Web Analytics Made Easy - Statcounter

«اینجا كوت عبدا... است، مركز شهرستان كارون. اینجا هیچ‌كس باران دوست ندارد! بعد از باران، كوت عبدا... بوی گندآب می‌دهد، همه جا تا چشم كار می‌كند می‌شود فاضلاب؛ آب سیاه رنگ بدبویی كه از جوی آب بیرون می‌زند، اول كف خیابان را می‌پوشاند و بعد راه می‌افتد سمت پیاده رو، از پیاده‌رو می‌گذرد و می‌رسد پشت در خانه ها! باران كه می‌آید، فاضلاب از در خانه‌ها هم می‌گذرد، پا می‌گذارد داخل حیاط‌های كوچك، موزائیك‌های شكسته كف حیاط را یكی یكی می‌بلعد، راهش را می‌كشد سمت راهرو، سرریز می‌شود روی فرش، كف اتاق‌های تو درتو !»   به گزارش عصر ایران روزنامه جام جم، تیتر عکس صفحه اول خود را به وضعیت فاضلاب "کوت عبدالله" یکی از بخش‌های شهر اهواز اختصاص داد و نوشت:  
اینجا كوت عبدا.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. است، به وقت آذر 98 و معصومه خنفری، فرماندار كارون به ما می‌گوید كوت عبدا... كلا شبكه فاضلاب ندارد! فاضلاب اما تنها مشكل و درواقع مشكل اساسی مردم این منطقه نیست، چراكه فرماندارشان به ما از ترك برداشتن دیوار خیلی از خانه‌ها خبر می‌دهد؛ اتفاقی كه دلیلش پایین آمدن و نشست خاك منطقه‌ای است كه ساکنانش خانه‌هایشان را روی آن ساخته اند؛ تالابی كه به‌تدریج با خاك پر شد و روی خاك نمدار و سستش، خانه‌ها یكی یكی قد علم كرد و امروز بی‌شك بزرگ‌ترین بلای جان اهالی منطقه است.

