Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، افسانه محرابی، مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: در یک سال اخیر به صنعت نساجی به عنوان صنعت پیشران و اشتغالزا نگاه شده و برای تولید ۸۰ میلیون مترمربع چادر مشکی، ۸ طرح ۱۰ میلیون مترمربعی پیش‌بینی شده که نیازمند ۱۵۰ میلیون یورو و ۸۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در مذاکراتی که با بانکها انجام شده، به ما قول داده اند منابع این طرح تأمین شود؛ اما اینکه موضوع وجود مافیا در واردات چادر مطرح می‌شود، باید مستند اعلام شود.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در سال ۹۲ برای فرهنگ سازی استفاده از چادر، تعرفه واردات ۲۰ درصد بود و زمانی که قیمت ارز افزایش یافت ۱۰ درصد همه تعرفه های واردات ازجمله تعرفه واردات چادر مشکی کاهش یافت.

محرابی گفت: زمانی که کارخانه تولید چادر مشکی حجاب شهرکرد آغاز به کار کرد برای حمایت از این کارخانه تعرفه همه پارچه ها ۳۲ درصد افزایش یافت؛ اما اکنون بالاترین تعرفه برای چادر مشکی است.

وی اظهار داشت: کارخانه نای زرین فقط ۶۰ ماشین ساده بافت داشت که قرار بود چادرهایی که طرح دار هستند وارد و با رنگرزی آنها را تکمیل کند؛ در حالیکه اگر واحد تولیدی خوب کار کند و رقابت پذیر باشد و از فناوری و مواد اولیه و دانش فنی استفاده کند، می تواند نظر بازار را جلب و رقابت کند.

مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بسته حمایتی از تولید کنندگان چادر مشکی یک سال است که آماده شده و نیاز به تأمین مالی دارد.

محرابی افزود: سه سرمایه گذار نیز برای تأمین کمبود چادر مشکی کشور پای کار آمده اند و در دو سال آینده در این محصول خودکفا خواهیم شد.

نظارتی در بخش چادر مشکی وجود ندارد

مدیرعامل انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب گفت : نظارتی بر محصولات مربوط به حجاب و چادر مشکی در کشور وجود ندارد .

 اسدالله سلیمانی با بیان اینکه واردات چادر مشکی انحصاری است افزود: به جز این مسأله، نامناسب بودن فضای کسب و کار در کشور نیز تعطیلی کارخانجات تولید چادر مشکی را در پی داشته است.

وی گفت: اگر تولید در کشور به صرفه باشد، تجار این بخش خود کارخانه ایجاد می کنند اما اکنون به دلیل حمایت نکردن دولت، ۹۰ درصد چادر مشکی کشور از چین، کره و ژاپن که کارخانجات بسیاری با فناوری بالا ایجاد کرده اند وارد می شود.

سلیمانی افزود: اینکه دولت تعرفه واردات چادر مشکی را افزایش داده است، حمایت از تولید داخلی از جیب مردم است و این خسارتی است که گمرک آن را وارد کرده؛ این در حالی است که واردات چادر مشکی تعرفه نداشت اما چون پارچه های دیگر را در قالب چادر مشکی وارد می کردند گمرک برای اینکه کار خود را آسان کند به همه پارچه ها از جمله چادر مشکی نیز تعرفه بست.

مدیرعامل انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب افزود: امکان ندارد در دو سال آینده به خودکفایی در چادر مشکی برسیم و حرف ها در این زمینه به این دلیل است که وزارت صمت از یارانه ای که باید به چادر مشکی اختصاص دهد شانه خالی کند؛ در این میان برخی مسئولان به چادر مشکی حساسیت دارند و اگر محصول دیگری مانند شیلات بود، اکنون به داد ما رسیده بودند؛ اما چون اسم چادر روی آن است، از ما حمایت نمی کنند و نخواهند کرد.

وی افزود: ۴۰ هزار نفر در حوزه محصولات مربوط به حجاب شاغل هستند و۳۰ درصد شاغلان در این حوزه به دلیل نبود مواد اولیه بیکار شده اند؛ در این میان اگر برای حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز بازار چادر مشکی در کشور سرمایه گذاری شود ۱۰ هزار اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی افزود: به اندازه کافی ماشین آلات و توان تولید چادر مشکی در کشور وجود دارد اما با برداشتن موانع کسب و کار نیاز به زنجیره تولید داریم.

