Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی روند استیضاح رییس جمهور آمریکا از جمعه این هفته آغاز می‌شود که به نظر می‌رسد دموکرات‌ها با حمایت از این روند در حال انجام قمار بزرگی هستند.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، در حالی مجلس نمایندگان آمریکا که در کنترل اکثریت حزب دموکرات است، فرایند استیضاح دونالد ترامپ را اجرایی کرده و آن را برای طی مرحله نهایی به مجلس سنا ارجاع کرده است؛ ولی دورنمای بحران سیاسی درون این کشور حکایت از این دارد که دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، این موضوع را به میدانی برای رقابت‌های سیاسی و حیثیتی تبدیل کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروسه استیضاح رئیس جمهوری در آمریکا بیشتر به یک محاکمه شبیه است که وظیفه آن نیز بر عهده مجلس سنا است. بر اساس قانون باید رئیس جمهور و شاهدان در جلسات محاکمه (استیضاح) به سوالات سناتورها پاسخ دهند و در نهایت، اگر دو سوم اعضای سنا به استیضاح رای دهند، رئیس جمهور از مقام خود برکنار می‌شود و باید بلافاصله معاونش سوگند ادا کند.

پروسه طولانی و سخت برکناری رئيس جمهوری در آمریکا به حدی پیچیده است که عملا این موضوع در تاریخ 45 رئيس جمهور این کشور تنها سه بار رخ داده که در همه آنها ناموفق بوده است و محاکمه ترامپ می‌تواند نقطه عطف در تاریخ آمریکا و مواجه کپیتال هال و کاخ سفید باشد.

دونالد ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید به سرعت با اتهام همکاری کمپین انتخاباتیش با روسیه و همکاری اطلاعاتی با روس‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مواجه شد؛ ولی به‌رغم کش و قوس‌های فراوان در نهایت نتیجه گزارش رابرت مولر بازرس ویژه (دادستان) در این امر به تبرئه رئیس جمهور ایالات متحده انجامید.

اما بی تجربگی و حریص بودن ترامپ در نهایت سبب شد تا وی در موضوع اوکراین بار دیگر خود را در مظان اتهام خیانت به کشور قرار دهد و این بار پروسه استیضاح وی به مجلس سنا محول شد تا ترامپ تاجر مآب به‌عنوان چهارمین رئیس جمهور آمریکا باشد که تیغ تیز برکناری را دور گردن خود حس کند.

ماجرای اوکراین گیت چیست؟

بعد از آنکه یکی از مقام‌های امنیتی آمریکایی فاش کرد که دونالد ترامپ در گفتگوی تلفنی با ولودیمیر زیلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، اعطای 400 میلیون دلار کمک نظامی واشنگتن به کیف را منوط به آغاز تحقیقاتی درباره »هانتر بایدن« پسر جو بایدن رقیب انتخاباتی دموکرات خود که زمانی عضو هیات مدیره شرکت گاز »بوریسما« در اوکراین بود، کرده، بحران سیاسی جدیدی دامان رئیس جمهور آمریکا را گرفت.

با افشای این گفتگوی تلفنی و اثبات این موضوع که ترامپ از اختیارات ریاست جمهوری برای پیروزی در انتخابات 2020 استفاده کرده که این موضوع در عین سواستفاده از قدرت، خیانت به امنیت ملی محسوب می‌شود، حزب دموکرات و در راس آن نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، پروسه استیضاح ترامپ را به جریان انداخت. حالا با موافقت مجلس نمایندگان با استیضاح ترامپ، مجلس سنا از جمعه این هفته باید روند استیضاح (محاکمه) ترامپ را آغاز کند.

در کنار اتهام سواستفاده از قدرت برای پیروزی در انتخابات سال آینده میلادی که دموکرات‌ها به دونالد ترامپ وارد کرده‌اند، رئيس جمهور آمریکا متهم است با تلاش برای محرمانه نگاه داشتن مشروح مکالمه خود با همتای اوکراینیش، تلاش داشته در روند تحقیقات اخلال ایجاد کند.