از باران و آبگرفتگی كوت عبدا...، منطقه‌ای كه در جنوب بخش شرقی شهر اهواز قرار گرفته و از زمستان سال 91 به مركز شهرستان كارون تبدیل شده، چند روزی می‌گذرد و هنوز بوی فاضلاب در فضا موج می‌زند! فاضلاب، غلیظ و سنگین، كف خانه خیلی‌ها نشسته و حالا حالاها خیال رفتن و خشك شدن ندارد و این گلایه مردمی است كه نمی‌دانند مشكل‌شان را كدام مسؤول و كدام نهاد قرار است حل كند!  
 مگر ما ایرانی نیستیم؟
پاییز كه می‌آید، فصل بارش باران‌ها كه شروع می‌شود، جولان فاضلاب هم در كوچه و خیابان‌های كوت عبدا...، به‌خصوص منطقه بزرگی كه از گاومیش آباد شروع می‌شود و تا گندمكار ادامه پیدا می‌كند، شروع می‌شود. پای حرف‌های مردم این منطقه كه می‌نشینیم، گلایه‌ها مشترك است، صبر خیلی‌ها سرآمده، آن‌قدر كه چندبار بپرسند:« مگر ما ایرانی نیستیم؟! مگر توی این كشور زندگی نمی‌كنیم؟!...»
خانزاده یكی از معتمدان كوت عبدا... است. بحث فاضلاب كه می‌شود می‌گوید: فاضلاب همیشه هست، همیشه بوده، با كوچك‌ترین بارندگی، فاضلاب بالا می‌آید. مردم ما از نظر بهداشتی در بدترین شرایط زندگی می‌كنند، سلامت‌شان در خطر است.
برای او مشكل فاضلاب مشكلی است كه یك جمعیت ده هزار نفری از اهالی منطقه را درگیر كرده، مردمی كه از آرامستان كوت عبدا... تا مسجد امام خمینی‌(‌ره) این شهر در حاشیه جاده اصلی و در شهرك بسیج زندگی می‌كنند. خانزاده هم مثل بقیه مردم كوت عبدا... در این مدت مسؤول زیاد دیده؛ مسؤولانی كه به بهانه حل مشكل فاضلاب آمده اند و به قول او، با یك كار ظاهری، یك مرهم موقت روی زخم كوت عبدا... گذاشته و رفته‌اند. با باران بعدی، مرهم‌شان بی‌اثر شده و باز این فاضلاب است كه بالا زده و راه پیدا كرده به خانه‌های مردم.
حرف‌های او را یك شهروند دیگر ادامه می‌دهد؛ زنی كه می‌گوید از سه سال پیش از بدِ حادثه در كوت عبدا... خانه خریده و سه سال است خانه و زندگی‌اش روی فاضلاب است:« از گاومیش آباد تا اوایل گندمكار همیشه همین وضع را دارد، اینجا یك منطقه مسكونی است، اما شما بگو كدام انسانی در این شرایط می‌تواند زندگی كند؟! اینجا همه ما پروانه ساخت از شهرداری داریم، قبض آب و برق داریم، اما اصلا از خدمات شهری خبری نیست! اینجا هم جزوی از ایران است...چرا رسیدگی نمی‌كنند؟!»  
 اینجا همه مریض و بیمارند
كوت عبدا... برای اهالی‌اش فقط اسم شهر دارد، فقط در نامه‌ای اداری، مركز شهرستان است و این گلایه مردمی است كه مدت‌هاست رنج زندگی در این منطقه را به جان خریده‌اند: « مگر ما ایرانی نیستیم؟! چرا به داد ما نمی‌رسند، فرمانداری جواب ما را نمی‌دهد، شهرداری و اداره آب و فاضلاب هم ما را دست به سر می‌كنند! آنقدر فاضلاب آمده توی خانه‌هایمان كه دیگر هیچ وسیله سالمی برایمان نمانده، بچه‌هایمان مریض شده‌اند، خودمان مریضیم و هیچ‌كس به داد ما نمی‌رسد!» این هم گلایه‌های یك شهروند دیگر است، شهروندی كه می‌گوید خانه‌اش داروخانه شده از بس بچه‌هایش را برای مشكل عفونی و پوستی دكتر برده...
 پاسكاری مشكل فاضلاب بین مسؤولان
در خوزستان، در اهواز و كارون و حوالی‌اش وقتی حرف فاضلاب و مردم و مسؤولان به میان می‌آید، همیشه نبودن زیرساخت می‌شود بهترین بهانه برای از سر بازكردن معضل؛ برای‌شانه خالی كردن از زیر بار مسؤولیتی كه به عهده خیلی‌هاست و نادیده گرفته می‌شود.   اینجا در كوت عبدا... هم هرچقدر مسؤولان و دست‌اندركاران شهرداری بگویند كه زیرساختی وجود ندارد و پمپ‌های تخلیه فاضلاب ضعیف هستند و آنها مسؤول اداره آب‌های سطحی هستند نه ساخت شبكه فاضلاب، هرچقدر هم مسؤولان اداره آب و فاضلاب بگویند كه سرریز آب‌های سطحی باعث بالا آمدن فاضلاب می‌شود، باز مشكل همچنان پابرجاست و اهالی هربار كه باران می‌بارد یك جنگ تن به تن را با فاضلاب شروع می‌كنند!   بهانه‌ای كه باعث می‌شود با شهرداری و اداره آب و فاضلاب كوت عبدا... تماس بگیریم، تماس‌هایی بی‌نتیجه كه راه به جایی نمی‌برد. در نهایت این همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و كارون در مجلس شورای اسلامی است كه به ما از بی‌تدبیری مسؤولان مرتبط شهری برای حل مشكل فاضلاب می‌گوید.   
وعده‌ای كه خدا می‌داند كی به سرانجام برسد همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز،‌باوی، حمیدیه و کارون در مجلس  به جام‌جم می‌گوید: مشكل فاضلاب اهواز و كارون و باوی و حمیدیه، یك مشكل قدیمی است كه ده‌ها سال است وجود دارد؛ برای رسیدگی به این موضوع 15 فروردین 96 مصوبه‌ای در دولت داشتیم برای چند موضوع كه یكی از این موضوعات بحث فاضلاب اهواز، كارون، باوی و حمیدیه بود. طی سه سال اخیر هم 84 پروژه فاضلاب در این مناطق اجرا و دو تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز هم افتتاح شده است.   یوسفی البته تاكید می‌كند منظورش از اهواز، مجموع شهرهای اهواز، كارون، باوی و حمیدیه است و ادامه می‌دهد: تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز افتتاح شده و كلكتورهایش در حال نصب است و پروژه درحال تكمیل است. تصفیه فاضلاب غرب اهواز را هم به مناقصه گذاشتیم كه پیمانكارهایش مشخص شده و به‌زودی كلنگ‌زنی می‌شود و ان شاءا... ظرف سه سال آینده ساخته می‌شود.
