Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- سازمان دفاع مدنی لبنان اعلام کرد در جریان درگیری میان معترضان و نیروهای ضد شورش و امنیتی این کشور که یکشنبه شب و بامداد امروز (دوشنبه) در میدان ها و خیابان های مرکز بیروت روی داد 60 نفر از دو طرف زخمی شدند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از رسانه های لبنان، سازمان یاد شده کمک های اولیه را به زخمی ها ارایه و 46 تن آن ها که به طور سطحی زخمی شده بودند سرِ پایی درمان و 14 نفر آنان به بیمارستان های بیروت منتقل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر پایه این گزارش یکی از زخمی ها «محمد عزاقیر» عکاس محلی خبرگزاری رویترز بود که هنگام تهیه گزارش تصویری در اطراف میدان «النجمه» نزدیک ساختمان مجلس ملی لبنان زخمی شد.
صدها جوان معترض و تحصن کننده ی لبنان یکشنبه شب و بامداد دوشنبه در میدان های اصلی مانند ریاض الصلح، النجمه و الشهدا و خیابان های بیروت به ویژه «المعوض» و «فوش» در مرکز این شهر به طرف نیروهای ضد شورش و امنیتی سنگ پرتاب کردند و با آنان درگیر شدند.
این نیروها نیز برای پراکنده کردن معترضان از خودروهای آب پاش و گاز اشک آور استفاده کردند و یکی از جوانان معترض را که درحال آتش زدن خیمه های تحصن کنندگان در میدان الشهدا بود، بازداشت کردند.
عملیات جنگ و گریز میان این نیروها و جوانان معترض که شماری از خیابان های بیروت را بسته بودند تا بامداد امروز ادامه داشت.
«ریا الحسن» وزیر کشور لبنان در «دولت پیشبرد امور» پس از تشکیل جلسه ی اضطراری با «عماد عثمان» مدیرکل نیروهای امنیت داخلی و شماری از فرماندهان ارتش این کشور در بیروت از جوانانی که به قصد تجمع و تظاهرات مسالمت آمیز به مرکز این شهر آمده بودند خواست راهشان را از عده ای آشوبگر جدا و محل تجمع را ترک کنند.

نخست وزیر اسبق لبنان از دانشگاه آمریکایی بیروت اخراج شد
هنگام ورود فواد السنیوره، حضار با سردادن شعار‌هایی علیه وی، او را دزد نامیدند و به سرقت اموال مردم لبنان در دوره نخست وزیری و تصدی وزارت دارایی متهم کردند.
دانشجویان دانشگاه آمریکایی بیروت نخست وزیر اسبق لبنان را از سالن محل برگزاری کنسرت به مناسبت فرارسیدن عید میلاد حضرت عیسی مسیح (ع) اخراج کردند.
هنگام ورود فواد السنیوره به سالن محل برگزاری کنسرت، حضار شروع به سردادن شعار‌هایی علیه وی کردند و او را دزد نامیدند و به سرقت اموال مردم لبنان در دوره نخست وزیری و تصدی وزارت دارایی متهم کردند.
سنیوره سعی داشت خودش را حامی جنبش مردمی اعتراضات نشان دهد و اصرار داشت در سالن باقی بماند، اما حضار با سردادن شعار ”سنیوره برو بیرون“ خواستار اخراج وی شدند. سنیوره در نهایت ناچار شد تحت تدابیر شدید امنیتی و در حالی که حضار در سالن وی را تمسخر و به اصطلاح ”هو“ می‌کردند، سالن را ترک کند.

