Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@07:26:20 GMT

نقش اجتماعی و سیاسی مساجد باید احیا شود

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۷۱۰۳

نقش اجتماعی و سیاسی مساجد باید احیا شود

مساجد نباید فقط به مسائل عبادی و بندگی محدود شوند و باید در مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و رفع معضلات منطقه فعال باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز در مراسم افتتاح طرح «هر مسجد یک حقوقدان» که به صورت همزمان در چهل مسجد کرج آغاز شد گفت: تعداد زیادی از پرونده‌ها در دستگاه قضایی به دلیل ناآگاهی و آشنا نبودن مردم با مسائل حقوقی در معاملات، قرارداد‌ها و حتی مسائل عادی زندگیشان تشکیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه مشاوره و آموزش می‌تواند تعداد این پرونده‌ها را کاهش دهد افزود: طرح «هر مسجد یک حقوقدان» که به تدبیر و دستور رییس قوه قضاییه در مساجد به اجرا درآمده می‌تواند با خدمات دهی به مردم در کاهش تعداد پرونده‌ها و معضلات اجتماعی تاثیرگذار باشد.

حسینی همدانی با اشاره به اینکه سرمایه حقوقی مردم ما بسیار کم است گفت: به دلیل ناآگاهی از مسائل حقوقی به راحتی در ساده‌ترین معاملات مورد کلاهبرداری قرار گرفته و درگیر مسائل حقوقی می‌شوند.

وی اظهار کرد: در بسیاری از مسائل زناشویی و خانوادگی نیز آقایان و خانم‌ها با حقوق و مطالبات خود آشنایی لازم را ندارند و همین امر موجب بروز مشکلات زیادی می‌شود.

نماینده ولی فقیه در البرز با تاکید بر نقش و اهمیت مسجد در هر محله گفت: مساجد نباید فقط به مسائل عبادی و بندگی محدود شوند و باید در مسائل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و رفع معضلات منطقه فعال باشند.

وی با اشاره به فرمایش حضرت امام (ره) در خصوص مساجد گفت: ما انقلاب کردیم تا مساجد آباد شوند. اگر مسجدی کارش را درست انجام دهد «محله، منطقه، شهر، استان و کشور» درست و اصلاح می‌شود. اگر در یک محله مسجد به اطراف خود و اجتماع و معضلات پیرامون خود توجه نداشته باشد و وضعیت فرهنگی را رصد نکند وظیفه اصلی خود را نمی‌تواند انجام دهد.

امام جمعه کرج خاطرنشان کرد: البته امامان نیز در مساجد نقش مهمی دارند و کسی که هدایت و رهبری امور «فرهنگی، سیاسی و اجتماعی» منطقه را بر عهده دارد باید در عرصه‌های مختلف فعال و توانمند باشد.

وی با تشبیه مسجد به قلب هر محله گفت: «مانند قلب که پمپاژ و زنده نگه داشتن را بر عهده دارد» اگر مسجدی کار خود را خوب و درست انجام دهد مردم مدام در رفت و آمد به مسجد خواهند بود و با تسویه و پالایش می‌تواند محله را سالم نگه دارد.

حسینی همدانی گفت: طرحی که امشب به طور منسجم و هماهنگ در مساجد استان البرز احیا و بهره برداری می‌شود می‌تواند در کاهش معضلات و بهبود شرایط محله و شهر تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: مساجد احیا نقش اجتماعی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۷۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای آگاهی‌بخشی و انعکاس خواست مردم