نظارت بر تولید و واردات چادرمشکی صورت نمی‌گیرد

همچنین علی قلعه قوند، عضو هیات مدیره انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب نیز گفت: به دلیل نبود نظارت بر تولید و واردات و عرضه چادر مشکی، واحدهای تولیدی چادر مشکی در کشور تعطیل شده است.

وی افزود: بر فرض که وزارت صنایع می خواهد از تولید کنندگان چادر مشکی حمایت کند، پس چرا با وضع تعرفه ۳۲ درصدی این حمایت را از جیب مردم انجام می دهد.

قلعه قوند گفت: تولید چادر مشکی بخش های تولید نخ، بافت و تکمیل دارد که باید این زنجیره برای حمایت از تولید کنندگان ایجاد می شد اما وزارت صمت این کار را انجام نداد.

وی افزود: ماشین های ماکویی هنوز در دنیا فعالند و محصولی را تولید می کنند که هنوز در ایران پرمصرف ترین چادر است.

عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب گفت: تولید چادر به تجربه طولانی نیاز دارد و این طور نیست که دو ساله به خودکفایی در این عرصه برسیم.

قلعه قوند افزود: کارخانجات بافندگی در کشور ظرفیت های خالی دارند و اگر وزارت صمت بر قیمت چیپس های پلی استریل که در اختیار شرکت های تولید کننده نخ قرار می دهد نظارت کند حتماً در چادر مشکی کاهش قیمت خواهیم داشت.

وی گفت: چند نوع پارچه خاص گلدار ژاپنی و کره ای وجود دارد که واردات و فروش آن در انحصار چند نفر است و می توانند این پارچه ها را با هر قیمتی در بازار بفروشند.

قلعه قوند با بیان اینکه یکی از حلقه های مفقوده در تولید چادر مشکی؛ دانش فنی است افزود: از وزارت صمت تعجب می کنم چرا تا کنون سراغ شرکت های دانش بنیان نرفته است زیرا در رنگ و مواد شیمیایی برای چادر مشکی مشکل داریم.

وی با اشاره به اینکه چند شرکت داخلی نخ خوبی را تولید می کنند گفت: با سرمایه گذاری معادل واردات یک سال چادر مشکی تقریباً ۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز بازار به این محصول تأمین می شود.

عضو هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب افزود: باید با ایجاد بازار متشکل تولید و عرضه از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در تولید چادر مشکی حمایت شود.

 محمدعلی شفیعی مدیرعامل شرکت نای زرین نیز در ارتباط با این برنامه گفت: در سال ۸۵ آخرین نوع ماشین های کِرِپ را وارد و چادر مشکی کلاسیک کرپ تولید کردیم.

وی افزود: در سال ۸۵ کارشناسان کره ای فناوری تولید چادر مشکی را به ما انتقال دادند و خط تولید این محصول را کامل وارد کردیم.

واردکنندگان چادر، سود ۵۰۰ درصدی دارند

مجید افتخاری عضو هیأت مدیره اتحادیه صنف فروشندگان و تولید کنندگان پوشاک نیز در این برنامه گفت: قیمت هر متر پارچه چادر مشکی که در کشورهای کره، ژاپن و چین تولید می شود بین یک و نیم تا پنج دلار است.

وی افزود: اگر میانگین برای یک قواره چادری سه و نیم متر پارچه مصرف شود مشخص است واردکنندگان چادر با قیمتی که در بازار برای پارچه درجه یک وجود دارد سود ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصدی دارند.

افتخاری گفت: وارد کننده چادر مشکی با سرمایه گذاری کوتاه مدت در دو سه ماه به این سود می رسد و با این سود دیگر کسی به تولید داخلی توجه نمی کند.

وی افزود: با سرمایه گذاری ۲۵ میلیون دلاری می توان کارخانه ای که ۱۰ میلیون متر چادر مشکی تولید می کند تأسیس و با مبلغی حدود ۱۵۰ میلیون یورو کل نیاز داخلی به این محصول را تأمین کنیم.

