Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@06:46:29 GMT

جولان اتوبوس‌های فرسوده در خیابان‌های پایتخت

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۱۹۴۷۱

جولان اتوبوس‌های فرسوده در خیابان‌های پایتخت

پایانه اتوبوسرانی شرکت واحد در میدان آزادی مملو از  مینی بوس و اتوبوس های دهه های ۵۰ و ۶۰ است که به مناطق مختلف مسافرگیری می کنند.

یکی از این اتوبوس ها روشن و در حال عزیمت به مناطق جنوبی پایتخت است و چنان دودی از اگزوز آن خارج می شود که صدای بسیاری از مسافران حاضر در پایانه را در آورده است و معتقدند که در این روزهای آلوده حداقل پلیس از تردد این خودروها جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر همین اساس پایانه اتوبوسرانی میدان آزادی موجی از اتوبوس و مینی بوس فرسوده به چشم می خورد که در حال مسافرگیری به شهرها و مسیرهای حاشیه جنوبی غربی پایتخت هستند.

یکی از شهروندان که از وجود این اتوبوس و مینی بوس ها گلایه مند بود به خبرنگار ایرنا گفت: مدام مسئولین می گویند که از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید به عنوان مثال امروز من نتوانستم با خودرو به محل کار (جنت آباد) بروم ولی وقتی ببینم که هنوز من باید با مینی بوس دهه ۵۰ جابجا شوم روز دوم دیگه راغب نیستم با این مینی بوس ها به سرکار بروم چون نه ایمن است و نه از سیستم گرمایشی مناسب برخوردار است.

به گفته این شهروند اگر مسئولین هنگام صبح یک سری به ترمینال میدان آزادی بزنند متوجه می شوند که وضعیت حمل و نقل عمومی چگونه است.

همچنین یکی از این رانندگان اتوبوس شهر تهران نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این اتوبوس معاینه فنی دارد و بیش از ۴۰ سال است که در حال کار و فعالیت است.

وی که تمایلی به درج اسمش در خبر نداشت گفت: اتوبوسرانی فقط در مسیرهای مرکزی و به اصطلاح جلوی چشم خبرنگاران و مسئولین را نوسازی کرده و در مناطق جنوبی و همچنین در شهرهای همجواری بیشتر اتوبوس و مینی بوس ها فرسوده است.

این راننده اتوبوس فرسوده شهر تهران می گوید: دولت و شهرداری باید تسهیلات مناسبی در اختیارمان قرار دهد تا نسبت به نوسازی اقدام کنیم و وقتی که می بینیم تسهیلات شرکت اتوبوسرانی برایمان سنگین است از این اقدام صرفنظر می کنیم و مجبوریم با همین وسایل کهنه و فرسوده مسافرگیری کنیم.

۵۴ درصد ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران فرسوده است

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: هم‌اکنون در شهر تهران حدود پنج هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است که ۵۴ درصد این ناوگان فرسوده است.

به گزارش خبرنگار خبرنگار ایرنا، سید آرش حسینی میلانی روز گذشته در ابتدای یکصد و هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: تهران در آذر ماه امسال، وضعیت نامناسبی را از نظر شاخص‌های آلودگی هوا تجربه کرد و هوای تهران ۱۲ روز در شرایط ناسالم برای گروههای حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه جامعه قرار داشت اما با وجود آنکه آلودگی و وضعیت اضطراری برای تک تک شهروندان احساس می‌شد و می شود، همچنان ۴۰ درصد مردم از خودروهای شخصی استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: این مسئله نشان می دهد که حتی گرانی بنزین و اعمال محدودیت های تردد نتوانسته از میزان تردد خودروهای شخصی در سطح خیابان‌ها و معابر شهر تهران بکاهد. اما ریشه این مسئله در چیست؟ چرا شهروندان همچنان ترجیح می‌دهند از خودروهای شخصی به جای حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

میلانی گفت: یکی از مهمترین دلایل این است که شهر تهران از یک سیستم حمل و نقل عمومی روزآمد، کافی و مجهز برخودار نیست و همین مسئله موجب شده است تا شهروندان نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در شرایط کنونی رغبت چندانی نداشته باشند.