  شعر یا داستانی که همراه توده مردم است، آینه دغدغه آنان بوده؛ گاه منتقد حکومت وخواستار اصلاح یا دگرگونی آن است ادبیات سیاسی ــ اجتماعی نام می‌گیرد.پیشینه ادبیات اجتماعی را می‌توان لابه‌لای ابیات شاعران کهن پارسی‌گوی یافت. حبسیه‌های دوره خراسانی در شعر ناصرخسرو قبادیانی نمونه مشهور این گونه است. در سبک عراقی هم حافظ، سعدی، نظامی و مولانا ابیات اجتماعی ــ انتقادی زیادی دارند. به‌عنوان نمونه حافظ، با رندی و زیرکی و با زبان طنز و کنایه به هرآنچه در جامعه بوی زهد و ریا می‌داده معترض بوده است اما این ابیات در میان اشعار غنایی یا حتی تعلیمی تنها رعدی گذرا بودند تا پیش از دوره مشروطه. در دوره مشروطه گمان ادیبان این بود که زمان سرودن از خال و خط معشوق گذشته و شعر را به میان مردم آوردند. از آن روز ادبیات در خدمت انقلاب قرار گرفت. بنابراین امثال فرخی‌یزدی، میرزاده عشقی و ابوالقاسم لاهوتی ادبیات را به وسیله‌ای برای انعکاس خواست مردم کوچه و بازار تبدیل کردند.ادبیات اجتماعی ــ سیاسی مردم را به مبارزه دعوت می‌کند، وسیله‌ای برای آگاهی‌بخشی است و درصدد رساندن پیام جامعه یا گروهی به عموم است. ادبیات اجتماعی گاه افق امیدواری را به دید مردم می‌کشد و گاه از زشتی‌های جامعه می‌گوید. استعاره و نماد در این گونه کاربرد دارد و برخی نمادها پرچم این اشعار و داستان‌ها هستند. کبوتر، اهریمن، خورشید، صبح، ظلمت و... .
ادبیات اجتماعی و سیاسی در شکل مژده‌دهنده و هشداردهنده، درروزهای منتهی به انقلاب اسلامی سال۵۷شکلی واضح‌تر به خود گرفت. شاعرانی چون قیصر امین‌پور، سلمان هراتی، هوشنگ ابتهاج، شفیعی‌کدکنی و شهریار، در اشعار خود هم از بی‌عدالتی اجتماعی، فقر، فساد و ستم حاکمان می‌سرودند وهم مژده رهایی از بند را می‌دادند. تشویق به همدلی و حضور که از عناصر ادبیات انقلاب بود دردوره دفاع‌مقدس درادبیات پایداری باتغییراتی ادامه یافت.باگذشت مدت کمی از جنگ تحمیلی، شاعران که به‌خوبی می‌دانستند برای دمیدن روح حماسه و قهرمانی، سلاح کلمه چه اندازه بران و قوی است، با اشعار خود به رزمندگان روحیه می‌دادند و مردم عادی را به مشارکت دعوت می‌کردند.داستان اما کمی دیرترمتولدشدو برای ورود جدی به این حوزه هنوز به زمان نیاز داشت.داستان‌هایی که اوایل دوران دفاع‌مقدس خلق شدقهرمان‌محوربودندوبه صورت پررنگ‌تری روحیه حماسی راتقویت می‌کردند.
شاید اولین داستان دفاع‌مقدس «در انتظار شهادت» به قلم مهدی مشایخی باشد که درسال۱۳۶۰نوشته شد. اما تا روزگاری که این گونه در داستان‌ جدی گرفته شود راه درازی در پیش بود. این‌گونه بود که تازه در تیرماه سال۱۳۶۷ دفتر ادبیات و هنر مقاومت در حوزه هنری شکل‌گرفت. این دفتر که به همت مرتضی سرهنگی آغاز به کار کرده بود آثار ادبی جدی‌ای را ارائه داد.همواره وقتی از پدیده‌ای پرتنش دور می‌شویم فرصت بیشتری به‌وجود می‌آید که با تحلیل و دقت بیشتر به آن رویداد اندیشید. از این رو هرچه از روزهای اولیه انقلاب فاصله گرفتیم آثاری نوشته شد که قهرمانان ایدئولوژیک خارق‌العاده نداشتند. مخاطب به‌جای هیجان‌زدگی زودگذر، اندیشمندانه به غرور ملی می‌رسد و می‌تواند از راه همذات‌پنداری با شخصیت‌های کتاب، الگوسازی کند. او می‌اندیشد در شرایط مشابه این همبستگی ملی چطور سبب عبور از بحران می‌شود. 