دستور شناسایی عوامل درگیری در بیروت صادر شد
«ریا الحسن» وزیر کشور لبنانبه فرماندهی نیروهای نظامی و امنیتی این کشور دستور داد، تحقیق فوری برای شناسایی عوامل اصلی درگیری های دیروز و شنبه شب خیابان های بیروت را آغاز کنند.
به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، خانم الحسن با صدور بیانیه ای اعلام کرد که در جریان درگیری هایی که دیشب در میدان و خیابان های نزدیک به مجلس ملی لبنان و دیگر خیابان های غرب و شرق بیروت میان معترضان و نیروهای ضد شورش و ارتش این کشور روی داد، ده ها نفر از دو طرف مجروح شدند که باید عوامل اصلی آن مسئولیت درگیریها را بپذیرند و پاسخ دهند.
وی در این بیانیه نسبت به ورود عناصر مشکوک برای به انحراف کشاندن اعتراض و تجمع مسالمت آمیز مردم لبنان هشدار داد و تاکید کرد: عده ای هستند که مایلند برای اهداف سیاسی، موج سواری کنند و میان تظاهرکنندگان و نیروهای ارتش و امنیتی که در صدد حمایت از معترضان هستند، درگیری و تنش به وجود آورند.
الحسن از جوانان معترض خواست، هشیار باشند و اجازه ندهند عده ای ، مطالبات برحق و قانونی آنان را به نفع خواسته های شخصی، مصادره کنند.

دیدار سرد حریری و عون
یک روزنامه لبنانی اعلام کرد، «سعد الحریری» به دیدار رئیس‌جمهور رفته و تلاش کرده آرای ائتلاف وی را کسب کند اما نتیجه این دیدار منفی بوده و احتمال می‌رود آرای الحریری در جلسه امروز کمتر از 60 عدد باشد.
پایتخت لبنان «بیروت» پس از درگیری‌های شدید دیشب (یکشنبه شب) میان معترضان و نیروهای امنیتی در اطراف ساختمان پارلمان بالاخره آرام شد و قرار است امروز جلسه پارلمان ویژه انتخاب نخست‌وزیر برگزار شود.
روزنامه «الاخبار» در گزارشی در همین خصوص نوشت، مسیر رایزنی‌های پارلمانی برای مأمور کردن نخست‌وزیر هموار نیست و داده‌ها تا ساعات پایانی دیشب حکایت از آن دارد که «سعد الحریری» می‌تواند کمتر از 60 رأی از مجموع 128 رأی را کسب کند اما در گام بعدی تشکیل دولت تقریبا محال است زیرا شرایط و عوامل برای این امر به بن‌بست رسیده است.
الاخبار در ادامه گزارش داد: از نظر سیاسی، از زمان تأخیر در موعد رایزنی‌های پارلمانی، سقف مذاکره در تیم‌های اصلی 8 مارس-التیار الوطنی الحر تغییر نکرده است. التیار مشارکت در هر دولتی به ریاست الحریری را رد می‌کند، یا دولت تکنوکرات که رئیس و وزرای آن همه از افراد متخصص باشند یا مشارکت «جبران باسیل» مانند مشارکت الحریری. بر همین اساس «میشل عون» رئیس‌جمهور در کنار جریان متبوعش «العهد» ایستاده بدون آنکه به الحریری وعده مشارکت از طریق وزرایش را بدهد. حزب‌الله و امل به دلیل ملاحظات داخلی و خارجی به سمت دولتی با مشارکت سعد الحریری یا هر فرد مورد تأیید وی تمایل دارند.
این روزنامه افزود، از نظر مردمی نیز تظاهرات دو روز گذشته نشان داد الحریری همچنان شامل شعار «کلن یعنی کلن» است و مردم خواستار کناره‌گیری تمامی سران سیاسی فعلی هستند.
الاخبار ادامه داد: این درگیری سیاسی و مردمی قبل از آغاز رایزنی‌های پارلمانی، کشور را به سمت سناریویی واحد سوق می‌دهد. اگر هیچ موضوع غافلگیرانه‌ای که منجر به تعویق رایزنی‌ها نشود، رخ ندهد الحریری نخست‌وزیر مکلف خواهد شد اما زمان تشکیل دولت بستگی به بحرانی دارد که ممکن است هفته‌ها و چه بسا ماهها طول بکشید و کشور را به سمت سقوط حتمی سوق دهد آنهم در سایه پیش‌بینی‌هایی که گفته می‌شود اگر دولت الحریری تشکیل هم شود رأی اعتماد نخواهد گرفت.
بر اساس این گزارش، با ادامه فشارها شنبه شب دیداری به دور از چشم رسانه‌ها میان عون و الحریری برگزار شد و بر اساس گفته منابع آگاه فضای این دیدار کاملا منفی بود. سعد الحریری در این دیدار تلاش کرد عون را آرام کند و بگوید «آنچه رخ داد علیه او یا العهد» نیست اما این اظهارات هیچ تأثیری بر عون نداشت.
الاخبار سپس نوشت، در این دیدار الحریری تلاش کرد که عون را قانع کند با مداخله نزد فراکسیون «لبنان القوی» به ریاست جبران باسیل، آرای این فراکسیون را کسب کند اما عون مطمئن بود که این فراکسیون به الحریری رأی نخواهد داد. رئیس‌جمهور لبنان همچنین پاسخ واضحی درباره مشارکت در دولت با یک یا چند وزیر ندارد.
الحریری در همان شب «نبیه بری» رئیس پارلمان هم دیدار داشت و در دیدار مذکور درباره پیشنهادهایی بری بحث و تبادل نظر شد.
بر اساس این گزارش، الحریری در روزهای گذشته با تعدادی از نمایندگان التیار الوطنی بویژه آنهایی که زیاد تحت تأثیر باسیل نیستند، تماس داشته و تلاش کرده آرای آنها را کسب کند اما التیار تأکید کرده که مشارکت در دولتی به ریاست الحریری محال است. اما بامداد امروز «القوات اللبنانیه» اعلام کرد که کسی را برای نخست‌وزیری مأمور نمی‌کند و ممکن است آرای اکتسابی الحریری به کمتر از 60 عدد برسد.
از سوی دیگر «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد: الحریری امروز مأمور به تشکیل کابینه خواهد شد اما تشکیل دولت بسیار سخت خواهد بود.
بری ضمن اعلام اینکه تشکیل دولت اولین گام برای نجات کشور است، به الاخبار گفت، تشکیل دولت باید هر چه سریعتر انجام شود زیرا کشور در برابر چالش‌های خطرناکی قرار دارد و خطر گرسنگی وجود دارد.

