Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/هرمزگان مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر بندرعباس گفت: نخستین محموله آهن اسفنجی از این بندر شهید باهنر به کشورهای حاشیه خلیچ فارس صادر شد.

حمیدرضا محمدحسینی صبح امروز در جمع خبرنگاران، با اشاره به صادرات نخستین محموله آهن اسفنجی از بندر شهید باهنر به کشور‌های حاشیه خلیچ فارس اظهار کرد: این محموله با تناژ نزدیک به ۳۰ هزار تن و به ارزش صادراتی ۵ میلیون دلار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه آهن اسفنجی باید با شرایط خاص بارگیری وحمل شود، تصریح کرد: عملیات تزریق گاز نیتروژن به انبار‌های کشتی برای جلوگیری از اکسید اسیون این محموله توسط بخش خصوصی و زیر نظر ناظران واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست بندرشهید باهنر انجام گرفت.

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر بیان کرد: آهن اسفنجی به عنوان جایگزین قراضه با احیای مستقیم سنگ آهن (گندله) بدون نیاز به ذوب (از طریق حذف اکسیژن) تولید می‌شود.

محمدحسینی اضافه کرد: پس از ذوب و احیای مجدد آهن اسفنجی در کارخانه فولاد سازی، در فرآیند ریخته گری به شکل محصولات مورد نیاز در می‌آید و به سه شکل اسلب (تختال)، بیلت (شمش) و میلگرد روانه بازار مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه ایران به همراه کشور هند از جمله بزرگترین تولیدکنندگان آهن اسفنجی در جهان محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: بندر شهید باهنر از بندر‌های قدیمی و چند منظوره استان هرمزگان و یکی از کانون‌های مهم صادراتی جنوب کشور است.

به گزترش ایسنا، این بندر با ظرفیت سالانه ۲.۵ میلیون تن کالا، امکان پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۴۰ هزار تن و آبخور ۱۱.۵ متر برخوردار است. برخورداری از ۱۲ پست اسکله، دسترسی به آب‌های آزاد، نزدیکی به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، اتصال به کریدور شمال- جنوب از طریق شبکه بین‌المللی جاده‌ای و همچنین آبخور مناسب برای پهلوگیری انواع شناورها، بندر شهید باهنر را به یک پایگاه تجاری راهبردی و تاثیرگذار در منطقه تبدیل کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۶۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشان طلا سهم دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان


به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز کرمان،این عضو هیئت علمی دانشگاه با همکاری اساتید و پژوهشگرانی از دانشگاه نفت پکن چین، دانشگاه کیل آلمان و دانشگاه اوفا روسیه با ارائه اختراعی با عنوان "فوم پایدار شده توسط نانوذرات برای ذخیرهسازی دی اکسید کربن در مقیاس بزرگ در زیرزمین و ازدیاد برداشت نفت" موفق به کسب مدال طلا در مسابقات بین المللی اختراعات ارشمیدس روسیه شدند.
در این مسابقه، نمایندگان ۲۲۱ دانشگاه و موسسه از ۲۷ کشور و ۳۵ منطقه فدراسیون روسیه شرکت کردند که حدود ۶۰۰ پروژه و اختراع نوآورانه را به جامعه علمی و فنی عمومی ارائه کردند. که از میان این اختراعات ۲۰۰ مورد از آنها توسط نویسندگان و مخترعین به نام و دارندگان پتنت های خارجی ارائه شد و کسب مدال طلا در میان این شرکت کنندگان برای ایران بسیار حائز اهمیت بود.
فوم پایدار شده توسط نانوذرات را میتوان با ترکیب نانوذرات به عنوان پایدارکننده در سیستمهای فوم معمولی تولید کرد. فوم پایدار قادر به حفظ ساختار خود در طول زمان و در شرایط دشوار مخزنی است که منجر به بهبود یکنواختی و بازدهی برداشت نفت میشود. ترکیب نانوذرات و سورفکتانتها یک پوشش دو لایه را تشکیل میدهد که هم محل جذب پایدار و هم استحکام ساختاری و مقاومت در برابر تغییر شکل را برای فوم افزایش میدهد.
از این فوم برای ذخیره سازی گاز کربن دی اکسید در مقیاس بزرگ در زیرزمین و همچنین فرایندهای ازدیاد برداشت نفت میتوان استفاده کرد که در کاهش الاینده های زیست محیطی به خصوص دی اکسید کربن در سراسر دنیا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 
این مسابقات در کشور روسیه و با حمایت فدراسیون جهانی اختراعات (IFIA) و سازمان مالکیتهای معنوی WIIPO world Invention Intellectual property Associations و آکادمی علوم روسیه این مسابقات در روزهای ابتدایی فروردین 1403 برگزار شد.
در اختتامیه این مسابقات، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری فدارسیون روسیه، از اهمیت این مسابقه و تأثیر آن در اقتصاد دنیا صحبت کرد.

دیگر خبرها

  • بنادر مسافربری هرمزگان تعطیل شدند
  • توقف رفت و آمد در بندر مسافری شهید حقانی
  • توقف رفت و آمد در بندرشهید حقانی
  • انتقال ۴۰۰ هزار تن انواع مواد معدنی از بندر خمیر به کشور‌های حاشیه خلیج فارس
  • نشان طلا سهم دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • تاریخ‌سازان جاوید محله کن | کوچک‌ترین و مسن‌ترین شهید محله را بشناسید
  • ثبت ۲میلیون و ۲۰۰ هزار عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی
  • کشف ۱۰۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در سواحل عسلویه
  • ثبت بالاترین رقم عملیات کانتینری طی شش سال گذشته در بندر شهید رجایی
  • صادرات ۲۲ هزار تن کاه حبوبات از بنادر آبادان