او وعده می‌دهد كه این دو پروژه تصفیه‌خانه اگر به مدار فاضلاب اضافه شوند، هم فاضلاب از سطح محلات جمع شود، هم كار تصفیه فاضلاب انجام شود و هم از ورود فاضلاب به كارون جلوگیری به عمل آید. وعده‌ای كه فعلا دردی از دردهای اهالی منطقه، مردمی را كه با هر بار باران زندگی‌شان در فاضلاب فرو می‌رود، دوا نمی‌كند.  
فرماندار كارون  در گفت‌وگو با جام‌جم:
بحران کوت‌عبدا... جدی است
 معصومه خنفری، نخستین فرماندار زن استان خوزستان است؛ زنی كه از دی ماه 95 تا همین حالا سكان اداره شهرستان كارون را به دست گرفته و در این سه سال كم با فاضلاب سروكله نزده! خنفری جواب تلفن ما را درست زمانی می‌دهد كه سر جاده به استقبال استاندار خوزستان رفته؛ مصاحبه ما با او از فاضلاب شروع می‌شود؛ مشكلی كه می‌گوید حل آن كار او نیست! گفت‌وگوی ما در انتها به یك معضل بزرگ‌تر می‌رسد؛ به خانه‌هایی كه دیوارهایشان ترك خورده و جان اهالی را تهدید می‌كند. خنفری اما مصاحبه ما را به وعده یك تماس دیگر نیمه تمام می‌گذارد تا به استقبال استاندار برود.
 خانم خنفری، مردم كوت عبدا...  از فاضلاب گلایه دارند چرا این مشكل حل نمی‌شود؟
چون كوت عبدا... كلا شبكه فاضلاب ندارد، خروجی آب‌هایش از طریق جوهای روباز است كه در مناطق اطراف آن سرریز می‌شود و با افزایش ساخت و سازها در منطقه این جوهای روباز دیگر گنجایش حجم فاضلاب را ندارد.
 خب چرا كوت عبدا...  شبكه فاضلاب ندارد؟ چون این منطقه از ابتدا به این شكل ساخته شده، این منطقه قبلا تالاب بوده، یعنی محل تجمع آب‌های موسمی و سطحی. از طرف دیگر خروجی فاضلاب مناطق اطراف مثل گاومیش آباد و بخشی از كوت عبدا...  قدیم و گندمكار هم به این منطقه سرریز می‌شده، اما در طول زمان كم كم این منطقه توسط مردم پر شد.
 یعنی چه سالی؟
زمانی كه كارون جزو شهرستان اهواز بود.
 یعنی 8 سال پیش؟
بله... اینجا بدون این كه خاكبرداری بكنند یا خاك مناسب بریزند، روی همین تالاب را پركردند و ساخت و ساز انجام شد. اما كم كم این تالاب فرونشست كرد و ما با هر بارندگی با مشكل فاضلاب مواجه می‌شویم.   مخصوصا بعد از سیل اخیر، كه تقریبا دوماه سطح آب رودخانه بالا بود و باعث شد خاكی كه این منطقه را با آن پوشانده و رویش ساخت و ساز كرده بودند شسته شود و از بین برود. درنتیجه منطقه بیش از پیش نشست كرده، حتی همین دو سه روز پیش در دو نقطه از جاده مواصلاتی آبادان به كوت عبدا...  با فرونشست زمین مواجه شدیم و زمین تا عمق دو متر باز شد.
 بالاخره برای این مشكل فاضلاب كه صبر مردم را تمام كرده چه تدبیری كرده‌اید؟
فقط توانستیم با مكنده‌ها فاضلاب را تخلیه كنیم، البته با یك لوله‌گذاری هم فاضلاب این منطقه را به سپتیك (محل خروجی فاضلاب) گاومیش آباد وصل كردیم، اما این سپتیك جوابگوی كل منطقه نیست، چون این منطقه خیلی وسیع است و از گاومیش آباد شروع می‌شود تا گندمكار.
 یعنی چقدر جمعیت دارد؟
خیلی زیاد، نصف جمعیت شهر كوت عبدا...  كه می‌شود حدود 30 هزار نفر، البته همه این 30 هزار نفر درگیر فاضلاب نیستند، اما در آینده آنها هم درگیر می‌شوند. فعلا آن ده هزار نفری كه در تالاب خانه ساخته‌اند، درگیر مشكل هستند. یعنی سطح منطقه نشست كرده، آسفالت خیابان‌ها ترك خورده، ​دیوارها ترك خورده و... و كل منطقه رفته رفته فرونشست می‌كند.
 حالا مردم باید چه كار كنند؟
من نمی‌دانم... چون واقعا منطقه نشست كرده و سطح این نشست هم وسیع است. من كه كارشناس نیستم در این خصوص تصمیم بگیرم و اینجا هم شبكه فاضلاب ندارد. یعنی اگر بخواهند شبكه فاضلاب جدید هم بكشند معلوم نیست مشكل حل شود، یا اگر بخواهند سطح منطقه را بالا بیاورند، معلوم نیست به نتیجه برسند. من هم واقعا نمی‌دانم و می‌گویم این كار من نیست.   فاضلاب مشكل امروز و دیروز نیست ما همیشه مقطعی آن را حل می‌كنیم، اما حالا چون سیل به آن دامن زده مشكل ما بیشتر شده. در هر بارندگی ما یك هفته درگیر جمع آوری آب‌های سطحی بودیم، الان این زمان بیشتر شده... خیلی از خانه‌ها هم اخیرا ترك برداشته...
 این موضوع الان جان مردم این منطقه را تهدید نمی‌كند؟
چرا صد درصد همین طور است، چون منطقه هم وسیع است.
 خب شما فرماندار هستید، نمی‌شود به عنوان فرماندار این موضوع را اعلام كنید یا درباره‌اش هشدار بدهید؟
این موضوع را ما طی مكاتبات مختلف اعلام كردیم، ولی الان دیگر استاندار دارد می‌آید و من منتظرش هستم.   لینک کوتاه: asriran.com/002x62