تلاش حزب الله برای کاستن مشکلات مردم
رئیس هیئت شرعی حزب الله لبنان تأکید کرد: مقاومت برای برطرف کردن مشکلات مردم لبنان و برداشتن بار از دوش آن‌ها هر آنچه را در توان دارد به کار خواهد بست.
به گزارش العهد، شیخ «محمد یزبک» در مراسمی به مناسب هفته شهید مجاهد «نزار مسمار» در هرمل، گفت: مقاومت برای برطرف کردن مشکلات مردم لبنان هر آنچه در اختیار دارد به کار می‌گیرد. وی همچنین همکاری همگانی و تشکیل کمیته‌هایی را برای همکاری میان مردم با هدف عبور از بحران کنونی لبنان، خواستار شد. شیخ یزبک تأکید کرد: باید برای مقابله با تمام توطئه ها، تهدید‌ها و وعده‌های پوچ و توخالی آمریکا که ما را به انتخاب کردن میان تکه نان یا چشم پوشی از کرامت، مواضع، اصول و ضایع کردن خون شهدا مجبور می‌کند، دست در دست یکدیگر دهیم.
وی همچنین اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا را درباره کنار زدن حزب الله از دولت و کشور مسخره خواند و گفت: گویی که ما (مقاومت) به افرادی پناهجو نزد آمریکا تبدیل شده ایم.
گفتنی است، سید «ابراهیم امین السید» رئیس شورای سیاسی حزب الله، «حسین النمر» مسئول منطقه البقاع حزب الله، «ایهاب حماده» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت، شیخ «علی طه» مفتی هرمل و جمعی از ساکنان این منطقه در این مراسم حضور داشتند.

