Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:34:56 GMT

ارتقای انگیزه و کیفیت با رتبه‌بندی معلمان

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۷۳۴۱

ارتقای انگیزه و کیفیت با رتبه‌بندی معلمان

نظام رتبه‌بندی معلمان برگرفته از پنج رتبه با مختصات تخصصی طبقه‌بندی شده است که بر مبنای تحصیلات، مهارت و توانایی‌ها، گذراندن دوره‌های ضمن خدمت، سنوات و تجربه معلمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این طرح شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، مشاوران، معاونان و مدیران واحدهای آموزشی است که حدود ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیاز این طرح بهره‌مند خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اعلام کارشناسان این طرح از ابتدای مهرماه ۹۸ در احکام فرهنگیان لحاظ می‌شود و معلمان با ۲ سال سابقه کار و بالاتر شامل این طرح می‌شوند.

رتبه‌بندی معلمان و کاهش فاصله حقوقی کارمندان

یکی از آموزگاران مدارس بیرجند گفت: با توجه به اهمیت تعلیم و تربیت و مشکلات معیشتی پیش‌روی فرهنگیان در مقایسه با سایر ارگان های دولتی، افزایش حقوق معلمان و خدمات رفاهی کارکنان مطابق با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تایید شده شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به‌عنوان یک اصل در نظر گرفته شود.

علی حسینی افزود: امروزه باید تلاش مسؤولان در این راستا باشد که فاصله حقوقی میان معلمان و سایر کارمندان دولت کم شود.

وی گفت: حرف اصلی معلمان این است که تفاوت میان آنها و سایر کارمندان دولت از میان برود در حالی که با اجرای طرح رتبه‌بندی این تفاوت به صورت کامل از بین نمی‌رود و باز هم تفاوت دریافتی میان معلمان با کارمندان سایر ادارات وجود دارد.

حسینی اظهار داشت: باز هم این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم با تلاش و پیگیری‌های وزارتخانه این مشکلات بیش از پیش مرتفع شود.

وی گفت: آموزش و پرورش در برابر خدمات رفاهی و کارانه‌هایی که سایر نهادها به کارمندانشان می‌دهند هیچ مبلغی به همکاران پرداخت نمی‌کند و امیدواریم در این زمینه هم اقدامات موثری صورت پذیرد.

وی تاکید کرد: آنچه که نباید فراموش شود این نکته است که این حرکت در نوع خود بی‌بدیل بود و به هر حال نور امید را بر قلب همکاران فرهنگی در مدارس جاری کرد.

رتبه‌بندی معلمان و ایجاد رضایت نسبی فرهنگیان

دبیر آموزشگاه‌های متوسطه بیرجند گفت: نظام رتبه‌بندی در کل طرح بسیار خوبی است و منجر به ایجاد رضایت نسبی همکاران در مدارس شده است، هرچند که هنوز جزئیات آن را نمی‌دانم ولی به هرحال اینگونه تصمیم‌گیری‌ها تاثیر مستقیم بر بالا رفتن انگیزه همکاران خواهد داشت.

نرگس اصغری افزود: نکته‌ای که در رابطه با این طرح نباید فراموش شود، هدف اصلی رتبه‌بندی است که حاصل به ‌روز کردن معلمان، افزایش انگیزه،‌ خلاقیت و توانمندی آنها است.

وی گفت: با تحقق این طرح معلمان دارای خلاقیت از مزایای بالاتری برخوردار خواهند شد در حالی که هم‌اکنون هیچ تفاوتی میان یک معلم خلاق و دارای ویژگی‌های تجربی خاص با سایرین وجود ندارد.

اصغری اظهار داشت: باید قبول کنیم که میزان حقوق همکاران فرهنگی در مقایسه با سایر کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است و اگر می‌خواهیم اتفاق خوبی در کشور بیفتد باید در راستای رضایت فرهنگیان توجه ویژه به آموزش و پرورش صورت پذیرد.

وی ادامه داد: به نظرم وقتی که یک طرح در یک وزارتخانه‌ای مثل آموزش و پرورش انجام می‌شود باید  شامل حال همه همکاران شود و تفاوت قایل شدن بین پست‌ها در آموزش و پرورش کار خوبی نیست.

وی گفت: امیدوارم در این زمینه نیز تدابیری اندیشیده شود و در ادامه از همه عزیزانی که در زمینه اجرای این طرح زحمت کشیده‌اند به نمایندگی از جمع فرهنگیان استان خراسان جنوبی تشکر می‌کنم.  

قرارگیری ۸۱ درصد فرهنگیان خراسان جنوبی در طرح رتبه‌بندی معلمان

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: طرح رتبه‌بندی معلمان سوم آذرماه ۹۸ در هیات دولت مصوب شد و این طرح شامل ۸۱ درصد فرهنگیان استان می‌شود.

سکینه طیبی افزود: مشمولان طرح رتبه‌بندی معلمان مربوط به همه فرهنگیان با بیش از ۲ سال سابقه کار در آموزش و پرورش است و براساس صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای در رتبه‌های یک تا پنج قرار گرفته و به تناسب رتبه‌های پنجگانه از مزایایی برخوردار خواهند شد.

وی درباره سقف و کف دریافتی فرهنگیان از طرح رتبه‌بندی گفت: معلمان متناسب با حقوق و رتبه‌های مشخص شده از مزایای مالی برخوردار می‌شوند که از ۲۰۰ تا حدود ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه آیا برآوردی از تعداد دقیق مشمولان طرح رتبه‌بندی دارید؟ تصریح کرد: تعداد کمی از همکاران ما هستند که کمتر از ۲ سال سابقه دارند بنابراین اغلب معلمان ما از این حق برخوردار می‌شوند.

طیبی در ارتباط با زمان اجرا و واریز مابه‌التفاوت‌هایی که از مهرماه تا زمان اجرای طرح به وجود می‌آید افزود: عملیات مربوط به تعیین رتبه به محض ابلاغ آیین‌نامه آغاز خواهد شد.

وی گفت: باید گروه‌هایی تشکیل و افراد بر اساس صلاحیت‌ها سنجیده شده و در رتبه‌ها قرار بگیرند.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: به محض آنکه رتبه‌ها تعیین شود، محاسبات مربوط به رتبه‌بندی از اول مهرماه انجام و لحاظ خواهد شد.

خراسان جنوبی دارای ۱۵ هزار فرهنگی، ۱۸۰ هزار دانش آموز و ۲ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه است.

برچسب‌ها خراسان جنوبی رتبه بندی فرهنگيان آموزش و پرورش پروندهٔ خبری رتبه‌بندی معلمان