Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@01:28:12 GMT

برگزاری نکوداشت استاد محمود مشروطه در یزد

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۷۵۱۸

برگزاری نکوداشت استاد محمود مشروطه در یزد

ایسنا/یزد همزمان با دو ساله شدن باشگاه فیلم حوزه هنری یزد، آئین نکوداشت زنده‌یاد «محمود مشروطه» هنرمند برجسته یزدی در صدمین سال تولدش در دبیرستان ایرانشهر یزد برگزار می‌شود.

«محمدصادق کوچک‌زاده» با اشاره به اهمیت دو ساله شدن باشگاه فیلم حوزه هنری یزد، اظهار کرد:‌ به همین منظور آئین نکوداشت زنده‌یاد استاد محمود مشروطه در یکصدمین سال تولد این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، در یزد برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این مراسم با حضور خانواده مرحوم مشروطه، هنرمندان، سینماگران، اهالی فرهنگ و هنر و هنردوستان، سه‌شنبه 26 آذرماه از ساعت 18 در سالن اجتماعات دبیرستان تاریخی ایرانشهر یزد برگزار خواهد شد.

رییس حوزه هنری یزد در ادامه با بیان این‌که باشگاه فیلم حوزه هنری یزد از سال 96 فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت:‌ تاکنون 110 فیلم منتخب سینمای ایران و جهان، در سلسله نشست‌های تخصصی این باشگاه که عصر سه‌شنبه‌ هر هفته با حضور کارشناسان، سینماگران و هنرمندان در این نهاد برگزار می‌شود، اکران و تحلیل شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از حوزه هنری یزد،‌ کوچک‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌ها و خدمات زنده‌یاد محمود مشروطه در حوزه فرهنگ و هنر، تصریح کرد: وی از سال 1313 فعالیت‌ هنری خود را از تئاتر آغاز کرد و نزدیک به 70 سال در عرصه هنر از جمله عکاسی و بازیگری فعالیت داشت.

این مسئول ادامه داد: این هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در چندین تئاتر و تعداد زیادی فیلم کوتاه، بلند، مستند و داستانی همچون فیلم‌های سینمایی «روز واقعه»، «آخرین خون»، «سفیر»، «عیاران و طراران»، «نقش عشق»، «مار»، «جستجوگر»، «باو»، «سربلند»، «خمره»، «ذبیح»، «چرخ ناسوت»، «نقش ستاره»، «نقره داغ»، «آب توبه»، «تار و پود»، «پلّکان» و سریال تلویزیونی «بازگشت به خانه» به ایفای نقش پرداخته است.

محمود مشروطه فرزند ابوالحسن، 10 اسفند 1298هجری شمسی در خانواده‌ای مذهبی در یزد دیده به جهان گشود.

 تحصیلات ابتدایی تا سوم دبیرستان را در دبستان‌های تدین، اسلام، طاهری و دولتی شماره‌ 1 و دبیرستان‌های ایرانشهر و کیخسروی گذراند. پس از پایان تحصیل در سال 1315در مغازه‌ عطاری و کارخانه‌ ریسندگی «آقا» مشغول کار شد.

وی هرچند فعالیت هنری خود را از سال 1313 در زمینه‌ تئاتر آغاز کرد ولی علاقه‌اش به کارهای هنری از جمله عکاسی موجب شد در سال 1321 به این هنر نیز رو بیاورد که ره‌آورد آن تا پایان عمر، ثبت و ضبط بیش از 10هزار عکس و اسلاید از آثار و بناهای تاریخی و رویدادهای فرهنگی، هنری و اجتماعی دارالعباده بود.

این هنرمند مردادماه 1322 ازدواج کرد که ثمره این زندگی مشترک 9 فرزند بود.

مشروطه سال 1329 به استخدام اداره فرهنگ(آموزش و پرورش) درآمد و در شهرهای یزد و شهر بابک و مدارس مختلف به آموزش و تربیت دانش آموزان همت گمارد. در سال 1332 آموزش تعلیمات سمعی و بصری را فرا گرفت و پس از آن با راه‌اندازی نخستین مرکز سمعی و بصری شهرستان یزد به آموزش و نمایش فیلم پرداخت. او در این سال‌ها در کنار فعالیت‌های هنری در چندین نمایش‌نامه و فیلم سینمایی نیز بازی کرد.

وی 11 سال سرپرستی مرکز سمعی و بصری شهرستان یزد را بر عهده داشت که بعدها آن مرکز به اداره‌ فرهنگ و هنر ملحق شد.

این هنرمند برجسته معاصر در سال 1346 به عنوان رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهر یزد معرفی شد تا اینکه در سال 1348 سرپرستی اداره فرهنگ و هنر استان را به عهده گرفت و از سال 1349 تا 1358 که بازنشسته شد، مسئول امور کتابخانه‌های عمومی استان یزد بود.

عمده فعالیت سینمایی مشروطه پس از بازنشستگی از اداره‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اسفند 1358 بود که در حدود 60 فیلم کوتاه، بلند، مستند و داستانی نقش‌ آفرینی کرد.

از دیگرخدمات مهم این هنرمند یزدشناس، اهتمام ویژه در نگهداری بناهای تاریخی این شهر میراث جهانی و تلاش برای بازسازی، مرمت و ثبت این آثار در فهرست آثار تاریخی ایران بود.

محمود مشروطه سرانجام 12 دی‌ماه 1383 در سن 85 سالگی دارفانی را وداع گفت و در قطعه مفاخر خلدبرین یزد به خاک سپرده شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حوزه هنري يزد مراسم نکوداشت فیلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۷۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بانوان در عرصه‌های هنر، نقطه قوتی برای تقویت فرهنگ اسلامی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ حجت الاسلام والمسلمین رضا با حضور در حوزه هنری خراسان شمالی با تعدادی از بانوان هنرمند تصویرساز، نویسنده، طراح و عکاس استان با آثار و تولیدات هنری آنها آشنا شد.
وی به سلامت گذشتن انقلاب از توطئه‌های بیشمار دشمنان را از برکات جنگ عنوان کرد و افزود: جنگ برای اهلش سخت نبود، رزمندگان با داشتن روحیه ایثار و رشادت توانستند روز‌های سخت جنگ را تبدیل به فضایی روحانی و معنوی کنند که تحمل آن سهل و آسان شود.
اکرم صدیقی رئیس حوزه هنری استان، ضمن خوش‌آمد گویی و تشکر از حضور ارزشمند نماینده ولی فقیه و بانوان هنرمند، بیان کرد: نگاه ریزبین و حساس بانوان منجر به خلق دیدگاه نو در تولید آثار هنری می‌شود که باید به تربیت و تقویت آن بپردازیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران»
  • هفتمین نکوداشت روز شهرکرد با اجرای ۵۰ عنوان برنامه
  • برگزاری اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب/ هدیه‌ای که تقدیم مردم غزه شد
  • اختتامیه دهمین دوره هفته هنر انقلاب برگزار شد
  • حضور بانوان در عرصه‌های هنر، نقطه قوتی برای تقویت فرهنگ اسلامی است
  • بانک اطلاعات مفاخر لرستان تشکیل می شود
  • تجلیل از هنرمندان برتر استان مرکزی
  • برگزاری یادبود دهمین سال درگذشت استاد باستانی پاریزی
  • دهمین‌جلسه درس‌گفتارهای «سعدی‌خوانی» برگزار می‌شود
  • برگزاری نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق» در کرمانشاه