عضو هیأت مدیره اتحادیه صنف فروشندگان و تولید کنندگان پوشاک گفت: با توجه به صرفه نبودن تولید در کشور و سود سپرده های بانکی، کمتر کسی راغب است که در زمینه چادر مشکی سرمایه گذاری کند.

افتخاری افزود: تعداد وارد کنندگان چادر مشکی محدود است و یکی از واردکنندگان، کارخانه تولیدی که توان تولید چادر مشکی را با این فضای کسب و کار ندارد خریده و تولید این واحد صفر است.

وی گفت: در صنعت پوشاک کشور ۳۰۰ هزار نفر شاغل هستند.

همچنین سید هوشنگ قادریان مسئول بسیج نساجی و پوشاک کشور نیز در ارتباط با این برنامه گفت: به اندازه پارچه مورد نیاز چادر مشکی نخ در کشور تولید می شود و اکنون به فناوری مقدمات بافندگی و رنگرزی این محصول دست یافته ایم و مشکلی در این زمینه نداریم و به آسانی نساجی های کشور می توانند چادر مشکی تولید کنند.

کد خبر 4798881 محبوبه فکوری

منبع: مهر

کلیدواژه: چادر مشکی مجید افتخاری وزارت صنعت معدن و تجارت تعرفه واردات گمرک بودجه 99 کل کشور لایحه بودجه بانک مرکزی ایران قیمت دلار طرح ملی مسکن مالیات بنزین اوپک لایحه بودجه سال 99 کل کشور وزارت جهاد کشاورزی وزارت صنعت معدن و تجارت سازمان برنامه و بودجه قیمت بنزین قیمت یورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۷۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش به نسل بعد با ایکس باکس سری اس

کمپانی مایکروسافت در دهم نوامبر ۲۰۲۰، یعنی سه سال قبل، برای اولین بار دو کنسول را هم‌زمان به بازار عرضه کرد. یکی از آن‌ها کنسول دیسک‌خور و گران‌تر یعنی ایکس باکس سری ایکس Xbox series X بود و دیگری کنسول تماما دیجیتال و ارزان‌تر یعنی ایکس باکس سری اس Xbox series S.

ایکس باکس سری اس سفید

این کنسول در واقع مخصوص آن‌هایی به بازار آمده که اهل جمع کردن دیسک‌های بازی نیستند و دل‌شان نمی‌خواهد بیش از حد برای خرید کنسول بازی پول بپردازند.

قیمت کنسول ایکس باکس سری اس ۲۹۹ دلار اعلام شد که تفاوت ۲۰۰ دلاری با کنسول برادر بزرگ‌تر خود یعنی ایکس باکس سری ایکس داشت. این تفاوت قیمت به‌قدری اثرگذار بود که باعث شد در طی این سه سال اخیر، کنسول ایکس باکس سری اس تقریبا فروش دوبرابری نسبت به غول سری ایکس داشته باشد.

سری اس یک کنسول کوچک‌ است که در واقع کوچک‌ترین کنسول بازی ساخت کمپانی مایکروسافت لقب دارد. ابعاد این کنسول فقط  ۲۷.۵ سانتی‌متر ارتفاع در ۱۵.۱ سانتی‌متر طول در ۶.۵ سانتی‌متر عرض است. این نشان می‌دهد که این کمپانی قصد داشته نظر عده خاصی از بازی‌دوستان را که به سایز و حجم اهمیت می‌دهند نیز به خرید کنسول‌های خود جلب کند.

وزن این کنسول کوچک تنها ۱.۹۳ کیلوگرم است. بدنه آن سفید‌رنگ است و یک محفظه دایره‌ای مشکی رنگ توری‌مانند نیز در وسط آن قرار گرفته تا هوای فن خنک‌کننده آن از آن‌جا خارج شود. این فن قدرت‌مند کاری می‌کند که کنسول‌تان به این راحتی‌ها داغ نشود.

قیمت و مشخصات سخت‌افزاری

برخی خیال می‌کنند که تفاوت قیمتی و ابعادی دو کنسول سری اس و سری ایکس به امکانات سخت‌افزاری درون آن‌ها بستگی دارد. ولی جالب است بدانید که تفاوت این دو کنسول از لحاظ سخت‌افزاری از زمین تا آسمان نیست.

