Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@10:11:37 GMT

آنها می‌توانند ازدواج کنند؟

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۷۶۷۴

آنها می‌توانند ازدواج کنند؟

مستند پروژه ازدواج ساخته مشترک حسام اسلامی، عطیه عطارزاده یکی از فیلم های موفق و پربیننده در سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مستند، سینماحقیقت (۱۸ تا ۲۵ آذر)، امسال است.

داستان این مستند در یک بیمارستان روانی روایت می شود و طی یک پروژه قرار است زنان و مردانی از بین این آدم های خاص انتخاب شوند تا با هم ازدواج کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پروژه در اصل طرح رئیس بیمارستان است که می خواهد نوعی آزمایش علمی انجام بدهد و بسنجد ازدواج این آدم ها تا چه حد امکان پذیر است. البته غیر از آزمایش علمی به این موضوع هم فکر می‌کند که این افراد نیز مانند دیگر انسان ها نیازی فیزیولوژیک دارند که باید رفع شود و از راه ازدواجی کنترل‌شده ممکن است.

در ابتدای فیلم چند شخصیت زن و مرد را می‌بینیم که از زندگی و مشکلاتشان صحبت می کنند و از این رهگذر با احساسات، نوع نگاه و افکار این آدم ها نسبت به زندگی آشنا می شویم؛ پس از آن دکتری که مصمم است این افراد با هم ازدواج کنند عوامل اجرایی و سایر پزشکان را جمع می کند و از آنان می خواهد با بررسی کلی وضعیت ۴۸۰ مددجو افراد نسبتا مناسب را برای این پروژه بیابند و دست کم به ۴۰ نفر برسند.

روانشناسان این مرکز به شدت با این پروژه مخالف هستند؛ زیرا معتقدند عواقب ناخوشایندی داشته باشد و ممکن است بیماری این آدم ها با ازدواج تشدید شود؛ ضمن اینکه معلوم نیست بیمارانی که روزانه حدود ۸ قرص مصرف می کنند در صورت بچه دار شدن چه آثاری روی فرزند آینده شان خواهند داشت. تمام این مسائل در این فیلم بیان می شود اما فیلمساز به‌درستی به مسائل عاطفی این آدم ها می پردازد و نشان می دهد، اگرچه این افراد دچار مسائل و درگیری های روحی و روانی هستند باز هم انسان اند؛ انسان هایی با نیازهای روحی و روانی که می شود مقداری به این خواسته ها توجه کرد.

این پروژه توسط رئیس مرکز پیگیری می شود و در نهایت چند نفر را می بینیم که توسط فیلمساز دنبال می شوند. دو مددجو هستند که عاشقانه همدیگر را دوست دارند و ۱۰ سال است با هم رابطه دارند اما در نهایت به دلیل شدیدبودن بیماری‌شان از این پروژه حذف می شوند و از همه آدم ها که شانس انتخاب داشتند، تنها یک زن و مرد برای این پروژه انتخاب می شوند.

وقتی همه چیز برای ازدواج آنان آماده شده است و حتی قرار است این زوج خادم مسجد مرکز شوند و در ساختمانی جنب مرکز اقامت کنند که به همین منظور ساخته شده اما در نهایت به دلیل ناراضی بودن خانواده دختر که معتقدند ازدواج او به صلاح نیست، این دو نفر هم به ازدواج نرسیدند و پروژه ازدواج با همه تلاش های رئیس مرکز بی نتیجه می ماند.

پروژه ازدواج روایت، تدوین فیلمبرداری خوبی دارد؛ روایتی که می تواند ناشی از نویسنده بودن عطارزاده نیز باشد، عطارزاده با مجموعه شعر اسب را در نیمه دیگرت برمان (نشر چشمه) برنده جایزه شعر خبرنگاران در سال ۱۳۹۵ شد و با انتشار داستان بلند راهنمای مردن با گیاهان دارویی (نشر چشمه) در سال ۱۳۹۶ خود را در فضای ادبی معاصر مطرح کرد؛ کتابی که هم پرفروش شد و هم توانست نظر منتقدان را جلب کند. 

از دیگر ویژگی های مستند پروژه ازدواج نزدیک شدن فیلمساز به این آدم هاست و در طول فیلم هم می بینیم خود کارگردان بیان می کند همسر سابقش دچار مشکل روانی شده و هرلحظه ممکن است در میان این آدم هایی که از کنارشان عبور می کند، همسر اولش را ببیند و علت این که همسرش چرا به چنین وضعیتی دچار شده را در فیلم تصادف مادر وی عنوان می کند؛ سپس صحنه های آرشیوی را می بینیم که فیلمساز به درستی از آنها برای بیان موضوعی که مدنظر دارد استفاده کرده است. این خودافشاگری عطارزاده باعث می شود مستند علاوه بر درک و عدم قضاوت این آدم ها ما را به فکر وادارد که چنین مسائلی همانند مشکلات جسمی ممکن است برای هرکسی پیش بیاید و هیچ انسانی از آن مبری نیست.

نزدیک شدن به افرادی که ثبات روحی و روانی ندارند و تحت درمان پزشکی، دارویی و نظارت هستند، بدون شک کار بسیار دشواری است؛ کاری که نشان از تلاش، صرف زمان و جلب اعتماد این آدم ها دارد و ارزش تولید صاحبان اثر (اسلامی و عطارزاده) را بیش از پیش برجسته می سازد.

