نخست وزیر موقت تحت فشارهای اعتراضات مردمی انجام می‌شوند که از ۱۷ اکتبر شروع شدند. در این راستا حریری ۲۹ اکتبر استعفانامه خود را تقدیم کرد.

قرار است عون رایزنی‌های پارلمانی را با دیدار با حریری شروع کند و بعد با فراکسیون‌های پارلمانی و نمایندگان مستقل ملاقات‌هایی داشته باشد.

کاخ ریاست‌جمهوری عصر امروز نتیجه رایزنی‌ها را در بیانیه‌ای منتشر و اعلام خواهد کرد.

در حالیکه نام حریری بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده او همچنان اصرار به تشکیل دولت تکنوکرات در راستای پاسخگویی به خواسته‌های حامیانش دارد.

پیش‌بینی می‌شود حریری بار دیگر امروز به عنوان نامزد نخست وزیری تعیین شود اما اختلافات سیاسی مانع توافق بر سر تشکیل دولت جدید خواهد شد که برای نجات کشور از بحران وحشتناک اقتصادی از هر چیزی ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

سیاسیون به حریری به عنوان سیاستمدار هم‌پیمان غرب و کسی که تنها گزینه برای این پست است، می‌نگرند.

یک منبع نزدیک به حریری به رویترز گفت، باید برای هر کسی که حریری را نامزد می‌کند روشن شده باشد که او تنها دولتی از کارشناسان را تشکیل خواهد داد.

عون نیاز به انتخاب نامزدی دارد که حمایت حدود ۱۲۸ نماینده پارلمان (بیشترین حمایت پارلمانی) را به دست آورد.

هنوز تعداد نمایندگانی که از حریری حمایت خواهند کرد، مشخص نیست اما منابع سیاسی می‌گویند ترجیحا او را انتخاب خواهند کرد مگر اینکه در دقیقه نود اتفاقی غیرمنتظره بیفتد.

تلاش‌های قبلی برای دستیابی به توافق بر سر نامزد نخست وزیری با شکست روبه‌رو شد. طبق سیستم تقسیم قدرت در این کشور پست نخست وزیری سهمیه طایفه سنی‌ها در لبنان است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اعتراضات لبنان استعفای سعد حریری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۶۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر خارجه ایرلند به غرب آسیا با هدف رایزنی درباره آتش‌بس غزه

به گزارش خبرگزاری مهر، یک رسانه انگلیسی روز دوشنبه از سفر قریب الوقوع وزیر خارجه ایرلند به منطقه غرب آسیا با هدف تلاش برای آتش بس و توقف جنگ و حمایت از تشکیل دولت مستقل فلسطینی خبر داد.

پایگاه خبری «بی ای مدیا» انگلیس اعلام کرد که «مایکل مارتین» به زودی با هدف رایزنی برای آتش فوری در نوار غزه و توقف جنگ ضد مردم مظلوم نوار غزه با سفر به غرب آسیا با مقامات مصر و اردن دیدار خواهد کرد.

وزیر خارجه ایرلند که همزمان معاون نخست وزیر دولت ایرلند نیز است در سخنانی هدف از سفر به منطقه غرب آسیا را تلاش برای رایزنی با هدف متوقف کردن «جنگ وحشیانه» در اوضاع شکننده و ناآرام روزافزون در خاورمیانه توصیف کرد.

مایکل مارتین با بیان اینکه رژیم صهیونیستی باید اجازه ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه را بدهد، گفت که اتحادیه اروپا برای آرام کردن اوضاع تلاش می‌کند.

کد خبر 6085974

دیگر خبرها

  • تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / ماشین‌های خودران در نیم قرن پیش / زنجیره اتفاقات پس از ترور رفیق حریری / تماشای زیبایی‌های جهان از آسمان با کیفیت 4K
  • نخست وزیر اسپانیا به دلیل پرونده فساد مالی همسرش در آستانه استعفا قرار گرفت
  • وزیر جنگ اسرائیل: در حال انجام «عملیات تهاجمی» گسترده علیه کل جنوب لبنان هستیم
  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • هفته تعیین‌کننده برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید لبنان
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود
  • سفر وزیر خارجه ایرلند به غرب آسیا با هدف رایزنی درباره آتش‌بس غزه
  • نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه هدف حمله قرار گرفتند
  • تاکید انگلیس بر حمایت از اردن
  • رایزنی تلفنی وزرای خارجه ایران و پاکستان در آستانه سفر رئیسی به اسلام آباد