وی ادامه داد: تصوری که اغلب شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی دارند، اتوبوس‌ها و واگن‌های فرسوده، متراکم و انباشته از انبوه جمعیت و دیر آمدن این وسایل برای جابجایی افراد است که در اغلب موارد این شرایط به دلیل کمبود ناوگان است. این در شرایطی است که متروی تهران می‌تواند پنج میلیون سفر در روز جابه‌جایی داشته باشد اما در حال حاضر از یک سوم ظرفیت خود بهره می‌گیرد.

میلانی تاکید کرد: هم‌اکنون در شهر تهران حدود پنج هزار و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس فعال است که ۵۴ درصد از این ناوگان، فرسوده هستند. در حالی که حداکثر مدت فعالیت اتوبوس‌ها هشت سال است میانگین طول عمر اتوبوس‌های تهران در حال حاضر بیش از ۱۱ سال است.

وی با اشاره به سهم اتوبوس‌ها در جابجایی افراد در تهران گفت: اتوبوس ها حدود۱۶ درصد در جابجایی مسافران سهیم هستند و با افزایش نرخ بنزین این سهم افزایش داشته است. به اعتبار این مسئله می‌توان گفت که یکی از چالش‌های اصلی پیشروی شهر تهران که شکل زیرپوستی آن در حال بروز دادن خود است، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه در عرصه اتوبوس است.

۳هزار دستگاه اتوبوس و قطارهای جدید در راه تهران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه ای با معاون اول رئیس جمهور گفت: در این جلسه تصمیمات مناسبی در جهت تامین ۳ هزار دستگاه اتوبوس برای تهران و قطارهای مورد نیاز مترو گرفته شد.

محسن هاشمی روز یکشنبه در یکصد و هشتاد و دومین جلسه علنی شورای شهر تهران توضیح داد: اواخر هفته گذشته، جلسه ای مهمی در حضور معاونت اول ریاست جمهوری و با حضور همه دستگاهها و سازمانهای مرتبط با سیستم حمل ونقل عمومی از جمله وزرای نفت، صمت، راه و شهرسازی، رییس کل بانک مرکزی، رییس صندوق توسعه ملی، معاون وزارت کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: این جلسه موجب اتخاذ  تصمیمات مناسبی در جهت تامین ۳ هزار دستگاه اتوبوس برای تهران و قطارهای مورد نیاز مترو شد که جا دارد از جهانگیری بابت اهتمام نسبت به موضوع حمل ونقل عمومی تهران و دستورات قاطع به دستگاه‌های مسئول قدردانی کنیم.

به گفته هاشمی، با برگزاری این جلسه و مصوبات آن، ناهماهنگی های بین دستگاه‌ها برطرف شده و دستگاه‌های موثر در این موضوع در بالاترین سطح، پذیرفتند که هماهنگی لازم را جهت اجرایی شدن اقدامات صورت دهند.

وی افزود: از این مرحله به بعد نقش مدیریت شهری تهران در پیگیری و تسریع در اقدامات اجرایی مورد انتظار است که امیدواریم با انعقاد قرارداد تولید اتوبوس با کارخانه های سازنده و انعقاد قرارداد تولید قطارهای مترو با واگن سازان داخلی، مراحل تولید بخش داخلی ناوگان حمل ونقل عمومی تهران هرچه سریعتر آغاز شود.

به نظر می رسد تنها راه چاره هوای پایتخت جلوگیری از خودروهای فرسوده و همچنین خلوت کردن خیابان های شهر است که این اقدام تنها با توسعه حمل و نقل عمومی و همچنین نوسازی ناوگان اتوبوسرانی محقق می شود.