کاهش قیمت ها برای مراعات وضع معیشتی مردم
پس از سخنرانی سید حسن نصر الله، شماری از نهاد‌ها برای رعایت شرایط دشوار معیشتی که شهروندان لبنانی با آن رو به رو هستند، طرح‌های کاهش قیمت کالا‌ها را آغاز کردند
علی عواضه خبرنگار شبکه المنار در بیروت در گزارشی در این خصوص گفت: این وضعیت برای مردم، بحران اقتصادی عادی نیست. بلکه این وضعیت، جنگی است با ظاهری نرم که بار دیگر بر آن‌ها تحمیل شده است.
یک فروشنده گفت: «دیروز به همراه گروهی از جوانان به سخنان سید حسن نصرالله گوش می‌دادیم. به آن‌ها گفتم که می‌خواهم (برای کمک به مردم) کاری کنم. از این رو قیمت‌ها را کاهش دادیم. گوشت گوسفند کیلویی 30 هزار لیره فروخته می‌شد، اما اکنون 20 هزار لیره می‌فروشیم و به خدا توکل کردیم.»
خبرنگار افزود کسانی که در این جنگ هستند می‌دانند که سنگر‌های این جنگ در میادین لبنان نیست، بلکه در حمایت از مردم و کاهش بار و سختی ناشی از وخامت اوضاع معیشتی است.

حزب الله خواستار تشکیل دولتی برای نجات مردم است
نعیم قاسم بر لزوم تشکیل دولت با حضور همه احزاب و گروه‌های سیاسی و تفاهم برای رسیدگی به وضع معیشتی شهروندان تاکید کرد
به گزارش تلویزیون المنار، معاون دبیرکل حزب الله لبنان بر لزوم تشکیل دولت با حضور همه احزاب و گروه‌های سیاسی و تفاهم میان آن‌ها برای رسیدگی به وضع معیشتی شهروندان و حمایت از مردم تاکید کرد.
شیخ نعیم قاسم تاکید کرد حزب الله خواستار تشکیل دولت نجات و دولت اصلاحات است که در آن، دولت بزرگ‌ترین مشارکت را داشته باشد و مردم را نجات دهد و حقوق آن‌ها را حفظ کند.
وی در جشن تکلیف شماری از دختران در بیروت تصریح کرد دولت نباید به یک شخص (محدود) شود، بلکه دولت باید مجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصادی اصلاحاتی باشد که از شهروندان حمایت و برای آن‌ها فرصت شغلی ایجاد می‌کند و به شهروندان برای داشتن زندگی آبرومندانه به دور از انحصارطلبی‌ها و سیاست‌های استبدادی بانکی کمک کند؛ سیاست‌هایی که با بهانه‌های واهی مردم را از ثروت‌های خود محروم می‌کند.
شیخ نعیم قاسم گفت: «ما منتظریم که یک نخست وزیر مامور تشکیل کابینه شود و پس از آن فراکسیون‌های مختلف مجلس برای مشخص کردن ساختار دولت با او مشورت کنند، به طوریکه (این دولت) با انتخاب مجلس و فراکسیون‌های پارلمانی مطابقت داشته باشد. چون دولت (محدود) به یک نفر نیست. بلکه دولت همچون گروهی است که با توافق یکدیگر تصمیم می‌گیرد. از اینرو نباید دولت مطابق میل یک نفر باشد بلکه باید بر اساس تفاهم با فراکسیون‌های مختلف و سیاست‌های مطلوب انتخاب شود. دیگر نباید حساب و کتاب‌های ریاستی به ضرر لقمه نان تهیدستان ادامه یابد.»

آمریکا، آتش بیار معرکه لبنان
شیخ نبیل قاووق گفت: دیدار آتی دیوید هیل دستیار وزیر خارجه آمریکا از لبنان با هدف تحریک مردم لبنان و ریختن بنزین روی آتش فتنه داخلی است
عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان تاکید کرد: دستیابی به راه حل برای اوضاع لبنان در این مرحله محال نیست و فرصت برای این کار وجود دارد و هنوز حل و فصل مسائل امکان پذیر است.به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، شیخ نبیل قاووق در سخنانی در نشستی سیاسی که حزب الله در شهر النبطیه با مشارکت شخصیت‌ها و گروه‌های فعال منطقه برگزار کرده بود، تاکید کرد: هدف مطلوب تشکیل دولت نجاتی است که خواسته‌های مردم را پاسخ دهد و برای تامین منافع میهن قابل اعتماد باشد. وی هشدار داد، دیدار آتی دیوید هیل دستیار وزیر خارجه آمریکا از لبنان با هدف تحریک مردم لبنان و ریختن بنزین روی آتش فتنه داخلی است.
شیخ نبیل قاووق گفت: «ما بسیار علاقه مندیم و شدیدا امیدواریم دولت نجات قابل اعتماد تشکیل شود، که بتواند مانع از فروپاشی کشور شود و فساد و هدر دادن بیت المال را متوقف کند و اموال به غارت رفته را بازگرداند. دولتی قابل اعتماد که پیش از جلب اعتماد خارجی‌ها اعتماد داخلی‌ها را جلب کند. افرادی هستند، که مدام به این فکر می‌کنند که چگونه اعتماد آمریکا، ترامپ و (دیوید) شنکر را جلب کنند.»

