Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - در حالی که «بیژن زنگنه» وزیر نفت به مخالفت با پالایشگاه سازی در کشور متهم می‌شود که به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران،‌ تعیین تکلیف پالایشگاه‌های سیراف با استفاده از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی در مراحل نهایی قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری آریا، مخالفان و منتقدان زنگنه از وی به عنوان دشمن پالایشگاه‌سازی در کشور یاد کرده و از همین رو زنگنه را به خام‌فروشی متهم می‌کنند اما نگاهی به عملکرد گذشته و حال حاضر زنگنه، بیانگر واقعیت دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع زنگنه نه تنها مخالفتی با افزایش ظرفیت پالایشی کشور ندارد بلکه در مسیر افزایش این ظرفیت نیز گام‌های اساسی برداشته است.
تا آنجا که پالایشگاه ستاره خلیج فارس که ایران را از واردات بنزین بی‌نیاز کرد،‌ در دوره وزارت زنگنه در دولت هفتم و هشتم کلید خورد، ‌اگرچه که کار ساخت آن در دولت نهم آغاز شد اما به دلیل کندی در ساخت و پراکندگی در تخصیص منابع،‌ تکمیل بخش مهمی از آن نیز دوباره با همت زنگنه به پایان رسید.
با این حال همچنان زنگنه متهم به خام فروشی است و این در حالی است که در دولت حسن روحانی که دوباره شیخ‌الوزرا به خیابان طالقانی بازگشت،‌ نه تنها طرح‌های پالایشی معطل مانده از قبل را تکمیل بلکه ظرفیت پالایشی جدید 480هزار بشکه‌ای میعانات گازی را در قالب پالایشگاه‌های سیراف تعریف کرد. پالایشگاه‌هایی که می‌تواند به عنوان ستاره دوم صنعت پالایش در کارنامه بیژن زنگنه ثبت شود.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، روند ساخت این پالایشگاه‌ها ادامه دارد و تکلیف تعدادی از آنها نیز مشخص شده است.
«علیرضا صادق آبادی» در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به اینکه پالایشگاه تهران ساخت دو پالایشگاه از پالایشگاه‌های سیراف را بر عهده گرفته، ‌گفت: این دو پالایشگاه هر کدام با ظرفیت 60هزار بشکه در روز ساخته می‌شود و تامین مالی آن توسط بانک ملت انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: گروه نفت و گاز پارسیان نیز ساخت دو پالایشگاه دیگر را برعهده گرفته و تامین مالی این دو پالایشگاه نیز توسط بانک تجارت انجام می‌شود.
به گفته صادق آبادی 120هزار بشکه از میعانات نیز به پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزوده شده و اکنون پالایشگاه ستاره خلیج فارس افزایش تولید داشته و 450هزار بشکه در روز میعانات گازی دریافت کرده و حدود 45میلیون لیتر تولید بنزین با کیفیت تولید می‌کند که از لحاظ همه مشخصات زیست محیطی مانند کاهش بنزن ،‌الفین و ترکیبات آروماتیک از بنزین یورو 5هم بالاتر است.
وی تاکید کرده که یکی از پالایشگاه‌ها نیز برای ساخت از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرده و سفارش خرید برای تمام تجهیزات زمان بر گذاشته شده است و دو تا پالایشگاه دیگر نیز در حال نهایی‌سازی است.
صادق آبادی همچنین گفته که علاوه بر 45میلیون لیتر بنزین تولیدی با استاندارد یورو در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، 17میلیون لیتر بنزین با کیفیت در پالایشگاه شازند، 12میلیون لیتر در پالایشگاه اصفهان، 3میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز و 12میلیون لیتر در پالایشگاه بندرعباس تولید می شود.
وی البته به افزایش کیفیت بنزین علاوه بر رشد کمی تولید نیز اشاره کرده و گفته که گوگرد در بنزین تهران 29پی پی ام است و در تمام روزهای که آلودگی وجود دارد، شاخص آلودگی ساکس (اکسیدهای گوگرد) بسیار پایین است و شاخص آلودگی ساکس به حد نهایی نیز نرسیده و بیشتر آلودگی مربوط به ذرات معلق زیر 2.5میکرون و بعد از آن شاخص ناکس (اکسیدهای ازت) است.
بنابراین به نظر می‌رسد مخالفان زنگنه، ‌انتقاد از عدم پالایشگاه‌سازی در دوران زنگنه را تنها دستاویزی برای حمله به وی می‌دانند زیرا عملکرد وی در قامت وزیر نفت نشان می‌دهد که نه تنها ایران جشن خودکفایی بنزین را گرفته و به صادرکننده آن تبدیل شده، ‌از سوی دیگر کیفیت فرآورده‌های نفتی نیز در این دوران افزایش داشته است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفر تا صد ۳۵۰ واحد‌های مسکن روستایی توسط روستاییان ساخته می‌شود

مجید  جودی معاون مسکن روستایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه ظرفیت‌های مردمی در ساخت واحد‌های مسکن روستایی  ۱۰۰ درصد بوده است و همین امر خود باعث شده  روند افزایش تولید مسکن در مقایسه با سایر بخش‌ها افزایش پیدا کند گفت: نمود عینی شعار سال در مسکن روستایی بوده چرا که در اجرای این طرح‌ها ما به صورت کامل از ظرفیت‌های مردم روستایی استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد:  وظیفه  بنیاد مسکن در شرایط تولید مسکن مسکن روستایی پرداخت تسهیلات ساخت مسکن، تامین مالی و نظارت بر روند ساخت واحد‌ها است تا واحد‌های با کیفیت به متقاضیان ارائه شود.

جودی بیان کرد: روند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن روستایی توسط بانک‌ها مناسب بوده و تا به امروز ۲۴۵ هزار واحد مسکن روستایی به بانک‌ها معرفی شده و ۱۰۴ هزار واحد مسکونی عقد قرار داده شده است که البته این روند کند به دلیل تعطیلات نوروز بوده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • اجرای طرح کیفیت بخشی محصولات سنگین، اولویت پالایشگاه بندرعباس است
  • حفظ محیط زیست مهمترین زیر ساخت توسعه و جهش تولید
  • سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده
  • ساخت دومین پالایشگاه تولید پلاسما با ظرفیت ۴۰۰ هزار لیتر
  • صفر تا صد ۳۵۰ واحد‌های مسکن روستایی توسط روستاییان ساخته می‌شود
  • پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران
  • پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران در ماه‌های اخیر
  • زنگنه: هفته آینده ایرادات شورای نگهبان به برنامه هفتم در مجلس بررسی می‌شود
  • افزایش ۴۰ درصدی مصرف بنزین در ۳ سال گذشته
  • افزایش40 درصدی مصرف بنزین در 3 سال گذشته/ مصرف به ۱.۴ لیتر در روز بر نفر رسیده است