فیلم تاثیرگذار است و این نگاه تازه و زاویه دید نویی به این مساله و آدم های دچار مشکلات روحی و روانی، به دست می دهد. ضمن این که به دلیل بیان کردن یک داستان انسانی فارغ از زمان و مکان، امکان درک و دریافت برای همگان را دارد و می تواند فیلم موفقی در بحث جهانی سلامت روان باشد.

سیزدهمین و جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به دبیری محمد حمیدی مقدم در پردیس سینمایی چارسو و موزه سینما برپاست. این جشنواره در بخش مسابقه ملی شامل ۶۲ فیلم است. از این تعداد ۲۷ فیلم به گونه مستند کوتاه، ۱۵ فیلم به گونه مستند نیمه‌بلند و ۲۰ فیلم به گونه مستند بلند اختصاص دارند که کامران شیردل، یونس شکرخواه، سیف‌الله صمدیان، پیروز کلانتری، حبیب احمدزاده، محمدحسین مهدویان و مونا زندی داوری برای انتخاب برترین مستندها را در این بخش به عهده دارند.

همچنین در بخش مسابقه بین‌الملل امسال که حدود شش هزار فیلم از بیش از ۱۰۰ کشور جهان متقاضی شرکت در آن بوده اند، ۵۴ فیلم در ۷ بخش مسابقه و غیررقابتی پذیرفته شده‌اند. زلاتینکا روسوا، کارول پیشاروک و مهرداد اسکویی داوران این بخش هستند. در بخش مسابقه بین‌الملل به تفکیک ۸ مستند کوتاه، ۸ مستند نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند نمایش دارند که منگ شیه، رائد فریدزاده و وتون نورکلاری داور بخش کوتاه و نیمه‌بلند بودند. همچنین نمایش‌های ویژه ۸ فیلم و پرتره شامل ۸ فیلم می شود. 

جایزه شهید آوینی ویژه‌ نمایش و تقدیر از فیلم‌های مستند منتخب حوزه‌ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در منطقه نیز برای ششمین سال متوالی، به عنوان بخش‌ ویژه‌ جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت برگزار می‌شود و امسال ۲۹ فیلم در آن شرکت دارند و داوری این بخش به عهده محمدمهدی طباطبایی نژاد، مسعود فراستی و مهدی قربان‌پور است.

برچسب‌ها مستندساز سینمای مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مرکز مستند حقیقت جشنواره سینما حقیقت مستند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مستندساز سینمای مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مرکز مستند حقیقت جشنواره سینما حقیقت مستند مستندساز سینمای مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مرکز مستند حقیقت جشنواره سینما حقیقت مستند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۷۶۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند

جعفر قادری درباره پرداخت نکردن وام ازدواج توسط بانک‌ها گفت: اتفاقاتی که در بازار ارز و سکه افتاده موجب شده تا افراد زیادی نقدینگی خود را از بانک‌ها خارج کنند و الان منابعی برای وام ازدواج وجود ندارد البته چون وام ازدواج جزو تسهیلات تکلیفی است و سودی برای بانک‌ها ندارد به عنوان های مختلف در پرداخت آن سنگ‌اندازی می‌کنند.

وی اظهار کرد: تا تعادل و توازن در بازار ارز و سکه و سیاست‌های ارزی و پولی ایجاد نشود این مشکلات را خواهیم داشت از آن‌طرف هم بانک مرکزی فشار می‌آورد نقدینگی را کنترل کند تا تورم را کاهش دهد، اما به نظر می‌رسد اقدام درست این است که نقدینگی به بخش‌های تولیدی و کاهش فشارهایی که متوجه تولیدکنندگان است، برود و اگر این کار صورت بگیرد مسائل حل می‌شود، اما به صورت جزیره‌ای نمی‌توان مسائل را حل کرد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس بیان کرد: با اینکه وام ازدواج جزو تسهیلات تکلیفی است، اما چون منابعی وجود ندارد بانک‌ها نمی‌توانند آن را پرداخت کنند چون اعتبار دولتی وجود ندارد و وام براساس سپرده‌های مردم پرداخت می‌شود و وقتی سپرده مردم از بازار خارج می‌شود بانک‌ها هم در پرداخت وام به مشکل برمی‌خورند.

قادری افزود: بانک از خود منابع تولید نمی‌کند و برای جلوگیری از تخلیه نقدینگی از بانک باید سیاست‌ها اصلاح شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: تزریق کردن پول توسط بانک مرکزی و ایجاد خط اعتباری منشا تورم می‌شود و باعث افزایش نرخ تورم خواهد شد.

وی بیان کرد: ناترازی‌هایی که الان وجود دارد خود را به نوعی در همه بخش‌ها نشان می‌دهد که در بخش بانکی هم به همین صورت است و الان بانک‌ها اعلام کردند نقدینگی به سمت ارز و سکه می‌رود و پولی باقی نمی‌ماند که بتوانیم تسهیلات بدهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • اسرائیلی ها فکر مهاجرت هم نمی توانند بکنند
  • از هزینه‌های متفاوت ثبت ازدواج تا اجرای عقد آریایی!
  • تفاوت قد عجیب این زوج در گینس ثبت شد
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه‌اند
  • دلیل پرداخت نشدن وام ازدواج / بانک ها پولی برای دادن وام ازدواج ندادند
  • عشق دوران جنگ؛ مراسم ازدواج زوج جوان فلسطینی در غزه+ تصاویر
  • ازدواج بهنگام رمز پویایی جامعه
  • مجلس مصوبه‌ای در مورد اخذ مالیات از مهریه نداشته است
  • ازدواج‌های صوری برای دریفات وام ازدواج!
  • عکس| اولین تصویر از مراسم ازدواج رضا اسدی