لازم به ذکر است که ایکس باکس سری اس برخلاف سری ایکس توان اجرای بازی‌ها با کیفیت تصویری 4K و ۶۰ فریم در ثانیه را ندارد. بالاترین رزولوشنی که این کنسول برای اجرای بازی‌ها ارائه می‌دهد 1440p است؛ که البته قابلیت نمایش ۶۰ فریم بر ثانیه را هم دارد.

دیگر تفاوت کنسول سری اس با سری ایکس که به تفاوت قیمت آن‌ها ربط پیدا می‌کند، دیسک‌خور بودن‌شان است. ایکس باکس سری اس یک کنسول تمام دیجیتال All Digital است و درایور پخش‌کننده بلوری Blu-ray در آن به‌کار نرفته است. البته در این سه سال ثابت شده است که بسیاری از بازی‌دوستان به دیسک‌خور نبودن کنسول اهمیت نمی‌دهند و فروش دوبرابری آن نسبت به کنسول سری ایکس گواه بر این ادعا است.

جالب است بدانید پردازنده سی‌پی‌یو ایکس باکس سری اس هشت هسته‌ای AMD 8-core Zen 2 بوده و تا 3.6 GHz توان کلاک شدن دارد. این یعنی در مقایسه با کنسول‌های دیگر در بازار از لحاظ سی‌پی‌یو چیزی کم ندارد.

در کنسول‌ ایکس باکس سری اس ساختار گرافیکی AMD RDNA2 به‌کار رفته که در آن ۲۰ واحد محاسبه‌ای compute units قرار گرفته است. در مجموع قدرت گرافیکی این کنسول به ۴ ترافلاپ می‌رسد که برای اجرای بازی‌های روز، کافی است. هم‌چنین حافظه رم آن ۱۰ گیگابایت و حافظه هارد داخلی آن نیز ۵۰۰ گیگابایت است.

این کنسول از هارد درایو سولید استیت SSD برخوردار است که سرعت اجرای بازی‌ها را به‌شکل قابل توجهی بالا می‌برد. این نوع هاردها امکان توقف آنی Quick Resume را نیز برای پلیر فراهم می‌کند که به‌وسیله آن می‌توانیم بازی خود را آناً متوقف کنیم و بین بازی‌های دیگر سوئیچ شویم.

در مجموع می‌توان گفت تمام این موارد به قیمت ۲۹۹ دلاری آن می‌ارزد. در حال حاضر قیمت ایکس باکس اس سفید در ایران ۱۲,۹۸۰,۰۰۰ تومان است.

ایکس باکس سری اس مشکی

و اما برویم سراغ معرفی جدیدترین کنسول عرضه‌شده توسط کمپانی مایکروسافت!

تقریبا سه سال پس از عرضه دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس، این کمپانی آمریکایی یک کنسول به‌روزتر به‌ اسم ایکس باکس سری اس مشکی Xbox series S 1TB Black را با قیمت ۳۵۰ دلار روانه بازار کرد.

این کنسول که به ایکس باکس سری اس یک ترابایتی هم معروف است توجه بسیاری را به خود جلب کرد؛ چون بالاخره هر چه باشد، یک کنسول جدید است دیگر! همه می‌خواهند بدانند که این‌بار با چه کنسولی طرف هستند و درباره قیمت و ویژگی‌های سخت‌افزاری آن کنجکاو هستند.

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، کنسول تمام دیجیتال ایکس باکس سری اس فروش دوبرابری نسبت به برادر بزرگ‌تر خود داشت. شاید به همین خاطر بوده که کمپانی مایکروسافت دوباره از همین نوع کنسول خود برای عرضه جدیدترین کنسولش الهام گرفته باشد.

ایکس باکس سری اس مشکی از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با سری اس ساده ندارد. همان ابعاد، همان وزن همان طراحی؛ فقط تماما به رنگ مشکی درآمده است. حتی دسته‌ داخل جعبه آن نیز تماما مشکی است.