با توجه به اینکه عملا اکثریت مجلس سنا با جمهوری‌خواهان بوده و میچ مک کانل رهبر اکثریت این حزب در سنا، مخالف سرسخت استیضاح ترامپ است، به نظر می‌رسد حزب دموکرات کار سختی برای رویارویی با رئیس جمهور تاجرپیشه آمریکا پیش رو دارد.

ترامپ هر چند بارها در سخنرانی‌ها و پیام‌های توئیتری به جریان استیضاح خود حمله کرده و آن را خیانت دموکرات‌ها به کشور و رای مردم نامیده، ولی با اعتمادی که به حمایت جمهوری‌خواهان از خود دارد، بی‌تمایل برای حضور در جلسات استیضاح و تبدیل آن به آوردگاهی برای منکوب کردن مخالفان خود و به خصوص حزب دموکرات نیست.

با توجه به تجربه‌ای که از مدت سه سال کار ترامپ در عرصه سیاسی به دست آمده، وی کوشش خواهد کرد که با سخنرانی‌های آتشین و حملات سنگین به اردوگاه دموکرات، به‌عنوان فاتحی از این محکمه خارج شده و حضور خود در کاخ سفید برای دور آینده را نیز تضمین کند.

شکاف سیاسی عمیق میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه منجر شده است که محافظه‌کاران از ترامپ به طور 100 درصد حمایت کنند و در مقابل هرگونه‌ اقدامی علیه وی ایستادگی کنند.

اعضای حزب جمهوری‌خواه می‌دانند که در صورت استیضاح ترامپ، لکه ننگی بر پیشانی این حزب خواهد نشست و انتخابات ریاست جمهوری و میان‌دوره‌ای کنگره که قرار است در سال 2020 برگزار شود را به حزب دموکرات واگذار خواهند کرد. همچنین آنها تلاش می‌کنند با حمایت از ترامپ، رای اقلیت سفید پوست کم سواد که خواستگاه رئیس جمهور آمریکا هستند را به خود جلب کنند تا جایگاه متزلزل خود در کنگره را نگاه دارند و حتی آن را به سود خود تغییر دهند.

از همین رو بود که در هنگام رای‌گیری روند استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان، تمامی جمهوری‌خواهان  به طور یکدست به آن رای منفی دادند و به نظر می‌رسد در صورت ادامه روند کنونی، محافظه‌کاران در جریان رای گیری استیضاح در مجلس سنا با آن مخالفت کرده و ترامپ را از پرتگاه سقوط نجات خواهند داد.

استیو بنن استراتژیست ارشد سابق رئیس جمهور آمریکا که بسیاری وی را عامل پیروزی ترامپ در سال 2016 می‌دانند، در واکنش به آغاز روند استیضاح رئیس سابقش گفت: ترامپ مطمئن است که سناتورهای جمهوری‌خواه از این می‌ترسند که اگر با استیضاح موافقت کنند، در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره که سال آینده برگزار می‌شود، با خشم مردم از حضور در سنا باز بمانند.

وی ادامه داد: محافظه‌کاران می‌دانند که اگر ترامپ به جرم سواستفاده از قدرت استیضاح شود، رسوایی بزرگی دامان حزب جمهوری‌خواه را خواهد گرفت و عملا در انتخابات آینده باید کلید کاخ سفید و کنترل کنگره را به حزب رقیب یعنی دموکرات‌ها واگذار کنند.

سردبیر سابق وبگاه راست افراطی آمریکایی بریتبارت نیوز تصریح کرد: سناتورهای جمهوری‌خواه در جریان استیضاح، به طور کامل پشت ترامپ خواهند ایستاد و با توجه به داشتن اکثریت، دموکرات‌ها نخواهند توانست رای دو سوم لازم برای برکناری رئیس جمهور آمریکا را به دست آورند.

بنن افزود: با این اطمینان، ترامپ تلاش خواهد کرد تا جلسه استیضاح خود را به محلی برای سخنرانی برای تعریف از خود و محاکمه دموکرات‌ها تبدیل و در نهایت فاتحانه از آن خارج شود. وی تنها به شکست استیضاح فکر نمی‌کند و هدف نهاییش خروج افتخار آمیزی است که بتواند از آن برای انتخابات سال آینده استفاده کند.