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: لبنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۹۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۶.۶ میلیارد ریال وام به نیازمندان شهرستان جم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر از تخصیص ۶.۶ میلیارد ریال وام به نیازمندان در بخش‌های تسهیلات ضروری، وام کارگشایی و تسهیلات مسکن در شهرستان جم خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرستان جم، اکبر پورات ظهر امروز در جلسه با مسئولان شهرستان جم با اشاره به ایجاد میز خدمت همراه با کاروان خدمت مسئولان در این شهرستان اظهار داشت: در میز خدمت شهرستان جم همراه با کاروان خدمت مسئولان به این شهرستان با 173 نفر از مردم با حوزه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری بوشهر دیدار چهره به چهره انجام شد.

وی ادامه داد: کاروان خدمت مسئولان استان بوشهر در سفر شهرستانی به شهرستان جم، ضمن دیدارهای چهره به چهره با مردم، بخشی از طرح‌های عمرانی و اقتصادی این شهرستان مورد بازدید و بررسی قرار گرفت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های دولت مردمی آیت‌الله رئیسی رفع دغدغه‌ها در دیدار چهره به چهره با مردم و محرومین است، تصریح کرد: برپایی این چنین برنامه‌هایی در قالب میز خدمت اقدام بسیار با ارزشمندی است تا بتوانیم با مردم دیدار چهره به چهره داشته باشیم.

وی از اختصاص 365 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه به خانواده‌های کم‌بضاعت و 45 میلیون تومان مساعدت مالی بلاعوض به افراد نیازمند خبر داد و عنوان کرد: همچنین به سه نفر وسایل و خدمات توانبخشی اختصاص داده شد و فاکتورهای درمانی و کمک درمانی افراد محروم این شهرستان توسط هلال احمر استان تقبل هزینه شد.

پورات از تخصیص 6.6 میلیارد ریال وام به نیازمندان در بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: در این دیدار با مردم شهرستان جم، 255 میلیون تومان تسهیلات ضروری، 110 میلیون تومان وام کارگشایی و 300 میلیون تومان تسهیلات مسکن به افراد مختلف در این شهرستان تخصیص یافت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر یادآور شد: در این دیدارها مهمترین موضوع متقاضیان در حوزه تسهیلات بانکی، اشتغال، اجرا طرح هادی، مشکلات ایثارگران و بنیاد شهید، منابع طبیعی، ثبت و اسناد و اداره کل ورزش و جوانان بوده است.

انتهای پیام/190

  

دیگر خبرها

  • سوپرلیگ بسکتبال غرب آسیا| شکست سنگین شهرداری گرگان در بیروت
  • حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیرو‌های مقاومت
  • امیرعبداللهیان: برخورد نیروهای امنیتی آمریکا با دانشجویان معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها نگران کننده است
  • حضور السنوار در مناطق درگیری در غزه و دیدار با نیروهای مقاومت
  • واکنش تند بیروت به فرود یک هواپیما با عبارت حک‌شده «تل‌آویو»
  • تصاویر نادر رنگی از اوج قدرت آلمان نازی / ماشین‌های خودران در نیم قرن پیش / زنجیره اتفاقات پس از ترور رفیق حریری / تماشای زیبایی‌های جهان از آسمان با کیفیت 4K
  • فردا: مصاف نخست شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • تخصیص ۶.۶ میلیارد ریال وام به نیازمندان شهرستان جم
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • وزیر دفاع اسبق لبنان: اسرائیل عامل انفجار بندر بیروت بود