Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: کارشناس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم گفت: پیش‌ فروش سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و دنا برای سال آینده غیرقانونی است.
به زارش خرداد ،«بهزاد اشجعی» کارشناس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اقدام ایران خودرو مبنی پیش فروش خودروهای با استاندارد یورو ۴ گفت: بنا بر ماده ۴ قانون هوای پاک، از ابتدای سال آینده شماره‌‌گذاری خودروهای یورو۴ ممنوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق ماده قانون مذکور، فروش یا پیش‌فروش خودروهایی که محدودیت انتشار آلاینده‌ها را رعایت نمی‌کنند، ممنوع است. با این وجود گروه صنعتی ایران خودرو، اقدام به پیش‌ فروش چهار خودروئی کرده است که استاندارد محدودیت انتشار آلاینده‌ها، یعنی استاندارد یورو ۵ را ندارند.
سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و دنا استاندارد یورو ۵ را دریافت نکرده‌اند
وی در تشریح این قانون گفت: خودروهای سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۷ و دنا، خودروهائی هستند که استاندارد یورو ۵ را دریافت نکرده‌اند. این خودروها از طرف گروه صنعتی ایران خودرو برای آذر ماه سال آتی، پیش‌ فروش می‌شوند، این درحالی است که رعایت استاندارد یورو ۵ برای خودروهایی که در سال آتی پلاک‌گذاری خواهند شد، اجباری شده است. 
محصولات موتوری با استاندارد یورو ۴ در سال آینده پلاک‌گذاری نمی‌شوند
اشجعی بیان کرد: گروه صنعتی ایران خودرو، خواه خودرو‌ها را تولید کرده باشد یا بخواهد در سال آتی آنها را تولید کند، قبل از اقدام به پیش‌فروش باید استاندارد یورو ۵ را اخد می‌کرد. قانون به آنها اجازه نمی‌دهد قبل از کسب استاندارد لازم اقدام به پیش‌فروش این چهار خودرو کند. بر‌این اساس، اقدام ایران خودرو برای پیش‌فروش محصولات یورو ۴ که قرار است در سال آتی پلاک گذاری شوند، غیرقانونی است.  
وی در ادامه گفت: مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم پیشتر با وزارت صمت و خودِ خودرو‌سازان رایزنی کرده بود تا استاندارد خودروهای خود را به یورو ۵ ارتقا دهند. حتی ذکر کرده بودیم که باید از پیش فروش خودروهای یورو ۴ خودداری کنند. تولیدکنندگان برای هر خودرو باید از سازمان ما تاییدیه یورو ۵ را می‌گرفتند و سپس اقدام به پیش‌فروش یا فروش محصولات می‌کردند، اما این قاعده از سمت ایران خودرو رعایت نشده است، از همین رو نامه‌ای به گروه صنعتی ایران خودرو ارسال کردیم تا پیش‌فروش محصولات یورو ۴ را لغو کند. ایران خودرو تا زمانی که این تاییدیه را دریافت نکند، نباید محصولات مذکور را پیش‌فروش کند.
 اجازه نمی‌دهیم این خودروها پیش‌فروش شوند
اشجعی اظهار کرد: ما اگر مطمئن بودیم که حتی در آینده، این خودروها می‌توانند، استاندارد یورو ۵ را پاس کنند، با سهولت بیشتری برخورد می‌کردیم، اما برای ما احتمال اینکه این خودروها بتوانند در آینده به استاندارد لازم ارتقا پیدا کنند، کم است، زیرا ایران خودرو گزارشی درباره ارتقای این خودروها به سازمان ارائه نداده است، از همین رو نمی‌توانیم اجازه بدهیم که این خودروها پیش‌فروش شوند. 
وی در پاسخ به این سوال که عدم صدور مجوز از سوی مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم، می‌تواند پیش‌فروش غیرقانونی خودروها را متوقف کند؟ بیان کرد: ایران خودرو به صورت قانونی اجازه فروش محصولات یورو ۴ را ندارد. اگر هم چنین اقدامی کند، می‌توانیم از جانب قوه قضائیه اقدام کنیم. قانون هوای پاک به صراحت گفته است که پیش‌فروش این خودروها ممنوع است. 
از ۱۰۰ خودروی تولید داخل ۵۰ خودرو استاندارد یورو ۴ دارند
کارشناس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در پایان گفت: متاسفانه ۵۰ دستگاه خودرو از ۱۰۰ دستگاه خودروی تولید داخل، در استاندارد یورو ۴ باقی ماند‌ه‌اند. ما برای پیش‌فروش هر کدام از این خودروها برای سال آینده مخالفت می‌کنیم. 
"طبق ماده شماره ۴ قانون مصوب هوای پاک در ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ " تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آنها مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های موضوع این قانون، اعلامی از سوی سازمان می‌باشد. استاندارد ساخت و تولید حد مجاز مصرف سوخت و واردات قطعات واجد استاندارد مرتبط با احتراق و یا مؤثر برآلایندگی وسایل‌نقلیه از قبیل اگزوز، صافی(فیلتر) و واکنش‌ساز(کاتالیست) توسط سازمان ملی استاندارد ایران تعیین، کنترل و نظارت می‌شود و با متخلفان برخورد قانونی صورت ‌می‌گیرد. شماره‌گذاری انواع وسایل‌نقلیه موتوری اعم از داخلی و وارداتی مستلزم رعایت حدود مجاز انتشار آلاینده‌های موضوع این قانون و اخذ تأییدیه سازمان می‌باشد. سازمان موظف است از ادامه تولید و ورود وسایل نقلیه‌ای که حدود مجاز انتشار آلاینده‌های تعریف‌شده موضوع این قانون را رعایت نمی‌نمایند، جلوگیری نماید. پیش فروش یا فروش این‌گونه وسایل نقلیه موتوری ممنوع است."


