Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@03:09:46 GMT

انتشار روایت‌هایی از زندگی در مرگ

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۹۱۶۵

انتشار روایت‌هایی از زندگی در مرگ

به گزارش خبرنگار مهر، نشر مشکی کتاب «زندگی در مرگ» اثر سو بلک را با ترجمه راضیه خشنود منتشرر کرد.

بلک که انسان‌شناسی پزشکی قانونی در کشور سوئد به شمار می‌رود در این کتاب روایت داستانی عجیبی از مواجهه با مرگ را از زاویه دید یک کالبدشکاف روایت کرده است.

بلک به عنوان پزشک شاغل در پزشک قانونی هر روز با مرگ روبرو می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آزمایشگاهش، در صحنه‌های جرم، قتل، قطع عضو و هنگام بررسی مرگ و میرهای جمعی ناشی از جنگ و یا بلایای طبیعی و از منظر همین روبرویی است که در این کتاب مرگ را از زاویه دیدهای متفاوتی روایت کرده است.

او در این کتاب از چهره‌های بی‌شمار مرگ که به خوبی می‌شناسد، پرده بر می‌دارد و توضیح می‌دهد ککه علم چه اندازه پیشرفت کرده و از کارش چه چیزهایی آموخته است.

نکته قابل توجه در این کتاب این است که بر خلاف تصور عمومی دراره مرگ و روایت از آن که به نظر هولناک و غم‌انگیز می‌آید، بلک در کتابش روایت‌هایی جذاب، تراچیک و طنز گون از مرگ را بازگو کرده است. او در این کتاب به عنوان یک شاهد خبره، آگاه‌ترین، مطمئن‌ترین و قانع‌کننده‌ترین راهنمایی را برای عبور از آخرین مرز زندگی ارائه می‌کند.

بخش قابل توجهی از کتاب گزارشی است از مواجهه او با مرگ در جریان حضورش در منطقه جنگ زده کوزوو که روایتی مستند تکان دهنده و در عین حال بسیار جذاب است.

سو بلک یکی از کالبد شناسان و انسان‌شناسان قانونی پیشرو در جهان است. مهارت او در حل بسیاری از پرونده‌های جنایی مهم حیاتی بوده است. وی در سال ۱۹۹ انسان‌شناس قانونی ارشد در پروژه تیم پزشکی قانونی بریتانیا برای تحقیقات جنایات جنگی کوزوو بود. پس از سونامی سال ۲۰۰۴ از اولین دانشمندان پزشکی قانونی  بود که برای کمک به تشخیص هویت اجساد به تایلند سفر کرد. او در سال ۲۰۱۶ موفق به دریافت نشان امپراتوری بریتانیا برای خدماتش در انسان‌شناسی قانونی شد.

نشر مشکی این کتاب را ۳۶۰ صفحه با قیمت ۷۳ هزار تومان منتشر کرده است.

کد خبر 4799038 حمید نورشمسی

منبع: مهر

کلیدواژه: کتاب و کتابخوانی مرگ و میر رایزنی فرهنگی کتاب و کتابخوانی ترجمه ادبیات ادبیات جهان بازار نشر میراث فرهنگی ادبیات کودک و نوجوان رونمایی کتاب تجدید چاپ نقد کتاب خانه کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۹۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار شماره پنجم سمرقند با ویژه‌نامه تاریخ و فرهنگ «بخارا»

به گزارش مبلغ پنجمین شماره فصلنامه «سمرقند»، ویژه تاریخ و فرهنگ بخارا منتشر شد. این ویژه‌نامه در ۵۴۴ صفحه منتشر شده و از شنبه اول اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ در کتابفروشی‌ها و دکه‌های روزنامه‌فروشی در دسترس است.