گروهک‌های سیاسی و جناح‌ها نیز دستمایه خلق آثار اجتماعی بسیاری قرارگرفته‌اند. گروهک‌های سرخورده از ایران مثل مجاهدین خلق، سلطنت‌طلبان، فدائیان خلق و ...هنوز داستان‌های زیادی برای نقل‌شدن دارند. «باران تمشک» اثر مصطفی فعله‌گری یکی از آنهاست. شخصیت اصلی داستان، جوانی است به نام سیاوش. او در دوره پهلوی زندانی ساواک بود. باران تمشک از زمانی شروع می‌شود که سیاوش زیر شکنجه‌ها به یاد کودکی و زندگی خانوادگی خود می‌افتد. نویسنده به‌جای استفاده از روایتی خطی، با استفاده از سیلان ذهن، که در حالت فشار روحی بسیار عادی است، مدام به گذشته و زمان حال داستان تردد می‌کند. آقای فعله‌گری با نثری گرم و استفاده از متدهای داستانی، به روش مبارزه مسلحانه گروهک فدائیان خلق اعتراض می‌کند.نوشتن از محمدرضا پهلوی در این دوران به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. نویسنده‌ای مثل آقای محمدکاظم مزینانی قرار نیست از همان ابتدا شاه را مورد لعن و نفرین قرار دهد. او در «شاه بی‌شین» واقعا شاهی را نشان می‌دهد که چیزی از او کاسته شده، تاجش. داستان از روزگاری شروع می‌شود که شاه یک مملکت، در غربت با درد جسمانی و شکست هیمنه‌ رقت‌برانگیز شده است. استفاده از نظرگاه دوم‌شخص، شکست خط روایی و پیش‌بردن داستان به‌واسطه راویان متعدد شاه بی‌شین را به یک اثر متفاوت تبدیل کرده است. قصه پهلوی معمولا تا روزگار خروج شاه از ایران و پیروزی انقلاب پرتکرار است و روایت دوران پس از خروج او، نحوه زندگی و مرگ یک دیکتاتور بخش کمترشنیده‌شده‌ است که به قلم آقای مزینانی،خواندنی‌تر است.نوشتن از آسیب‌های زنان در ادبیات انقلاب چندان قدمتی ندارد. در آثار اولیه اگر شخصیت زن وجود داشت، نقش مکمل مرد بود. مثلا در «مرا ببوس» مخملباف نشانی از داستانی عاشقانه می‌یابیم که زن همان نقش مکمل را دارد اما در رمان «ماتروشکا» به قلم شیما جوادی زندگی دو نسل از زنان آسیب‌دیده روایت می‌شود. رمان درباره دختری به نام سوداست.مادر سودا به‌خاطر آرمان‌های سازمان منافقین او را طردکرده ودختر بااین حس طردشدگی بزرگ ورهاشده است.دختر با شخصیتی دوگانه، بزرگ شده که در واقعیت شبیه پدر بیمناک است و در رویاهایش می‌خواهد مادر باشد. سودا می‌خواهد در واقعیت هم راه مادر را ادامه دهد. به همین علت به سمت گروهی سیاسی کشانده شده و درنهایت سرخورده و خوار رها می‌شود. نویسنده با مقایسه دو دوره فعالیت سیاسی در ایران، به آسیب‌هایی که این گروه‌ها به خانواده و نسل‌های بعدی می‌زنند می‌پردازد. ماتروشکا نماد مادر است و خانم جوادی قصد دارد جایگاه مادر را در خانواده نشان دهد، این بار از پس یک داستان سیاسی ــ اجتماعی.توجه به جامعه وسیاست بخشی اززندگی روزمره ایرانیان است.ادبیات اجتماعی وسیاسی دردوره‌های مختلف تاریخی ایران جزو جریان‌های محبوب وپرکاربرد بوده است که باید درقالب‌های مختلف چه شعروداستان وچه مستندنگاری به شکلی جدی‌ترنوشته شود.

دیگر خبرها

  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • سیستان و بلوچستان بالاترین ظرفیت معادن را دارد
  • «قرآن مجید»کتاب خدا مهجور نماند
  • تمرین نخستین رفتارهای تشکیلاتی و سیاسی در مساجد/مسجد باید جامعه را تربیت کند
  • ارائه آموزش‌های هلال احمر در ۶۴ مسجد استان زنجان
  • برای آگاهی‌بخشی و انعکاس خواست مردم
  • بررسی مسائل و مشکلات محلات حاشیه نشین شهر یزد
  • تکیه تاریخی سادات اخوی احیا و بازسازی می‌شود
  • ضرورت گفتمان‌سازی با مردم با محوریت جوانی جمعیت
  • حضور ۱۳ اثر در جشنواره پانزدهم تئاتر بچه‌های مسجد