برچسب‌ها سازمان حمل و نقل و ترافیک شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حمل و نقل و ترافیک شرکت واحد اتوبوسرانی تهران سازمان حمل و نقل و ترافیک شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۹۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اراک؛ مقصد بعدی اتوبوس های برقی/ درخواست از دولت برای احداث ایستگاه های شارژ

تین نیوز

مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور از ورود اتوبوس های برقی به ناوگان کرج خبر داد و گفت: با همکاری و مشارکت سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، شرکت ایران خودرو دیزل و شهرداری کرج، اولین سری از اتوبوس های برقی به طور رسمی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر کرج شد و مقصد بعدی این اتوبوس ها شهر اراک خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مرتضی ضامنی در تشریح ورود اتوبوس های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی کرج گفت: با همکاری و مشارکت سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور، شرکت ایران خودرو دیزل و شهرداری کرج، اولین سری از اتوبوس های برقی به طور رسمی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهر کرج شد.

وی افزود: این اقدام در راستای توسعه حمل و نقل پاک و کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها و به دنبال هماهنگی های صورت گرفته با شرکت های خودروساز برای تولید انبوه اتوبوس های برقی صورت گرفته است.

ضامنی ادامه داد: با حمایت های دولت و توجه ویژه وزیر کشور به استفاده از اتوبوس و تاکسی های برقی در ناوگان حمل و نقل عمومی، شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم. ورود اتوبوس های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی کرج گامی مهم در جهت تحقق عملیاتی این هدف و ارتقای کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان است.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد زیرساخت های لازم برای استفاده از ناوگان برقی افزود: توسعه این صنعت نیازمند همکاری و همیاری همه دستگاه های ذیربط است. در همین راستا از دولت تقاضا داریم که در زمینه ایجاد زیرساخت های لازم، از جمله احداث ایستگاه های شارژ و تأمین اعتبار مورد نیاز، یاریگر ما باشند.

ضامنی در ادامه به برنامه ریزی برای ورود اتوبوس های برقی به دیگر کلانشهرها اشاره کرد و گفت: پس از کرج، شهر اراک مقصد بعدی ورود اتوبوس های برقی خواهد بود. در این راستا ۲۰ دستگاه اتوبوس برقی برای ناوگان حمل و نقل عمومی اراک تهیه شده است که تعدادی از این ناوگان به شهرداری مذکور تحویل شده است.

وی تأکید کرد: استفاده از اتوبوس های برقی به عنوان نسل جدیدی از وسایل حمل و نقل عمومی، نقشی اساسی در کاهش آلودگی هوا و ارتقای سلامت شهروندان ایفا می کند. امیدواریم با همکاری و همدلی همه دستگاه های ذیربط، شاهد گسترش روزافزون استفاده از این وسایل پاک در ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرهای کشور باشیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی تعمیرگاه مخصوص خودرو‌های برقی در پایتخت
  • راه‌اندازی تعمیرگاه مخصوص خودرو‌های برقی درپایتخت
  • تغییر جایگاه آقایان و خانم ها در اتوبوس های تندروی پایتخت
  • اراک؛ مقصد بعدی اتوبوس های برقی/ درخواست از دولت برای احداث ایستگاه های شارژ
  • حمل و نقل عمومی از شنبه گران می شود | افزایش ۱۶ درصدی نرخ ورودیه مترو
  • واژگونی اتوبوس مسافربری در یزد ۱۳ زخمی بر جای گذاشت
  • فوت یکی از اراذل و اوباش در پایتخت
  • ورود اولین سری اتوبوس های برقی به چرخه حمل و نقل عمومی کشور؛ ایستگاه اول کرج
  • اعمال نرخ جدید کرایه وسایل نقلیه عمومی درون‌شهری در مراغه
  • حذف مزاحمان از پیاده روهای شهر | ۲۰۰ کیلومتر از پیادروهای پایتخت مناسب سازی شدند