به نوشته ایسنا عبدالحسین زرین‌کوب، عنایت‌الله رضا، فائزه توکلی، مسعود عرفانیان، آزیتا همدانی، محمدامین ریاحی، دلشاد فرهادزاد، مسعود میرشاهی، مسعود حسینی‌پور، مریم حسینی، نصرالله پورجوادی، ناصرالدین پروین، جواد عباسی، عدالت عابدینی، کاوه بیات، حسن شجاعی‌مهر و شقایق فتحعلی‌زاده نویسندگان این شماره هستند. همچنین این شماره با سروده‌هایی از رودکی، مجیرالدین بیلقانی، عمعق بخاری، مولوی، جامی، سیّدای نسفی، طغرل احراری، محمدرضا شفیعی کدکنی ، ادش ایستد، گلرخسار، بازار صابر، فردوس اعظم، هدیه، بشارت رجبوا و مریم یادگاروا همراه است.

«مرزهای ایرانشهر» نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی، «ای بخارا شاد باش و دیر زی» از علی دهباشی، «سرود اهل بخارا» نوشته عبدالحسین زرین‌کوب و «گذشتۀ تاریخی بخارا» نوشته عنایت‌الله رضا در این شماره از «سمرقند» درج شده‌اند.

بخش «تاریخ بخارا» با این مطالب همراه است: «حاکمیت خاتون بخارا» از فائزه توکلی،
«امیر عالم‌خان، واپسین امیر از سلسلۀ منغیت‌ها» نوشته مسعود عرفانیان و «معماری ابنیه و عمارات در بخارا (بر اساس یادداشت‌های صدرالدین عینی)» از آزیتا همدانی.

در بخش «فرهنگ و ادبیات در بخارا» این مطالب چاپ شده است: «باد جوی مولیان...» از محمدامین ریاحی، «از این بخارا تا آن «بخارا»» نوشته دلشاد فرهادزاد، «یادداشت‌هایی دربارۀ شهر بخارا» از مسعود میرشاهی، «مردم بخارا» نوشته مسعود حسینی‌پور، «مراسم زیارت هفت پیر در بخارا» از مریم حسینی و «جایگاه زن در یادداشت‌های صدرالدین عینی» نوشته آزیتا همدانی.

«غریب آشنا» نوشته نصرالله پورجوادی، «پرسه در دیار بخارا خداه» از ناصرالدین پروین، «گشت و گذاری در بخارا» نوشته جواد عباسی و «یک پیاله چای ازبکی» از عدالت عابدینی در بخش سفرنامه‌های بخارا منتشر شده است.

همچنین معرفی کتاب‌های «از آسیای میانه تا ورارود و خوارزم»، «دربارۀ کتاب «تاریخ بخارا»» و «برده‌های ایرانی در ورارود» در بخش معرفی کتاب این شماره آمده است.

«هر باد که از سوی بخارا به من آید...» سروده رودکی، «دورست بخارا...» از مجیرالدین بیلقانی، «در مدح شمس‌الملک» از عمعق بخاری، «قصۀ وکیل صدر جهان» از مولوی، «در منقبت خواجه بهاءالدین محمد نقشبند بخارایی» سروده جامی، «در صفت شهر بخارا» از سیّدای نسفی، «در جواب گلشنی بخارای» از طغرل احراری، «مویۀ زال» از محمدرضا شفیعی کدکنی، «سمرقند و بخارا» از اَدِش ایستد، «بخارا» سروده گلرخسار صفی‌اوا، «اسماعیل سامانی دیوار بخارا بود» بازار صابر و «آه... بخارا!» از فردوس اعظم شعرهایی هستند که در بخش «بخارا در شعر فارسی» چاپ شده‌اند.

«هدیه»، «بشارت رجبوا» و «مریم یادگاروا» از بانوان چکامه‌سرای بخارا (به انتخاب مسعود میرشاهی) هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896774

دیگر خبرها

  • انتشار شماره پنجم سمرقند با ویژه‌نامه تاریخ و فرهنگ «بخارا»
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • ابطال رأی‌های کمیسیون بند ۲۰ ماده ۵۵ قانونی نیست
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه زینب کبری (س) ارومیه
  • روایت زندگی شهید حسین نیا از زبان خانواده شهید
  • روایت عملیات وعده صادق از زبان جوانان فلسطینی
  • کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد
  • چرا زندگی پس از زندگی هنوز پربیننده است؟
  • حسرت زندگی نزیسته در جنگل پرتقال