برچسب ها: بهزاد اشجعی ، پیش‌ فروش خودرو‌

منبع: خرداد

کلیدواژه: پیش فروش خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۸۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر مهم ایران خودرو برای خریداران پارس / بخوانید تا دلتان آرام شود!

به گزارش خبرآنلاین،گروه صنعتی ایران‌خودرو اعلام کرد، براساس مجوز صادر شده در ۲۷ اسفندماه سال گذشته، مبنی بر تداوم تولید پارس، فراخوان متقاضیانی که در سامانه یکپارچه فروش ثبت نام کرده اند، آغاز شده و پس از تعطیلات نوروز بر اساس اولویت متقاضیان ادامه خواهد داشت.

روزگار خودرو در خبری نوشت:این خودروساز، پیش‌تر اعلام کرده بود که بر اساس مجوز صادره از سوی مراجع ذی‌صلاح، امکان تولید خودرو پارس در بهار سال ۱۴۰۳ فراهم شده و بر همین اساس قطعات لازم سفارش گذاری شده و تولید این خودرو با حداکثر ظرفیت ممکن در خطوط تولید و در اولین زمان ممکن پس از تعطیلات نوروز آغاز می‌شود و ادامه خواهد داشت.

۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888541

دیگر خبرها

  • تصویر کمتر دیده شده از سعید راد و ملک مطیعی قبل از ممنوع الفعالیتی
  • هدفگذاری افزایش تولید پژو پارس در دو ماه آینده
  • لحظات نفسگیر ریزش سنگ در جاده چالوس و توقف خودروها + فیلم
  • برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پژو پارس در سال جدید
  • هدفگذاری افزایش تولید پژو پارس در ۲ ماه آینده
  • برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید
  • خبر مهم ایران خودرو برای خریداران پارس / بخوانید تا دلتان آرام شود!
  • ادامه فراخوان متقاضیان محصول پارس پس از تعطیلات نوروزی
  • سن فرسودگی خودروها اعلام شد + جدول
  • سن فرسودگی انواع خودروها اعلام شد