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کوت عبدالله خوزستان فاضلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۸۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به راه‌ها برای توسعه سواحل مکران جدی گرفته شود

احمد وحیدی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سیستان و بلوچستان در فرمانداری شهرستان کنارک اظهار داشت: مسائل و مشکلات سیلزدگان از لحظات اولیه توسط مسوولان به ویژه استاندار و فرمانداران در حال پیگیری است و مشکلات براساس اولویت پیگیری و مرتفع خواهد شد و دولت در کنار مردم هست و از هیچ کوششی برای حل مشکلات مردم دریغ نخواهد کرد و این را مطمئن باشید.

وی افزود: در بحث برق اقدامات لازم در حال انجام است و ان شاالله بزودی تمام مشکلات مردم سیلزده حل شود و در ابتدا باید آب مردم به‌صورت سالم و بهداشتی تامین شود تا شاهد مشکلات دیگر در این مناطق نشوییم.

وی گفت: کار اساسی برای زیرساخت ها انجام گیرد تا مشکلات کمتر شود و مردم به راحتی بتوانند با آسوده‌خاطر زندگی کنند و ترس و هراسی در هنگام بارندگی نداشتی باشند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه بیشتر جمعیت استان در روستاها هست لذا سرعت بیشتر در اجرای طرح های حوزه راه، برق، آب، تلفن و اینترنت و آبخیزداری در اولویت باشد، بیان کرد: مشکلات آبگرفتگی خانه‌ها در شهر کنارک نیز باید پیگیری شود و طرح های نیمه تمام فاضلاب شهری و هدایت آبهای سطحی به نتیجه برسد تا همیشه در کمترین بارندگی مردم با مشکل مواجه نشوند. اما در ابتدا به وسیله پمپ های قوی آب داخل خانه هر چه سریعتر تخلیه شود.

وحیدی ادامه داد: گرگروها (فرسایش خندقی خاک) برخی روستاها را با مشکل جدی تخریب مواجه کرده که امیدواریم با انجام طرح های آبخیزداری و مهار آب ها بتوانیم گرگروها را ساماندهی کنیم و این آبی که سدها ر پر کرده است برای اشتغال و تولید مفید است.

وی از تلاش همه دست اندرکاران و قشرهای مختلف مردم و مسولان برای رسیدگی به وضعیت سیلزدگان تشکر و قدردانی کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • رفع دائم مشکل کم‌آبی به تدبیر دولت انقلابی نیاز دارد
  • مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح های آبفا درمازندران
  • توجه به راه‌ها برای توسعه سواحل مکران جدی گرفته شود
  • وزیر کشور: مشکلات سیل‌زدگان براساس اولویت پیگیری و رفع خواهد شد
  • مشکل آب‌شرب ۷۶۵ خانوار روستایی در میاندوآب حل شد
  • ۶۰۰ هزار مترمکعب تصفیه خانه وارد مدار شد/آبرسانی به ۵۰۰۰ روستا
  • تاکید سران اردن و بحرین بر دور کردن منطقه از تنش نظامی
  • مشکل آب ۷۶۵ خانوار روستایی در میاندوآب حل شد
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند
  • اجرای طرح آبرسانی پایدار در ۲۱۱ روستای ایلام