البته باید بگوییم که کوچک بودن کنسول یکی از محاسن آن به‌شمار می‌رود و تعداد زیادی از پلیرها ترجیح می‌دهند که کنسول بازی‌شان جمع و جور باشد تا هم فضای کم‌تری را اشغال کند، هم جابه‌جا کردن آن ساده‌تر باشد.

ایکس باکس سری اس مشکی نسبت به سری اس اصلی (یا سفید) از نظر سخت‌افزاری هیچ تفاوتی ندارد، جز فضای هارد. همان‌طور که گفتیم سری اس سفید ۵۰۰ گیگابایت ظریفت داشت؛ ولی سری اس مشکی با دوبرابر ظرفیت یعنی ۱ ترابایت به بازار آمده است.

این افزایش ظرفیت هارد برای بازی‌دوستانی که از کنسول تمام دیجیتال استفاده می‌کنند خبر خوبی است؛ چون تعداد بازی‌هایی که می‌توانند دانلود و بر روی آن نصب کنند، دوبرابر خواهد شد. هم‌چنین مشخص است که رسانه‌های بیش‌تری را هم می‌توان بر روی هارد آن ذخیره کرد.

صحبت از رسانه شد! بد نیست که بدانید ایکس باکس سری اس مشکی قابلیت پخش فیلم‌های 4K را دارد؛ کاری که از نسخه سفید آن ساخته نبود. البته که به‌علت یک‌سان بودن سخت‌افزارشان، این کنسول هم‌چنان قادر به اجرای بازی‌ها با کیفیت 4K نیست.

همان‌طور که گفتیم، تعداد طرفداران بازی‌های کلادی روز‌به‌روز بیش‌تر شده و این سیستم هر روز دارد بهتر و قوی‌تر از روز گذشته می‌شود. تعداد بازی‌هایی که در طی این سال‌ها به سرویس کلاد گیم‌پس مایکروسافت اضافه شده‌اند و هم‌چنین صف طولانی بازی‌دوستان برای دست‌رسی به بازی‌های کلادی، همگی نشان از قدرت بالای این سرویس دارد.

ایکس باکس سری اس مشکی بخریم یا نه؟

با این اوصاف خرید ایکس باکس سری اس مشکی به‌درد چه کسانی می‌خورد؟ وقتی هر دو کنسول سفید و مشکی دارای سخت‌افزار یک‌سانی هستند، چرا باید ایکس باکس سریز اس مشکی را بخریم؟ یعنی فقط صحبت بر سر فضای هارد است؟

پاسخ ساده است. این کنسول مخصوص آن‌هایی به بازار آمده که هنوز برای خرید ایکس باکس سری اس اقدام نکرده‌اند. یعنی دیگر لازم نیست ۳۰۰ دلار بابت خرید ایکس باکس سری اس سفید هزینه کنیم و به‌جای آن می‌توانیم با پرداخت ۵۰ دلار بیش‌تر به جدیدترین کنسول مایکروسافت برسیم و ۵۰۰ گیگابایت هم بیش‌تر گیرمان بیاید. برای خرید انواع کنسول و اکسسوری گیمینگ می توانید به فروشگاه های آنلاین همچون نخل مارکت مراجعه فرمایید.

دیگر خبرها

  • رشد تولید فرآورده‌های طبیعی در کشور جلوتر از افق ۱۴۰۴
  • رشد تولید فرآورده‌های طبیعی در کشور فراتر از برنامه ۱۴۰۴
  • کشت و صنعت مغان صاحب برند بذر گندم شد
  • الگوی حکمرانی تولید تدوین شود/ اگر به مردم میدان داده شود جهش تولید اتفاق می‌افتد
  • جهش به نسل بعد با ایکس باکس سری اس
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در آذربایجان شرقی تدوین شود
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هماهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • وقتی وزیر صمت بخاطر هناهنگ نکردن حرفهایش با وزیر اقتصاد،گاف می دهد/ علی آبادی در باره تعداد واردات خودرو درست می گوید یا گمرک؟
  • دستورالعمل حمایت از زنجیره‌های ارزش در استان تدوین شود
  • سورپرایز تازه پژو در بازار؛ ایران‌خودرو از فروش محصول محبوب صرف‌نظر کرد؟