اگر چنین امری رخ دهد و با توجه به اینکه دموکرات‌ها تمام حیثیت خود را پای این استیضاح گذاشته‌اند، باید انتظار داشت که انتخابات سال آینده میلادی یک تراژدی بزرگ برای این حزب خواهد شد و نه تنها آنها به هدف خود برای به زیر کشیدن ترامپ نخواهند رسید که کنترل مجلس نمایندگان را نیز از دست خواهند داد.

از همین رو از جمعه این هفته باید شاهد یک ماراتن نفسگیر سیاسی در واشنگتن باشیم که دو حزب اصلی آمریکا برای بقای خود به مبارزه خواهند پرداخت و خروجی این استیضاح، سرنوشت آمریکا را رقم خواهد زد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ترامپ دموکرات آمریکا استیضاح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۱۹۷۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب لایحه مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران، روسیه و چین

مجلس نمایندگان آمریکا مجددا قانونی را تصویب کرد که می‌تواند به ممنوعیت برنامه «تیک‌تاک» در آمریکا منجر شود، هرچند این بار به آن فرصت بیشتری خواهد داد.

به گزارش وبسایت خبری بیزنس اینسایدر، به موجب این لایحه، مالک چینی تیک‌تاک یک سال فرصت دارد تا دارایی‌های این شرکت در آمریکا را واگذار کند وگرنه با ممنوعیت رو به رو خواهد شد. 

نسخه قبلی این لایحه فقط شش ماه به شرکت چینی «بایت دنس» فرصت داده بود تا مالک جدیدی پیدا کند. 

قدرت دادن به قوه مجریه برای تحریم ایران و مصادره اموال بلوکه شده روسیه

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان برای تسریع در اجرای این طرح، آن را با لایحه‌ای ترکیب کرد که به آمریکا اجازه می‌دهد دارایی‌های بلوکه شده روسیه را به نفع اوکراین مصادره کند؛ سپس آن را در بسته‌ای حاوی لایحه‌های کمک به تایوان، اسرائیل و اوکراین قرار داد که همگی ماه‌هاست به تعویق افتاده‌اند.

این بسته قانونی در عرض چند روز به سنا می‌رود و احتمالا در آن جا هم تصویب خواهد شد. 

خبرگزاری روسی اسپوتنیک می‌گوید این لایحه همچنین به قوه مجریه اجازه می‌دهد ایران را تحریم کرده و از سوی دیگر، توانایی حماس را برای آنچه «تامین مالی تروریسم» می‌خواند مختل کند.

خبرگزاری سی‌ان‌ان نیز می‌گوید این لایحه بنادر و پالایشگاه‌هایی که نفت ایران را دریافت و فرآوری می‌کنند تحریم خواهد کرد. همچنین ممنوعیت‌های بیشتری بر صادرات کالاها و فناوری با منشاء آمریکایی به ایران اعمال خواهد شد. 

لایحه مذکور چندین وجه دارد. در خصوص تیک‌تاک، سیاستمداران آمریکایی بارها ابراز نگرانی کرده‌اند. این برنامه که روی تلفن همراه نصب شده و افراد ویدئوهای کوتاهی در آن به اشتراک می‌گذارند، اخیرا میان جوانان آمریکایی بسیار محبوب شده است. مقامات این کشور مدعی هستند شرکت بایت دنس اطلاعات کاربران را با دولت چین به اشتراک می‌گذارد.

از سوی دیگر، تلاش‌های بالقوه آمریکا و اتحادیه اروپا برای مصادره دارایی‌های روسیه، با واکنش شدید مسکو مواجه شده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر چنین اقدامی را دزدی و جنگ تجاری خوانده و می‌گوید مسکو پاسخ سختی به آن نشان خواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • کلینتون: ترامپ دیکتاتور، مخالفان را به قتل می‌رساند
  • ترامپ سخنرانی خود را به دلیل آب و هوای بسیار بد لغو کرد
  • تصویب لایحه مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران، روسیه و چین